משקיע (X)
משקיע (X)

איך הון של 35 מיליארד דולר נמחק ברגע

המניה זינקה מעל 80,000% ואז נזרקה, בדרך נוצרו מיליארדרים חדשים

עמית בר | (12)

יאט גאי או, יזם עם רקורד צנוע, עומד בראש רג'נסל Regencell Bioscience -1.94%  חברת ביוטק קטנה יחסית העוסקת ברפואה סינית מסורתית. החברה לא משכה תשומת לב מיוחדת עד תחילת חודש יוני. היא לא רווחית, לא מציגה הכנסות משמעותיות, לא מקיימת ניסויים קליניים פורצי דרך. הדוחות הפיננסיים לשנים 2023 ו 2024 הציגו הפסדים של כ-6 מיליון ו-5 מיליון דולר בהתאמה. לא חברה שיכולה להיות הדבר הבא, לא מניה שיכולה לכאורה להפוך ללהיט - אבל זה קרה. מדובר במניה הכי טרנדית בוול סטריט בחודש האחרון.

מניית רג'נסל המריאה ביותר מ-80,000%. רוב ההשבחה היה ביוני, אבל גם בחושים קודמים המניה עלתה כשבס"ה היא עלתה משפל שנתי של 8 סנט למחיר שיא של 83 דולר. כעת היא ב-20.3 דולר. השווי שלה בשיא היה מעל 40 מיליארד דולר  כאשר היא מעפילה בשווי על ענקיות פארמה מוצלחות בנות עשרות ומאות שנים. התשובה לתעלומה היא לא עסקית, התשובה קשורה לטרנדים של סוחרים, למסחר בשוק, אולי אפילו להרצות. 

בשיא העליות, השווי של החזקות המנכ"ל, שלו 86% מהחברה עלה ל-35 מיליארד דולר, וזה לעומת מיליונים בודדים לפני חצי שנה. השבחה של 35 מיליארד דולר כשרובה הגדול בימים בודדים ביים בודדים החודש. ההון של המנכ"ל  קפץ למעל הונם של טייקונים ותיקים רבים בעולם.

ואז החלו הירידות. בתוך שבוע המניה איבדה מעל 75%  והשווי של יאט גאי או ירד ל8 מיליארד דולר - גם הון מאוד מכובד, אבל נמחקו לו 27 מיליארד דולר - וייתכן מאוד שימחקו עוד מיליארדים נוספים.  זה היה רווח על הנייר, רווח שנובע מספקולציות וטרנדי


רג'נסל עוסקת בשיווק והפצה של פורמולות טבעיות לטיפול בהפרעות קשב ואוטיזם, שפותחו על ידי אביו של המנכ"ל. אין מחקרים קליניים מוכחים, אין פרסומים רפואיים עדכניים, אבל יש מיתוג ברשתות - מאות אלפי עוקבים, תחרויות עם כרטיסים להופעות של טיילור סוויפט ועוד.

רגולטורים בארצות הברית אינם מתעלמים מסוג המניות האלו שקופץ ואז נזרק. רשות לניירות ערך ה-SEC מזהירה כי חברות קטנות, שמחירן נמוך ושקיפותן מוגבלת, עלולות להפוך ליעד קל לתרמיות מסוג ניפוח ומימוש. בתופעה זו, הנקראית - pump and dump, משקיעים או גורמים אינטרסנטיים יוצרים באזז מלאכותי סביב מניה, מעלים את מחירה בצורה חדה ואז מוכרים את החזקותיהם ברווח, כשהציבור הרחב נותר עם הפסדים. רג'נסל עונה כמעט על כל הקריטריונים: גודל קטן, סחירות נמוכה, זינוק פתאומי, היעדר חדשות מהותיות ומבנה משפטי מורכב עם פעילות מחוץ לארצות הברית.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ברמן 27/06/2025 15:08
    הגב לתגובה זו
    מה ההבדל בינה ובין פלנטיר
  • הגזמת בהשוואה... על איזו בועה מדובר (ל"ת)
    אנונימי 27/06/2025 22:28
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אל תשקיעו בחלומות אלה בחברות במכפיל נמוך יש הרבה (ל"ת)
    עושה חשבון 27/06/2025 14:53
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    השווקים מוצפים במהמרים והטרף קל (ל"ת)
    אנונימי 27/06/2025 14:52
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    המשקיעים פה עוד יתגעגעווו... למפולת של 2008 (ל"ת)
    אנונימי 27/06/2025 14:13
    הגב לתגובה זו
  • וואו סיקרנת (ל"ת)
    אנונימי 27/06/2025 22:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    טראמפ 27/06/2025 14:01
    הגב לתגובה זו
    מזכיר לי את טראמפון עם המטבעות קריפטון שלו ושל אשתו והירידות באפריל.
  • 4.
    אנונימי 27/06/2025 13:59
    הגב לתגובה זו
    פריירים לא מתים.
  • 3.
    אנונימי 27/06/2025 13:52
    הגב לתגובה זו
    מי שקונה דברים כאלה יפסיד את כל כספו חבל אין מתנות חינם
  • תמיד יש הרצות קטנות ומדי פעם גלובלי (ל"ת)
    עושה חשבון 27/06/2025 15:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 27/06/2025 13:44
    הגב לתגובה זו
    דיווח על סיכונים יוצאי דופן
  • 1.
    החיים 27/06/2025 13:20
    הגב לתגובה זו
    מי שקנה מניה חסר ערך ביוקר הפסיד בגדולכל השאר עשו עליו סיבובתמונת ראי לבועה בשוק
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.