סולאראדג
צילום: אתר החברה

מה למדנו השבוע? הלקח מסולאראדג' - נפילות חדות יכולות להיות הזדמנות

המקרה של סולאראדג' מוכיח שגם נפילה של 37% ביום אחד יכולה להיות הזדמנות ולפעמים השוק מגזים, ומי שמצליח לאתר את זה ולהישאר רגוע, מרוויח; הלקח של השבוע

תמיר חכמוף | (6)

השוק נוהג לנוע במהירות, ולפעמים זה מהר מדי. לאחרונה קיבלנו הדגמה מוחשית לכך עם הדרמה סביב מניית סולאראדג' SolarEdge -1.11%  . ברגע אחד, הצעת חוק אמריקאית להפחתת התמריצים לתעשיית האנרגיה הירוקה הפכה למפולת של ממש: המניה צללה ב-37% ביום אחד, איבדה מאות מיליוני דולרים מהשווי, ורבים מיהרו להניח שזה סוף הסיפור.

אבל בתוך כל הפאניקה הסתתר גם פער, בין הכותרות לבין מה שבאמת נאמר בהצעת החוק. בביזפורטל כתבנו כבר אז: "תהיה פגיעה בפעילות אבל לא דרמה". והתחזית הזו התממשה מהר מהצפוי. בתוך ימים ספורים חזרה המניה לעלות, כשאותו סנאט אמריקאי שיזם את ההצעה אותת על נכונות לריכוך, אולי אפילו משמעותי. סולאראדג' זינקה ביותר מ-30% מהשפל אליו נפלה, והיא נסחרת כעת סביב 20 דולר, אמנם רחוק מאוד מהשיא, אך גם רחוק מהייאוש ששרר רק שבוע שעבר.

מה הפיל את המניה?

הירידות החדות הגיעו בעקבות הצעת חוק רפובליקנית שמטרתה לצמצם את הסובסידיות הפדרליות לאנרגיה ירוקה. ההצעה כללה שינויים בזיכויי מס לצרכנים פרטיים, ובמקביל העדיפה טכנולוגיות אחרות כמו הידרואלקטרית וגרעינית. במקביל, הביקוש למערכות סולאריות ביתיות בארה"ב ממילא נחלש, בעיקר בגלל סביבת ריבית גבוהה ושינויים רגולטוריים בקליפורניה, מה שיצר תחושת איום כפול.

נראה באותו זמן שהפגיעה הגדולה תהיה ביחס לפרויקטים עתידיים ולהתקנות חדשות. כלומר, הפרויקטים שכבר נסגרו מבחינת מימון ומיסוי יושפעו באופן יחסי פחות מפרויקטים עתידיים. אלא שבכל מצב - מדובר על תחום שהופך להיות פחות צומח בעתיד, וזה בפני עצמו ייפגע במניות - שיעורי הצמיחה, ופוטנציאל הצמיחה לעתיד בירידה.

תגובת היתר של השוק?

באותו יום ציינו "כשבוחנים את הפעילות של סולאראדג' אל מול השינויים בחקיקה מקבלים שתהיה הרעה בפעילות, אבל כנראה לא תהיה דרמה גדולה כשהחברה אפילו עשויה לשפר את מיצובה בשוק האמריקאי בהמשך". 

בפועל, עיקר הפעילות של סולאראדג' אינו בשוק הפרטי אלא דווקא בהתקנות עסקיות דרך חברות ליסינג, תחום שלא רק שלא נפגע מהחקיקה, אלא עשוי אפילו ליהנות ממנה. גם ההטבות ליצרנים (סעיף 45X), שהן קריטיות עבור החברה, לא בוטלו – וכנראה יישמרו עד 2031. אפילו ההגבלות על ייצור בסין רוככו, כך שסולאראדג' תוכל להמשיך לפעול לפי המודל הקיים.

כלומר, תהיה פגיעה מסוימת, בעיקר במכירות ללקוחות פרטיים, אבל בשורה התחתונה לא דרמה. וכפי שהשוק העניש אותה מהר מדי, כך גם התיקון לא איחר לבוא.

ולצד זאת, אסור לשכוח שהשוק כולו עובר שינוי, תהליך שבו אנרגיה מתחדשת הופכת משתלמת כלכלית גם בלי סובסידיות, במיוחד במדינות כמו קליפורניה, שם כבר היום יש כדאיות כלכלית ללא מענקים. במילים אחרות: גם אם הרווחיות תישחק, פוטנציאל השוק גדל.

קיראו עוד ב"גלובל"


אז מה למדנו השבוע?


לפעמים גם ירידה חדה שנראית כמו קריסה בלתי נמנעת, היא פשוט תגובת יתר של שוק לחוץ. מי שמצליח להפריד בין רעש לעובדות, ומבין את התמונה הרחבה, יכול למצוא דווקא ברגעים כאלה את ההזדמנויות הטובות ביותר.

סולאראדג' היא אולי לא החברה הכי יציבה כרגע, אבל היא עושה מהלכים כדי להתייצב תזרימית, משיקה מוצרים חדשים, ויכולה להרוויח דווקא מהשינויים שמפחידים את כולם.

חובת ההוכחה עדיין עליה, אבל מסתמן שהתגובה של הירידות החדות הייתה תגובת יתר כאשר המניה החזירה את מרבית הירידה שרשמה באותו יום, ועלתה בכמעט 50% מהשפל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אדוארד 01/07/2025 12:27
    הגב לתגובה זו
    מאז הנפילה הגדולה ממתין ב SHORT ל CHAPTER 11
  • 4.
    אנונימי 27/06/2025 18:59
    הגב לתגובה זו
    חוסר הבנה של השוק האמריקאי הם נכנסים ל4 שנים קשות ואף אחד לא יודע מה יהיה אחרי יש עודף היצע של אנרגיה שמוריד את המחירים והחזר ההשקעה עולה אובדן הסובסדיות הואג את.השוק בקיצור לזרוק מהר
  • 3.
    א 27/06/2025 15:12
    הגב לתגובה זו
    בסוף תפשוט רגל
  • 2.
    במילים פשוטות .... קזינו (ל"ת)
    אנונימי 27/06/2025 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    בני ברקי 27/06/2025 13:58
    הגב לתגובה זו
    היא רחוקה 20 אחוז מהנפילה האחרונה 250 אחוז מלפני שנה ורק אלף אחוזים בודדים מלפני שנתיים... אז מה הקשקוש. מי שקנה אחרי הירידה ובורח עכשיו אחרי העלייה הקטנה חזרה הוא היחיד שמרוויח. כל השאר מופסדים תשעים אחוז.
  • חבצלת 27/06/2025 18:01
    הגב לתגובה זו
    העתיד שייך לסולאר חשמל מהשמש בחינם.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.