האם זה הזמן להשקיע באנבידיה? האנליסטים אופטימיים; למה אנחנו סקפטיים?
תחרות עתידית, שחיקה ברווחיות, הגבלות על המסחר מול סין ומנגד - תמחור נמוך, תחזית צמיחה מרשימה ואנליסטים שסבורים שהמניה תעלה מעל 30%; כל הגורמים שמשפיעים על מניית אנבידיה ולמה חשוב לחזור להיסטוריה כדי לקבל המחשה לסיכונים בהשקעה במניה
אנבידיהNVIDIA Corp. -0.32% , ענקית השבבים שהפכה לסמל של מהפכת הבינה המלאכותית, ניצבת בצומת דרכים קריטית. לאחר ששווי השוק שלה חצה את רף 3.5 טריליון הדולרים ב-2024, היא חוותה לאחרונה ירידות חדות של כ-16% מתחילת 2025 לשווי של 2.75 טריליון דולר, על רקע חששות מתחרות סינית, מדיניות סחר של ממשל טראמפ ותנודתיות בשוק הטכנולוגיה. השאלה המרכזית עבור משקיעים היא האם תיקון זה מהווה הזדמנות השקעה אסטרטגית או סימן להאטה ממושכת. נתחיל עם הסיכויים והיתרונות ונעבור לסיכונים והחסרונות. אין מסקנה חותכת, אבל מי שחשב שהנפילה הביאה את אנבידיה לתמחור נמוך, צריך להסתכל על ההיסטוריה - תמחורים נמוכים במקרים רבים הצדיקו את עצמם בהמשך. החשש בוול סטריט שאנבידיה שמכרה שבבים בהיקפים אדירים בתחילת מהפכת ה-AI, תמשיך לצמוח, אבל בקצבים נמוכים יותר, אחרי הכל, הענקיות שרכשו ממנה בהתחלה לא עשו חשבון וקנו הרבה כי חששו שלא יישאר וקנו בכל מחיר. עכשיו מגיע שלב ההתפכחות. מולם יש אופטימיים שטוענים שאנחנו בתחילת המהפכה.
היתרונות בהשקעה באנבידיה
עם זאת, הסיכונים אינם זניחים. הירידות האחרונות משקפות חששות ממגמות מאקרו-כלכליות, כולל תנודתיות בשוק הטכנולוגיה
והאטה אפשרית בכלכלה הגלובלית. שבע המופלאות נסחרות בתמחור גבוה יחסית לשוק הכללי, מה שמעלה את הסבירות לתיקון נוסף אם הציפיות הכלכליות לא יתממשו. התחרות הגוברת מצד חברות כמו AMD וסטארט-אפים סיניים, המציעים פתרונות יעילים בעלות נמוכה יותר, עלולה לשחוק את נתח השוק
של אנבידיה בטווח הארוך. מדיניות המכסים של ממשל טראמפ, הכוללת תעריפים של 25% על יבוא ממדינות מסוימות, עשויה להעלות את עלויות הייצור ולפגוע ברווחיות, במיוחד לאור תלותה בשרשרת אספקה בינלאומית. המהפכה ב-AI, אף שהיא מבטיחה, עשויה לשנות את אופייה – בדומה למהפכת
האינטרנט, שבה מובילות מוקדמות כמו Netscape איבדו את ההובלה לחברות כמו גוגל, או מהפכת המובייל שבה נוקיה פינתה את מקומה לאפל.
אנבידיה ממשיכה להוביל את שוק ה-AI, תחום שצפוי להניע צמיחה כלכלית משמעותית בעשור הקרוב. מוצריה, כמו ה-Blackwell וה-H100, ממצבים אותה כספקית מרכזית של כוח חישובי לדאטה-סנטרים, מגזר הנמצא בעלייה מתמדת. התמחור הנוכחי, עם מכפיל רווח עתידי של פחות מ-20, נמוך משמעותית מהממוצע של שבע המופלאות – קבוצת ענקיות הטכנולוגיה הדומיננטיות – והופך אותה לאחת האופציות האטרקטיביות בתחום ה-AI. ההנהלה צופה שיפור במרווחי הרווח, הודות לאופטימיזציה של שרשרת האספקה והשקת מוצרים חדשים, מה שיכול לתמוך בהתאוששות עתידית.
הביקוש הגובר ל-AI בתעשיות מגוונות, כגון רכב אוטונומי, בריאות וגיימינג, מחזק את מעמדה כחברה בעלת פוטנציאל רב-תחומי. ההנפקה המתקרבת של CoreWeave, חברה המשתמשת ב-GPUs של אנבידיה ומתכננת לגייס הון משמעותי, עשויה להדגיש את הביקוש לטכנולוגיה שלה ולשפר את הסנטימנט סביב המניה. מעבר לכך, המהפכה ב-AI נמצאת עדיין בשלביה הראשונים, והצורך בכוח חישובי עתידי צפוי לגדול באופן אקספוננציאלי, מה שמעניק לאנבידיה יתרון מבני. לבסוף, התלות הגוברת של תעשיות מסורתיות ב-AI, כגון ייצור ותשתיות, עשויה להרחיב את בסיס הלקוחות שלה מעבר למגזר הטכנולוגי המסורתי.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- מה מניע עיצוב משרד ב-5,000 שקל למ"ר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסיכונים בהשקעה באנבידיה
הירידה הנוכחית במרווחי הרווח, הנובעת מלחץ תחרותי ועליית עלויות, מעלה ספקות לגבי קיימות הצמיחה המהירה של השנים האחרונות. ההנפקה של CoreWeave, למרות פוטנציאל התמיכה שלה, עלולה גם לחשוף את התלות של אנבידיה בלקוחות גדולים, מה שמגביר את הסיכון אם אלה יפנו לחלופות זולות יותר. יתרה מזו, שוק ה-AI עלול להגיע לרוויה מוקדמת יותר מהצפוי, בדומה להתרסקות הדוט-קום, שבה חברות מובילות איבדו את ערכן לאחר התלהבות ראשונית. לבסוף, חוסר הוודאות סביב השפעת הרגולציה על יצוא שבבים לשווקים כמו סין מוסיף שכבה נוספת של סיכון.
תהיו סקפטיים, תשאלו שאלות
מעבר לכך, הירידות במניית אנבידיה שאיבדה קרוב ל-30% מהשיא עשויות להוות יותר מסתם תיקון שוק זמני – הן עשויות לספר את הסיפור האמיתי של עתיד החברה והתחום כולו. התחרות הגוברת, הן מצד שחקניות מבוססות כמו AMD והן מצד סטארט-אפים סיניים המציעים פתרונות זולים ויעילים יותר, מאיימת על הדומיננטיות של אנבידיה בשוק ה-GPUs. בעוד שבשנים האחרונות היא נהנתה ממעמד מונופוליסטי כמעט בתחום ה-AI, המציאות המשתנה מראה כי שמירה על מרווחים גולמיים ותפעוליים גבוהים, שהגיעו לשיאים של כ-75% בשנים קודמות, הופכת לבלתי אפשרית לאורך זמן. הלחץ התחרותי הזה, המשולב בעליית עלויות ייצור, מצביע על שחיקה ברווחיות שעשויה להפוך למגמה קבועה.
- טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
- כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מניה זולה זה עדיין לא סיבה לקנות
מכאן עולה שייתכן שבמקום לראות באנבידיה מניה "זולה" במכפיל רווח עתידי של פחות מ-20 לעומת עמיתותיה בשבע המופלאות, יש לראות בה את הסמן המוביל של התחום – זה שמבטא ראשון את הסיכונים הגלומים בו. הירידות שלה עשויות להוות אות מבשר לירידה רחבה יותר במגזר ה-AI, לא מבחינת הכנסות – שכן התחום ימשיך לגדול – אלא מבחינת רווחיות.
החברות הגדולות, שהצטיידו בשלב הראשון של המהפכה בשבבים יקרים של אנבידיה, ימשיכו לקנות ולהצטייד בשבבים, אבל באופן מפוכח יותר ותמחור נוח יותר. ככל שהשוק מתבגר, הביקוש והרכישות נעשות באופן מבוקר יותר. זה כבר לא הרכישות בשנה הראשונה כדי לאגור שבבים שמא המתחרות יקנו. הצורך בפתרונות מתוחכמים עדיין קיים והוא ימשך, אבל הרכישות יהיו מבוקרות יותר והחברות יחפשו חלופות חסכוניות יותר, מה שמגביר את הלחץ על מרווחי הרווח של אנבידיה.
התוצאה עלולה להיות שאנבידיה עשויה לעבור מהר מאוד ממעמד של חברת צמיחה – שבה המשקיעים ציפו לעליות דו-ספרתיות בהכנסות וברווחים – למעמד של חברת ערך, שבה הצמיחה מתמתנת והדגש עובר ליציבות ולתשואות דיבידנד. הצמיחה המרשימה של השנים הראשונות למהפכת ה-AI, שהובילה לזינוק של מאות אחוזים במניה, לא תוכל להימשך בקצב דומה. השחיקה ברווחיות, שכבר ניכרת בדוחות האחרונים עם מרווחים נמוכים מהצפוי, צפויה להפוך למגמה ארוכת טווח. כשמדברים על מכפיל רווח נמוך, יש להביא בחשבון שמכפיל זה תלוי בציפיות לצמיחה עתידית – וכאשר הצמיחה בהכנסות וברווחים מאטה, המכפיל הזה עשוי להפוך למלכודת ערך ולא להזדמנות.
- 4.אלון 10/03/2025 07:17הגב לתגובה זוהשוק דובי עד סוף 2025 המניות בארהב וישראל יתרסקו ב 40 אחוז.מומלץ לעבור למסלולי השקעה ללא מניות כלל.
- 3.אסף 10/03/2025 07:15הגב לתגובה זוכמה חוסר מושג צריך כדי להשוות בינה לבין חברות החלום הפח והאפס מכירות של בועת הדור קום לעומת חברה שמכניסה ברבעון מה שחלק מהמדינות בעולם לא מכניסות ועם ביקוש שעולה על היצע.
- 2.אנונימי 10/03/2025 02:39הגב לתגובה זוהוא רק הופך אנשים למטומטמים ובינוניים יותר עם הזמן... יוצרי תוכן אותנטי דורשים קרדיטים יותר מחמירים על תכניהם באופן שמעמיד את כלי ה ai לתביעות משפטיות חמורות. החברות לא זקוקות למוצרי אנבידיה בהיקף רב פעמי וארוך טווח אלא בעיקר חד פעמי וקצרטווח כדי לאמן מודלים נקודתית איפה שחייבים בלבד.
- 1.אנונימי 09/03/2025 22:26הגב לתגובה זולל
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
.jpg)