
אחרי נתניהו - המדינה הבאה שעשויה להיפגש עם טראמפ
ארה"ב הטילה מכס כולל של 24% על כלל הסחורות ביפן ושל 25% על תעשיית הרכב - שהייצוא שלה לארה"ב הסתכם בשנה שעברה בכ-57.8 מיליארד דולר; עם זאת, ייתכן והממשל ירכך את הטון מול היפנים: "בין 50-70 מדינות כבר פנו אינו לגבי המכסים, אבל אני חושב שליפן תינתן עדיפות מכיוון שהיא פנתה אלינו מוקדם", אמר מזכיר האוצר האמריקני סקוט בסנט
מדינות העולם עדיין יוצאות מההלם אחרי הודעת המכסים של טראמפ בשבוע שעבר, מה נקבע כי יוטלו מכסים גורפים של 10% על כל מדינה ומכסים נוספים על מדינות שנחשבות "בעייתיות". מנהיגי העולם מכינים את התגובה שלהם, חלקם נוקטים קו תקיף יותר כמו סין: "נילחם עד הסוף", וחלקם נוקטות קו מפויס יותר לקראת ההגעה לשולחן המשא ומתן, כמו הודו ותאילנד.
נתניהו כבר הספיק להיפגש עם טראמפ בביקור בזק, שלמעשה עסק יותר באיראן מאשר במכסים, אך הצדדים בכל זאת הגיעו להסכמה שישראל תמחק את הגירעון המסחרי מול ארה"ב. בעוד המנהיגים האחרים מתאמים פגישות עם הבית הלבן, מדינה אחת צפויה לקבל קדימות לפי הדיווחים - יפן. "אני מניח שיפן תקבל עדיפות בשיחות בזכות העובדה שהיא ניגשה אלינו מאוד מהר", אמר סקוט בסנט, מזכיר האוצר האמריקני. "בין 50 ל-70 מדינות כבר פנו אלינו לשיחות, כך שצפוי לנו אביב עמוס מאוד".
עם זאת, לדבריו, "יפן היא בת ברית ביטחונית חשובה מאוד, וגם שותפה כלכלית משמעותית עם היסטוריה ארוכה של קשרים עם ארה"ב. לכן אני מעריך שהיא תזכה לעדיפות, במיוחד כי היא פנתה אלינו במהירות".
ראש ממשלת יפן שיגרו אישיבה כינס ישיבת ממשלה מלאה בנושא, ובהמשך מינה את שר הצמיחה הכלכלית ריוסיי אקאזאווה לעמוד בראש המשלחת היפנית לשיחות מול ארה"ב. אישיבה הדגיש כי יפן רואה בצעד האמריקני מהלך מצער במיוחד והביע דאגה מההשפעה האפשרית על
תעשיית הרכב, מנוע הצמיחה המרכזי של הכלכלה היפנית. "תעשיית הרכב היא עמוד השדרה של הכלכלה שלנו", אמר. "המכסים האלו עלולים להשפיע באופן נרחב גם על מגזרים נוספים".
- הבורסה בטוקיו רוצה את המשקיע הקטן: מהלך להורדת רף ההשקעה
- יפן לא תבטל את ההסכם עם ארה"ב - אבל דורשת הבהרות על מכסי הרכב
המכסים על יפן: 24% על כלל הסחורות, 25% על רכבים
המכסים החדשים
שממשל טראמפ הטיל כוללים מכס של 24% על כלל היבוא מיפן, ומכס של 25% על כלי רכב שנכנס לתוקף כבר בשבוע שעבר. מדובר במכה קשה במיוחד עבור תעשיית הרכב, שמייצאת כמויות אדירות של רכבים לארה"ב מדי שנה - ב-2024 ייצאה יפן כ-1.37 מיליון רכבים לארה"ב בהיקף של כ-57.8 מיליארד
דולר.
ראש הממשלה אישיבה אמר כי יש לו "חששות כבדים מאוד" עקב הסתירה בין המכסים האמריקניים להסכמי ארגון הסחר העולמי ולחוזה הסחר בין המדינות. לדבריו, המכס על כלי הרכב סותר את ההבנות שהושגו בעבר, בעת כהונתו הראשונה של טראמפ, אז נחתם
הסכם סחר עם ראש הממשלה דאז, שינזו אבה. ההסכם שנחתם אז כלל פתיחת השוק היפני לתוצרת חקלאית אמריקנית, ובתמורה נמנעה יפן ממכסים נוספים על כלי הרכב שהיא מייצרת. הצלחת ההסכם נזקפה בעיקר לקשר האישי ההדוק בין אבה לטראמפ, קשר שלממשלת אישיבה הנוכחית אין. הפרשנים מעריכים
כי בהיעדר קשר אישי חזק עם טראמפ, הסיכוי להגיע להישגים משמעותיים עלול להיות מוגבל.
למרות המתיחות, הבורסות ביפן זינקו היום, על רקע הערכות שהמכסים עשויים להיות נמוכים מהצפוי. מדד הטופיקס עלה ב-6.3%, ומדד הניקיי טיפס אף הוא ב-6%, למרות
שהנפילות שלו מהימים האחרונים כבר הכניסו אותו לטריטוריה דובית.
- סין וקטאר - הסכמים לעסקאות נפט וגז; סין מנסה להפחית את התלות בארה"ב
- מה זאת קרן "אג"ח אסונות", מה התשואות שלה, והאם כדאי להשקיע?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
לדברי טארו קימורה, כלכלן ב-Bloomberg, "היכולת של יפן להשיג ויתורים מצדה של ארה"ב עדיין מאוד לא ודאית. אבל דבר אחד בטוח, המכס הכללי של 24% והמכס על רכבים בגובה 25% יכאיבו
מאוד לכלכלה היפנית ועלולים לשבש את מאמצי הבנק המרכזי להחזיר את מדיניות הריבית לשגרה".
- 1.העולם מתנהל כמו גנון... (ל"ת)אנונימי 08/04/2025 16:26הגב לתגובה זו