נורוויג'ן קרוז נופלת ב-8% - "בועת הקרוזים" מתחילה להתפוצץ?
בניגוד לטענות הענף על ביקושים חזקים, החברה הודתה בהאטה בהזמנות והורידה תחזיות; המתחרה רויאל קריביאן דווקא מציגה חוסן
מניית חברת הקרוזים נורווג'יאן קרוז ליין הולדינג Norwegian Cruise Line 0.26% סצונחת לאחר שהחברה פרסמה תוצאות כספיות מאכזבות לרבעון הראשון של השנה והתריעה על היחלשות בביקושים העתידיים. מדובר בשינוי חד בתפיסת המשקיעים
את ענף הקרוזים, שעד כה טען בעקביות כי הביקושים וההזמנות נותרו חזקים למרות החששות מצמצום בהוצאות הצרכנים על נסיעות.
החברה דיווחה על רווח מתואם של 7 סנט למניה על הכנסות של 2.13 מיליארד דולר, נמוך מציפיות האנליסטים שחזו רווח של 9 סנט למניה על הכנסות של 2.15 מיליארד דולר. הפער בין התחזיות לביצועים בפועל, אף שאינו גדול במיוחד, התקבל בחשש רב בשוק, במיוחד לאור האזהרה של החברה לגבי מגמות ההזמנות העתידיות.
לחץ בצד ההכנסות
למרות האכזבה ברבעון הראשון, נורווג'יאן הותירה את תחזית הרווח השנתית שלה ללא שינוי, על 2.05 דולר למניה, אך הורידה את תחזית צמיחת התשואה הנקייה (Net Yield) לטווח של 2%-3%, לעומת התחזית הקודמת של 3%. מדד התשואה הנקייה הוא מדד מרכזי בענף השיט, המשקף את ההכנסה המיוצרת ביחס לקיבולת הספינות, והורדתו מעידה על לחץ בצד ההכנסות.
"בעוד שאנו מכירים בכך שייתכנו לחצים פוטנציאליים על קו ההכנסות העליון, אנו מאמינים שניתן לקזז אותם ביעילות באמצעות המשך הביצוע של יוזמות החיסכון בעלויות שלנו", אמר מנכ"ל החברה, הארי סומר. הצהרה זו נועדה להרגיע את המשקיעים, אך נראה כי לא הצליחה למנוע את הנפילה החדה במניה. התגובה החריפה של השוק למניית נורווג'יאן עשויה להיראות קיצונית, במיוחד לאור העובדה שהחברה שמרה על תחזית הרווח השנתית שלה, מה שבעונת הדוחות הנוכחית נחשב כמעט להעלאת תחזית. אולם, המשקיעים הפגינו ספקנות לגבי עמידות ענף הקרוזים בחודשים האחרונים, וכעת יש להם ראיות התומכות בחששות הללו.
- עמדה בציפיות: נורוויג׳ן קופצת ב-9%
- על רקע תחזיות אופטימיות: מניות הקרוזים קופצות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בניגוד בולט לתוצאות של נורווג'יאן, המתחרה רויאל קריביאן פרסמה אמש (שלישי) תוצאות רבעוניות חזקות שעלו באופן משכנע על התחזיות, והעלתה את התחזית השנתית שלה. החברה ציינה "ביקוש מצוין בטווח הקרוב" ורמה נורמלית של ביטולים.
פטריק שולס, אנליסט בחברת Truist, טען כי הערות נורווג'יאן לגבי ההזמנות "חתכו דרך הנרטיב של חלק מהמשקיעים בוול סטריט, לפיו חברות השיט יכולות לפעול בבועה ולהימנע מהשפעת ההאטה במגמות ברמת המאקרו". עם זאת, הוא ציין כי בשל סייקל ההזמנות של תשעה חודשים בענף, לחץ הביקושים יתבטא בתוצאות הכספיות רק בעוד שניים או שלושה רבעונים. חרף האתגרים, שולס שומר על המלצת "קנייה" למניה עם מחיר יעד של 35 דולר.
האתגרים של נורוויג'ן
מניית נורווג'יאן מציגה ביצועים נחותים בהשוואה למתחרותיה במהלך שנת 2025, עם ירידה של 32% מתחילת השנה, לעומת ירידה של 24% במניית קרניבל וירידה של 6% בלבד במניית רויאל קריביאן. אחד האתגרים העיקריים שניצבים בפני נורווג'יאן הוא השילוב של עלויות תפעוליות גבוהות יחד עם לחץ על המחירים, דבר המקשה על שמירת רווחיות במציאות של האטה בביקושים. למרות שהחברה מנסה לקזז את ההשפעה השלילית באמצעות תוכניות התייעלות, המשקיעים מטילים ספק ביכולתה להשיג את יעדי הרווח השנתיים ללא שיפור במגמת ההזמנות.
- אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
- בנק אוף אמריקה: מכירות השבבים יעלו ב-30% ב-2026
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
גורם
נוסף המשפיע על הביצועים של נורווג'יאן הוא התלות הגבוהה של החברה בשוק התיירות האמריקאי, שמראה סימני התקררות בחודשים האחרונים. בניגוד למתחרותיה שהצליחו לגוון את בסיס הלקוחות שלהן במידה רבה יותר מבחינה גיאוגרפית, נורווג'יאן מושפעת יותר מהשינויים בהרגלי הצריכה
של התייר האמריקאי.
אנליסטים אחרים מצביעים על כך שהתגובה החריפה של השוק למניית נורווג'יאן עשויה להיות מוגזמת בטווח הקצר, בהתחשב בכך שהחברה עדיין צופה רווחיות לשנה הנוכחית ושומרת על תחזית הרווח למניה. לטענתם, כדאי לבחון את מגמות ההזמנות בחודשים הקרובים לפני שמסיקים מסקנות נחרצות לגבי מצב הענף כולו.
סטארפייטרס ספייסהמניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%
ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים
חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.
סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.
סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.
שלוש שנים בלי הכנסות
החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.
- "Moonshot הוקמה כדי לשגר אובייקטים לחלל בדרכים יעילות יותר"
- הסטארטאפ Moonshot Space נחשף לראשונה עם גיוס של 12 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.

אנבידיה משתלטת על מתחרה - חברת השבבים גרוק
אנבידיה בהסכם רישוי עם גרוק במקביל למעבר כל ההנהלה של גרוק לאנבידיה; היקף העסקה 20 מיליארד דולר
אנבידיה חתמה על הסכם לרישוי טכנולוגיה מחברת השבבים הצעירה גרוק, שפועלת בתחום פיתוח חומרה להרצת מודלי בינה מלאכותית. במקביל, המייסד של גרוק, ג'ונתן רוס, ונשיא החברה, סאני מדרה, צפויים לעבור לאנבידיה יחד עם אנשי הנדסה נוספים. גרוק תישאר חברה עצמאית, אך לא ברור בשלב זה האם אנבידיה תיכנס כבעלת מניות בחברה. בכל מקרה ההיקף הכולל של העסקה מוערך ב-20 מיליארד דולר.
העסקה מגיעה בתקופה בה אנבידיה ממשיכה להוביל את שוק המעבדים למרכזי נתונים וליישומי בינה מלאכותית, אולם התחרות מתגברת. חברות שונות מפתחות ארכיטקטורות חלופיות המתמקדות בנקודות כאב כמו זמינות, עלות כוללת ויעילות אנרגטית. עבור אנבידיה, ההסכם עם גרוק נראה כצעד מחושב להבטחת שכבת יכולת טכנולוגית נוספת ולהעשרת ההון האנושי שלה, במיוחד במקומות בהם מתחילים לצוץ איומים תחרותיים.
למה רישוי ולא רכישה מלאה?
הבחירה בהסכם רישוי לא בלעדי מאפשרת לאנבידיה לשלב רכיבים טכנולוגיים בפיתוחיה ללא המורכבות של רכישה מלאה - כולל הליכי רגולציה והתחייבויות ארוכות טווח. אמנם רישוי לא בלעדי פותח את הטכנולוגיה גם למתחרים, אך לאנבידיה יתרון משמעותי ביכולת להפוך רעיונות למוצרים סקיילביליים תוך שילוב עם תוכנה, כלים ומערכת אקולוגית נרחבת.
זו אסטרטגיה המעניקה לאנבידיה גמישות מקסימלית: אם הטכנולוגיה של גרוק תתברר כמשמעותית, אנבידיה כבר תהיה שם. אם לא, המחיר הארגוני של יציאה יהיה נמוך יותר. הצעד מעיד על כך שאנבידיה מזהה את הפוטנציאל של ארכיטקטורות חדשות להפוך לאיום תחרותי אמיתי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המעבר של מייסד ונשיא גרוק לאנבידיה הוא אחד האלמנטים הבולטים בעסקה. מדובר לא רק בידע טכנולוגי, אלא גם בתפיסת תכנון, ניסיון בבניית ארכיטקטורות שבבים והבנה עמוקה של אופטימיזציה להרצת מודלי AI. אנבידיה מבינה את החשיבות של צוות מלוכד שכבר עבד על פתרונות ייחודיים.
.jpg)