רוסיה: מי הם המפסידים והמנצחים הגדולים ב'מלחמת הסנקציות'?
ירקות, פירות, בשר, דגים, חלב ומוצרי חלב. אלו הם המוצרים שנאסרו לייבוא מארה"ב, מדינות האיחוד האירופי, אוסטרליה, קנדה ונורבגיה. האיסור תקף למשך שנה ע"פ צו מיוחד עליו חתם ולדימיר פוטין, נשיא רוסיה. חשוב להדגיש כי מחצית מתעשיית המזון הרוסית היא תולדה של ייבוא. מעניין לראות כי את משקאות האלכוהול הרוסים בחרו לא להחרים, אולי כך חלק מהאזרחים יוכלו להטביע את יגונם.
הנה כמה מהמנצחים והמפסידים בסיבוב הסנקציות הנוכחי:
מנצחים
1. מגדלי חזירים סרביים: הסרבים עדיין לא חברים באיחוד האירופי, מה שבסיבוב הזה ישחק לטובתם. כאשר יחסי המסחר בין הרוסים לסרבים הם בעלי היסטוריה ארוכה לא מן הנמנע שנראה יותר בשר חזיר סרבי על צלחות רוסיות בהמשך.
2. עושי גבינה בלרוסים: בלרוס היא היצואנית הרביעית בגודלה של גבינה בעולם. כעת, כאשר הרוסים לא יוכלו להשיג יותר גבינת 'ברי' צרפתית, סביר להניח שהן יפנו לשכנים הבלרוסים.
3. יצואני פירות וירקות ארמניים: הארמנים שנמצאים כעת בסכסוך עם שכניהם באזרבייג'ן ישמחו לספק לרוסים את הייצוא האיכותי שלהם שכולל: דגנים, תפוחי אדמה וענבים.
- ארה״ב וקטאר נגד אירופה: חוק הקיימות החדש יוביל להפסקת מסחר וסנקציות
- גוצ'י תשלם מעל ל-100 מיליון אירו לאיחוד האירופי - קנס על תיאום מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מפסידים
1. מגדלי עופות בארה"ב: תעשיית העוף היא אחת התעשיות הבודדות בארה"ב שצפויות להינזק כתוצאה מניתוק יחסי המסחר. גם בשנים עברו בהן המדינות היו מצויות בנתק היו אלה מגדלי העופות שנפגעו בעיקר.
2. חקלאי פירות פולניים: פולין הייתה אחת המבקרות החריפות ביותר של המשטר הרוסי בחודשים האחרונים זאת חרף ההשלכות הכלכליות שעלולות לפגוע בה. עיתון בפולין יצא בקמפיין מעניין "עמדו מול פוטין, אכלו תפוחים ושתו סיידר" זאת בשל כך שפולין הייתה מייצאת כ-700 אלף תפוחים בשנה לרוסיה. גם סלבריטאים פולניים התגייסו כבר למשימה כשהם מצייצים בטוויטר תמונות שלהם נוגסים בתפוח.
3. תעשיית הדגים הנורבגית: רוסיה ייבאה מהנורבגים דגי סלומון נורבגים בשווי כולל של כ-מיליארד דולר בשנה שעברה. חברות הייצוא הנורבגיות ספגו מכה קשה מה שכבר קיבל ביטוי בבורסה המקומית כאשר החברות ספגו ירידות חדות.
- אקספדיה מזנקת לאור צמיחה דו ספרתית בהזמנות ורווח שיא למניה
- ג'יי פרוג ממריאה לאחר דוחות חזקים והעלאת תחזיות ל-2025
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
- 3.putin 07/08/2014 21:42הגב לתגובה זולמה לעשות שגיאות טיפשיות כאלו? עכשיו כל כתבה נראית כמו חובבנית ולא אמינה...
- 2.גרין 07/08/2014 21:39הגב לתגובה זוהסנקציות שהמערב התחיל אתן לא עובדות בעניין אוקראינה, וזה היה די ברור מראש. מה שכן, הן עלולות, בסופו של דבר ליצור מתחים שיזכירו את המלחמה הקרה של העבר
- 1.lenin 07/08/2014 18:33הגב לתגובה זואמרו להם אסור להעיר דוב רוסי עכשב זהו זה חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחסנקציות חחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחחח

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים
דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי
חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.
במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.
הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.
בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.
- "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל
- פוטרה יומיים לפני שגילתה על היריון, ותקבל פיצויים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה על השווקים
הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית
בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.
מנכ"לית אקספדיה אריאן גורין. קרדיט: רשתות חברתיותאקספדיה מזנקת לאור צמיחה דו ספרתית בהזמנות ורווח שיא למניה
אקספדיה מזנקת 17% לאחר שעקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 7.57 דולר למניה והכנסות של 4.41 מיליארד דולר, בנוסף, העלתה תחזיות לשנת 2025 על רקע צמיחה של 12% בהזמנות והתרחבות בשולי הרווח
חברת אקספדיה Expedia 17.02% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 עם תוצאות חזקות במיוחד שהיכו את תחזיות האנליסטים הן בשורת ההכנסות והן ברווח הנקי, ומובילות את המניה לעליות חדות. הרבעון הצביע על עלייה בביקוש התיירותי,
המשך צמיחה במגזר העסקי הגדלת שיעור הרווח, לצד העלאת תחזיות לשנה כולה.
החברה רשמה ברבעון רווח מתואם של 7.57 דולר למניה, גבוה ב-0.62 דולר מהתחזיות, עלייה של 23% לעומת השנה הקודמת. ההכנסות הסתכמו ב-4.41 מיליארד דולר, עלייה של 8.7% משנה לשנה ו-150
מיליון דולר מעל הציפיות. ה-EBITDA זינק ב-16% ל-1.45 מיליארד דולר עם שיעור רווחיות של 33%.
היקף ההזמנות הכולל הגיע ל-30.7 מיליארד דולר, עלייה של 12% משנה קודמת, כאשר ההזמנות העסקיות (B2B) קפצו ב-26%, ורשמו הישג של צמיחה דו ספרתית במשך 17 רבעונים
ברציפות במגזר זה. ההזמנות מצד הצרכנים (B2C) גדלו ב-7% והסתכמו ב-21.3 מיליארד דולר. בתוך כך, הזמנות לינה (מלונות, דירות ונופש) עלו ב-13%, ומספר לילות החדרים שהוזמנו עלה ב-11% ובזאת נרשם הנתון הגבוה ביותר מזה שלוש שנים בארה״ב.
עם פרסום הדוחות, אמרה מנכ״לית החברה, אריאן גורין: "תוצאות הרבעון השלישי שלנו עלו על הציפיות הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה, ומשקפות סביבה של ביקושים משופרים, ביצוע ממושמע והתקדמות מתמדת ביישום האסטרטגיה שלנו. רשמנו צמיחה של 12% בהזמנות, 9% בהכנסות והתרחבות משמעותית בשולי הרווח התפעולי. אנחנו בונים מומנטום יציב ברחבי החברה, ויש לנו הוכחות ברורות לכך שהאסטרטגיה שלנו עובדת".
- להזמין מלון עם כאל ואיסתא - פלטפורמה חדשה תתחרה על התייר הישראלי
- אקספדיה קופצת ב-16% לאחר דוחות חזקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התייעלות בחסות ה-AI
גורין הוסיפה כי נרשמה האצה בשוק האמריקאי והמשך צמיחה חזקה בשווקים הבינלאומיים, עם חלונות הזמנה ארוכים יותר ושיעורי שהייה גבוהים. לדבריה, “אקספדיה נותרה המותג הגדול והצומח ביותר שלנו, בעוד Hotels.com ו־Vrbo שיפרו ביצועים ברצף". היא הדגישה גם את ההתקדמות בשלוש המטרות האסטרטגיות המרכזיות: מתן ערך גבוה יותר למטיילים, השקעה בהזדמנויות צמיחה, ושיפור היעילות התפעולית. לאקספדיה 11 מותגים שעוסקים בתיירות.
