יפן בנק מרכזי
צילום: טוויטר

אחרי נתניהו - המדינה הבאה שעשויה להיפגש עם טראמפ

ארה"ב הטילה מכס כולל של 24% על כלל הסחורות ביפן ושל 25% על תעשיית הרכב - שהייצוא שלה לארה"ב הסתכם בשנה שעברה בכ-57.8 מיליארד דולר; עם זאת, ייתכן והממשל ירכך את הטון מול היפנים: "בין 50-70 מדינות כבר פנו אינו לגבי המכסים, אבל אני חושב שליפן תינתן עדיפות מכיוון שהיא פנתה אלינו מוקדם", אמר מזכיר האוצר האמריקני סקוט בסנט

רוי שיינמן | (1)

מדינות העולם עדיין יוצאות מההלם אחרי הודעת המכסים של טראמפ בשבוע שעבר, מה נקבע כי יוטלו מכסים גורפים של 10% על כל מדינה ומכסים נוספים על מדינות שנחשבות "בעייתיות". מנהיגי העולם מכינים את התגובה שלהם, חלקם נוקטים קו תקיף יותר כמו סין: "נילחם עד הסוף", וחלקם נוקטות קו מפויס יותר לקראת ההגעה לשולחן המשא ומתן, כמו הודו ותאילנד


נתניהו כבר הספיק להיפגש עם טראמפ בביקור בזק, שלמעשה עסק יותר באיראן מאשר במכסים, אך הצדדים בכל זאת הגיעו להסכמה שישראל תמחק את הגירעון המסחרי מול ארה"ב. בעוד המנהיגים האחרים מתאמים פגישות עם הבית הלבן, מדינה אחת צפויה לקבל קדימות לפי הדיווחים - יפן. "אני מניח שיפן תקבל עדיפות בשיחות בזכות העובדה שהיא ניגשה אלינו מאוד מהר", אמר סקוט בסנט, מזכיר האוצר האמריקני. "בין 50 ל-70 מדינות כבר פנו אלינו לשיחות, כך שצפוי לנו אביב עמוס מאוד".


עם זאת, לדבריו, "יפן היא בת ברית ביטחונית חשובה מאוד, וגם שותפה כלכלית משמעותית עם היסטוריה ארוכה של קשרים עם ארה"ב. לכן אני מעריך שהיא תזכה לעדיפות, במיוחד כי היא פנתה אלינו במהירות".


ראש ממשלת יפן שיגרו אישיבה כינס ישיבת ממשלה מלאה בנושא, ובהמשך מינה את שר הצמיחה הכלכלית ריוסיי אקאזאווה לעמוד בראש המשלחת היפנית לשיחות מול ארה"ב. אישיבה הדגיש כי יפן רואה בצעד האמריקני מהלך מצער במיוחד והביע דאגה מההשפעה האפשרית על תעשיית הרכב, מנוע הצמיחה המרכזי של הכלכלה היפנית. "תעשיית הרכב היא עמוד השדרה של הכלכלה שלנו", אמר. "המכסים האלו עלולים להשפיע באופן נרחב גם על מגזרים נוספים".


המכסים על יפן: 24% על כלל הסחורות, 25% על רכבים

המכסים החדשים שממשל טראמפ הטיל כוללים מכס של 24% על כלל היבוא מיפן, ומכס של 25% על כלי רכב שנכנס לתוקף כבר בשבוע שעבר. מדובר במכה קשה במיוחד עבור תעשיית הרכב, שמייצאת כמויות אדירות של רכבים לארה"ב מדי שנה - ב-2024 ייצאה יפן כ-1.37 מיליון רכבים לארה"ב בהיקף של כ-57.8 מיליארד דולר.


ראש הממשלה אישיבה אמר כי יש לו "חששות כבדים מאוד" עקב הסתירה בין המכסים האמריקניים להסכמי ארגון הסחר העולמי ולחוזה הסחר בין המדינות. לדבריו, המכס על כלי הרכב סותר את ההבנות שהושגו בעבר, בעת כהונתו הראשונה של טראמפ, אז נחתם הסכם סחר עם ראש הממשלה דאז, שינזו אבה. ההסכם שנחתם אז כלל פתיחת השוק היפני לתוצרת חקלאית אמריקנית, ובתמורה נמנעה יפן ממכסים נוספים על כלי הרכב שהיא מייצרת. הצלחת ההסכם נזקפה בעיקר לקשר האישי ההדוק בין אבה לטראמפ, קשר שלממשלת אישיבה הנוכחית אין. הפרשנים מעריכים כי בהיעדר קשר אישי חזק עם טראמפ, הסיכוי להגיע להישגים משמעותיים עלול להיות מוגבל.


למרות המתיחות, הבורסות ביפן זינקו היום, על רקע הערכות שהמכסים עשויים להיות נמוכים מהצפוי. מדד הטופיקס עלה ב-6.3%, ומדד הניקיי טיפס אף הוא ב-6%, למרות שהנפילות שלו מהימים האחרונים כבר הכניסו אותו לטריטוריה דובית.

קיראו עוד ב"גלובל"


לדברי טארו קימורה, כלכלן ב-Bloomberg, "היכולת של יפן להשיג ויתורים מצדה של ארה"ב עדיין מאוד לא ודאית. אבל דבר אחד בטוח, המכס הכללי של 24% והמכס על רכבים בגובה 25% יכאיבו מאוד לכלכלה היפנית ועלולים לשבש את מאמצי הבנק המרכזי להחזיר את מדיניות הריבית לשגרה".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    העולם מתנהל כמו גנון... (ל"ת)
    אנונימי 08/04/2025 16:26
    הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אלי גליקמן נשיא ומנכל צים
צילום: איתי רפפורט, חברת החדשות הפרטית

המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון

הדירקטוריון דחה הצעת רכש של אלי גליקמן לפי שווי 2.4 מיליארד דולר, בעוד בעלי מניות טוענים לחוסר שקיפות ולפער מהותי בין שווי השוק למזומן בקופה לקראת אסיפת בעלי מניות מתוחה במיוחד ב־26 בדצמבר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

אסיפת בעלי המניות של ציםZIM Integrated Shipping Services -1.05%  , שתתקיים ב־26 בדצמבר, בדרך להיות לאחד האירועים המתוחים ביותר שידעה החברה. בשבועות האחרונים מתנהל מאבק פרוקסי חריף בין ההנהלה לדירקטוריון מצד אחד וקבוצת בעלי מניות ישראלים מן הצד האחר המחזיקים יחד למעלה מ-8% ממניות מהחברה ודורשים שינוי בהרכב הדירקטוריון ולפטר או לשהות את המנכ״ל אלי גליקמן.


הקבוצה טוענת לפער מהותי בין שווי השוק לבין ערכה הכלכלי של צים, ומבקשת למנות שלושה דירקטורים חדשים מטעמה. לדבריהם, החברה אינה פועלת להצפת ערך למרות קופת מזומנים משמעותית, נכסים תפעוליים ושווי צי אוניות ומכולות שאינו משתקף בדוחות הכספיים כפי שהם מוצגים כיום. לפי הקבוצה, בקופת החברה מצויים כ־3 מיליארד דולר במזומנים, סכום גבוה משווי השוק.


מנגד, צים והדירקטוריון מנסים לייצב את המערכת לקראת האסיפה. החברה מינתה שני דירקטורים חדשים משלה ומבקשת מבעלי המניות לאשרם ברוב. בנוסף, צים הדגישה בפני המשקיעים כי מאז הנפקתה ב־2020 היא הכפילה את קיבולת המכולות וחילקה דיבידנדים בהיקף 5.4 מיליארד דולר. החברה גם אישרה כי היא בעיצומו של תהליך בחינת חלופות אסטרטגיות, תהליך הכולל, לפי גורמים בענף, פניות מצד חברות ספנות בינלאומיות ובהן הפג לויד.


חברת הייעוץ ISS נתנה רוח גבית לדירקטוריון כשפרסמה המלצה לתמוך במועמדים שהציבה החברה ולא באלו שמציעה קבוצת בעלי המניות הישראלים. לפי ISS, לא הוצגו על ידי בעלי המניות טענות משכנעות מספיק לשינוי מהותי בהרכב הדירקטוריון.



ההצעה לרכישת צים

הוויכוח סביב תהליך בחינת החלופות האסטרטגיות הוא אחד הנושאים המרכזיים במאבק. צים אישרה כי הדירקטוריון דן בהצעה שהגיש המנכ"ל אלי גליקמן לרכוש את החברה לפי שווי של כ־2.4 מיליארד דולר, או כ־20 דולר למניה. הצעה שהדירקטוריון בחר שלא לקדם בשלב זה. במקביל, נבחנות הצעות ממשקיעים אסטרטגיים נוספים בענף, ובהם גורם מוכר כמו כאמור הפג לויד. קבוצת בעלי המניות המתנגדים טוענת כי הדירקטוריון לא הציג שקיפות מספקת בנוגע להצעות שהתקבלו, ובעיקר בנוגע להצעה שהובלה, לכאורה, על ידי המנכ״ל. לטענתם, הצעה זו נעשית במחיר שאינו משקף את ערכה הכלכלי של החברה, ואף נמוך מסך המזומנים שבקופתה, עובדה שלדבריהם יוצרת ניגוד עניינים מהותי שיש לנהל בזהירות יתרה.