וורן באפט
צילום: וורן באפט אתר

אגו ורצון לנקום - הסיפור מאחורי תחילת דרכה של ברקשייר האת'ווי

המשקיע האגדי וורן באפט שעשה את הונו בשוק המניות נכנס רשמית למועדון ה-100 מיליארד דולר. אך כיצד הפכה חברת הטקסטיל למעצמת ההשקעות שהיא כיום?
עמית שמיר | (5)

בזכות העלייה במחיר מניית ברקשייר הת'אוויי, וורן באפט נכנס הצטרף באופן רשמי למועדון ה-100 מיליארד דולר. בגיל 90, באפט מצטרף לחבורה המכובדת, שכוללת גם את ג'ף בזוס, ביל גייטס ואילון מאסק. כיום באפט מוכר ואחד מעשירי העולם, אך מעטים מכירים את הסיפור מאחורי תחילת דרכה של ברקשייר הת'אווי. מדוע באפט בחר דווקא בברקשייר להיות חברת ההחזקות שלו?

באפט הצעיר רכש מניות ראשונות של ברקשייר בשנת 1962. באותה עת, החברה עסקה בתחום הטקסטיל, וכתוצאה מהקשיים של התעשייה, החברה נאלצה לסגור מפעלים. סגירת המפעלים תרמה לשחרור הון, שהחברה השתמשה בו לרכישה חוזרת של מניות.

באפט הבין כמובן כי ברקשייר היא עסק גרוע בתעשייה גרועה, אך מחיר המניה היה אטרקטיבי מאוד לדעתו. הוא החליט לרכוש מניות של ברקשייר, בציפייה כי יוכל למכור אותן ברווח לחברה. לאחר זמן מה, הנהלת ברקשייר אכן שאלה את באפט באיזה מחיר הוא ימכור את מניותיו לחברה. באפט השיב כי יהיה מוכן למכור את כל המניות שלו במחיר של 11.5 דולר למניה, וכאן התחיל הסיפור המעניין.

לאחר כמה חודשים, החברה הודיעה על הצעת רכש נוספת למניות החברה, כאשר מחיר ההצעה נקבע ל-11.375 דולר למניה. באפט רתח מזעם כי היו"ר, שהיה מודע למחיר שבאפט ביקש, הציע סכום שהינו נמוך ב-0.125 דולר למניה. כתוצאה מהתעקשותו של יו"ר החברה דאז להציע הצעה שהעליבה את באפט, אך שלא היתה לה משמעות כלכלית גדולה עבור החברה, ובגלל האגו של באפט - התחיל הסיפור של ברקשייר הת'אווי שאנחנו מכירים היום.

באפט המשיך לרכוש עוד ועוד מניות של החברה, עד אמצע שנת 1965, הנקודה בה למעשה השיג שליטה בחברה. ברגע שהושגה השליטה בחברה, באפט החליף את הנהלת החברה. בגלל שעסקי הטקסטיל היו עסק גרוע, באפט הקצה את ההון שהצליח לחלץ מעסקי הטקסטיל לרכישות של חברות ביטוח וחברות אחרות, וכך התחיל כדור השלג להתגלגל עד לחברת ההחזקות ששווה מעל  ל-600 מיליארד דולר.

בדיעבד, באפט הודה מספר פעמים כי ברקשייר עצמה לא הייתה השקעה מוצלחת שלו. המניעים להשקעה היו לא נכונים - שילוב של אגו ונקמה. באפט היה יכול בקלות להשקיע את הכסף בחברה אחרת, טובה יותר, וממנה לבנות את חברת ההחזקות שלו. אחד הדברים שהשפיעו על באפט באותה עת היה סמיכות מועד ההצעה למותו של אביו. הצעתה של החברה לרכוש את המניות של באפט במחיר הנמוך, הגיעה כשבוע בלבד לאחר שאביו נפטר. אביו היה דמות מרכזית בחייו, וייתכן כי אירוע זה השפיע על שיקול דעתו.

למרות "הטעות", לאחר 56 שנים של שליטה בברקשייר, ברור לכולם כי באפט הצליח מבחינה עסקית. באפט מדורג לאורך תקופה ארוכה כאחד מהאנשים העשירים בעולם, עם הון עצמי שחצה את ה-100 מיליארד דולר. ברקשייר הת'אווי - אחת החברות הגדולות בוול סטריט - תמשיך להיות חברה חזקה ורווחית גם לאחר עידן באפט ושותפו צ'ארלי מאנגר אשר חגג 97.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שמיל 16/03/2021 11:42
    הגב לתגובה זו
    האם היו"ר שהציע 11.25 למניה מכר אחרי שההצעה נכשלה...
  • 4.
    זמבלה 15/03/2021 23:38
    הגב לתגובה זו
    "בגיל 25 (1956) הקים שותפות מוגבלת להשקעות <<בגיבוי פיננסי של משפחתו בסכום של 105,000 דולר>> ובתוספת 100 דולר מכיסו; שווי השותפות הגיע תוך פחות מעשר שנים ל-26 מיליון דולר <<ההדגשה שלי>> https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%95%D7%95%D7%A8%D7%9F_%D7%91%D7%90%D7%A4%D7%98
  • 3.
    זמבלה 15/03/2021 23:33
    הגב לתגובה זו
    ...שהמחבר לא נותן לנו אפילו רמז קלוש בכמה עלו כל חבילות המניות שמר באפט קנה מבארקשייר ומניין היו למר באפט סכומי הכסף הללו.......
  • 2.
    רודף צדק 15/03/2021 22:52
    הגב לתגובה זו
    והוא מתחת לגיל 20, עשיר יותר מבאפט. למה?יש לו יותר זמן.
  • 1.
    רכילות נחמדה שאין לה קשר לשיטות שהביאו באפט לטופ (ל"ת)
    סיפור לא משהו 15/03/2021 21:14
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.