אילון מאסק
צילום: יוטיוב

אלון מאסק: "מכרתי כבר מספיק מניות טסלה"; המניה עולה בוול-סטריט

מניית טסלה מחקה לא פחות מ-25% משוויה מאז הודיע מאסק על המימוש הצפוי; כעת הוא מאותת שנגמר המימוש; המניה עולה
נתנאל אריאל | (3)
נושאים בכתבה אלון מאסק טסלה

אלון מאסק הבעלים ומנכ"ל טסלה, מכר בחודש האחרון מניות טסלה בסכום של כ-14 מיליארד דולר, וייתכן שהסכום הסופי נכון לעכשיו עומד על 15 מיליארד דולר בסך הכל. המכירות האלו הגיעו בהמשך לסקר שעשה מאסק בין קוראיו לפני כחודש וחצי.

בסקר, מאסק שאל את הציבור האם למכור 10% ממניות טסלה. רוב של 58% מתוך קצת יותר מ-3.5 מיליון אנשים הצביעו בעד המכירה.

אבל הסקר הזה הוא חצי בלוף, כי מאסק מציג תמונה לפיה הוא לא באמת היה מעוניין למכור, אלא המגיבים "אילצו" אותו למכור. אבל תהיו בטוחים שזה לא משחק. מדובר בכל זאת על מיליארדי דולרים, וגם לאיש העשיר בעולם - אכפת מכך. מה כן מאסק עשה? הוא הציג את הסקר עם שאלה רטורית - אתם רוצים שאמכור מניות טסלה ואשלם מסים או לא - אז אני מציע מכירה של 10% מהמניות - ברור שהרוב הצביעו שכן.

אז אחרי כמה סבבי מכירות ואחרי שמניית טסלה ירדה מהשיא ב-26%. מאסק מתעורר ואומר היום, די מכרתי מספיק. 

היום ב-19:00 שיעור שלישי בקורס ללימודי שוק ההון. אבישי עובדיה על השקעה במניות, הנפקות, שווי שוק, מכפילי רווח, תמחור יחסי ועוד - להצטרפות לחצו כאן

מאסק מכר פחות מ-10% - ומספר המניות הכולל שלו בכלל עלה כתוצאה ממימוש אופציות

כמה הם אותם 10%? הוא היה אמור למכור על פי החישובים שבוצעו בכל העולם כ-17 מיליון מניות בהיקף של כ-24 מיליארד דולר. כמה הוא מכר בפועל? כ-13.5 מיליון מניות בהיקף כספי של כ-14.1 מיליארד דולר, על פי המסמכים הרגולטוריים האחרונים, אבל על פי רמזים שפיזר באתר בבילון בי כנראה שמאז מכר עוד נתח.

בכל מקרה, איך שלא מחשבים את זה, המספרים לא מגיעים לאותם 10% מהמניות שלו, ולפחות על פי ההצהרה הנוכחית שלו - בינתיים הוא החליט להפסיק. בתגובה מניית טסלה מזנקת בטרום ב-3.5%

מנגד אגב, הוא מימש אתמול עוד 2 מיליון אופציות בשווי של כ-1.9 מיליארד דולר ומכר כ-584 אלף מתוכן. מאז הסקר הוא מימש כ-16.4 מיליון אופציות למניות של טסלה כחלק מחבילת התגמול הקודמת שלו. לכן - בשורה התחתונה כמות המניות שלו בטסלה לא קטנה, אלא דווקא עלתה מאז הסקר והמכירות.

"אין לי חשבונות חוץ ולא מקלטי מס"

מאסק נתון לביקורת של הסנאטורית הדמוקרטית מהשמאל הקיצוני בארה"ב, אליזבת וורן, וסנאטורים דמוקרטים נוספים. וורן כינתה אותו בטוויטר "מטען חופשי" תוך העלאת הטענה כי הוא ומיליארדרים נוספים מתחמקים מתשלום מסים. בתגובה לדברים אמר מאסק כי הוא ישלם השנה מס של 11 מיליארד דולר, והוסיף "אין לי חשבונות חוץ, אין לי מקלטי מס". לדבריו "זה לא פרודוקטיבי או מעניין" להתמקד בעושר שלו והוסיף "כל השווי הנקי שלי הוא רק במניות SpaceX וטסלה, שתי החברות האלה שעזרתי לבנות ועשו ב-20 שנה הרבה דברים שימושיים".

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שמוליק 22/12/2021 17:49
    הגב לתגובה זו
    אלוף
  • 2.
    משה 22/12/2021 17:39
    הגב לתגובה זו
    800% הרווחתי על טסלה בחמש שש שנים... חברים רק לקנות ולשבת בסבלנות היא עוד תגיע ל 2000 דולר ומהר, שנת 2022 בפתח ויש לה הרבה מה לתת
  • 1.
    דובון 22/12/2021 17:31
    הגב לתגובה זו
    נתנאל אריאל מביזפורטל תוקף את אילון מאסק? חחחחחחחחחחח הרי גם אנחנו וגם מאסק יודעים שטסלה בדרך לשבור כל שיא אפשרי במהלך השנים הקרובות, וכך גם מחיר המניה!
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.