כל העיניים נשואות לאמזון: האם ענקית הטכנולוגיה תצליח להפתיע בדוחות?
ענקית המסחר המקוון אמזון Amazon.com Inc. -0.65% צפויה לפרסם היום את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2024, כאשר וול סטריט עוקבת בדריכות אחר ביצועי מגזר שירותי הענן של החברה, במיוחד לאור התוצאות המאכזבות שהציגו חברות טכנולוגיה מתחרות. על פי תחזיות האנליסטים, אמזון צפויה להציג רווח למניה של 1.49 דולר, עלייה משמעותית לעומת דולר אחד ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות צפויות להסתכם ב-187.3 מיליארד דולר, גידול מרשים לעומת 170 מיליארד דולר בתקופה המקבילה.
תשומת לב מיוחדת מופנית במיוחד למגזר Amazon Web Services (AWS), פלטפורמת המחשוב בענן של החברה. לא רק שמגזר זה מייצר באופן מסורתי רווח תפעולי גבוה, אלא שהוא גם מהווה את חוד החנית של יוזמות הבינה המלאכותית הג'נרטיבית של אמזון. האנליסטים צופים כי הכנסות AWS יגיעו ל-28.8 מיליארד דולר ברבעון, עלייה מ-24.2 מיליארד דולר בשנה שעברה. ציפיות אלו מגיעות על רקע תוצאות מעורבות בתחום הענן בקרב המתחרות.
מיקרוסופט דיווחה לאחרונה על האטה בקצב הצמיחה של שירותי הענן Azure, כאשר ההכנסות עלו ב-31% לעומת 33% ברבעון הקודם. בנוסף, אלפבית, חברת האם של גוגל, הציגה הכנסות נמוכות מהצפי במגזר הענן שלה. למרות זאת, אנליסט בנק אוף אמריקה, ג'סטין פוסט, נותר אופטימי. לדבריו, הביקוש לשירותי ענן נשאר חזק ברבעון הרביעי, והוא צופה המשך ביקוש גבוה לפתרונות בינה מלאכותית גם ב-2025.
הוצאות הבינה המלאכותית
בדומה לענקיות טכנולוגיה אחרות, אמזון משקיעה סכומים עצומים בבינה מלאכותית. החברה הודיעה כי היא מתכננת להשקיע 75 מיליארד דולר ב-2024, בעיקר לתמיכה בתשתיות טכנולוגיות. המשקיעים יחפשו רמזים לגבי תוכניות ההשקעה העתידיות של החברה, במיוחד לאור ההודעות האחרונות של מטא, מיקרוסופט ואלפאבית על תוכניותיהן להמשיך ולהשקיע מיליארדי דולרים בבינה מלאכותית.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תשומת לב מיוחדת מופנית גם להשפעת החדשות האחרונות מסין, שם סטארט-אפ בשם DeepSeek פיתח לכאורה מודל בינה מלאכותית דומה ל-ChatGPT בעלות נמוכה משמעותית. אנליסטים בקנאקורד ג'נואיטי סבורים כי אמזון עשויה דווקא להרוויח מהתפתחות זו, שכן פלטפורמת הבינה המלאכותית שלה מתוכננת לתמוך במודלים בקוד פתוח.
במקביל, המשקיעים יעקבו אחר ביצועי מגזר המסחר האלקטרוני, המהווה את מקור ההכנסות העיקרי של החברה. האנליסטים צופים מכירות מקוונות של 74.7 מיליארד דולר, עלייה מ-70.5 מיליארד דולר אשתקד. סוגיית המכסים החדשים מטילה צל על תחזיות החברה. הנשיא טראמפ הודיע על הטלת מכסים של 10% על סין ו-25% על קנדה ומקסיקו, אם כי המכסים על שתי האחרונות הוקפאו בינתיים. על פי דיווחי החברה, מוכרים מסין מהווים חלק משמעותי מהכנסות שירותי המוכרים החיצוניים והפרסום, ולכן הגבלות סחר עלולות להשפיע לרעה על תוצאותיה העסקיות.
אמזון נסחרת כעת לפי שווי של 2.48 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה עלתה ב-8% מתחילת השנה וב-40% ב-12 החודשים האחרונים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
