סולאראדג' נפלה אמש ב-16% - הנה הסיבה
חברת האנרגיה המתחדשת סולאראדג' הישראלית צללה אמש בוול סטריט ב-16% לאחר שהכתה את תחזית ההכנסות בשוק אך פספסה את הצפי בשורת הרווח. סולאראדג' פרסמה תחזית גבוהה יותר מהצפוי להכנסות ברבעון הנוכחי. אבל, בין הנתונים הסתתרה נקודת חולשה - הרווחיות בירידה. האנליסטים והמשקיעים היו נחושים והפילו את המניה ב-16%. אחרי הכל, ירידה של 2% במרווחים העתידיים (רבעון שני ושלישי) היא לא עניין של מה בכך. רוב הירידה - מסבירה הנהלת החברה - נובעת מעלויות התובלה והשילוח. זה לא מרגיע את האנליסטים. הם חוששים.
הם חוששים מהרגישות הגדולה של החברה לעלויות הובלה. כל פיפס בהוצאות משפיע דרמטית על השורה התחתונה. הם חוששים מרמה גבוה של הוצאות הובלה גם בהמשך. הם גם, בין השורות, הופתעו ואנליסטים לא אוהבים להיות מופתעים. הם מצפים מחברה בסדר גודל של סולאראדג' להקדים ולספק מידע חשוב מסוג זה כבר בעת הגילוי עליו.
כפי שניתן לראות בתמצית הנתונים לרבעון הראשון הרווחיות המתואמת הגולמית בתחום מוצרי הסולאר קרובה ל-40%. ירידה לאזור 38% היא גדולה, כי 2% שאבדו מתגלגלים עד לשורה התחתונה ושם הם הרבה יותר משמעותיים. החישוב פשוט, החברה מרוויחה סדר גודל של 12%-13% בשורה התחתונה, תורידו 2%, תקבלו ירידה של כ-15% ברווח. זה בדיוק מה שהאנליסטים והמשקיעים עשו - הם ציירו תרחיש של מרווחים חדשים נמוכים יותר ובהתאמה הרווח ירד ב-15%. רווח שיורד (לאורך כל הדרך - גם בעתיד) ב-15%, משמע שווי חברה שיורד בכ-15% - ולכן קיבלנו ירידה בשיעור דומה.
סטפן ביירד, ממורגן סטנלי שאל בשיחת הוועידה של הנהלת החברה עם האנליסטים והמשקיעים - התייחסתם להוצאות שמושפעות מעלויות ההובלה וכו׳ - אם אני לא טועה מדובר היה בהוצאות שקשורות למלאים - ההשפעה הזאת תתמצה לרבעון השני או שייתכן ונראה השפעה על שולי הרווח גם ברבעונים שאחריו, כזאת שתהיה גבוה יותר ממה שתיארתם בתחזית שסיפקתם?
- בקרוב: אנרגיה מתחדשת וכדורגל בגשם ובלילה - ביחד
- למה סולאראדג' והמניות הסולאריות מזנקות היום?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנכ״ל צבי לנדאו: "באופן כללי אציין תחילה שהשוליים הם ׳מיקס׳ של כמה דברים, לא רק ההוצאות הלוגיסטיות - שגם הן קשורים בתערובת של המוצרים עצמם ומדינות המקור והשערים המקומיים. לכן, לציין רכיב אחד זה תמיד מסובך, וכל אחד עשוי להשפיע על האחרים, כמו שער החליפים. מבחינת עלויות הלוגיסטיקה, המחירים שלנו נקבעים מקרש ואנחנו מנסים ׳לסגור׳ אותם עד כמה שניתן כדי לגדר את המחירים מפני השינויים שקורים. למעשה הצלחנו לעשות את זה די טוב ברבעונים האחרונים.
"העניין הוא שפשוט עם הזמן העלות עלתה והיינו צריכים לשלם מחירים גבוהים יותר. כעת אני חושב שיש שהתחזית שנתנו לרבעון משקפת את עלות התובלה הימית. אנחנו לא רואים הרבה שינויים קורים שם. אני חושב שברבעונים אחרי כן עדיין אין לנו מספרים שאפשר להסתכל עליהם. אנחנו מאמינים שהמגמה תהיה ירידה מעטה. כמובן, כל עוד התנועה אל ומארצות הברית וסין ואזורים נוספים לא תשובש. ברבעונים הבאים אנחנו לא מצפים לשינויים גדולים יותר מאלה שראינו ברבעון הזה".
התשובה לא סיפקה את האנליסטים שחזרו ודנו בסוגיה זו. זה היה עקב אכילס של הדוחות והתחזית קדימה וההנהלה לא היתה ברורה מאוד בנוגע לרווחיות הגולמית ושרשרת האספקה. עם זאת, בתחום האגירה, נראה שהחברה מתקדמת כצפוי.
- החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
מה דעתכם על פוטנציאל הצמיחה בתחום האגירה? אתם ״שוריים״ יותר בגלל הביקושים הגבוהים? יש בעיות לוגיסטיות שצריך להכניס למשוואה?
סמנכ״ל הכספים רון פייר: ״פגעת בול - הביקושים אינם הבעיה, הם גבוהים מאד ומגיעים מכל מיני אזורים בעולם, בייחוד למערכות משולבות כמו אלה שאנחנו מספקים. נעלה הילוך בייצור שלנו אך באופן הדרגתי, צריך להיות זהיר עם היציאה לשוק כי זה מוצר חדש - איך להכשיר את המתקינים, לבצע את ההתקנה ועוד. עניינים לוגיסטיים הם אכן אתגר - אבל לא גדול יותר מבאזורים אחרים. התחזית חיובית, אבל לא תראה גרף צמיחה חד מאוד בין-רבעונים. עדיין אנחנו נרגשים להביא את המוצר הזה לשוק בשני הרבעונים הבאים".
איך יראו הביקושים ברבעון השלישי? מה יהיה תמחור מערכת האגירה?
המנכ״ל צבי לנדאו: "מבחינת האספקה שלנו ברבעון השלישי אפשר לומר שהביקושים חזקים מאד. אנחנו לא נותנים תחזית ספציפית, אבל זה יהיה משמעותי מבחינת כמות ומבחינת הכנסות. מבחינת התמחור, התחלנו במו״מ מול לקוחות נבחרים בשוק, וכמובן שאנחנו מכוונים למחיר שיהיה תחרותי וגם ישקף את הערך שבמוצר שלנו. לא נהיה בקצה מבחינת מחיר זול או יקר.
- 3.dw 05/05/2021 13:26הגב לתגובה זולכן כאשר הביצוע איננו מצליח לעמוד בתקוות המאד מאד אופטימיות (לא מספיק סתם צמיחה, צריך צמיחה חזקה) המניות חוטפות. המניות בסקטור פשוט רצו הרבה יותר מהר מהצמיחה בביזנס.
- 2.פז 05/05/2021 11:25הגב לתגובה זום זה לא רווח אז מה כן?
- 1.אוי לא הפייק אנרגיה לא מרוויחה מי היה מאמין (ל"ת)שמוליק 05/05/2021 09:13הגב לתגובה זו
- גלעד 05/05/2021 19:19הגב לתגובה זובשורה התחתונה החברות האלו ימשיכו לגדול ולהתרחב אבל לדעתי לא ברמות מכפילים הנוכחיות שתואמות הייטק ולא תשתיחת
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ בבית הלבן (הבית הלבן)החוזים על וול סטריט עולים עד 1.2% - מתקרבים לסיום השביתה הגדולה במגזר הציבורי
החוזה על הנאסד"ק מוביל את העליות; אחרי 40 יום של השבתה, מתגבש פתרון; מה זה בכלל השבתת הממשל בארה"ב ומדוע היא מתרחשת?
החוזים עולים עם תקווה לסיום השבתת הממשל - הסנאט שוקל הצעת מימון זמני לפעילות הממשל.
שוקי ההון פותחים את השבוע באופטימיות זהירה, כשברקע יוזמה חדשה לסיום ההשבתה הפדרלית שנמשכת כבר 40 ימים ומונעת פרסום נתונים כלכליים חשובים. חוזי דאו ג'ונס עולים ב-0.6%, החוזים על S&P 500 מתחזקים ב-0.7% והחוזים על הנאסד"ק עולים ב-1.2%.
ההצעה שנידונה בסנאט כוללת מימון זמני עד ינואר, לצד שלוש הצעות תקציב נפרדות למימון בנייה צבאית, ענייני ותיקי צבא, פעילות הקונגרס, מינהל המזון והתרופות (FDA) ומשרד החקלאות. ייתכן שבמידה ותאושר, חברי בית הנבחרים, שנמצאים בפגרה עד 16 בנובמבר, יידרשו לחזור מוקדם כדי להצביע.
מהי השבתת ממשל, ולמה זה קורה?
השבתת ממשל (Government Shutdown) מתרחשת כאשר הקונגרס האמריקאי לא מצליח לאשר את תקציב המדינה או חוקי ההוצאה הנדרשים להפעלת סוכנויות הממשל. ברגע שאין אישור למימון, סוכנויות רבות מושבתות באופן חלקי או מלא עד להשגת הסכמה. עובדים פדרליים נשלחים לחופשה כפויה ללא שכר, תוכניות ממשלתיות מתעכבות, ובין היתר מוקפאים גם פרסומי נתוני מאקרו חשובים.
השבתות כאלה הן לא נדירות בפוליטיקה האמריקאית, והן לרוב נובעות ממחלוקות פוליטיות חריפות בין המפלגות, בעיקר סביב סוגיות תקציביות, מדיניות רווחה, הגירה, חינוך ובריאות. במקרים רבים הן משמשות כלי לחץ פוליטי, שבו צד אחד מסרב לאשר את התקציב אלא אם יתקבלו תנאיו בנושאים שנויים במחלוקת.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- מה אמר טראמפ על הסכם נורמליזציה עם סעודיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקרה הנוכחי, השבתת הממשל נמשכת כבר 40 ימים, אחת הארוכות ביותר בעשור האחרון. מדובר בהשלכה ישירה של כישלון בהעברת הצעת התקציב הפדרלי, מה שהביא להשבתת שירותים לא חיוניים. מלבד הפגיעה הישירה בעובדי המדינה, יש גם השפעות עקיפות על שוקי ההון, מאחר שנתונים כלכליים לא מתפרסמים והשקעות מתעכבות.
