שבתאי אדלרסברג, נשיא ומנכ"ל אודיוקודס
צילום: יח"צ
ראיון

אודיוקודס: "עסקת ניואנס לא רלוונטית לשת"פ שלנו עם מיקרוסופט"

"המוטיבציה לרכישה הייתה לתפוס נתח שוק בתחום הבריאות ועם כל הכבוד לניואנס, אנחנו לא נמצאים שם": רגע אחרי שהכתה את הצפי בשוק, יו"ר אודיוקודס שבתאי אדלסברג טוען שאין חשש שניואנס, שנמכרה ב-19 מיליארד ד', תתפוס את מקומה אצל ענקית הטק

איתי פת-יה | (6)

אודיוקודס 2.11% הישראלית שנסחרת בנאסד"ק הצליחה להכות את תחזיות האנליסטים לרבעון הראשון של השנה. החברה, שמספקת רשתות קול מתקדמות ופתרונות עיבוד מדיה לסביבת עבודה דיגיטלית, מסמנת את פעילותה עבור מיקרוסופט טימס כמנוע צמיחה, ולצד זאת תחום התמלול האוטומטי הוא מנוע צמיחה נוסף - וגם שם מיקרוסופט היא לקוחה, כשהפתרון של אודיוקודס משמש את משתמשי הענן של ענקית הטק. באחרונה דווח כי מיקרוסופט, לקוחה של אודיוקודס כאמור, רוכשת את ניואנס, הפועלת גם כן בתחום התמלולים, בעסקת ענק בסך 19 מיליארד דולר. האם הנרכשת הטרייה הולכת לתפוס את מקומה של אודיוקודס? בכלל לא – כך טוען יו"ר החברה שבתאי אדלסברג שעומד על ההבדלים בין שתי החברות ואומר מצדו שאין כאן שום פיל בחדר ותנוח דעת המשקיעים בהיבט זה.

"ניואנס זו חברה גדולה שצמחה בין היתר בזכות רכישה של חברות מתחרות מהתחום, אסטרטגיה שבה נקטה כדי שלא יוכלו לערער על ההגמוניה שלה", שבתאי מסביר. "זה הביא לכך שבדך כלל הם לא הלכו על פרויקטים או הזדמנויות בסדר גודל של למטה מ-400-500 אלף דולר. בשביל עסקאות של 200 אלף דולר הם לא היו מתכופפים, ואת המשאבים הקצו לפרויקטים הגדולים יותר".

"עכשיו", הוא ממשיך, "כשעושים פילוח ומסתכלים איפה קיימות אותן הזדמנויות גדולות, מגלים שמדובר בשני שווקים שבהם החברה ממוקדת, ואלה הם שוק הפיננסים ושוק ההלת'קר (Healthcare), בהם צריך לומר, באמת עושים כיום שימוש מוגבר יותר ביישומי ספיץ'-טו-טקסט.

"בשונה מניואנס, אנחנו כמובן מאמינים שיש מקום לשורה של פתרונות בהיקפים קטנים יותר. בהנחה שיש לנו את הטכנולוגיה המתאימה, פתוח בפנינו שוק ענק – ועדיין לא היינו חושבים להתחרות בניואנס או ביישומי התמלול של ענקיות הענן אמזון, גוגל ומיקרוסופט.

"אני מזכיר שהתחום הזה שונה מכל התחומים הטכנולוגיים השונים שאתה מכיר, כי יש תלות בשפה. זה שיש לך פתרון טוב לספיץ'-טו-טקסט באנגלית לא אומר כלום על הפתרון שתתן ביפנית, גרמנית הולנדית וכו'. סייג נוסף הוא שגם כשאומרים שזיהוי הדיבור עובד  מתכוונים בדרך כלל ל'דומיין' מאד ספציפי".

"עובדים על טקסט-טו-ספיץ' בעברית"

אודיוקודס דיווחה על הכנסות של 59 מיליון דולר ברבעון לעומת 52 מיליון ברבעון מקביל (גידול של 14%) בעוד שהאנליסטים ציפו להכנסות של כ-58 מיליון דולר. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם בכ-13 מיליון דולר, או 37 סנט למניה בדילול מלא, לעומת 7.8 מיליון דולר או 25 סנט למניה בדילול מלא בתקופה המקבילה - עלייה של כ-67% וגבוה מהצפי בשוק לנתון של 33 סנט למניה. מאז השיא של יום שלישי בו דיווחה על תוצאות הרבעון, ירדה המניה בכ-6.7%, אולם מתחילת השנה עלתה בכ-10.6% כשכיום היא נסחרת לפי שווי של קרוב למיליארד דולר.

בדבריו האחרונים מעלה שבתאי נקודה שהזכיר בראיון קודם לביזפורטל, והיא פיתוח טכנולוגיה שלוקחת בחשבון את הז'רגון המקצועי ואת עולם התוכן של הדוברים, שאת השיחה ביניהם יש לתמלל. "הקמנו צוות שעוסק בקוסטומיזציה", אמר לנו בזמנו, "אם תיקח משפטים שהוקלטו בתיאטרון או בחדשות או במגרש ספורט, התמלול בענן של מייקרוסופט יעבד את כולם בצורה שטוחה, והביצועים יהיו ממוצעים. בכדורסל למשל, יש ז'רגון מסוים אז צריך להקים בסיס נתונים שמתמקד בו, וככה בעצם בחברות שונות שיכולות להיות לקוחות שלנו".

קיראו עוד ב"גלובל"

ובחזרה לשיחתנו הנוכחית: אדלסברג טוען כי "גם לגדולים ביותר אין משאבים בלתי מוגבלים והם מנסים להיות אופטימליים". "אם יש להם פתרון טוב, הם יציעו אותו ל-6 שפות מוגדרות, או אפילו 30 לצורך העניין, וברור שלהשקיע באנגלית אמריקאית, ספרדית או פורטוגזית – שפות שמאות מיליוני דוברים אותן, זה יותר חשוב להם מאשר דיאלקטים נישתיים יותר של ספרדית או ניבים של ערבית שבהם אנחנו פעילים".

לא יכול להיות מצב בו הבעלים החדשים מיקרוסופט ינחו את ניואנס כן להתחיל להסתכל על נישות בשוק הזה, כאלה שבהן אתם פעילים, ולפתח עבורן את הטכנולוגיה שלה?

"בוא נפזר את הערפל סביב העניין הזה, ואזכיר שכבר מנהלי מיקרוסופט התבטאו בנושא מיד אחרי הרכישה: הנקודה מאד פשוטה – המוטיבציה לעסקה הייתה לתפוס נתח שוק בתחום הבריאות, וניואנס טוענת לנתח של 40%. עם כל הכבוד לניואנס, אנחנו לא נמצאים שם".

אז לשיטתך במצב היום הכסף הגדול בתחום התמלול נמצא בשוק הבריאות או בפיננסים ולכן זה המיקוד של ניואנס. אבל לא יכול להיות שעוד כמה שנים גם עולמות תוכן נוספים יהיו כלכליים עבורם, כמו עולם הספורט שעליו דיברנו?

"תמיד יכול להיות מצב כזה כי האנושות כל הזמן מחפשת עוד שירותים והשפה האנושית מפותחת ומתפתחת, אבל זה גם אומר שלנו באודיוקודס יהיה שוק בריא וצומח לעוד עשרות שנים קדימה. יותר חשוב לי מזה להבהיר שאנחנו עובדים מאד צמוד עם מיקרוסופט בתחומים מסוימים – לא בתחום הזה. בתחום הזה אנחנו משתמשים במיקרוסופט, אבל אנחנו לא פרטנר שלהם. הם עבדו עם ניואנס קודם, רכשו אותם, וימשיכו לעבוד איתם יותר חזק. אבל זה לא משליך בשום צורה על שיתוף הפעולה ביננו".

ולנושא אחר: אתם יודעים להפוך אודיו לטקסט, למה אתם לא עושים ההיפך? טריניטי של סומוטו למשל דיווחה השבוע על עסקה שבה הטכנולוגיה שלה משמשת להקראת כתבות עבור כבדי ראייה מאתרי חדשות פופולריים. אפשר לדמיין אתכם במקומם, לא?

"הצוות שלנו בתחום הקוגניטיב סרוויסז כולל 10-15 איש, ובכותרת הזאת נכללים ספיץ'-טו-טקסט, טקסט-טו-ספיצ' ועוד טכנולוגיות כמו משין לרנינג, NLU שזה הבנת שפה טבעית ו-NLP שפירושו עיבוד שפה טבעית. מכל זה בחרנו להתמקד כרגע בספיצ'-טו-טקסט, כי טקסט-טו-ספיצ' מחייב המון השקעות. מה שכן, כשאנחנו נדרשים על ידי הלקוחות ליישומים כאלה, אנחנו מוציאים את זה החוצה לספקים חיצוניים – גם לניואנס, אגב. המחירים סבירים ואין סיבה שנעשה את זה לבד. מתי כן נשקיע בזה? כשאנחנו מאמינים שזה יספק לנו יתרון תחרותי, לכן למשל אנחנו כן עובדים על טקסט-טו-ספיצ' בעברית".

דיווחתם ברבעון החולף על רכישה עצמית של מניות בהיקף 10 מיליון דולר, זה חלק ממכסה שטרם השלמתם או שכיסיתם את מלוא הסכום?

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לא עובד 30/04/2021 19:48
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי נוגע במניעה הזאת גם עם מקל של 2 מטר
  • למה ? (ל"ת)
    ינשוף 04/05/2021 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אייל 30/04/2021 11:42
    הגב לתגובה זו
    צריך לקנות מניות שלה
  • 3.
    חברה מעולה מתומחרת בחסר (ל"ת)
    yehuda04 29/04/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מניה טובה להשקעה 29/04/2021 16:05
    הגב לתגובה זו
    מאמין לו לכל מילה .. לא לקשר בין הדברים ..
  • 1.
    אלירן 29/04/2021 15:59
    הגב לתגובה זו
    שמישהו יסביר לי עם כל הכתבה הטובה הזו למה המניה יורדת??
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אורקל
צילום: טוויטר
דוחות

אורקל עקפה בשורת הרווח אבל פספסה בהכנסות - המניה נופלת ב-4%

החברה מציגה צמיחה חדה בפעילות הענן, זינוק של מאות אחוזים בהתחייבויות העתידיות ורווחיות משופרת, לצד מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים" ושילוב מעמיק של יכולות AI במוצריה
אדיר בן עמי |

חברת התוכנה אורקל Oracle Corp 0.67%  דיווחה על רווח למניה של 2.26 דולר עם הכנסות של 16.058 מיליארד דולר. בוול-סטריט ציפו לרווח למניה של 1.64 דולר על הכנסות של 16.19 מיליארד דולר. החברה הציגה זינוק חד בהתחייבויות עתידיות ובהכנסות מתחום הענן, לצד שינוי אסטרטגי משמעותי בתפיסת פיתוח החומרה. החברה דיווחה על התחייבויות ביצוע עתידיות (RPO) בהיקף של 523 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 438%. מנוע הצמיחה המרכזי נותר הענן, שבו רשמה החברה הכנסות של 8 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 34%.


תחום תשתיות הענן (IaaS) המשיך לבלוט במיוחד עם עלייה של 68% ל־4.1 מיליארד דולר, בעוד יישומי הענן (SaaS) צמחו ל־3.9 מיליארד דולר, עלייה של 11%. פתרונות ה־ERP בענן של Oracle Fusion ו־NetSuite, עלו בשיעורים דו־ספרתיים והגיעו יחד להכנסות של יותר מ־2 מיליארד דולר. מנגד, תחום התוכנה המסורתית ירד ב־3% ל־5.9 מיליארד דולר.


אורקל הציגה שיפור חד ברווחיות: הרווח הנקי על בסיס GAAP עמד על 6.1 מיליארד דולר, בעוד הרווח המתואם עלה ל־6.6 מיליארד דולר, קפיצה של 57% משנה קודמת. הרווח למניה זינק ב־91% ל־2.10 דולרים. חלק מהעלייה קשור לרווח חד-פעמי של 2.7 מיליארד דולר ממכירת החזקות אורקל ב־Ampere, חברת השבבים שהקימה. לארי אליסון, היו״ר וה־CTO של החברה, הסביר את ההחלטה למכור את Ampere כחלק מעבר לאסטרטגיית "ניטרליות שבבים": לדבריו, אורקל כבר אינה רואה צורך להמשיך ולעצב או לייצר שבבים בעצמה, והיא מבקשת להיות מסוגלת להשתמש בכל מעבד שיבחרו לקוחותיה, בין אם של אנבידיה ובין אם של יצרנים אחרים, על רקע השינויים המהירים בתחום הבינה המלאכותית.


מנכ״ל אורקל, קליי מַגוֹירק, ציין כי החברה מפעילה כיום למעלה מ־211 אזורי ענן פעילים ומתוכננים, יותר מכל מתחרה, וכי היא כבר בונה 72 מרכזי מולטיקלאוד שיוטמעו בתוך העננים של אמזון, גוגל ומיקרוסופט. לדבריו, אסטרטגיית הענן הניטרלי משתלמת: פעילות מסדי הנתונים הרב־עננית של החברה צמחה ב־817% ברבעון השני והפכה למנוע הצמיחה המהיר ביותר שלה.


המנכ״ל הנוסף, מייק סיציליה, הדגיש את הפוטנציאל של שילוב AI בכל שכבות תוכנות החברה, ממערכות הדאטה סנטר, דרך מסדי הנתונים האוטונומיים ועד יישומי הארגון. לדבריו, AI מאפשר אוטומציה של תהליכים שבעבר לא ניתן היה לעשות, כולל ניהול סיכוני אשראי, תמיכה ברופאים ובמערכות בריאות, ותהליכי החזרי תשלום. הוא הוסיף כי כל חמשת מודלי ה־AI המובילים כיום רצים בענן של אורקל, מה שמעניק לה יתרון תחרותי על פני ספקי יישומים אחרים.


אורקל נסחרת כעת לפי שווי של 636.5 מיליארד דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-34% מתחילת השנה וב-25% ב-12 החודשים האחרונים.