HSBC
צילום: יונתן גורודישר

HSBC: תשואת המניות תקטן - זו האסטרטגיה שכדאי לנקוט

בנק ההשקעות הבריטי מסמן את הסיכונים המרכזיים לקראת השנה הקרובה וממליץ על אסטרטגיית המשקולות בשוק המניות , הכוללת איזון בין מניות דפנסיביות לכאלו שבצעו התאמה לנהלי ה-ESG
איתן גרסטנפלד | (2)
נושאים בכתבה 2022 HSBC וול סטריט

לאחר שנה של רווחים משמעותיים בשוק המניות, על המשקיעים להיערך ל"תקופת תיקון" במהלך שנת 2022, כאשר הסיכונים המקרו-כלכליים הולכים וגוברים, כך לפי בנק ההשקעות הבריטי HSBC.

בתחזית של הבנק לשנת 2022, נכתב כי התשואות שהמשקיעים נהנו מהן במהלך 18 החודשים האחרונים היו במידה רבה "הלוואה מהעתיד". האסטרטג הראשי של HSBC Asset Management, ג'וזף ליטל, ציין כי תשואות האג"ח, המרווחים והפרמיות לסיכון "כבושות". פרמיית סיכון היא סכום התשואה שנכס מציע מעל שיעור התשואה חסרת הסיכון. לפיכך, תשואות רבות נמוכות ממה שהיו בתחילת השנה, הוא הוסיף וסיכם, כי "אנחנו צריכים לצפות שהתנודתיות בין הנכסים תעלה".

בואו לבחור את איש השנה שלכם: דירוג אנשי השנה של ביזפורטל יוצא לדרך - הצביעו והשפיעו (להצבעה לחצו כאן)

HSBC צופה צמיחה חד-ספרתית בטווח הגבוה, בזמן שהצמיחה הכלכלית מואטת על רקע חוסר איזון בין ההיצע והביקוש, והמדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים. כמו כן, הם צופים כי צמיחת ההתמ"ג תואט לטווח של בין 4%-5% ברחבי העולם, כאשר בריטניה וסין מתקרבות לראש הטווח הזה וארה"ב ואירופה קרובות יותר לתחתית.

הסיכונים הגדולים

על פי ליטל, שני הסיכונים המרכזיים בצד הביקוש הם התעוררות מחודשת של הקורונה או לחלופין "נחיתה קשה" בסין, שם הידוק האשראי והרגולציה ממשיכים להגביל את הפעילות הכלכלית. "אנו מצפים שיושגו מגוון צעדי הקלה ממוקדים, אבל האסטרטגיה של שגשוג משותף פירושה שהמשקיעים צריכים לקבל את הצמיחה הבסיסית בסין, באזור של 5% לעת עתה", הוסיף.

בצד ההיצע, הסיכונים העיקריים הם שלשרשראות האספקה ​​לוקח יותר זמן להבנות מחדש מהצפי, ושההשפעות של עיוותים בשוקי העבודה העולמיים נמשכות, אמר ליטל. "ישנן עדויות להצטלקות לאחר קורונה, כלומר אבטלה לא מאוזנת גבוהה ממה שרוב הכלכלנים מניחים. יכולות להיות לכך השלכות חברתיות רציניות ומשמעות הדבר היא שהבנקים המרכזיים טועים באינפלציה. המדיניות תצטרך להיות הרבה יותר ניצית".

אבל למרות אי הוודאות הכלכלית, HSBC סבור שתמהיל הצמיחה/אינפלציה הרחב נשאר חיובי על רקע "כלכלת העיוות" של 2021. "אנחנו חושבים שהמדיניות הבסיסית דומה לשנות ה-90, עם התאוששות מתמשכת, חדשנות טכנולוגית, עלייה בהוצאות ההון וניסויים במדיניות", אמר ליטל.

קיראו עוד ב"גלובל"

"אם זה יתממש, אז ברבעון הרביעי של 2022 האינפלציה תעמוד על 2-2.5%. עבור 2023-2025 אנו צופים טווח אינפלציה של 2-3%".

אסטרטגיה לקראת השנה הקרובה

למרות כל האזהרות הבנק עדיין רואה בסיס חזק למניות גלובליות, מכיוון שמניות בדרך כלל מציגות ביצועים טובים יותר מאג"ח כאשר שוקי העבודה משתפרים, כפי שקורה כיום בזמן שהכלכלות מתאוששות משפל התעסוקה שלהן בעידן המגיפה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פרופ ד 17/12/2021 13:16
    הגב לתגובה זו
    יש את זה ביותר חרטא
  • 1.
    ברק 17/12/2021 11:29
    הגב לתגובה זו
    בלי לפשוט רגל ורק אחר כך שיפרסם המלצות השקעה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".