בנקים
צילום: istock

שוק האג"ח: הפד' יבצע 3 הורדות ריבית השנה, הבנקים בבעיה?

שוק האג"ח הממשלתי ממשיך ללהוט כאשר התשואה על אגרות החוב לטווחם הארוכים יורדת לשפל. אם אכן הפד' יבצע את מה שהשווקים חוזים - הבנקים בארה"ב צפויים לספוג ירידה חדה בהכנסות מריבית. בנק אוף אמריקה הוא הרגיש ביותר 
עמית נעם טל | (1)

במקביל לחששות מהאטה כלכלית בעולם בחודשים הקרובים, שוק האג"ח הממשלתי ממשיך להיות הדבר החם ביותר בוול סטריט. תשואות האג"חים של ארה"ב לטווח הארוך יורדות כעת לשפל חדש: התשואה ל-10 שנים עומדת עת 1.33%, התשואה לתקופה של 30 שנים עומדת על 1.81% בלבד - שפל כל הזמנים. 

השחקנים בשוק האג"ח מעריכים כעת בהסתברות כמעט מלאה שהפד' יצטרך להוריד את הריבית בארה"ב עוד 3 פעמים במהלך 12 החודשים הקרובים, כלומר הריבית בעוד שנה צפויה לעמוד על 0.75%-1%. נזכיר כי אחד הלקחים הגדולים של שנת 2019 היה כי הפד' למעשה עוקב אחר הציפיות בשוק. 

החוזים על הריבית בארה"ב- צפי ל-3 הורדות ריבית בחודשים הקרובים

עם זאת, כלל לא בטוח שהמהלך עשוי לתמוך בכלכלה הריאלית בארה"ב. סקטור הבנקאות בארה"ב צפוי לספוג הפסדי עתק כתוצאה מירידה במרווח הריבית נטו (Net Interest Margin) 

נציין הבנקים בארה"ב ובפרט הבנקים האזוריים (המיוצגים ע"י תעודת הסל KRE) הציגו ירידה חדה בסעיף זה במהלך החודשים האחרונים של 2019. עם זאת, נראה בדוחות האחרונים נראה כי רוב המנכ"לים העדיפו לקבל את גישת הפד' כי ההורדות האחרונות היו "הורדות של ביטוח" למניעת האטה כלכלית. 

מבחינת הבנקים הגדולים בארה"ב, בנק אוף אמריקה (סימול:BAC) וולס פארגו (סימול:WFC) הם הבנקים הרגישים ביותר לירידה נוספת של הריבית. בנק אוף אמריקה מציין בדוחות האחרונים כי ירידה במקביל של העקומה ב-100 נק' בסיס ב-12 החודשים הקרובים צפויה לגרום לירידה של 6.5 מיליארד דולר בהכנסות מריבית. 

דוח הרגישות של בנק אוף אמריקה

בסיטואציה כזו, האם הבנקים יגדילו את האשראי לכלכלה הריאלית? התשובה לכך היא שלילית וניתן לראות כבר בחודשים האחרונים כיצד הבנקים מורידים חשיפה לסקטורים רבים (כמו האנרגיה). בעולם שבנוי על חוב, כאשר אין אשראי מהמערכת הבנקאית אין צמיחה וזה חוזר על עצמו בכל הסייקלים אשראי בעשורים האחרונים, הפעם זה יהיה אחרת? אנחנו בספק.   

לקריאה נוספת (21.02) - תשואות האג"ח בשפל כל הזמנים, מדוע זה לא צפוי להשתנות בקרוב?

קיראו עוד ב"גלובל"

לקריאה נוספת (23.12) - מדוע הורדת הריבית בארה"ב קרובה מתמיד?

לקריאה נוספת (31.12) - 3 הגורמים שצפויים להעניק רוח גבית לזהב ב-2020

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    תחזית שגויה 25/02/2020 20:36
    הגב לתגובה זו
    שהרי היבוא מסין שגרם לגירעונות מאזן התשלומים יצטמצם .
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.