המשבר הבא? בנק ההשקעות וולס פארגו חוזר להעניק משכנתאות 'סאבפריים'
בשקט בשקט בלי שאף אחד הרגיש, בנק המשכנתאות הגדול ביותר בארה"ב, וולס פארגו (סימול: WFC) חוזר לתת משכנתאות ללקוחות 'סאבפריים', כך מדווחת היום סוכנות הידיעות רויטרס. הבנק מנסה להגדיל את תזרים המזומנים, כשחברות פיננסיות מחפשות בנרות השקעות בתשואה גבוהה.
בשנים האחרונות נמנעו הבנקים בארה"ב לתת משכנתאות (והלוואות בכלל) ללקוחות עם היסטוריית אשראי גרועה. המשבר האחרון, שנגרם במידה רבה בשל חוסר זהירות בתחום המשכנתאות שהביאה לקריסת בנקים רבים, עדיין נראה במראה האחורית, ולכן יש מי שיגדיר את המהלך הזה כנטילת סיכון רב מדי עבור וולס פארגו.
בדוחות הרבעוניים האחרונים שהציג בנק ההשקעות, הגדול ביותר בארה"ב מבחינת שווי שוק, נרשמה ירידה של 5.8% בהכנסות (שעדיין מגיעות בעיקרן מתחום המשכנתאות), לצד נתון נמוך בהפרשה לחובות מסופקים 363 מיליון דולר, 80% פחות מהתקופה המקבילה אשתקד. בשנה האחרונה קיצץ הבנק את פעילות המשכנתאות ופיטר למעלה מ-6,000 עובדים.
כעת, במידה והבנק יפתח את שעריו גם ללווים בעלי ציון אשראי נמוך יותר המהווים סיכון רב יותר למערכת, הדבר עשוי להביא להגברת הביקוש בשוק הדיור מצד רוכשים שנאלצו לשבת על הקווים בזמן שהמחירים עלו. הענקת הלוואות לווים מסוכנים יותר תגדיל גם את רווחיות הבנק מכל משכנתא, מכיוון שפרמיית הסיכון שבאה עם אותה משכנתא גבוהה יותר. מצד שני, המהלך עשוי גם להעלות את החשש שהמוסדות הפיננסים בארה"ב לא למדו את הלקח מהמשבר הגדול של 2008.
- דוחות הבנקים בארה"ב: רווחים מזנקים ותחזיות מעודדות
- וולס פארגו עקף את התחזיות - אך חתך את התחזית להכנסות מריבית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנליסט - ייתכן שהקיר שמפריד בין לווים טובים וגרועים מתחיל לרדת
עד כה לא נראה שבנקים גדולים נוספים הצטרפו לוולס פארגו בצעד משמעותי זה, אך מספר גופי מימון חוץ בנקאיים, כמו Citadel Servicing למשל, כבר מעניקים הלוואות ללקוחות סאבפריים רבים. על מנת להימנע מקונוטציות שליליות שנלוות למונח הזה, הגופים הפיננסיים מעדיפים להשתמש במונח "משכנתת הזדמנות שניה", או "תכנית משכנתאות אלטרנטיבית".
לעומת זאת, בניגוד לסטנדרטים הנמוכים של תקופת טרום המשבר, אז העניקו בנקים משכנתאות בגובה 100% ויותר מערך הנכס, לעיתים אפילו ללא ערבויות או הוכחת הכנסה, כעת המצב שונה לווים נדרשים לסכום ראשוני גבוה, יחד עם תשאול מפורט על הכנסות, היסטוריית תעסוקה ותשלומי חשבונות.
שיטת האשראי בארה"ב עובדת לפי ניקוד המוענק ללווה, בהתאם להיסטוריית החזרי ההלוואות שלו. הניקוד נע בין 300 ל-850, כאשר ציון של 640 נתפס בדרך כלל כרף המפריד בין "לווים טובים" שניתן לסמוך שיחזירו את ההלוואה, לבין לווי סאבפריים, הנחשבים מסוכנים יותר. בוולס פארגו התחילו בשבועות האחרונים לבחון ולאשר משכנתאות גם ללקוחות עם ציון אשראי של 600 נקודות, בתנאי שעמדו בקריטריונים מחמירים והצליחו לספק הסבר משכנע לניקוד האשראי הנמוך.
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
חוקים שונים נחקקו בשנים האחרונות בארה"ב, ובראשם חוק דוד-פראנק מ-2010, שהציבו מגבלות רבות על לווים ומלווים. במסגרת החוק, רוכשי דירה שמבקשים לקחת משכנתא צריכים לעמוד ב-8 קריטריונים מחמירים כולל הכנסה מספקת וחוב נמוך יחסית. במידה והלווה שלא עמד בתנאים אלו קיבל את המשכנתא בכל זאת ומאוחר יותר לא עמד בתשלומים, הוא יכול לתבוע את המוסד הפיננסי שהעניק לו את ההלוואה בטענה שלא היה צריך לתת לו את המשכנתא מלכתחילה.
חוקים מהסוג הזה עזרו לבנות מעין קיר המפריד בין לווים גרועים לכאלה עם היסטוריית אשראי תקינה המרוויחים מעל לממוצע. כשוולס פארגו עכשיו מקלים את תנאי המשכנתאות במידה מסוימת, "אנחנו מאמינים שהקיר הזה התחיל לרדת מעט", כותב פול מילר, אנליסט בנקים ב-FBR קפיטל.
- 1.עליוווווווות 16/02/2014 04:20הגב לתגובה זואם זה אכן המצב אזי יש לנו לפחות חתי שנה אולי אפילו עד סוף 2014 עד שהכל פשוט יקרוס, אך הפעם לא יעזרו "הדפסות החסד ללא כיסוי" הולך להיות הרבה יותר חם בכל העולם. היידה רוטשילד/מורגן/רוקפלר אתם תמיד מקבלים את מבוקשכם...יימח שמכם וזרעכם לעד!!! מעניין האם בגיהנום השטן מחמם אותכם עם דולרים או אולי פאונדים(לאלו מבני המשפחה שהוזכרו וכבר לא איתנו).
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
