אחרי נתניהו - המדינה הבאה שעשויה להיפגש עם טראמפ
ארה"ב הטילה מכס כולל של 24% על כלל הסחורות ביפן ושל 25% על תעשיית הרכב - שהייצוא שלה לארה"ב הסתכם בשנה שעברה בכ-57.8 מיליארד דולר; עם זאת, ייתכן והממשל ירכך את הטון מול היפנים: "בין 50-70 מדינות כבר פנו אינו לגבי המכסים, אבל אני חושב שליפן תינתן עדיפות מכיוון שהיא פנתה אלינו מוקדם", אמר מזכיר האוצר האמריקני סקוט בסנט
מדינות העולם עדיין יוצאות מההלם אחרי הודעת המכסים של טראמפ בשבוע שעבר, מה נקבע כי יוטלו מכסים גורפים של 10% על כל מדינה ומכסים נוספים על מדינות שנחשבות "בעייתיות". מנהיגי העולם מכינים את התגובה שלהם, חלקם נוקטים קו תקיף יותר כמו סין: "נילחם עד הסוף", וחלקם נוקטות קו מפויס יותר לקראת ההגעה לשולחן המשא ומתן, כמו הודו ותאילנד.
נתניהו כבר הספיק להיפגש עם טראמפ בביקור בזק, שלמעשה עסק יותר באיראן מאשר במכסים, אך הצדדים בכל זאת הגיעו להסכמה שישראל תמחק את הגירעון המסחרי מול ארה"ב. בעוד המנהיגים האחרים מתאמים פגישות עם הבית הלבן, מדינה אחת צפויה לקבל קדימות לפי הדיווחים - יפן. "אני מניח שיפן תקבל עדיפות בשיחות בזכות העובדה שהיא ניגשה אלינו מאוד מהר", אמר סקוט בסנט, מזכיר האוצר האמריקני. "בין 50 ל-70 מדינות כבר פנו אלינו לשיחות, כך שצפוי לנו אביב עמוס מאוד".
עם זאת, לדבריו, "יפן היא בת ברית ביטחונית חשובה מאוד, וגם שותפה כלכלית משמעותית עם היסטוריה ארוכה של קשרים עם ארה"ב. לכן אני מעריך שהיא תזכה לעדיפות, במיוחד כי היא פנתה אלינו במהירות".
ראש ממשלת יפן שיגרו אישיבה כינס ישיבת ממשלה מלאה בנושא, ובהמשך מינה את שר הצמיחה הכלכלית ריוסיי אקאזאווה לעמוד בראש המשלחת היפנית לשיחות מול ארה"ב. אישיבה הדגיש כי יפן רואה בצעד האמריקני מהלך מצער במיוחד והביע דאגה מההשפעה האפשרית על
תעשיית הרכב, מנוע הצמיחה המרכזי של הכלכלה היפנית. "תעשיית הרכב היא עמוד השדרה של הכלכלה שלנו", אמר. "המכסים האלו עלולים להשפיע באופן נרחב גם על מגזרים נוספים".
- לראשונה מאז מלחמת העולם השנייה: איומים במתקפות ישירות בין סין ליפן
- המניה שנפלה 11% בגלל המתיחות בין סין ליפן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכסים על יפן: 24% על כלל הסחורות, 25% על רכבים
המכסים החדשים
שממשל טראמפ הטיל כוללים מכס של 24% על כלל היבוא מיפן, ומכס של 25% על כלי רכב שנכנס לתוקף כבר בשבוע שעבר. מדובר במכה קשה במיוחד עבור תעשיית הרכב, שמייצאת כמויות אדירות של רכבים לארה"ב מדי שנה - ב-2024 ייצאה יפן כ-1.37 מיליון רכבים לארה"ב בהיקף של כ-57.8 מיליארד
דולר.
ראש הממשלה אישיבה אמר כי יש לו "חששות כבדים מאוד" עקב הסתירה בין המכסים האמריקניים להסכמי ארגון הסחר העולמי ולחוזה הסחר בין המדינות. לדבריו, המכס על כלי הרכב סותר את ההבנות שהושגו בעבר, בעת כהונתו הראשונה של טראמפ, אז נחתם
הסכם סחר עם ראש הממשלה דאז, שינזו אבה. ההסכם שנחתם אז כלל פתיחת השוק היפני לתוצרת חקלאית אמריקנית, ובתמורה נמנעה יפן ממכסים נוספים על כלי הרכב שהיא מייצרת. הצלחת ההסכם נזקפה בעיקר לקשר האישי ההדוק בין אבה לטראמפ, קשר שלממשלת אישיבה הנוכחית אין. הפרשנים מעריכים
כי בהיעדר קשר אישי חזק עם טראמפ, הסיכוי להגיע להישגים משמעותיים עלול להיות מוגבל.
למרות המתיחות, הבורסות ביפן זינקו היום, על רקע הערכות שהמכסים עשויים להיות נמוכים מהצפוי. מדד הטופיקס עלה ב-6.3%, ומדד הניקיי טיפס אף הוא ב-6%, למרות
שהנפילות שלו מהימים האחרונים כבר הכניסו אותו לטריטוריה דובית.
- השליחים של אובר בסכנה - רובוטי משלוח יוצאים לדרך בבריטניה
- למה סנדיסק מתרסקת ב-18%?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
לדברי טארו קימורה, כלכלן ב-Bloomberg, "היכולת של יפן להשיג ויתורים מצדה של ארה"ב עדיין מאוד לא ודאית. אבל דבר אחד בטוח, המכס הכללי של 24% והמכס על רכבים בגובה 25% יכאיבו
מאוד לכלכלה היפנית ועלולים לשבש את מאמצי הבנק המרכזי להחזיר את מדיניות הריבית לשגרה".
- 1.העולם מתנהל כמו גנון... (ל"ת)אנונימי 08/04/2025 16:26הגב לתגובה זו
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
וול סטריט השוק האמריקאיוול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%
שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.
התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.
במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.
אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל
במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI
- נעילה חיובית בוול-סטריט; אנבידיה עלתה ב-3% לקראת הדוחות
- נעילה שלילית בוול-סטריט; סיוה צנחה ב-15%, נייס נפלה ב-12%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאקרו
הטור של זיו סגל: בתוך
הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל
ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?
