מיתון עולמי? הייצוא מסין זינק 15.3% לעומת השנה שעברה וניפץ את התחזיות

בכך הכה הנתון את כל 29 תחזיות האנליסטים בסקר בלומברג. נרשמה הקפיצה הגדולה ביותר בייצוא לארה"ב השנה. יתר הנתונים מסין - מעורבים
רקפת סלע | (7)

נתון מעודד שמתפרסם היום (א') שופך אור על ביצועי הכלכלה השנייה בעולם לאחר המהלך המפתיע ביום ה' להורדת הריבית ושורה של נתונים מעורבים וברובם שליליים אתמול.

הייצוא מסין עלה 15.3% בחודש מאי בהשוואה לשנה שעברה ובכך הכה את כל 29 תחזיות האנליסטים בסקר בלומברג. העלייה נובעת מהקפיצה הגדולה ביותר בייצוא לארה"ב השנה, ומעלייה ראשונה בשלושה חודשים בשיעור הייצוא לאיחוד האירופי.

הייבוא עלה 12.7% בהשוואה לשנה שעברה בהשוואה לתחזית החציונית של 5.5% בסקר בלומברג. העודף המסחרי - 18.7 מיליארד דולר אף הוא היכה את התחזיות. נציין כי מטבע היואן ירד 1.2% מול הדולר השנה וסייע לחברות היצואניות.

סין חתכה את הריבית לפני שלושה ימים, ביום ה', לראשונה מאז 2008 בניסיון לספק זריקת עידוד לשווקים במדינה ולנסות להאיץ את הצמיחה. הבנק המרכזי הוריד את הריבית ב-0.25%, שיעור הריבית לשנה הוא 6.31%, והריבית על הפיקדונות של תושבי סין ירדה לרמה של 3.25%.

נתונים אחרים שפורסמו אתמול דווקא הראו על המשך ההדרדרות בכלכלה הסינית. הייצור התעשייתי של סין גדל ב-9.6% במאי לעומת השנה הקודמת, גידול לעומת 9.3% בחודש אפריל. צפי השוק היה לעלייה גבוהה יותר של 9.9%.

ההשקעה בנכסים קבועים באיזורים עירוניים עלתה 20.1% בחמשת החודשים הראשונים של שנה בהשוואה ל-20.2% עלייה בארבעת החודשים הראשונים ולעומת הצפי לעלייה של 20%. מדד המחירים לצרכן במאי עלה ב-3% לעומת 3.4% באפריל. מדד המחירים ליצרן נפל ב-1.4% ואותת על העמקת הדפלציה שנראיתה בהתכווצות של 0.7% באפריל.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    נתון ממש חזק והזוי. סותר את הורדת הריבית (ל"ת)
    לא ברור בכלל 10/06/2012 08:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    אל 10/06/2012 08:43
    הגב לתגובה זו
    ביזפורטל על קולים.
  • 5.
    צופה 10/06/2012 08:27
    הגב לתגובה זו
    גברת סלע ושאר האנליסטים מתי כבר תבינו שלא ניתן להאמין לאף נתון שהסינים מפרסמים. רצוי שתקראי מיידי פעם את ביזנס אינסיידר ותגלי שלדוגמה יש כיום בשין 35 מליון דירות ריקות (ראיתי את המצב בביקורי שם), תראי את הירידה הדרסטית בהזמנות לחומרי גלם וכו' וכו' ותביני כי הסינים מפרסמים נתונים כוזבים באותה צורה שהחברות הציבוריות שלהם הנסחרות בארצות הברית מפברקות נתונים על ימין ועל שמאל.
  • 4.
    זה בדיוק 10/06/2012 08:22
    הגב לתגובה זו
    פעם טוענים מיתון גיוולט, פעם אין שום מיתון, שיחליטו כבר, או שיפסיקו להטל בנו.
  • 3.
    שמטעים אותנו כל הזמן (ל"ת)
    עוד הוכחה 10/06/2012 08:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אני הפסקתי לקנות סיני, שהאמריקניים יהנו (ל"ת)
    שלומי 10/06/2012 08:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יניב 10/06/2012 08:17
    הגב לתגובה זו
    ושל הבורסה הם האנליסטים ומבלבלים את המח
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אינטל TSMCאינטל TSMC

האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים

אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"

רן קידר |
נושאים בכתבה אינטל TSMC

כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי. 

מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.

לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.

בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.

בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".