המשבר הבא? בנק ההשקעות וולס פארגו חוזר להעניק משכנתאות 'סאבפריים'
בשקט בשקט בלי שאף אחד הרגיש, בנק המשכנתאות הגדול ביותר בארה"ב, וולס פארגו (סימול: WFC) חוזר לתת משכנתאות ללקוחות 'סאבפריים', כך מדווחת היום סוכנות הידיעות רויטרס. הבנק מנסה להגדיל את תזרים המזומנים, כשחברות פיננסיות מחפשות בנרות השקעות בתשואה גבוהה.
בשנים האחרונות נמנעו הבנקים בארה"ב לתת משכנתאות (והלוואות בכלל) ללקוחות עם היסטוריית אשראי גרועה. המשבר האחרון, שנגרם במידה רבה בשל חוסר זהירות בתחום המשכנתאות שהביאה לקריסת בנקים רבים, עדיין נראה במראה האחורית, ולכן יש מי שיגדיר את המהלך הזה כנטילת סיכון רב מדי עבור וולס פארגו.
בדוחות הרבעוניים האחרונים שהציג בנק ההשקעות, הגדול ביותר בארה"ב מבחינת שווי שוק, נרשמה ירידה של 5.8% בהכנסות (שעדיין מגיעות בעיקרן מתחום המשכנתאות), לצד נתון נמוך בהפרשה לחובות מסופקים 363 מיליון דולר, 80% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד. בשנה האחרונה קיצץ הבנק את פעילות המשכנתאות ופיטר למעלה מ-6,000 עובדים.
כעת, במידה והבנק יפתח את שעריו גם ללווים בעלי ציון אשראי נמוך יותר המהווים סיכון רב יותר למערכת, הדבר עשוי להביא להגברת הביקוש בשוק הדיור מצד רוכשים שנאלצו לשבת על הקווים בזמן שהמחירים עלו. הענקת הלוואות לווים מסוכנים יותר תגדיל גם את רווחיות הבנק מכל משכנתא, מכיוון שפרמיית הסיכון שבאה עם אותה משכנתא גבוהה יותר. מצד שני, המהלך עשוי גם להעלות את החשש שהמוסדות הפיננסים בארה"ב לא למדו את הלקח מהמשבר הגדול של 2008.
- דוחות הבנקים בארה"ב: רווחים מזנקים ותחזיות מעודדות
- וולס פארגו עקף את התחזיות - אך חתך את התחזית להכנסות מריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנליסט - ייתכן שהקיר שמפריד בין לווים טובים וגרועים מתחיל לרדת
עד כה לא נראה שבנקים גדולים נוספים הצטרפו לוולס פארגו בצעד משמעותי זה, אך מספר גופי מימון חוץ בנקאיים, כמו Citadel Servicing למשל, כבר מעניקים הלוואות ללקוחות סאבפריים רבים. על מנת להימנע מקונוטציות שליליות שנלוות למונח הזה, הגופים הפיננסיים מעדיפים להשתמש במונח "משכנתת הזדמנות שניה", או "תכנית משכנתאות אלטרנטיבית".
לעומת זאת, בניגוד לסטנדרטים הנמוכים של תקופת טרום המשבר, אז העניקו בנקים משכנתאות בגובה 100% ויותר מערך הנכס, לעיתים אפילו ללא ערבויות או הוכחת הכנסה, כעת המצב שונה לווים נדרשים לסכום ראשוני גבוה, יחד עם תשאול מפורט על הכנסות, היסטוריית תעסוקה ותשלומי חשבונות.
שיטת האשראי בארה"ב עובדת לפי ניקוד המוענק ללווה, בהתאם להיסטוריית החזרי ההלוואות שלו. הניקוד נע בין 300 ל-850, כאשר ציון של 640 נתפס בדרך כלל כרף המפריד בין "לווים טובים" שניתן לסמוך שיחזירו את ההלוואה, לבין לווי סאבפריים, הנחשבים מסוכנים יותר. בוולס פארגו התחילו בשבועות האחרונים לבחון ולאשר משכנתאות גם ללקוחות עם ציון אשראי של 600 נקודות, בתנאי שעמדו בקריטריונים מחמירים והצליחו לספק הסבר משכנע לניקוד האשראי הנמוך.
- מניית טסלה מתקרבת לשיא: הרובוטקסי כבר נצפה נוסע אוטונומית באוסטין
- דוח התעסוקה בארה"ב: אבטלה גבוהה יותר; איך זה משפיע על וול סטריט?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
חוקים שונים נחקקו בשנים האחרונות בארה"ב, ובראשם חוק דוד-פראנק מ-2010, שהציבו מגבלות רבות על לווים ומלווים. במסגרת החוק, רוכשי דירה שמבקשים לקחת משכנתא צריכים לעמוד ב-8 קריטריונים מחמירים כולל הכנסה מספקת וחוב נמוך יחסית. במידה והלווה שלא עמד בתנאים אלו קיבל את המשכנתא בכל זאת ומאוחר יותר לא עמד בתשלומים, הוא יכול לתבוע את המוסד הפיננסי שהעניק לו את ההלוואה בטענה שלא היה צריך לתת לו את המשכנתא מלכתחילה.
חוקים מהסוג הזה עזרו לבנות מעין קיר המפריד בין לווים גרועים לכאלה עם היסטוריית אשראי תקינה המרוויחים מעל לממוצע. כשוולס פארגו עכשיו מקלים את תנאי המשכנתאות במידה מסוימת, "אנחנו מאמינים שהקיר הזה התחיל לרדת מעט", כותב פול מילר, אנליסט בנקים ב-FBR קפיטל.
- 1.עליוווווווות 16/02/2014 04:20הגב לתגובה זואם זה אכן המצב אזי יש לנו לפחות חתי שנה אולי אפילו עד סוף 2014 עד שהכל פשוט יקרוס, אך הפעם לא יעזרו "הדפסות החסד ללא כיסוי" הולך להיות הרבה יותר חם בכל העולם. היידה רוטשילד/מורגן/רוקפלר אתם תמיד מקבלים את מבוקשכם...יימח שמכם וזרעכם לעד!!! מעניין האם בגיהנום השטן מחמם אותכם עם דולרים או אולי פאונדים(לאלו מבני המשפחה שהוזכרו וכבר לא איתנו).

מסחר סביב השעון - נאסד"ק מבקשת לאפשר מסחר 23 שעות ביממה
הבורסה הגישה בקשה ל-SEC; ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026
נאסד"ק, הבורסה השנייה בגודלה בארה"ב עם שווי שוק של כ-37 טריליון דולר, הגישה בקשה רשמית לרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) להרחבת שעות המסחר במניות ומוצרי מסחר סחירים ל-23 שעות ביום, חמישה ימים בשבוע. ההצעה כוללת מקטע יומי מ-4:00 עד 20:00 שעון ניו יורק, הפסקה של שעה, ומקטע לילי מ-21:00 עד 4:00. כיום המסחר הרציף נמשך 6.5 שעות (9:30-16:00), עם שעות מוקדמות ומאוחרות שמסכמות כ-16 שעות פעילות כוללת. ההפעלה צפויה במחצית השנייה של 2026, בכפוף לאישור רגולטורי ותיאום תשתיות.
בזמן שהבורסה אצלנו משנה את ימי המסחר מראשון לשישי ומאבדת את היתרון הגדול שלה - מסחר בימים שאין במקומות אחרים, השאיפה של הבורסות האחרות בעולם היא להרחיב את המסחר ככל שניתן. במילים אחרות, הבורסה בת"א לקראת שינוי גדול בימי המסחר כשהרכבת כבר מזמן יצאה מהתחנה והכוונה בוול סטריט לאפשר מסחר רציף כמעט 24 שעות ביממה.
מסחר מסביב לשעון
המהלך משקף ביקוש גובר ממשקיעים גלובליים. שוק המניות האמריקאי מהווה כשני שלישים משווי החברות הרשומות בעולם, והחזקות זרות במניות אמריקאיות הגיעו ל-17 טריליון דולר בשנה האחרונה. משקיעים באסיה ובאירופה דורשים גישה מיידית להתפתחויות מאקרו-כלכליות, דוחות רווחים ואירועים גיאופוליטיים שמתרחשים מחוץ לשעות המסורתיות. פלטפורמות כמו רובינהוד ואינטראקטיב ברוקרס כבר מאפשרות מסחר מורחב דרך זירות אלטרנטיביות (ATS), וחלקן, כמו Blue Ocean, פועלות 24/7.
במקביל, NYSE Arca קיבלה אישור ל-22 שעות מסחר (1:30-23:30), אך טרם הפעילה אותו. גוף הסליקה DTCC מתכנן מעבר לסליקה רציפה 24 שעות ביממה החל מיוני 2026, כדי לתמוך בעסקאות מורחבות ולצמצם סיכוני נגד.
- וולמארט עוברת לנאסד"ק במהלך היסטורי - המניה טסה ב-6%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עבור משקיעים פרטיים, ההארכה מגבירה נגישות ומאפשרת תגובה מהירה לחדשות, במיוחד באזורי זמן מרוחקים. כיום רוב הפעילות בשעות המורחבות מגיעה ממשקיעים פרטיים, שנהנים מגמישות גבוהה יותר מבעבר. עם זאת, נזילות נמוכה בשעות הלילה עלולה להוביל לספרדים רחבים יותר ולתנועות מחירים חדות על נפח נמוך.
תיעוד של נסיעה אוטונומית, רובוטקסי. קרדיט: רשתות חברתיותמניית טסלה מתקרבת לשיא: הרובוטקסי כבר נצפה נוסע אוטונומית באוסטין
במהלך סוף השבוע, צולם סרטון שמתעד נסיעה אוטונומית לחלוטין של Model Y, והחברה מתקדמת לפעילות ללא מפקח בטיחות אנושי; למרות שוואימו מובילה בנסיעות בתשלום, טסלה מקדמת מודל מבוזר שעשוי לשנות את התמונה
מניית טסלה Tesla 0.23% ממשיכה להתקרב לשיא כל הזמנים, ומשקיעים מתמקדים בהתקדמות הטכנולוגית בתחום הנהיגה האוטונומית. אתמול סגרה המניה בעלייה של 3.6% למחיר 475.31 דולר, לאחר שהגיעה במהלך היום לרמות גבוהות יותר. שיא כל הזמנים של המניה עומד על 479.86 דולר, מלפני כשנה, ב-17 בדצמבר 2024, והשיא התוך-יומי ב-52 השבועות האחרונים הוא 488.54 דולר. מתחילת 2025 עלתה המניה בכ-18%, על אף ירידה משמעותית במכירות ברחבי העולם, גם בעקבות שינוי מדיניות סובסידיות וגם בעקבות תחרות הולכת וגוברת בסגמנט.
לאחר שהמניה עלתה דווקא בגלל מוצר שעוד לא נמצא ביצור מסחרי, רובוט האופטימוס, העלייה האחרונה נובעת דווקא מההתקדמות בשירות הרובוטקסי של טסלה. בסוף השבוע האחרון אישר אלון מאסק כי החברה החלה לבחון רכבים אוטונומיים ללא איש צוות שישמש כמפקח בטיחות אנושי. סרטון שפורסם ברשתות החברתיות הראה Model Y נוסע ריק ברחובות העיר. זהו צעד משמעותי לעבר פריסה מסחרית רחבה, שכן הסרת המפקחים מאפשרת הפעלה זולה ומהירה יותר של צי הרכבים. עד כה פעל השירות באוסטין עם מפקח במושב הנוסע, וההרחבה האחרונה כוללת אזורים נוספים בעיר. טסלה מתכננת להכפיל את גודל הצי באוסטין בחודש הבא, ולהרחיב את השירות לאזורים נוספים כמו מפרץ סן פרנסיסקו.
במורגן סטנלי מעריכים כי טסלה תגדיל את צי הרובוטקסי לכ-1,000 כלי רכב על הכביש בשנת 2026, לעומת כ-50 עד 150 כלי רכב בלבד כיום. עד סוף שנת 2035, במורגן סטנלי מצפים שלטסלה יהיו כמיליון רובוטקסי פעילים במספר ערים.
התחרות מול וואימו
מערכת ה-FSD של טסלה (Full Self-Driving) ממשיכה להתקדם והיא כרגע בגירסה ה-14. העדכון האחרון כולל שיפורים בטיפול במצבים נדירים, דחיסת וידאו משופרת ומודל עם פי 10 פרמטרים בהשוואה לגרסאות קודמות. גרסת הרובוטקסי באוסטין מתקדמת בכשישה חודשים מהגירסה המוצעת לציבור הרחב, והחברה צופה שיפורים נוספים שיאפשרו נהיגה ללא התערבות אנושית, ברוב המקרים. טסלה משתמשת בנתונים ממאות אלפי רכבים כדי לאמן את המודלים, מה שמקנה לה יתרון בקנה מידה על פני מתחרים שמסתמכים על ציים קטנים יותר.
- טאואר נפלה 8%, נובה ירדה 6% - הנאסד"ק בירידות חדות
- האם הפרמיה על "אפקט אילון" תעבור מטסלה ל-SpaceX?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהשוואה ישירה, וואימו של גוגל מובילה כיום בשוק הרובוטקסי המסחרי. על פי נתונים מעודכנים, במהלך דצמבר 2025 ביצעה כ-450 אלף נסיעות בתשלום בשבוע, עלייה מ-250 אלף נסיעות באפריל 2025. בסך הכל ביצעה וואימו מעל 14 מיליון נסיעות ב-2025, פי 3 מהשנה הקודמת. היא פועלת בחמש ערים בארה"ב ומתכננת להגיע למיליון נסיעות שבועיות עד סוף 2026.
