נפט
צילום: iStock

דיווח: אופ"ק צפוי להמשיך את הסכם הקיצוץ עד לסוף השנה

לאחר שנסחר מוקדם יותר החודש ברמה של מתחת ל-10 דולר לחבית, מחיר חוזה יוני מטפס כעת בעוד 6% ונסחר מעל לרמה של 29 דולר לחבית. ע"פ הדיווחים, הקיצוץ שתוכנן רק לחודשים מאי ויוני יוארך עד לסוף השנה
עמית נעם טל | (8)

חודש לאחר הקריסה ההיסטורית של מחירי הנפט סביב פקיעת החוזים של חודש מאי, נראה כי הסיטואציה סביב הפקיעה של חוזי יוני (בשבוע הבא) נראית אחרת לחלוטין. מחיר חוזה לחודש יוני מטפס כעת ביותר מ-6% ונסחר מעל לרמה של 29 דולר לחבית. נזכיר כי רק לפני 3 שבועות נסחר מחיר החוזה מתחת ל-10 דולר לחבית.  ברקע לעליות היום, דיווחים כי ארגון אופ"ק פלוס רוסיה צפוי להודיע בימים הקרובים על הארכת הסכם קיצוץ התפוקה הנוכחי עד לסוף השנה. נזכיר כי בתחילת החודש האחרון החל בפועל הקיצוץ בהיקף של 9.7 מיליון חביות ליום, כאשר הקיצוץ תוכנן לחודשים מאי ויוני בלבד.  נזכיר כי מוקדם יותר השבוע דווח ברשת החדשות בלומברג כי סעודיה החליטה באופן חד צדדי להוריד את תפוקת הנפט שלה ב-1 מיליון נפט ביום, לרמה של 7.5 מיליון חביות ביוני הקרוב - מדובר ברמת התפוקה הנמוכה ביותר של המדינה מאז שנת 2002.  בנוסף, נציין כי בעקבות מחירי הנפט הנמוכים, מספר אסדות הנפט בארה"ב ממשיך לרדת בעקביות בשבועות האחרונים. הצפי הוא שסקר ה-Baker Hughes היום יצביע על ירידה נוספת בשבוע האחרון.  בעקבות הקיצוץ בתפוקת המדינות והחזרה של חלק מהמדינות בעולם לשגרה, כבר מביאים לסימנים כי הלחץ על המלאים בעולם מתחיל להתפוגג.  חשוב להדגיש כי יש גם גורם טכני שמעניק דחיפה משמעותית לחוזים לטווח הקצר. העובדה כי כל תעודות הסל על הסחורה עברו מוקדם יותר החודש לסחור על חוזים ארוכים יותר מורידה משמעותית את הלחץ סביב הפקיעה, שכן אין גוף גדול שמחוייב למכור במיידית.  מסיבה זו, תעודת USO שעלתה לכותרות בחודשים האחרונים הציגה עלייה של רק 30% בשבועות האחרונים לאחר השפל שקבע בסוף אפריל, לעומת זינוק של מאות אחוזים במחיר החוזה לחודש הקרוב. לקריאה נוספת: האם משקיעי USO יודעים במה הם משקיעים?    

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    דירה=קורת גג 16/05/2020 01:58
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 4.
    רןעי 15/05/2020 22:40
    הגב לתגובה זו
    הנפט עלה ביומיים 17%. הולכת להיות חגיגה ביום א'. שווה לקחת חלק בהנפקה ולקבל אופציות
  • כלכלן דמיקולו 16/05/2020 17:48
    הגב לתגובה זו
    גילוי נאות - אני מושקע בדלק בכמה עשרות אלפי שקלים. החברה בצרות לא קטנות. מחזיקי האג"ח דוחים פעם אחר פעם הצבעה על פירעון מיידי של החוב, יש לה הערת עסק חי ומחיר הנפט צלל. אני כבר מתחיל להשלים שהלך הכסף. מקווה שאני טועה...
  • רפי 16/05/2020 02:30
    הגב לתגובה זו
    דלק קבוצה לא תעלה בראשון וזה מהטעם הפדוט שההנפקה פתוחה והיא במחיר 25 אחוז פחות מהשער היום.לכן היא חייבת לרדת למחיר של ההנפקה
  • 3.
    רואה הנסתר 15/05/2020 22:38
    הגב לתגובה זו
    הנפט יגיע תוך חודשיים ל- 50$ ועד לסוף שנה ל-65$ . במחירים כאלה איתקה של דלק קבוצה לא תתומחר באפס אלא בכ- 2 מילארד דולר. דלק קבוצה תחזור לשווי 7 מילארד לפחות , כלומר פי 7 מהיום
  • 2.
    משה 15/05/2020 20:23
    הגב לתגובה זו
    יהיה מעניין בראשון
  • העילה של דלק כמו כוסות רוח למת! (ל"ת)
    האמיתי 15/05/2020 22:29
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כאילו שיש להם ברירה. אין איפה לאכסן את התפוקה. (ל"ת)
    מה, באמת? 15/05/2020 19:17
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.