אמזון
צילום: טוויטר
לקראת הדוחות

כל העיניים נשואות לאמזון: האם ענקית הטכנולוגיה תצליח להפתיע בדוחות?

האנליסטים מעריכים כי הרווח למניה יזנק ב-49% ל-1.49 דולר בעוד שביצועי מגזר הענן AWS נמצאים תחת זכוכית מגדלת על רקע ההאטה אצל המתחרות; אמזון צפויה להשקיע 75 מיליארד דולר בתשתיות טכנולוגיות ב-2024
אדיר בן עמי |


ענקית המסחר המקוון אמזון Amazon.com Inc. 0.1%  צפויה לפרסם היום את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2024, כאשר וול סטריט עוקבת בדריכות אחר ביצועי מגזר שירותי הענן של החברה, במיוחד לאור התוצאות המאכזבות שהציגו חברות טכנולוגיה מתחרות. על פי תחזיות האנליסטים, אמזון צפויה להציג רווח למניה של 1.49 דולר, עלייה משמעותית לעומת דולר אחד ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות צפויות להסתכם ב-187.3 מיליארד דולר, גידול מרשים לעומת 170 מיליארד דולר בתקופה המקבילה.


תשומת לב מיוחדת מופנית במיוחד למגזר Amazon Web Services (AWS), פלטפורמת המחשוב בענן של החברה. לא רק שמגזר זה מייצר באופן מסורתי רווח תפעולי גבוה, אלא שהוא גם מהווה את חוד החנית של יוזמות הבינה המלאכותית הג'נרטיבית של אמזון. האנליסטים צופים כי הכנסות AWS יגיעו ל-28.8 מיליארד דולר ברבעון, עלייה מ-24.2 מיליארד דולר בשנה שעברה. ציפיות אלו מגיעות על רקע תוצאות מעורבות בתחום הענן בקרב המתחרות.


מיקרוסופט דיווחה לאחרונה על האטה בקצב הצמיחה של שירותי הענן Azure, כאשר ההכנסות עלו ב-31% לעומת 33% ברבעון הקודם. בנוסף, אלפבית, חברת האם של גוגל, הציגה הכנסות נמוכות מהצפי במגזר הענן שלה. למרות זאת, אנליסט בנק אוף אמריקה, ג'סטין פוסט, נותר אופטימי. לדבריו, הביקוש לשירותי ענן נשאר חזק ברבעון הרביעי, והוא צופה המשך ביקוש גבוה לפתרונות בינה מלאכותית גם ב-2025.


הוצאות הבינה המלאכותית

בדומה לענקיות טכנולוגיה אחרות, אמזון משקיעה סכומים עצומים בבינה מלאכותית. החברה הודיעה כי היא מתכננת להשקיע 75 מיליארד דולר ב-2024, בעיקר לתמיכה בתשתיות טכנולוגיות. המשקיעים יחפשו רמזים לגבי תוכניות ההשקעה העתידיות של החברה, במיוחד לאור ההודעות האחרונות של מטא, מיקרוסופט ואלפאבית על תוכניותיהן להמשיך ולהשקיע מיליארדי דולרים בבינה מלאכותית.


תשומת לב מיוחדת מופנית גם להשפעת החדשות האחרונות מסין, שם סטארט-אפ בשם DeepSeek פיתח לכאורה מודל בינה מלאכותית דומה ל-ChatGPT בעלות נמוכה משמעותית. אנליסטים בקנאקורד ג'נואיטי סבורים כי אמזון עשויה דווקא להרוויח מהתפתחות זו, שכן פלטפורמת הבינה המלאכותית שלה מתוכננת לתמוך במודלים בקוד פתוח.


במקביל, המשקיעים יעקבו אחר ביצועי מגזר המסחר האלקטרוני, המהווה את מקור ההכנסות העיקרי של החברה. האנליסטים צופים מכירות מקוונות של 74.7 מיליארד דולר, עלייה מ-70.5 מיליארד דולר אשתקד. סוגיית המכסים החדשים מטילה צל על תחזיות החברה. הנשיא טראמפ הודיע על הטלת מכסים של 10% על סין ו-25% על קנדה ומקסיקו, אם כי המכסים על שתי האחרונות הוקפאו בינתיים. על פי דיווחי החברה, מוכרים מסין מהווים חלק משמעותי מהכנסות שירותי המוכרים החיצוניים והפרסום, ולכן הגבלות סחר עלולות להשפיע לרעה על תוצאותיה העסקיות.


אמזון נסחרת כעת לפי שווי של 2.48 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה עלתה ב-8% מתחילת השנה וב-40% ב-12 החודשים האחרונים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.