אמזון
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

כל העיניים נשואות לאמזון: האם ענקית הטכנולוגיה תצליח להפתיע בדוחות?

האנליסטים מעריכים כי הרווח למניה יזנק ב-49% ל-1.49 דולר בעוד שביצועי מגזר הענן AWS נמצאים תחת זכוכית מגדלת על רקע ההאטה אצל המתחרות; אמזון צפויה להשקיע 75 מיליארד דולר בתשתיות טכנולוגיות ב-2024
אדיר בן עמי |


ענקית המסחר המקוון אמזון Amazon.com Inc. 1.63%  צפויה לפרסם היום את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2024, כאשר וול סטריט עוקבת בדריכות אחר ביצועי מגזר שירותי הענן של החברה, במיוחד לאור התוצאות המאכזבות שהציגו חברות טכנולוגיה מתחרות. על פי תחזיות האנליסטים, אמזון צפויה להציג רווח למניה של 1.49 דולר, עלייה משמעותית לעומת דולר אחד ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות צפויות להסתכם ב-187.3 מיליארד דולר, גידול מרשים לעומת 170 מיליארד דולר בתקופה המקבילה.


תשומת לב מיוחדת מופנית במיוחד למגזר Amazon Web Services (AWS), פלטפורמת המחשוב בענן של החברה. לא רק שמגזר זה מייצר באופן מסורתי רווח תפעולי גבוה, אלא שהוא גם מהווה את חוד החנית של יוזמות הבינה המלאכותית הג'נרטיבית של אמזון. האנליסטים צופים כי הכנסות AWS יגיעו ל-28.8 מיליארד דולר ברבעון, עלייה מ-24.2 מיליארד דולר בשנה שעברה. ציפיות אלו מגיעות על רקע תוצאות מעורבות בתחום הענן בקרב המתחרות.


מיקרוסופט דיווחה לאחרונה על האטה בקצב הצמיחה של שירותי הענן Azure, כאשר ההכנסות עלו ב-31% לעומת 33% ברבעון הקודם. בנוסף, אלפבית, חברת האם של גוגל, הציגה הכנסות נמוכות מהצפי במגזר הענן שלה. למרות זאת, אנליסט בנק אוף אמריקה, ג'סטין פוסט, נותר אופטימי. לדבריו, הביקוש לשירותי ענן נשאר חזק ברבעון הרביעי, והוא צופה המשך ביקוש גבוה לפתרונות בינה מלאכותית גם ב-2025.


הוצאות הבינה המלאכותית

בדומה לענקיות טכנולוגיה אחרות, אמזון משקיעה סכומים עצומים בבינה מלאכותית. החברה הודיעה כי היא מתכננת להשקיע 75 מיליארד דולר ב-2024, בעיקר לתמיכה בתשתיות טכנולוגיות. המשקיעים יחפשו רמזים לגבי תוכניות ההשקעה העתידיות של החברה, במיוחד לאור ההודעות האחרונות של מטא, מיקרוסופט ואלפאבית על תוכניותיהן להמשיך ולהשקיע מיליארדי דולרים בבינה מלאכותית.


תשומת לב מיוחדת מופנית גם להשפעת החדשות האחרונות מסין, שם סטארט-אפ בשם DeepSeek פיתח לכאורה מודל בינה מלאכותית דומה ל-ChatGPT בעלות נמוכה משמעותית. אנליסטים בקנאקורד ג'נואיטי סבורים כי אמזון עשויה דווקא להרוויח מהתפתחות זו, שכן פלטפורמת הבינה המלאכותית שלה מתוכננת לתמוך במודלים בקוד פתוח.


במקביל, המשקיעים יעקבו אחר ביצועי מגזר המסחר האלקטרוני, המהווה את מקור ההכנסות העיקרי של החברה. האנליסטים צופים מכירות מקוונות של 74.7 מיליארד דולר, עלייה מ-70.5 מיליארד דולר אשתקד. סוגיית המכסים החדשים מטילה צל על תחזיות החברה. הנשיא טראמפ הודיע על הטלת מכסים של 10% על סין ו-25% על קנדה ומקסיקו, אם כי המכסים על שתי האחרונות הוקפאו בינתיים. על פי דיווחי החברה, מוכרים מסין מהווים חלק משמעותי מהכנסות שירותי המוכרים החיצוניים והפרסום, ולכן הגבלות סחר עלולות להשפיע לרעה על תוצאותיה העסקיות.


אמזון נסחרת כעת לפי שווי של 2.48 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה עלתה ב-8% מתחילת השנה וב-40% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

מפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיותמפעל רכבי צ'רי. קרדיט: רשתות חברתיות

האם תעשיית הרכב בסין לקראת האטה?

צמצום הסובסידיות הממשלתיות, מיסוי חדש על רכבים חשמליים ושחיקת רווחיות: האנליסטים מזהירים מירידה בביקושים, אבל מתייחסים גם לתרחיש חיובי עם שימוש בטכנולוגיה המסורתית

רן קידר |
נושאים בכתבה סין ג'ילי BYD

סקטור הרכב הסיני, שהיה מנוע הצמיחה הבולט של כלכלת סין בשנים האחרונות, עשוי להתמודד ב-2026 עם אחת התקופות המאתגרות ביותר שידע בעשור האחרון. לפי הערכתו של אנליסט הרכב הבכיר של דויטשה בנק, תעשיית הרכב כולה צפויה להיכנס למיתון קל או לפחות להאטה חדה, עם ירידה בהיקפי המכירות, שחיקת רווחיות ועלייה בלחץ התחרותי.

על פי הדויטשה בנק, חלק ניכר מהביקוש לרכב בשנת 2026 למעשה נבלע מראש במהלך הרבעון הרביעי של 2025. צרכנים רבים מיהרו להקדים רכישות בעקבות ציפייה להפחתת תמיכה ממשלתית, הכוללת שינוי במדיניות הטרייד-אין וצפי לעלייה צפויה במס רכישה על רכבי NEV, כלומר רכבים חשמליים והיברידיים־נטענים. הקדמת הביקושים הזו צפויה לייצר “חלון ריק” בתחילת 2026, שבו שוק הרכב יתקשה לשחזר את רמות המכירות של השנה הקודמת.

במקביל, שינויי המדיניות עלולים להיות כואבים יותר ממה שמעריכים בשוק. לפי הדויטשה, יצרני הרכב יידרשו כנראה לספוג חלק מעליית העלויות הנובעת מהקטנת הסובסידיות ומהמיסוי החדש, דבר שיפגע בשולי הרווח, מצב מורכב במיוחד עבור חברות שכבר פועלות בשוק היפר-תחרותי. יותר מ-100 יצרניות רכב מתחרות כיום על אותו פלח שוק, ועד כה רק מעטות הצליחו לשמור על יציבות רווחית.

ההערכות של דויטשה בנק תואמות למגמה רחבה שמסתמנת בגופי המחקר המובילים. בג'יי פי מורגן מזהירים כי ביטול סובסידיות או הפחתתן עלול לייצר צניחה במכירות כבר במחצית הראשונה של 2026, ולפגוע במיוחד ביצרניות קטנות ובספקי משנה. גם סוכנות הדירוג פיץ' מצביעה על כך שמבנה התמיכה הממשלתית, שתרם לשגשוג של רכבי ה-EV בשנים האחרונות, עומד בפני שינוי עמוק, וגם בפיץ' חוזים שהמהלך עלול לחשוף את החברות לירידה בהיקף המכירות ותחרות מחירים עזה אף יותר.

התרחיש החיובי כרוך בהחזרת מנועי הבעירה הפנימית 

למרות התחזיות השליליות, הדויטשה בנק מציג גם תרחיש חיובי אפשרי: ממשלת סין עשויה לשקול הורדת מס רכישה על רכבי בעירה פנימית במחצית השנייה של 2026, צעד שנועד לאזן את ירידת הביקושים ל-NEVs. מהלך כזה יכול, לדבריו, להחזיר עניין לשוק, להעלות את נפח המכירות ולשפר את הרווחיות, גם אם זמנית בלבד, עבור יצרניות רכב מסורתיות, שהתקשו להתמודד עם הארסנל הטכנולוגי של מתחרות ה-EV.