גרמניה
צילום: Maheshkumar Painam on Unsplash

איך הבחירות בגרמניה משפיעות על השווקים?

ומה צפוי השבוע בשוק האמריקאי

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה גרמניה אנבידיה


החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מטפסים, אחרי שהמדגמים בגרמניה מצביעים על ניצחון למפלגת האיחוד הנוצרי-דמוקרטי (CDU), מה שהופך את פרידריך מרץ למועמד המוביל לתפקיד הקנצלר. ניצחון השמרנים בגרמניה: האם הכלכלה הגדולה באירופה תצא מהקיפאון?

האתגר הבא של מרץ יהיה להרכיב ממשלה, והשאלה היא עם מי הוא ישתף פעולה. בינתיים, מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) הגיעה למקום השני, ואילו הקנצלר המכהן אולף שולץ והמפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) נותרו מאחור.

הממשלה החדשה תצטרך להתמודד עם השפעות כלכליות רחבות יותר, כולל אפשרות למכסים חדשים מצד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על יבוא גרמני.

איך השווקים מגיבים?

החוזים העתידיים על מדד דאו ג'ונס,  S&P 500 והנאסד"ק עולים ב-0.5%.


שבוע קשה בשווקים

למרות העליות בחוזים, הבורסות בארה"ב סגרו את השבוע שעבר בירידות חדות, בעיקר בגלל חששות לגבי פגיעה כלכלית בצרכן האמריקאי. דאו ג'ונס ירד ב-1,118 נקודות (2.5%) – הירידה השבועית החדה ביותר מאז אוקטובר 2024. ביום שישי בלבד המדד צנח ב-749 נקודות, אך מתחילת השנה הוא עדיין בעלייה של 2.1%.

S&P 500 איבד 1.7% בשבוע שעבר – הירידה השבועית החזקה ביותר מאז ינואר. הוא נפל בשלושה מתוך ארבעת השבועות האחרונים, אבל עדיין עלה 2.2% מתחילת השנה.

נאסד"ק רשם ירידה של 2.5% – השבוע הגרוע ביותר מאז נובמבר 2024. גם הוא ירד בשלושה מתוך ארבעת השבועות האחרונים, אבל נשאר חיובי ב-1.1% מתחילת 2025.

מה מצפה לנו השבוע?

השבוע צפויים להתפרסם כמה נתונים חשובים בארה"ב:

  • יום שלישי: מדד אמון הצרכנים של The Conference Board לפברואר.

  • יום שישי: מדד הוצאות הצריכה הפרטית (PCE) לינואר – המדד המועדף על הפד למדידת אינפלציה.

בנוסף, נתוני שוק הדיור יפורסמו:

  • יום שלישי: מדד מחירי הבתים של S&P CoreLogic לדצמבר.

  • יום רביעי: נתוני מכירות בתים חדשים לינואר.

  • יום חמישי: נתוני מכירות בתים תלויים של איגוד המתווכים הלאומי.

קיראו עוד ב"גלובל"

דוחות אנבידיה

מבול של דוחות כספיים צפוי השבוע, אבל הדוח המרכזי יהיה של אנבידיה - אנבידיה


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.