שבתאי אדלרסברג, נשיא ומנכ"ל אודיוקודס
צילום: יח"צ
ראיון

אודיוקודס: "עסקת ניואנס לא רלוונטית לשת"פ שלנו עם מיקרוסופט"

"המוטיבציה לרכישה הייתה לתפוס נתח שוק בתחום הבריאות ועם כל הכבוד לניואנס, אנחנו לא נמצאים שם": רגע אחרי שהכתה את הצפי בשוק, יו"ר אודיוקודס שבתאי אדלסברג טוען שאין חשש שניואנס, שנמכרה ב-19 מיליארד ד', תתפוס את מקומה אצל ענקית הטק

איתי פת-יה | (6)

אודיוקודס 0.27% הישראלית שנסחרת בנאסד"ק הצליחה להכות את תחזיות האנליסטים לרבעון הראשון של השנה. החברה, שמספקת רשתות קול מתקדמות ופתרונות עיבוד מדיה לסביבת עבודה דיגיטלית, מסמנת את פעילותה עבור מיקרוסופט טימס כמנוע צמיחה, ולצד זאת תחום התמלול האוטומטי הוא מנוע צמיחה נוסף - וגם שם מיקרוסופט היא לקוחה, כשהפתרון של אודיוקודס משמש את משתמשי הענן של ענקית הטק. באחרונה דווח כי מיקרוסופט, לקוחה של אודיוקודס כאמור, רוכשת את ניואנס, הפועלת גם כן בתחום התמלולים, בעסקת ענק בסך 19 מיליארד דולר. האם הנרכשת הטרייה הולכת לתפוס את מקומה של אודיוקודס? בכלל לא – כך טוען יו"ר החברה שבתאי אדלסברג שעומד על ההבדלים בין שתי החברות ואומר מצדו שאין כאן שום פיל בחדר ותנוח דעת המשקיעים בהיבט זה.

"ניואנס זו חברה גדולה שצמחה בין היתר בזכות רכישה של חברות מתחרות מהתחום, אסטרטגיה שבה נקטה כדי שלא יוכלו לערער על ההגמוניה שלה", שבתאי מסביר. "זה הביא לכך שבדך כלל הם לא הלכו על פרויקטים או הזדמנויות בסדר גודל של למטה מ-400-500 אלף דולר. בשביל עסקאות של 200 אלף דולר הם לא היו מתכופפים, ואת המשאבים הקצו לפרויקטים הגדולים יותר".

"עכשיו", הוא ממשיך, "כשעושים פילוח ומסתכלים איפה קיימות אותן הזדמנויות גדולות, מגלים שמדובר בשני שווקים שבהם החברה ממוקדת, ואלה הם שוק הפיננסים ושוק ההלת'קר (Healthcare), בהם צריך לומר, באמת עושים כיום שימוש מוגבר יותר ביישומי ספיץ'-טו-טקסט.

"בשונה מניואנס, אנחנו כמובן מאמינים שיש מקום לשורה של פתרונות בהיקפים קטנים יותר. בהנחה שיש לנו את הטכנולוגיה המתאימה, פתוח בפנינו שוק ענק – ועדיין לא היינו חושבים להתחרות בניואנס או ביישומי התמלול של ענקיות הענן אמזון, גוגל ומיקרוסופט.

"אני מזכיר שהתחום הזה שונה מכל התחומים הטכנולוגיים השונים שאתה מכיר, כי יש תלות בשפה. זה שיש לך פתרון טוב לספיץ'-טו-טקסט באנגלית לא אומר כלום על הפתרון שתתן ביפנית, גרמנית הולנדית וכו'. סייג נוסף הוא שגם כשאומרים שזיהוי הדיבור עובד  מתכוונים בדרך כלל ל'דומיין' מאד ספציפי".

"עובדים על טקסט-טו-ספיץ' בעברית"

אודיוקודס דיווחה על הכנסות של 59 מיליון דולר ברבעון לעומת 52 מיליון ברבעון מקביל (גידול של 14%) בעוד שהאנליסטים ציפו להכנסות של כ-58 מיליון דולר. הרווח הנקי על בסיס Non-GAAP הסתכם בכ-13 מיליון דולר, או 37 סנט למניה בדילול מלא, לעומת 7.8 מיליון דולר או 25 סנט למניה בדילול מלא בתקופה המקבילה - עלייה של כ-67% וגבוה מהצפי בשוק לנתון של 33 סנט למניה. מאז השיא של יום שלישי בו דיווחה על תוצאות הרבעון, ירדה המניה בכ-6.7%, אולם מתחילת השנה עלתה בכ-10.6% כשכיום היא נסחרת לפי שווי של קרוב למיליארד דולר.

בדבריו האחרונים מעלה שבתאי נקודה שהזכיר בראיון קודם לביזפורטל, והיא פיתוח טכנולוגיה שלוקחת בחשבון את הז'רגון המקצועי ואת עולם התוכן של הדוברים, שאת השיחה ביניהם יש לתמלל. "הקמנו צוות שעוסק בקוסטומיזציה", אמר לנו בזמנו, "אם תיקח משפטים שהוקלטו בתיאטרון או בחדשות או במגרש ספורט, התמלול בענן של מייקרוסופט יעבד את כולם בצורה שטוחה, והביצועים יהיו ממוצעים. בכדורסל למשל, יש ז'רגון מסוים אז צריך להקים בסיס נתונים שמתמקד בו, וככה בעצם בחברות שונות שיכולות להיות לקוחות שלנו".

קיראו עוד ב"גלובל"

ובחזרה לשיחתנו הנוכחית: אדלסברג טוען כי "גם לגדולים ביותר אין משאבים בלתי מוגבלים והם מנסים להיות אופטימליים". "אם יש להם פתרון טוב, הם יציעו אותו ל-6 שפות מוגדרות, או אפילו 30 לצורך העניין, וברור שלהשקיע באנגלית אמריקאית, ספרדית או פורטוגזית – שפות שמאות מיליוני דוברים אותן, זה יותר חשוב להם מאשר דיאלקטים נישתיים יותר של ספרדית או ניבים של ערבית שבהם אנחנו פעילים".

לא יכול להיות מצב בו הבעלים החדשים מיקרוסופט ינחו את ניואנס כן להתחיל להסתכל על נישות בשוק הזה, כאלה שבהן אתם פעילים, ולפתח עבורן את הטכנולוגיה שלה?

"בוא נפזר את הערפל סביב העניין הזה, ואזכיר שכבר מנהלי מיקרוסופט התבטאו בנושא מיד אחרי הרכישה: הנקודה מאד פשוטה – המוטיבציה לעסקה הייתה לתפוס נתח שוק בתחום הבריאות, וניואנס טוענת לנתח של 40%. עם כל הכבוד לניואנס, אנחנו לא נמצאים שם".

אז לשיטתך במצב היום הכסף הגדול בתחום התמלול נמצא בשוק הבריאות או בפיננסים ולכן זה המיקוד של ניואנס. אבל לא יכול להיות שעוד כמה שנים גם עולמות תוכן נוספים יהיו כלכליים עבורם, כמו עולם הספורט שעליו דיברנו?

"תמיד יכול להיות מצב כזה כי האנושות כל הזמן מחפשת עוד שירותים והשפה האנושית מפותחת ומתפתחת, אבל זה גם אומר שלנו באודיוקודס יהיה שוק בריא וצומח לעוד עשרות שנים קדימה. יותר חשוב לי מזה להבהיר שאנחנו עובדים מאד צמוד עם מיקרוסופט בתחומים מסוימים – לא בתחום הזה. בתחום הזה אנחנו משתמשים במיקרוסופט, אבל אנחנו לא פרטנר שלהם. הם עבדו עם ניואנס קודם, רכשו אותם, וימשיכו לעבוד איתם יותר חזק. אבל זה לא משליך בשום צורה על שיתוף הפעולה ביננו".

ולנושא אחר: אתם יודעים להפוך אודיו לטקסט, למה אתם לא עושים ההיפך? טריניטי של סומוטו למשל דיווחה השבוע על עסקה שבה הטכנולוגיה שלה משמשת להקראת כתבות עבור כבדי ראייה מאתרי חדשות פופולריים. אפשר לדמיין אתכם במקומם, לא?

"הצוות שלנו בתחום הקוגניטיב סרוויסז כולל 10-15 איש, ובכותרת הזאת נכללים ספיץ'-טו-טקסט, טקסט-טו-ספיצ' ועוד טכנולוגיות כמו משין לרנינג, NLU שזה הבנת שפה טבעית ו-NLP שפירושו עיבוד שפה טבעית. מכל זה בחרנו להתמקד כרגע בספיצ'-טו-טקסט, כי טקסט-טו-ספיצ' מחייב המון השקעות. מה שכן, כשאנחנו נדרשים על ידי הלקוחות ליישומים כאלה, אנחנו מוציאים את זה החוצה לספקים חיצוניים – גם לניואנס, אגב. המחירים סבירים ואין סיבה שנעשה את זה לבד. מתי כן נשקיע בזה? כשאנחנו מאמינים שזה יספק לנו יתרון תחרותי, לכן למשל אנחנו כן עובדים על טקסט-טו-ספיצ' בעברית".

דיווחתם ברבעון החולף על רכישה עצמית של מניות בהיקף 10 מיליון דולר, זה חלק ממכסה שטרם השלמתם או שכיסיתם את מלוא הסכום?

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    לא עובד 30/04/2021 19:48
    הגב לתגובה זו
    לא הייתי נוגע במניעה הזאת גם עם מקל של 2 מטר
  • למה ? (ל"ת)
    ינשוף 04/05/2021 09:49
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אייל 30/04/2021 11:42
    הגב לתגובה זו
    צריך לקנות מניות שלה
  • 3.
    חברה מעולה מתומחרת בחסר (ל"ת)
    yehuda04 29/04/2021 16:09
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    מניה טובה להשקעה 29/04/2021 16:05
    הגב לתגובה זו
    מאמין לו לכל מילה .. לא לקשר בין הדברים ..
  • 1.
    אלירן 29/04/2021 15:59
    הגב לתגובה זו
    שמישהו יסביר לי עם כל הכתבה הטובה הזו למה המניה יורדת??
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

סונדאר פיצאי גוגל GOOGLE
צילום: Eesan1969, Wikipedia
שיחת היום

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?

גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה? 

אדיר בן עמי |

שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים. 

(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")

התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת  

אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב

אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.

המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות  הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.