בוב דול: "הראלי בשוק המניות יימשך, אך לא באותו קצב נהדר"

מנהל ההשקעות הראשי בבלאקרוק: "בתחילת השנה ציפינו לצמיחה דו ספרתית השנה. אנחנו כבר שם. ולכן עתה אנו מצפים שמדד ה-S&P500 ינוע בטווח רחב שבין 1,350-1,550 נקודות השנה"
יעל גרונטמן | (1)

"הראלי בשוק המניות יימשך, אך כנראה לא באותו קצב נהדר אותו ראינו מתחילת השנה", כך מעריך בוב דול, מנהל ההשקעות הראשי של קרן הפרייבט אקוויטי, בלאקרוק בראיון ל-CNBC והוסיף, "בתחילת השנה ציפינו לצמיחה דו ספרתית השנה. אנחנו כבר שם. ולכן עתה אנו מצפים שמדד ה-S&P500 ינוע בטווח רחב שבין 1,350-1,550 נקודות השנה".

דול ציין את השיפר שחל בכלכלה האמריקנית מבחינת קצב הצמיחה, שיפור בשוק התעסוקה, צמיחה של ההכנסה הריאלית וגידול במכירות הקמעונאיות. באירופה חל שיפור מאז שה-ECB עשה מהלכים ברבעון הרביעי, בסין אנו מתחילים לראות האטה, שתסית את כדאיות ההשקעות הכלכלית למקומות אחרים בסופו של דבר. כאשר כל אלה מצטרפים לאינפלציה נמוכה יחסית - התמונה הכוללת מצביעה על כך שמחירי המניות צריכים להמשיך ולטפס".

אנשים רבים ניראים רגועים, אבל האם אירופה יצאה מטווח הסכנה?

"בהחלט צריך לשים עין על אירופה. היא עדיין לא יצאה מהיער מבחינת זאת שיש עוד עניינים מבניים שיש לטפל בהם וזה ייקח עוד שנים. אני חושב שמה שהופך את אירופה להיראות הרבה יותר טוב זה ה-ECB (הבנק המרכזי של אירופה בראשותו של מריו דראגי). עד לרבעון הרביעי הם היו במוד של מדיניות מצמצמת. עתה הם מספקים ריביות נמוכות יותר ומרחיבים את המאזנים על מנת לעזור לפתור את הבעיות במערכת הבנקאית שהפחידו כל כך הרבה משקיעים. ה-ECB מאפשר אורך נשימה באירופה אך היא עדיין נמצאת ברשימה השלילית ויש לעקוב אחריה", ענה דול.

האם יש צורך ב-QE3 או לא, מה דעתך על ההערות האחרונות של ברננקי?

"לדעתי יש סיכוי נמוך מאד לתוכנית הרחבה כמותית שלישית בארה"ב. הצהרתי על דעתי זו מההתחלה, ובישיבה האחרונה של הפדרל ריזרב נראה כי דעה זו גם היתה יותר מקובלת בקרב חברי ה'פד'. אני חושב שעל מנת ש-QE3 יתרחש בארה"ב צריכה להיות היחלשות משמעותית במצב הכלכלה האמריקנית. במילים אחרות, כל עוד התמ"ג בארה"ב צומח ב-3% בשנה וקצב האבטלה יורד, אין סיבה להפעיל תוכנית הרחבה שלישית. אני מקווה שלא נראה QE3".

מה יהיה מצב הנזילות בעולם בחודשים הקרובים, לאחר ה-LTRO 2?

"ה-LTRO 2 בהחלט עזר למצב הנזילות העולמי והפחית את פרמיית הסיכון, פרמיית הפחד ופרמיית החשש ממשבר בכך שהזרים כסף לשוק המניות ואנו רואים את התרומה הרבה של מהלך זה" אמר דול.

נזכיר כי ה-LTRO 2 היה מכרז שקיים ה-ECB במסגרתו לקחו יותר מ-800 בנקים הלוואות זולות בריבית של 1% בהיקף של כ-530 מיליארד אירו לשלוש שנים - מכרז שהציף את השוק בכסף זול.

"ההנחה שמניחים רבים היא שה-ECB באמצעות ה-LTRO או באמצעים אחרים יעשה את הנדרש ולכן אני חושב שבגדול זה כבר מתומחר. אם ה-ECB היה משנה כיוון והיה מודיע שסיים את ההזרמות, לדעתי השווקים היו מתקשים קצת יותר. הספקת הנזילות בעיקר באירופה אבל גם בארה"ב, בסין וביפן גרמה לכך שהעולם נוטה להעדיף נכסי סיכון".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אובמה בלוף כלכלי=גל עליות לפני מימושים=מיתון= (ל"ת)
    בחירות=בורסה בלוף 22/03/2012 13:54
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.