יפן בנק מרכזי
צילום: טוויטר

אחרי נתניהו - המדינה הבאה שעשויה להיפגש עם טראמפ

ארה"ב הטילה מכס כולל של 24% על כלל הסחורות ביפן ושל 25% על תעשיית הרכב - שהייצוא שלה לארה"ב הסתכם בשנה שעברה בכ-57.8 מיליארד דולר; עם זאת, ייתכן והממשל ירכך את הטון מול היפנים: "בין 50-70 מדינות כבר פנו אינו לגבי המכסים, אבל אני חושב שליפן תינתן עדיפות מכיוון שהיא פנתה אלינו מוקדם", אמר מזכיר האוצר האמריקני סקוט בסנט

רוי שיינמן | (1)

מדינות העולם עדיין יוצאות מההלם אחרי הודעת המכסים של טראמפ בשבוע שעבר, מה נקבע כי יוטלו מכסים גורפים של 10% על כל מדינה ומכסים נוספים על מדינות שנחשבות "בעייתיות". מנהיגי העולם מכינים את התגובה שלהם, חלקם נוקטים קו תקיף יותר כמו סין: "נילחם עד הסוף", וחלקם נוקטות קו מפויס יותר לקראת ההגעה לשולחן המשא ומתן, כמו הודו ותאילנד


נתניהו כבר הספיק להיפגש עם טראמפ בביקור בזק, שלמעשה עסק יותר באיראן מאשר במכסים, אך הצדדים בכל זאת הגיעו להסכמה שישראל תמחק את הגירעון המסחרי מול ארה"ב. בעוד המנהיגים האחרים מתאמים פגישות עם הבית הלבן, מדינה אחת צפויה לקבל קדימות לפי הדיווחים - יפן. "אני מניח שיפן תקבל עדיפות בשיחות בזכות העובדה שהיא ניגשה אלינו מאוד מהר", אמר סקוט בסנט, מזכיר האוצר האמריקני. "בין 50 ל-70 מדינות כבר פנו אלינו לשיחות, כך שצפוי לנו אביב עמוס מאוד".


עם זאת, לדבריו, "יפן היא בת ברית ביטחונית חשובה מאוד, וגם שותפה כלכלית משמעותית עם היסטוריה ארוכה של קשרים עם ארה"ב. לכן אני מעריך שהיא תזכה לעדיפות, במיוחד כי היא פנתה אלינו במהירות".


ראש ממשלת יפן שיגרו אישיבה כינס ישיבת ממשלה מלאה בנושא, ובהמשך מינה את שר הצמיחה הכלכלית ריוסיי אקאזאווה לעמוד בראש המשלחת היפנית לשיחות מול ארה"ב. אישיבה הדגיש כי יפן רואה בצעד האמריקני מהלך מצער במיוחד והביע דאגה מההשפעה האפשרית על תעשיית הרכב, מנוע הצמיחה המרכזי של הכלכלה היפנית. "תעשיית הרכב היא עמוד השדרה של הכלכלה שלנו", אמר. "המכסים האלו עלולים להשפיע באופן נרחב גם על מגזרים נוספים".


המכסים על יפן: 24% על כלל הסחורות, 25% על רכבים

המכסים החדשים שממשל טראמפ הטיל כוללים מכס של 24% על כלל היבוא מיפן, ומכס של 25% על כלי רכב שנכנס לתוקף כבר בשבוע שעבר. מדובר במכה קשה במיוחד עבור תעשיית הרכב, שמייצאת כמויות אדירות של רכבים לארה"ב מדי שנה - ב-2024 ייצאה יפן כ-1.37 מיליון רכבים לארה"ב בהיקף של כ-57.8 מיליארד דולר.


ראש הממשלה אישיבה אמר כי יש לו "חששות כבדים מאוד" עקב הסתירה בין המכסים האמריקניים להסכמי ארגון הסחר העולמי ולחוזה הסחר בין המדינות. לדבריו, המכס על כלי הרכב סותר את ההבנות שהושגו בעבר, בעת כהונתו הראשונה של טראמפ, אז נחתם הסכם סחר עם ראש הממשלה דאז, שינזו אבה. ההסכם שנחתם אז כלל פתיחת השוק היפני לתוצרת חקלאית אמריקנית, ובתמורה נמנעה יפן ממכסים נוספים על כלי הרכב שהיא מייצרת. הצלחת ההסכם נזקפה בעיקר לקשר האישי ההדוק בין אבה לטראמפ, קשר שלממשלת אישיבה הנוכחית אין. הפרשנים מעריכים כי בהיעדר קשר אישי חזק עם טראמפ, הסיכוי להגיע להישגים משמעותיים עלול להיות מוגבל.


למרות המתיחות, הבורסות ביפן זינקו היום, על רקע הערכות שהמכסים עשויים להיות נמוכים מהצפוי. מדד הטופיקס עלה ב-6.3%, ומדד הניקיי טיפס אף הוא ב-6%, למרות שהנפילות שלו מהימים האחרונים כבר הכניסו אותו לטריטוריה דובית.

קיראו עוד ב"גלובל"


לדברי טארו קימורה, כלכלן ב-Bloomberg, "היכולת של יפן להשיג ויתורים מצדה של ארה"ב עדיין מאוד לא ודאית. אבל דבר אחד בטוח, המכס הכללי של 24% והמכס על רכבים בגובה 25% יכאיבו מאוד לכלכלה היפנית ועלולים לשבש את מאמצי הבנק המרכזי להחזיר את מדיניות הריבית לשגרה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    העולם מתנהל כמו גנון... (ל"ת)
    אנונימי 08/04/2025 16:26
    הגב לתגובה זו
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTמניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPT

המניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50

זינוק חד במניית SMX הציף עניין בטכנולוגיית הסימון שפיתחה החברה, אך בעיקר סימני שאלה על שווי מנופח - חברה של 350 מיליון דולר עם ביצועיים אפסיים
אדיר בן עמי |

מניית SMX SMX 135.45%   משכה בימים האחרונים עניין יוצא דופן בשוק האמריקאי. לאחר תקופה ארוכה שבה נסחרה ברמות נמוכות ובמחזורי מסחר מצומצמים, היא רשמה זינוק חד שהעלה את שווי החברה למאות מיליוני דולרים בתוך ימים ספורים. בסוף נובמבר נסחרה המניה בדולרים בודדים, וכעבור כשבוע כבר חצתה את רף 340 הדולרים. ביום המסחר האחרון הגיעה המניה לרמה של כמעט 500 דולר במהלך היום, אך מיד לאחר סגירתו צנחה בכ־23% לרמה של כ־254 דולר.


החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.


בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.


ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.


האתגר הכפול

מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.


ריי דליו
צילום: Bridgewater Associates

ריי דאליו: ״המזרח התיכון הופך לסיליקון-וואלי של הקפיטליסטים״

מייסד קרן ברידג'ווטר מדבר על תנופת ההשקעות באמירויות ובסעודיה, וחושש שה-AI מתקרב לנקודת מבחן "אנחנו בתוך בועה לפי כמעט כל מדד," אמר, וציין שהשנתיים הקרובות עלולות להיות "מסוכנות יותר" לשווקים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ריי דאליו

המזרח התיכון מתבסס במהירות כאחד ממרכזי הבינה המלאכותית המשפיעים בעולם, כך אומר מייסד ברידג'ווטר, ריי דאליו, בראיון ל-CNBC. בראיון הוא משווה את תנופת האזור שלנו לזו שראה עמק הסיליקון בעשורים שבהם הפך למוקד החדשנות הגלובלי. דליו אומר שאיחוד האמירויות והשכנות שלה (הוא לא התייחס לישראל באופן ספציפי) משלבות בין מאגרי הון עצומים לבין משיכה גוברת של כישרונות טכנולוגיים מכל העולם. התוצאה, כפי שהוא מתאר, היא מגנט למשקיעים, מנהלי הון וחברות AI שבוחרות להעביר פעילות משמעותית למדינות המפרץ.

דליו התייחס במיוחד להשקעות הענק שמובילות השנה איחוד האמירויות וערב הסעודית, הכוללות בניית תשתיות ענן, מרכזי נתונים ופלטפורמות AI מקומיות. אחת הדוגמאות הבולטות היא הסכם של 10 מיליארד דולר בין Google Cloud לקרן ההשקעות הסעודית PIF, שנועד להקים "מרכז AI גלובלי" בממלכה. מהלך אחר הוא פרויקט ה-Stargate, שיוקם באיחוד האמירויות בשיתוף OpenAI, אורקל, אנבידיה, וסיסקו.

כשנשאל אם האמירויות, סעודיה וקטאר יכולות להפוך למובילות במרוץ ה-AI העולמי, אמר דאליו כי המדינות הצליחו ליצור סביבן מצבור יוצא דופן של כישרון אנושי: "האזור הזה מתחיל להפוך לסיליקון ואלי של קפיטליסטים. אנשים מגיעים, כסף מגיע, והטאלנטים גם זורמים פנימה."

דאליו, שמבקר באבו דאבי באופן קבוע כבר שלושה עשורים, חווה באופן אישי את התמורות באזור שהם מגיעות כתוצאה של תכנון מדינתי ארוך טווח, ״מלמעלה למטה״, לצד יציבות פוליטית ושאיפה להקים מערכת פיננסית תחרותית ברמה עולמית. "יש כאן באזז, כמו זה שמרגישים בסן פרנסיסקו סביב טכנולוגיה או AI", הוא אמר.

"השנתיים הקרובות יהיו יותר מסוכנות"

לצד האופטימיות כלפי המזרח התיכון, דאליו עצמו נשמע מהוסס יותר לגבי המצב של שוק ההון העולמי. הוא שב ומזהיר מפני היווצרות של בועה, והוא גם מעריך כי השנה-שנתיים הקרובות יהיו "יותר מסוכנות", כלשונו.