המשבר הבא? בנק ההשקעות וולס פארגו חוזר להעניק משכנתאות 'סאבפריים'

בשנים האחרונות נמנעו הבנקים בארה"ב לתת משכנתאות ללווים עם היסטוריית אשראי גרועה, אך זה מתחיל להשתנות בשבועות האחרונים
ידידיה אפק | (1)

בשקט בשקט בלי שאף אחד הרגיש, בנק המשכנתאות הגדול ביותר בארה"ב, וולס פארגו (סימול: WFC) חוזר לתת משכנתאות ללקוחות 'סאבפריים', כך מדווחת היום סוכנות הידיעות רויטרס. הבנק מנסה להגדיל את תזרים המזומנים, כשחברות פיננסיות מחפשות בנרות השקעות בתשואה גבוהה.

בשנים האחרונות נמנעו הבנקים בארה"ב לתת משכנתאות (והלוואות בכלל) ללקוחות עם היסטוריית אשראי גרועה. המשבר האחרון, שנגרם במידה רבה בשל חוסר זהירות בתחום המשכנתאות שהביאה לקריסת בנקים רבים, עדיין נראה במראה האחורית, ולכן יש מי שיגדיר את המהלך הזה כנטילת סיכון רב מדי עבור וולס פארגו.

בדוחות הרבעוניים האחרונים שהציג בנק ההשקעות, הגדול ביותר בארה"ב מבחינת שווי שוק, נרשמה ירידה של 5.8% בהכנסות (שעדיין מגיעות בעיקרן מתחום המשכנתאות), לצד נתון נמוך בהפרשה לחובות מסופקים 363 מיליון דולר, 80% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד. בשנה האחרונה קיצץ הבנק את פעילות המשכנתאות ופיטר למעלה מ-6,000 עובדים.

כעת, במידה והבנק יפתח את שעריו גם ללווים בעלי ציון אשראי נמוך יותר המהווים סיכון רב יותר למערכת, הדבר עשוי להביא להגברת הביקוש בשוק הדיור מצד רוכשים שנאלצו לשבת על הקווים בזמן שהמחירים עלו. הענקת הלוואות לווים מסוכנים יותר תגדיל גם את רווחיות הבנק מכל משכנתא, מכיוון שפרמיית הסיכון שבאה עם אותה משכנתא גבוהה יותר. מצד שני, המהלך עשוי גם להעלות את החשש שהמוסדות הפיננסים בארה"ב לא למדו את הלקח מהמשבר הגדול של 2008.

אנליסט - ייתכן שהקיר שמפריד בין לווים טובים וגרועים מתחיל לרדת

עד כה לא נראה שבנקים גדולים נוספים הצטרפו לוולס פארגו בצעד משמעותי זה, אך מספר גופי מימון חוץ בנקאיים, כמו Citadel Servicing למשל, כבר מעניקים הלוואות ללקוחות סאבפריים רבים. על מנת להימנע מקונוטציות שליליות שנלוות למונח הזה, הגופים הפיננסיים מעדיפים להשתמש במונח "משכנתת הזדמנות שניה", או "תכנית משכנתאות אלטרנטיבית".

לעומת זאת, בניגוד לסטנדרטים הנמוכים של תקופת טרום המשבר, אז העניקו בנקים משכנתאות בגובה 100% ויותר מערך הנכס, לעיתים אפילו ללא ערבויות או הוכחת הכנסה, כעת המצב שונה לווים נדרשים לסכום ראשוני גבוה, יחד עם תשאול מפורט על הכנסות, היסטוריית תעסוקה ותשלומי חשבונות.

שיטת האשראי בארה"ב עובדת לפי ניקוד המוענק ללווה, בהתאם להיסטוריית החזרי ההלוואות שלו. הניקוד נע בין 300 ל-850, כאשר ציון של 640 נתפס בדרך כלל כרף המפריד בין "לווים טובים" שניתן לסמוך שיחזירו את ההלוואה, לבין לווי סאבפריים, הנחשבים מסוכנים יותר. בוולס פארגו התחילו בשבועות האחרונים לבחון ולאשר משכנתאות גם ללקוחות עם ציון אשראי של 600 נקודות, בתנאי שעמדו בקריטריונים מחמירים והצליחו לספק הסבר משכנע לניקוד האשראי הנמוך.

קיראו עוד ב"גלובל"

חוקים שונים נחקקו בשנים האחרונות בארה"ב, ובראשם חוק דוד-פראנק מ-2010, שהציבו מגבלות רבות על לווים ומלווים. במסגרת החוק, רוכשי דירה שמבקשים לקחת משכנתא צריכים לעמוד ב-8 קריטריונים מחמירים כולל הכנסה מספקת וחוב נמוך יחסית. במידה והלווה שלא עמד בתנאים אלו קיבל את המשכנתא בכל זאת ומאוחר יותר לא עמד בתשלומים, הוא יכול לתבוע את המוסד הפיננסי שהעניק לו את ההלוואה בטענה שלא היה צריך לתת לו את המשכנתא מלכתחילה.

חוקים מהסוג הזה עזרו לבנות מעין קיר המפריד בין לווים גרועים לכאלה עם היסטוריית אשראי תקינה המרוויחים מעל לממוצע. כשוולס פארגו עכשיו מקלים את תנאי המשכנתאות במידה מסוימת, "אנחנו מאמינים שהקיר הזה התחיל לרדת מעט", כותב פול מילר, אנליסט בנקים ב-FBR קפיטל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    עליוווווווות 16/02/2014 04:20
    הגב לתגובה זו
    אם זה אכן המצב אזי יש לנו לפחות חתי שנה אולי אפילו עד סוף 2014 עד שהכל פשוט יקרוס, אך הפעם לא יעזרו "הדפסות החסד ללא כיסוי" הולך להיות הרבה יותר חם בכל העולם. היידה רוטשילד/מורגן/רוקפלר אתם תמיד מקבלים את מבוקשכם...יימח שמכם וזרעכם לעד!!! מעניין האם בגיהנום השטן מחמם אותכם עם דולרים או אולי פאונדים(לאלו מבני המשפחה שהוזכרו וכבר לא איתנו).
גולדמן
צילום: טוויטר

״ה-S&P יניב תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד בעשור הקרוב״

בגולדמן סבורים כי גל ה-AI מזכיר את בועת הדוט-קום, אבל הנפילה עוד רחוקה; האסטרטגים מעריכים שהיתרון של וול סטריט יישחק, והצמיחה הגלובלית תעבור למוקדים חדשים במזרח ובשווקים מתעוררים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גולדמן זאקס

יותר מעשור שוול סטריט נראית כמו ״המקום הבטוח בעולם״. מי שהחזיק מדדים אמריקאיים כמעט לא הפסיד. אפילו אם נתעלם מהתנודתיות של השנה האחרונה, רכבת הרים שהתחילה במלחמת המכסים של טראמפ ב-4 באפריל, המשיכה בירידות והתאזנה שוב עם התאוששות מהירה שוק המניות האמריקאי עם עלייה של כ-16% מתחילת השנה. 

מהמשבר ב-2008 נבנה סביב ארה"ב נרטיב של יציבות וצמיחה גדולה. זה הגיע גם בזכות ריביות אפסיות, כסף זול ומדיניות מוניטרית מרחיבה כל אלה יצרו סביבה שבה חברות יכלו לצמוח כמעט בלי מגבלות. אחר כך הגיעה הקורונה עוד משבר שהפיל את הבורסות בתוך שבועות ספורים, אבל אחרי זה התגנבה לכולנו התחושה שוול סטריט בלתי ניתנת לעצירה. 

הזרמות העתק של הפד, ריביות כמעט אפסיות ותמיכה ממשלתית מסיבית הזניקו את מחירי המניות לשיאים חדשים. ענקיות הטכנולוגיה כמו אפל, מיקרוסופט ואנבידיה הפכו את מדד S&P 500 למדד שלא מפסיק לשבור שיאים, כשגם מתקופות של אי-ודאות הוא יצא רק מחוזק. זה היה עשור שבו אמריקה שלטה בשווקים כמעט לבד, בעוד ששאר העולם ניסה להדביק את הקצב.

אבל לפי גולדמן זאקס, הסיפור הזה מתקרב לסיומו. בצוות האסטרטגים של הבנק, בראשות פיטר אופנהיימר, מעריכים שהעשור הבא ייראה אחרת לגמרי. המניות בארה"ב יניבו תשואה שנתית ממוצעת של 6.5% בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מבין כל האזורים המרכזיים - בעוד שהשווקים המתעוררים צפויים להוביל את הצמיחה עם תשואה שנתית של 10.9%.

לדברי גולדמן, מרכז הכובד של הכלכלה הגלובלית מתחיל לזוז מזרחה. הודו, סין ומדינות נוספות באסיה נהנות ממומנטום מבני שמזין את הצמיחה - אוכלוסייה צעירה, השקעות ממשלתיות ענקיות בתשתיות ותעשייה מתקדמת, ומעבר מהיר לדיגיטציה. במקביל, החברות האמריקאיות מתמודדות עם מציאות חדשה ריבית גבוהה, עלויות מימון כבדות ותמחור שמגלם כמעט כל גרם של אופטימיות.

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

המכירות צונחות - המניה עולה; איך הפכה טסלה מיצרנית רכבים לחברת AI

ירידה של 23% במכירות הרכב החשמלי לא מרתיעה את המשקיעים - הם מסתכלים על רובוטים, שבבים ונהיגה אוטונומית; וגם - האם צפויה הנפקת מניות בטסלה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla -2.05%  עלתה בשנה האחרונה ב-31% לשווי של 1.4 טריליון דולר. היא עשתה זאת למרות - ירידה במכירות רכבים חשמליים. אתמול פרסמה החברה נתונים המצביעים על ירידה של כ-23% במכירות הרכב החשמלי באוקטובר בהשוואה לשנה הקודמת, בשווקים מרכזיים כמו ארצות הברית, אירופה, סין ודרום קוריאה. בצפון אמריקה, שוק הבית של החברה, נרשמה ירידה של כ-25% לעומת ספטמבר, מ-60 אלף רכבים שנמכרו בספטמבר ל-45 אלף באוקטובר. באירופה המצב דומה: עד ספטמבר ירדו המכירות ב-28.5% לעומת התקופה המקבילה ב-2024, ובגרמניה, נמכרו רק 750 רכבים באוקטובר, פחות ממחצית מהנתון של אוקטובר 2024.

הירידה בארה"ב מוסברת בחלקה בסיום הזכאות להטבת מס פדרלית של 7,500 דולר לרכבים חשמליים, מה שהוביל לזינוק מלאכותי במכירות בספטמבר. עם זאת, הנתונים חושפים מגמה רחבה יותר של חולשה בביקוש. בסין, שוק הרכב החשמלי הגדול בעולם, נמכרו כ-26 אלף רכבים באוקטובר, הנתון הנמוך ביותר מזה כמעט שלוש שנים, ירידה של 36% בהשוואה לשנה הקודמת. דגם Model Y, דגם הדגל של טסלה בסין, רשם ירידה של 8.76% במכירות קמעונאיות, ל-38,562 יחידות. התחרות מצד יצרניות מקומיות כמו BYD ו-Xpeng, לצד האטה כלכלית והוזלות מחירים, מקשות על טסלה לשמור על נתח שוק.

למרות הנתונים המדאיגים, מניית טסלה איבדה רק כ-2% במסחר בימים האחרונים. המניה עלתה בכ-6.6% מתחילת השנה ובכ-31% ב-12 החודשים האחרונים, מה שמעיד על אמון בחזון ארוך הטווח של החברה.

השאלה המרכזית בשוק כיום: האם רכבי החשמל (EV), שהיוו את ליבת סיפור טסלה במשך יותר מעשור, איבדו את כוח המשיכה שלהם? ומה בעצם מושך את המשקיעים? נראה שהמשקיעים כבר מסתכלים מעבר למכירות הרבעוניות. טסלה עוברת שינוי: מיצרנית רכבים חשמליים לחברת טכנולוגיה שבה הרכב הוא רק פלטפורמה אחת. מנועי הצמיחה החדשים הם בינה מלאכותית (AI), רובוטיקה, שבבים מותאמים ורכבים אוטונומיים.


מנועי הצמיחה החדשים 


לאחרונה אישרו בעלי המניות תוכנית תגמול לאילון מאסק, ששוויה הפוטנציאלי מגיע לטריליון דולר. התוכנית מתמקדת כמעט לחלוטין בתחומי AI ולא ברכבים חשמליים מסורתיים. מתוך ארבעת היעדים העיקריים, שלושה קשורים ישירות לבינה מלאכותית: הפעלת מיליון מוניות רובוטיות (Robotaxi), מכירה של מיליון רובוטים הומנואידיים (Optimus) ומכירת 10 מיליון מנויים לשירותי נהיגה אוטונומית (Full Self-Driving, FSD). מאסק יקבל אופציות למניות אם יעמוד ביעדים אלה. האישור, שקיבל 75% תמיכה, מחזק את המסר ומלמד שככה רואים המשקיעים את החברה בעתיד - חברת AI.