מה ניתן להסיק מהשווקים הדוביים ב-S&P לאורך ההיסטוריה?
ה-S&P 500, המכונה 'סנופי', עוד לא שם, אבל הוא כבר ממש קרוב. לאחר ההתרסקות של 4% במדד אמש מדד הדגל של הבורסה האמריקאית נמצא כבר במרחק 18% משיא כל הזמנים. ההגדרה ה"רשמית" המקובלת בשוק לשוק דובי היא ירידה של 20% מהשיא. אבל - בקצב המסחר של הימים אחרונים זה יכול לקרות בכל יום.
איך משקיעים ב-S&P500 ומהן היתרונות בהשקעה במדד?
איך התנהגו השווקים הדוביים בעבר?
בבנק אוף אמריקה מצאו שב-19 הפעמים בהם היה שוק דובי ב-140 השנים האחרונות, הירידה המוצעת הגיעה ל-37%. אם בוחנים את 12 הפעמים בהם היה שוק דובי מאז סוף מלחמת העולם השניה הרי שב-9 מתוכם הירידות הגיעו ללפחות 25% משיא כל הזמנים, וממוצע הירידות דומה - 38%. בשוק הדובי של 1973, 2000 ו-2007 הירידות היו מעל 40%.
אם נוציא מהממוצע את השנים הללו נקבל ממוצע ירידות של 31%. האנליסט מרטין רוברג' מסביר שזו הסיבה שרבים מסמנים את ה-30% כיעד הירידות הסביר במקרה הנוכחי. מצד שני, בחמש פעמים נוספות הסנופי התקרב מאד להגדרה של שוק דובי, אך לא נגע ב-20%. אם נחווה תרחיש דומה במקרה הזה הרי שאנו ממש קרובים לסוף הירידות. לעומת זאת, אם התרחישים של שלוש השנים הגרועות פה, הרי שנכונה לנו עוד תקופה כואבת.
סכנת מלכודת הדובים
בתוך שוק דובי, לעיתים קרובות מתרחש מה שמכונה "מלכודת דובים". הכוונה לאפיזודות קצרות של עליות, שנותנות תחושה שהשוק הדובי הסתיים, מה שמדרבן משקיעים רבים לנסות לתפוס את ההזדמנות ולהיכנס בשפל, רק כדי לראות את המגמה השלילית חוזרת בצורה חריפה יותר. לעיתים האפיזודות האלו אף אורכות חודשיים שבהם נראה שהכל כשורה והשוק מתאושש עד שמגיעה המכה.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יש מקרים שבהם אין שום הקלה כזו, כך היה בנפילות של 1987 ו-2020. במקרה כזה להערכת רוברג' הירידות ימשיכו עוד 10% עד 15% עד שיגיעו לתחתית בסביבות יוני.
התרחיש הגרוע - פחות סביר
התרחיש הגרוע ביותר הוא כמובן זה של 1973, 2000 ו-2007. אז ממוצע הירידות הגיע ל-51% והשוק הדובי נמשך כמעט שנה, או ליתר דיוק 258 ימים מרגע שנרשמו ירידות של 20%. אם אנו במצב דומה, הרי שהירידות לא יפסקו עד הרבעון השני של שנת 2023. רוברג' לא חושב שאנו קרובים לתרחיש כזה: "בכנות, אנו מפקפקים באפשרות ששוק דובי של ירידות של מעל 50% תתממש, כיון ששיעור הריבית קצרת הטווח וארוכת הטווח נמוכה בהרבה בימינו (לעומת המשברים הגדולים בעבר)". יחד אם זאת הוא לא שולל לחלוטין את האפשרות. "לא מדובר בסיכוי של 0%".
השוק עדיין יקר?
גורמים נוספים עשויים להוסיף לדאגת המשקיעים מפני הימשכות השוק הדובי. ראשית, ואולי החשוב מכל, לפני תחילת הירידות השוק היה יקר באופן קיצוני, והוא עדיין נחשב כזה לאחר ירידות של 18%. בשווקים דוביים קודמים השפל נרשם כשמכפיל הרווח של הסנופי היה 12. במצבו הנוכחי ה-S&P 500 צריך לרדת עוד 30% כדי להגיע לרמת מכפילים כזו, אפילו אם רווחי החברות לא יפגעו.
מדיניות הפדרל רזרב
עוד גורם יוצא דופן בשוק הנוכחי הוא עמדת הפד, שממשיך לדבוק בתוכניתו להעלאות ריבית אגרסיביות למדי אל תוך השוק הדובי. ג'רום פאואל חזר השבוע על האמירה שהבנק המרכזי נחוש בהחלטתו למתן את האינפלציה מבלי להתחשב במצב השווקים. בשווקים הדוביים בעבר, לעומת זאת, הפד כמעט מעולם לא נקט בעמדה של העלאת ריבית. הפעם היחידה בה הייתה העלאת ריבית לתוך שוק דובי הייתה בשנת 1974. בזמן העלאת הריבית השוק היה רחוק 22% מהשיא, וממנה והלאה הוא המשיך לרדת במשך 6 חודשים נוספים והגיע להפסד של 48%. מדיניות הפד הנוכחית, שמוצדקת לאור ההתפרצות האינפלציונית החריפה, מדאיגה את המשקיעים בשוק ההון, וכל הערה או נאום של אחד מבכירי הפד יכולים להזיז את השווקים הרגישים באופן משמעותי.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אז מה לעשות?
העבר אינו קובע את העתיד. קשה לקבוע או לנחש מתי יסתיים השוק הדובי או האם אנו בתחילתו, אמצעיתו או סופו. מעטים מאד המשקיעים, אם בכלל ישנם כאלה, שמצליחים לתזמן את השוק באופן מוצלח, לקנות בשיא הירידה או קרוב לה, ולמכור בשיא העלייה או בסמיכות לה. לרוב המשקיעים חשוב לעקוב אחר הכלל הבא: אין להשקיע בשווקי המניות כסף לו נזדקק בטווח הקצר. כסף שניתן להשקיע לטווח הארוך לעומת זאת מומלץ להשקיע במדדי מניות לאורך זמן ללא התחשבות במצב השוק. לעיתים קרובות ירידות חדות בשווקים גורמות לפאניקה ולהוצאת הכסף רק כדי לראות את המדדים מתקנים לאחר מכן, וכך גם נפגעים מהירידות וגם לא נהנים מהעליות. הימצאות בשוק באופן קבוע על פי רוב מבטיחה תשואה עודפת לאורך זמן על אפיקי השקעה אחרים.
חשיפה למדד ה-S&P 500
מדד ה-S&P 500 הוא המדד המרכזי שמאפשר חשיפה לכלכלה האמריקאית וכן לכלכלה העולמית. מדובר במדד מגוון יותר מאשר הנאסד"ק שמרוכז יותר במניות טכנולוגיה והוא אחד האהובים על המשקיעים הפאסיביים. 3 מארבע תעודות הסל הגדולות בעולם עוקבות אחר מדד ה-S&P 500 ועושות זאת בעלות מינימלית. בלינק הזה תוכלו למצוא סקירה של הדרכים להשקעה במדד זה.
אפשרויות השקעה נוספות בתעודות סל:
>>>מהן תעודות הסל המעניינות שעוקבות אחר השווקים באירופה?
>>>מהן תעודות הסל (ETF) המציעות חשיפה ישירה או עקיפה לתחום הקריפטו?
- 12.משה קציר 20/05/2022 17:17הגב לתגובה זוהפד החליט לצמצם את כמות הכסף ולהעלות ריבית כדי לעצור את האינפלציה. המשמעות היא שהשוק ימשיך לרדת כל עוד התהליך נמשך עד שהאינפלציה תיתיצב. לכן השאלה הנכונה היא כמה זמן השוק ירד, ולא לאיזה עומק.
- 11.מעניין. (ל"ת)הקורא 20/05/2022 10:06הגב לתגובה זו
- 10.Sassi6 20/05/2022 05:38הגב לתגובה זוחברים, בבנק אוף אמריקה מצאו שהירידה הממוצעת הגיעה ל-37% ב-140 השנים האחרונות, עוד אך ורק אחוז אחד בלבד לחיתוך יחס הזהב = -38.196601125010515179541316563436%-
- 9.אוהד 19/05/2022 16:55הגב לתגובה זוכל פעם אותו סיפור :)
- 8.נ.ש. 19/05/2022 16:50הגב לתגובה זובשוק יורד. מתחילת 22 עברנו משוק עולה לשוק יורד. ולכן כל עליה היא לצורך ירידה. לא משנה כמה עולה. וברור שיהיו הפוגות ותיקונים לצד העולה שיראה כאילו זה תיקון שנגמר.
- 7.התרחיש הסביר הוא מינוס 50%- גיא אתה לא בעניינים... (ל"ת)טייגר 7 19/05/2022 16:49הגב לתגובה זו
- 6.משקיע אמיתי 19/05/2022 16:30הגב לתגובה זוכל הירידות האלו זה הזדמנות שלא תחזור לקנות מניות דיבידנד עם תשואות גבוהות. תקנו 10-15 כדי שתוכלו לבצע התאמות ותכנו את הטיול הבא שלכם במדינה מזרח אירופית. בתוך הקורונה נכנסתי לאגחי"ם, והכל עף בטירוף. קניתי לי בית בוילנה ויש לי איזה 3-4 סטודנטיות על מלגה - מה יותר חשוב מחינוך
- Sassi6 20/05/2022 05:36הגב לתגובה זולקנות מניות דיבידנד עם תשואות גבוהות, ועם ירידות גבוהות ששורפות את ...התשואות הגבוהות
- 5.קיס 19/05/2022 16:19הגב לתגובה זועד כה.
- 4.א 19/05/2022 16:19הגב לתגובה זומי מתזמנים את השווקים כך ומי המחליטים מתי השוק יהיה דובי ומתי שורי. כל התירוצים על "ריבית" אינפלציה" וכו' אלו סיבות שנועדו להבניית הפחד והתירוץ לירידות. הבנייה זו נמשכת משך מספר חודשים, בשיתוף כתבי כלכלה, כדי להכין את הקרקע לירידות. לכאורה, מצב הכלכלה, בעולם בכלל ובישראל בפרט, הוא טוב. יש צמיחה, האבטלה בשפל. אז נכון שיש אינפלציה, אבל כולם יודעים שהיא זמנית ועם נסיבות זמניות.
- 3.דיבון 19/05/2022 16:09הגב לתגובה זולא צריך לבדוק מה היה בעבר. מספיק לחשב מה ייקרה כשהבנק המרכזי יחסל את תיק הנכסים שלו ששווה טריליונים. השערים שנראו בשנת 2008 הם יעד סביר מאוד והגיוני מאוד. אי אפשר לנפח את הבלון בלי שיחזור לעולם לגודלו המקורי.......
- 2.פסימיסט 19/05/2022 15:40הגב לתגובה זוריבת עולה ,אינפלציה,שוק יקר, מלחמה ומחסור בסחורות.. לא זמן להרתפקאות
- 1.דר' דום 19/05/2022 15:30הגב לתגובה זוירימו את הריבית לתוך המיתון, וככל שיעכבו את ההידוק אז יאלצו להגיב חזק יותר בהמשך. נכנסנו למשבר הגדול ביותר בעת המודרנית: עם בועת נכסים קיצונית, עם יחס חוב תוצר גלובאלי כולל של מעל 300% לתוצר, אחרי ריבית אפס שלא היתה בהיסטוריה, 13 שנים תמימות. החגיגה נגמרה חברים
- נאלץ להסכים איתך, זה עובדתי… (ל"ת)באפט 20/05/2022 16:46הגב לתגובה זו
- יפה מאד הסבר מעולה (ל"ת)פרופ' קיס 19/05/2022 16:50הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
