בניין מודרנה
צילום: מודרנה

מודרנה תכנס למדד ה-S&P 500 והמניה מזנקת

חברת התרופות שפיתחה חיסון נגד נגיף הקורונה תכנס למדד המוביל בעולם כבר בשבוע הבא, המשמעות: קרנות פאסיביות, וקרנות נוספות שנסחרות בבורסה יצטרכו להוסיף את מניית החברה לתיקים שלהן - הישג אדיר עבור החברה
סתיו קורן | (2)
נושאים בכתבה מודרנה תרופות

חברת התרופות  MODERNA  שהפכה לשם דבר בעקבות החיסון שפתחה נגד נגיף הקורונה מזנקת ב-10%, וזאת בעקבות דיווח מהותי לחברה, לפיו החברה צפויה להיכנס למדד הרחב ביותר של מניות אמריקאיות גדולות, ה-S&P 500. החברה צפויה להיכלל במדד כבר בשבוע הבא - אך ציבור המשקיעים לא לא ממתין ליום הכניסה הרשמי למדד וקונה את מניות החברה כבר עכשיו, ולכן העליות.

מודרנה תתפוס את מקומה של חברת התרופות  ALEXION PHARMACEUTICALS במדד, כיוון שנרכשה לאחרונה על ידי  ASTRAZENECA PLC . ההחלפה בין החברות תתרחש כאשר אסטרה זנקה תשלים את רכישת החברה, לאחר שתקבל את האישור הסופי מרשות התחרות והשווקים בבריטניה. 

מניית החברה קפצה ב-175% בשנה האחרונה, מה שמקנה לחברה שווי שוק של  112.6 מיליארד דולר, נכון לכתיבת שורות אלו. המשמעות של הוספת החברה למדד ה-S&P 500 היא שקרנות הנאמנות המנוהלות באופן פסיבי וקרנות הנסחרות בבורסה בהיקף של טריליוני דולרים, אשר נחשפות למדד יצטרכו להוסיף את מניות החברה לתיקים שלהן, מה שיגרום לביקושים גדולים מאוד עבור המניה, הישג אדיר עבור החברה לכל הדעות. 

מודרנה פיתחה את אחד משלושת החיסונים נגד וירוס נגד קורונה המאושרים על ידי ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני) ) PFIZER ,  BIONTECH SE ADR ו- JOHNSON & JOHNSON . 

החברה מצפה למכירות חיסונים נגד נגיף הקורונה בהיקף של מעל 18 מיליארד דולר בשנה הנוכחית. אנליסטים צופים כי המכירות ירדו ל-13.6 מיליארד דולר בשנת 2022 ו -7.9 מיליארד דולר בשנת 2023. אך עדיין לא מתמחרים הכנסות ממוצרים נוספים עד 2024.

התחזיות הללו נראות יותר ויותר זהירות. אומר הרטאג' סינג, אנליסט באופנהיימר, המעניק מחיר יחד של 206 דולר למניה. סינג צופה הכנסות של 10.7 מיליארד דולר ממודרנה בשנת 2023, ועדיין לא כלל את החיסון נגד שפעת במודל שלו. התחרות מצד פייזר תישאר. אבל גם אם פייזר יכולה להכין שלוש מיליארד מנות 2022, כפי שאמר מנכ"ל ביונטק שותפתה של פייזר, זה משאיר הרבה מקום למודרנה בעולם של קרוב לשמונה מיליארד איש. המפתח להצלחה יהיה לתת מענה לווריאנטים החדשים בקצב המהיר ביותר. מסכם סינג.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    vhkua 19/07/2021 22:04
    הגב לתגובה זו
    כרגע 316 עליה מטורפת. האם כדאי למכור? או לחכות שתכנס למדד שבוע הבא?
  • 1.
    שי 17/07/2021 08:39
    הגב לתגובה זו
    יופע עכשיו יפמפמו אותה עוד יותר. אם תיגמר הקורונה תמות המניה. ראו אוזהרתם
פארוק פתיח אוזר (רשתות)פארוק פתיח אוזר (רשתות)

הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות בכלא הטורקי

מנכ"ל פלטפורמת הקריפטו שקרסה נמצא מת בכלא בטורקיה. ההערכות שזו התאבדות; ומנגד, בארה"ב: טראמפ מספק חנינה למלך זירות הקריפטו

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה

פארוק פתיח אוזר, שהורשע בהונאה ונידון ליותר מ‑11 אלף שנות מאסר, נמצא מת בכלא בטורקיה. הנסיבות עדיין נחקרות, ההערכה הרווחת היא שהוא התאבד. פארוק פתיח אוזר יזם ועד מאחרי הקריסה של פלטפורמת הקריפטו, Thodex שהפכה לאחת מההונאות הגדולות בעולם הקריפטו. ההונאה מוערכת במעל 2 מיליארד דולר. 

Thodex נוסדה בשנת 2017 והציגה עצמה כפלטפורמה חדשנית למסחר במטבעות דיגיטליים. אוזר, שעזב את לימודיו בגיל תיכון, הצליח למשוך מאות אלפי משתמשים טורקים שהשתמשו בזירה לצורכי השקעה, מסחר והמרת מטבעות\ עמד בראש הפלטפורמה שהיתה בעצם סוג של פרמידה. 

באפריל 2021, הפעילות הופסקה באופן פתאומי. אוזר נמלט מהמדינה לאלבניה והותיר את המשתמשים  בלי כיסוי לנכסים שלהם.  בהתחלה התביעה העריכה כי מדובר בהונאה של עשרות מיליוני דולרים אך מהר מאוד הבינו שמדובר  בהונאה של מעל 2 מיליארד דולר.

הרשעה תקדימית

בשנת 2022, לאחר הסגרה מאלבניה, הועמד אוזר לדין יחד עם בני משפחתו ומקורבים נוספים. ב‑2023, בית המשפט הטורקי גזר עליו עונש דרמטי: 11,196 שנות מאסר - עונש סימבולי שמשקף את החומרה שהרשויות מייחסות לעבירות מסוג זה.

הקריסה של Thodex והיקף הנזק שגרמה עוררו דיון נרחב בטורקיה ובעולם לגבי הצורך בפיקוח רגולטורי הדוק יותר על תחום הקריפטו. במדינה שבה שיעור האינפלציה גבוה, מטבע הקריפטו נתפס בעיני רבים כחלופה להשקעה, מה שהגביר את החשיפה לסיכונים משמעותיים והוביל להצלחה גדולה של הפלטפורמה הזו לצד פלטפורמות אחרות. חשוב להבין כי פלטפורמות אלו יכולות להיות לא מפוקחות, ולספק נתונים שקריים לחלוטין. דמיינו שתאם רוכשים מטבעות קריפטו תחת פלטפורמה לא מפוקחת. אתם רואים את המטבעות בחשבון הפלטפורמה - אבל אף אחד לא מתחייב שמה שאתם רואים באמת נמצא שם. זה לא בנק שמפוקח באופן שוטף וידוע שהכסף קיים. כאן, אפשר לייצר תמונת שווא של נכסי קריפטו למרות שהמנהלים יכולים משוך את הכסף לחשבונם הפרטי. 

ציפס של מקדונלדס
צילום: pixbay

מקדונלד'ס חוזרת למלחמת המחירים: ההמבורגר הזול שוב במרכז

לאחר תקופה של עליות מחירים, רשת המזון המהיר משקיעה עשרות מיליוני דולרים בהנחות ובקמפיינים כדי לשקם את תדמיתה. המנכ"ל קמפצ'ינסקי מזהיר: "הצרכן האמריקני זהיר יותר מתמיד"

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מקדונלדס

כאשר מנכ"ל מקדונלד'ס McDonald's Corp 2.19%  , כריס קמפצ'ינסקי, אומר "אנחנו נמשיך להיות זהירים לגבי מצב הצרכן", הוא מתאר במדויק את מצבה של הכלכלה האמריקנית כיום. רשת ההמבורגרים חוזרת לנוסחה המוכרת של מחירים נוחים, לאחר תקופה שבה העלתה מחירים באופן חד, במה שנראה כמו תגובה למציאות כלכלית חדשה שמעצבת מחדש את ענף המזון המהיר.


בתוצאותיה לרבעון השלישי מקדונלד'ס דיווחה על המכירות בחנויות הזהות עלו ב־2.4% בארצות הברית וב־3.6% בעולם, קצב גבוה מהתחזיות. מניית החברה מטפסת ב־2%, למרות שהרווח של 3.22 דולר למניה היה מעט מתחת לציפיות (3.33 דולר). ההכנסות הסתכמו ב־7.08 מיליארד דולר, בהתאם להערכות. השינוי המשמעותי התרחש בספטמבר, כשמקדונלד'ס חידשה את קמפיין הארוחות המוזלות שלה. במסגרת המהלך, החברה קבעה מחירים הנמוכים בכ־15% מהעלות המצטברת של רכישת הפריטים בנפרד. הצעד הזה הוכיח את עצמו במהירות, כיום כ־30% מהעסקאות בארצות הברית נעשות באמצעות אותן ארוחות כלכליות.


עם זאת, מדובר במהלך יקר. החברה הוציאה כ־40 מיליון דולר ברבעון על פרסום המבצעים, ומתכננת להקצות כ־90 מיליון דולר השנה לסיוע לזכיינים במימון ההנחות. בטווח הקצר זה מצמצם את הרווחיות, אך ההנהלה רואה בכך השקעה לטווח הארוך שנועדה לשקם את תדמית הרשת כמקום שמעניק תמורה טובה למחיר.


במקביל, מקדונלד'ס לא מסתפקת בהורדת מחירים אלא מנסה לגוון את התפריט. היא השיקה סדרת משקאות חדשים: קפה קר, משקאות פירות ו"סודה מלוכלכת" עם תוספות ייחודיות. הניסויים בכ־500 סניפים בארצות הברית מציגים עד כה תוצאות טובות מהמוערך.


הכלכלה מפוצלת

המציאות הכלכלית שאיתה מתמודדת מקדונלד'ס דומה למצבם של משקי הבית בארצות הברית. לדברי קמפצ'ינסקי, הכלכלה מפוצלת: בעלי הכנסות נמוכות מצמצמים ביקורים במסעדות, בעוד בעלי הכנסה גבוהה ממשיכים לצאת. לדבריו, הלחצים על הצרכנים צפויים להימשך גם בשנה הקרובה, כל עוד לא יורגש שיפור ממשי בהכנסות. בנוסף, הנתונים הכלליים בענף מצביעים על האטה: תנועת הלקוחות ברשתות מזון מהיר ירדה ב־2.3% השנה, לעומת ירידה של 1.6% בלבד בכלל המסעדות, לפי חברת המחקר Black Box Intelligence. המשמעות היא שהתחום נפגע במיוחד מהקיטון בהוצאות על אוכל מחוץ לבית.