מרקדו ליברה
צילום: טוויטר
דוחות

מרקדו ליברה מזנקת לשיא חדש אחרי שריסקה את צפי האנליסטים

מרקדו ליברה, שמוכרת כ"אמזון של דרום אמריקה", מזנקת היום לשיא חדש אחרי שדיווחה על רווח של 639 מיליון דולר ברבעון הרביעי - הרבה מעל צפי האנליסטים שהיה לרווח של 406 מיליון דולר

רוי שיינמן |

מניית מרקדו ליברה MERCADOLIBRE INC. DL-,001 -0.92%  , ענקית האיקומרס והפינטק של אמריקה הלטינית שמוכרת גם כ-"אמזון של דרום אמריקה", מזנקת לשיא חדש אחרי הדוחות-  החברה דיווחה על רווח נקי של 639 מיליון דולר ברבעון הרביעי - הרבה מעבר לציפיות האנליסטים שעמדו על 406 מיליון דולר. גם ההכנסות, שהסתכמו ב-6.1 מיליארד דולר, עברו את צפי האנליסטים אם כי בפער קטן יחסית.


הדוחות לרבעון הרביעי מגיעים אחרי רבעון שלישי מאכזב, שבו החברה נאלצה להתמודד עם ירידות ברווחיות בשל השקעות כבדות בלוגיסטיקה ובאשראי. אך כעת נראה שהאסטרטגיה של החברה משתלמת. המניה נסחרת כעת לפי שווי של 115.5 מיליארד דולר ומכפיל רווח עתידי של 35 אחרי שבשנה האחרונה זינקה ב-31%.


שנת שיא עם זינוק בהכנסות וברווחים

מרקדו ליברה מסכמת את שנת 2024 עם רווח נקי של 1.9 מיליארד דולר, לצד הכנסות שעמדו על 21 מיליארד דולר - עלייה של 38% בהשוואה לשנה הקודמת.


למרות הנתונים המרשימים, החברה פספסה את התחזיות בכל הנוגע להיקף המסחר הכולל, שהסתכם ב-14.5 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות. לעומת זאת, מחזור התשלומים הכולל זינק ל-59 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות האנליסטים, והחברה ממשיכה לחזק את מעמדה בתחום הפינטק - נכסיה המנוהלים צמחו ל-10.6 מיליארד דולר, והיקף האשראי שלה הוכפל ל-6.6 מיליארד דולר. 


לצד זאת, מספר המשתמשים הפעילים בפלטפורמת המסחר של החברה זינק ל-67 מיליון, בעוד שבתחום הפינטק נרשמו 61 מיליון משתמשים חודשיים פעילים. יחידת הפרסום של החברה, שנחשבת לאחד ממנועי הצמיחה המהירים ביותר שלה, צמחה ב-41% והגיעה ל-2.1% מסך נפח הסחורה ברוטו.


עם זאת, החברה נוקטת בגישה זהירה בכל הנוגע להלוואות בשוק הברזילאי, לנוכח חוסר הוודאות הכלכלית במדינה. ברזיל, שהיא השוק הגדול ביותר של החברה, מתמודדת עם צפי לעלייה נוספת בריבית, מה שעשוי להכביד על הלקוחות ולייקר את עלויות המימון.


ההשקעה בארגנטינה למרות אי-הוודאות הכלכלית

בעוד שבברזיל החברה זהירה, בארגנטינה היא דווקא מאיצה את פעילותה הפיננסית. מרקדו ליברה דיווחה כי תיק האשראי שלה בארגנטינה גדל פי ארבעה במהלך השנה החולפת, הודות להלוואות לצרכנים ולעסקים קטנים. עם זאת, החברה עדיין נמנעת מהשקת כרטיסי אשראי במדינה בשל אי-הוודאות הכלכלית.

קיראו עוד ב"גלובל"


הצעדים הללו מתרחשים על רקע מדיניות הקיצוצים שמוביל נשיא ארגנטינה, חבייר מילאיי, בניסיון לייצב את המשק ולבלום את האינפלציה במדינה.


האנליסטים בוול סטריט סבורים כי מרקדו ליברה תמשיך להקריב חלק מהרווחיות שלה על מנת להגדיל את נתח השוק. לפי הערכות של גולדמן זאקס, החברה שומרת על אסטרטגיה של השקעה אגרסיבית כדי לתמוך בצמיחה ארוכת טווח - גם אם זה אומר שתהיה תנודתיות ברווחיות מרבעון לרבעון.


בעקבות פרסום הדוחות, חמישה אנליסטים עדכנו כלפי מעלה את מחיר היעד למניה, שעומד כעת על 2,410 דולר, אפסייד של כ-6% על המחיר הנוכחי. מרבית האנליסטים נשארים שוריים כלפי המניה: 25 המלצות קנייה, המלצה אחת להחזקה ורק המלצה אחת למכירה. 


היתרון של מרקדו ליברה מול אמזון והמתחרות

מרקדו ליברה מוכיחה פעם נוספת את הדומיננטיות שלה בשוק הלטיני. בעוד שאמזון נכשלה בעבר לחדור למדינות כמו ברזיל וארגנטינה בשל קשיים לוגיסטיים ועלויות גבוהות, מרקדו ליברה הצליחה להתאים את המודל העסקי שלה לתנאים המקומיים. במקום להסתמך על רשתות הפצה חיצוניות, החברה הקימה תשתית לוגיסטית משלה שמטפלת ביותר מ-90% מהמשלוחים שלה. הדבר מאפשר לה להציע שירותים מהירים יותר בעלות נמוכה יחסית, מה שמעניק לה יתרון תחרותי.


בנוסף, כמעט מחצית מהכנסות החברה מגיעות כיום מתחום הפינטק. מרקדו ליברה פונה לאוכלוסיות רחבות שאין להן חשבון בנק ומציעה להן גישה ישירה לכלים פיננסיים חלופיים, כולל תשלומים דיגיטליים. הלקוחות של מרקדו ליברה לא רק משתמשים בפלטפורמת התשלומים שלה כשהם רוכשים מוצרים באתר, אלא גם כשהם מבצעים העברות כספים או משלמים עבור שירותים אחרים. מדובר באקו-סיסטם פיננסי שלם, שמייצר לה יתרון משמעותי על פני המתחרים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AIטראמפ וחיילי המשמר המלכותי, נוצר באמצעות AI

"יום הדין" של וול סטריט: הורדת ריבית וביקור ממלכתי בלונדון - האנליסטים נערכים לפתיחת השבוע

אפשר לחתוך את המתח בוול סטריט עם סכין: הפד' צפוי לקצץ לראשונה מזה 9 חודשים ריבית כששוק העבודה מאותת על חולשה; על הרקע הזה טראמפ ימריא לממלכה המאוחדת מלווה במשלחת טכנולוגית כדי להעמיק את השותפות בין המעצמות - ומה עוד יש על הלוח הכלכלי השבוע?

מנדי הניג |

גולת הכותרת של השבוע תהיה החלטת הריבית. אפשר כבר לקרוא לזה הורדת הריבית כי הסבירות שזה מה שיקרה היא קרובה לוודאית. ביום רביעי בשעה 21:00 בערב שעון ישראל הפד' יפרסם את ההחלטה שלו וחצי שעה לאחר מכן יו"ר הפד' יערוך מסיבת עיתונאים ובה הוא יפרט את מה שהוביל את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית (כן זה מה שהולך להיות) אבל כאן תמיד מגיעה ההפתעה, זה שהפד' יוריד ריבית בטווח של 25 נ"ב זו עובדה די מוחלטת השאלה היא מה הבנק חושב על העתיד. איך הקצב יראה בהמשך, האם אפשר בכלל לצפות להורדה של יותר מ-25 נקודות בסיס? יש כ-10% שסבורים שכן. 

מאחורי הורדת הריבית יש לא מעט נתונים שתומכים בהקלה המוניטרית. נתונים שאליהם הפד' המתין על הגדר במשך חודשים. במשך חודשים השוק האמריקאי שידר סוג של עמידות, אבל בשבועות האחרונים החלו להופיע הסדקים. מדדי התעסוקה נחלשו, סקרי האמון הצרכני ירדו לרמה של 55.4 נק', והאינפלציה התכנסה לכיוון יעד הפד' אבל היא עדיין רחוקה ממנו בקצב שנתי של תשע עשיריות כשבמדד ה-CPI האחרון הקצב השנתי עמד על 2.9% בהתאם לצפי.

אבל אולי הנתון הדרמטי ביותר שמסביר את שינוי הטון שאנחנו הולכים לראות אצל הפד' הוא התיקון לאחור של 911 אלף משרות עדכון רטרואקטיבי לנתוני התעסוקה של השנה האחרונה. כלומר, כל התקופה האחרונה שנראתה כמו שוק עבודה חזק ומתפקד, מתבררת כמשבר תעסוקתי סמוי מהעין. המדדים סיפרו סיפור של יציבות, אבל המציאות הייתה אחרת לגמרי. בדיעבד, הכלכלה האמריקאית איבדה כמעט מיליון מקומות עבודה יותר ממה שנדמה היה וזה משנה לגמרי את התמונה.

הפד', שמחזיק במנדט כפול גם לשמור על יציבות המחירים וגם לתמוך בכלכלה-תעסוקה מוצא את עצמו בדילמה. מצד אחד, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, עם מדד שנתי של 2.9% שמסרב להתקרר. אבל מהצד השני, שוק העבודה מאותת על חולשה שדורשת מהבנק הפדרלי להתערב. במצב כזה, קשה לראות את הפד' נשאר על הגדר ולכן הפחתת ריבית ברביעי הקרוב היא כמעט ודאית. השאלה הגדולה היא לא מה יקרה השבוע, אלא מה יקרה אחריו. האם זה התחלה של פיבוט, או מהלך בודד שרק יגיע לאזן את המצב? זה כבר שאלת מיליון הדולר.

הציפיות: הפד' יוריד ריבית - אבל כמה?

על פי מה שמשתקף מהחוזים על הפד' (Fed Fund Futures), שוק ההון מגלם כעת הסתברות של כ-90% להפחתת ריבית של רבע נקודת אחוז ביום רביעי הקרוב, כאשר רק 10% מהמשקיעים מעריכים שהפד ילך רחוק יותר עם הורדה כפולה של 50 נ"ב. אנליסטים מבהירים כי הפחתה חדה יותר יכולה להתפרש כתגובה של פאניקה מצד הבנק,ככה שמצד אחד זה אולי יכול להקל מוניטרית אבל מצד שני זה יראה שהבנק פסימי מאוד על הכלכלה והעתיד.

אייפון 17 אייראייפון 17 אייר

אפל תחזור למסלול? סימנים חיוביים ראשונים לביקוש לאייפון 17

נתוני ביקוש ראשוניים מעידים על מכירות גבוהות מהצפוי, כשדגם ה-Air הדק מוביל את הסדרה – אך האנליסטים מזהירים שהשנה הקרובה תהיה המבחן האמיתי לחברה

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אפל אייפון 17

מניית אפל Apple 0.61%  עולה ב-1%, לאחר שפורסמו נתונים המעידים על ביקוש גבוה לסדרת האייפון 17 החדשה. סשבוע שעבר המניה צללה מתחת ל-230 דולר בעקבות תגובות מאכזבות לאירוע ההשקה שנערך ב-9 בספטמבר, אולם כעת היא מתאוששת בחזרה לרמות שקדמו להכרזה.

הנתונים הראשונים מעודדים ביחס לציפיות. זמני האספקה בשווקים המרכזיים – ארצות הברית, סין, גרמניה ובריטניה – מצביעים על ביקוש גבוה יותר מזה שנרשם לאייפון 16 באותה נקודת זמן. זאת אף שההשקה לא לוּותה בהתרגשות יוצאת דופן. העניין מתרכז בעיקר בדגם הבסיסי ובאייפון Air החדש. דגם זה, שמחליף את גרסת ה-Plus ועולה 999 דולר, דק יותר ממהדורות הקודמים וזוכה לאהדה בקרב קונים שמעדיפים מכשיר קל וקומפקטי.

אופטימיות זהירה מצד האנליסטים

סמיק צ'טרג'י מג'יי.פי מורגן, העוקב אחר זמני האספקה, ציין כי הנתונים עולים על התחזיות. הוא שמר על המלצת "משקל יתר" וצופה המשך מגמת עלייה, אך מדגיש כי מדובר במידע מוקדם בלבד. מינג-צ'י קואו, אנליסט המכיר היטב את שרשרת האספקה של אפל, ממליץ שלא למהר להסיק מסקנות. לדבריו, העובדה שהאייפון Air נותר זמין במלאי עם ההשקה עשויה להעיד על ביקוש מתון, אם כי ייתכן שאפל ייצרה מראש כמות גדולה יותר כדי למנוע מחסור.


קואו מעריך שאפל הפיקה לקחים מהעבר ודאגה לייצור נדיב של הדגם המרכזי. האייפון Air הוא למעשה החידוש הבולט ביותר בהשקה הנוכחית, ונועד לפנות גם למשתמשים שלא השתכנעו בדגמים קודמים. לפי התחזיות, עיקר ההתלהבות צפוי בשנה הבאה עם השקת מכשיר מתקפל והרחבת יכולות הבינה המלאכותית. עד אז, הצרכנים עשויים להמתין לחידוש המשמעותי הבא.

האייפון כעמוד התווך

האייפון נותר מקור ההכנסות המרכזי של אפל, עם מכירות של קרוב ל-207 מיליארד דולר ב־12 החודשים שהסתיימו ביוני – נתון שהיה מציב אותו לבדו כחברה גדולה במדד S&P 500. עם זאת, הצמיחה במכירות המכשיר מתונה בשנים האחרונות: בשלוש השנים הפיסקליות האחרונות נרשמה עלייה שנתית ממוצעת של פחות מ־2% בלבד, והקפיצה הגדולה האחרונה הייתה ב־2021, כאשר השקת דגמי ה-5G הראשונים האיצה את המכירות.