כל העיניים נשואות לאמזון: האם ענקית הטכנולוגיה תצליח להפתיע בדוחות?
ענקית המסחר המקוון אמזון Amazon.com Inc. -2.49% צפויה לפרסם היום את דוחותיה הכספיים לרבעון הרביעי של 2024, כאשר וול סטריט עוקבת בדריכות אחר ביצועי מגזר שירותי הענן של החברה, במיוחד לאור התוצאות המאכזבות שהציגו חברות טכנולוגיה מתחרות. על פי תחזיות האנליסטים, אמזון צפויה להציג רווח למניה של 1.49 דולר, עלייה משמעותית לעומת דולר אחד ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות צפויות להסתכם ב-187.3 מיליארד דולר, גידול מרשים לעומת 170 מיליארד דולר בתקופה המקבילה.
תשומת לב מיוחדת מופנית במיוחד למגזר Amazon Web Services (AWS), פלטפורמת המחשוב בענן של החברה. לא רק שמגזר זה מייצר באופן מסורתי רווח תפעולי גבוה, אלא שהוא גם מהווה את חוד החנית של יוזמות הבינה המלאכותית הג'נרטיבית של אמזון. האנליסטים צופים כי הכנסות AWS יגיעו ל-28.8 מיליארד דולר ברבעון, עלייה מ-24.2 מיליארד דולר בשנה שעברה. ציפיות אלו מגיעות על רקע תוצאות מעורבות בתחום הענן בקרב המתחרות.
מיקרוסופט דיווחה לאחרונה על האטה בקצב הצמיחה של שירותי הענן Azure, כאשר ההכנסות עלו ב-31% לעומת 33% ברבעון הקודם. בנוסף, אלפבית, חברת האם של גוגל, הציגה הכנסות נמוכות מהצפי במגזר הענן שלה. למרות זאת, אנליסט בנק אוף אמריקה, ג'סטין פוסט, נותר אופטימי. לדבריו, הביקוש לשירותי ענן נשאר חזק ברבעון הרביעי, והוא צופה המשך ביקוש גבוה לפתרונות בינה מלאכותית גם ב-2025.
הוצאות הבינה המלאכותית
בדומה לענקיות טכנולוגיה אחרות, אמזון משקיעה סכומים עצומים בבינה מלאכותית. החברה הודיעה כי היא מתכננת להשקיע 75 מיליארד דולר ב-2024, בעיקר לתמיכה בתשתיות טכנולוגיות. המשקיעים יחפשו רמזים לגבי תוכניות ההשקעה העתידיות של החברה, במיוחד לאור ההודעות האחרונות של מטא, מיקרוסופט ואלפאבית על תוכניותיהן להמשיך ולהשקיע מיליארדי דולרים בבינה מלאכותית.
- פורד מתחילה למכור רכבי יד שנייה דרך אמזון
- נדחתה בקשת אמזון: ייצוגית של צרכנים תתברר בישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תשומת לב מיוחדת מופנית גם להשפעת החדשות האחרונות מסין, שם סטארט-אפ בשם DeepSeek פיתח לכאורה מודל בינה מלאכותית דומה ל-ChatGPT בעלות נמוכה משמעותית. אנליסטים בקנאקורד ג'נואיטי סבורים כי אמזון עשויה דווקא להרוויח מהתפתחות זו, שכן פלטפורמת הבינה המלאכותית שלה מתוכננת לתמוך במודלים בקוד פתוח.
במקביל, המשקיעים יעקבו אחר ביצועי מגזר המסחר האלקטרוני, המהווה את מקור ההכנסות העיקרי של החברה. האנליסטים צופים מכירות מקוונות של 74.7 מיליארד דולר, עלייה מ-70.5 מיליארד דולר אשתקד. סוגיית המכסים החדשים מטילה צל על תחזיות החברה. הנשיא טראמפ הודיע על הטלת מכסים של 10% על סין ו-25% על קנדה ומקסיקו, אם כי המכסים על שתי האחרונות הוקפאו בינתיים. על פי דיווחי החברה, מוכרים מסין מהווים חלק משמעותי מהכנסות שירותי המוכרים החיצוניים והפרסום, ולכן הגבלות סחר עלולות להשפיע לרעה על תוצאותיה העסקיות.
אמזון נסחרת כעת לפי שווי של 2.48 טריליון דולר, לאחר שמניית החברה עלתה ב-8% מתחילת השנה וב-40% ב-12 החודשים האחרונים.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
שורט (דאי אי)השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב
אם אפילו אנבידיה לא הצליחה לאושש את השוק, ייתכן שהוא בשל לתיקון. אם זה אכן קורה, מי שיובילו אותו יהיו כנראה מקצועני המכירות בחסר, שבניגוד למה שרבים חושבים, פעילותם חשובה כי היא מחזירה לשוק את השפיות. הבעיה היא שלצד אלה, פועלים גם אין סוף סחרני יום שעושים גם הם שורטים אבל ללא כל אסטרטגיה מאחוריהם, והם כן פוגעים בשוק. וגם: ההזדמנות שנמצאת בריסקיפייד
עד לפרסום דוחות אנבידיה בסוף המסחר של יום ד' השבוע, וול סטריט עברה שבוע שנראה כאילו היא מתקרבת לצוק ואליבא דתקשורת נראה שהיא די בטוחה שיש משבר אמיתי. המניות ירדו בכל מקום, בארה"ב, ביפן, בדרום קוריאה וגם באירופה. מדדי ה-S&P, הדאו ג'ונס והנאסד"ק אותתו על מה שעשוי להיות רצף ההפסדים הארוך ביותר מאז אוגוסט.
בגיי'.פי מורגן אמרו כי "השוק סובל מצרבת קולקטיבית שמקורה באנבידיה שהפכה למבחן הלחץ הלא רשמי לכלל המסחר בבינה מלאכותית, ומגזר הטכנולוגיה מתחיל לפתע למצמץ בחוזקה. הסחר שבעבר הרגיש בלתי ניתן לעצירה מרגיש עכשיו בפאניקה".
הפד לא הרגיע אף אחד, מבול של נתונים כלכליים מאוחרים, כולל דוח התעסוקה של ספטמבר שעדיין חסר, צפוי סוף סוף להתפרסם, וכל רמז לבעיות עלול להחליש את הטיעון להורדת ריבית שצפו המומחים בדצמבר. היו"ר ג'רום פאוול כבר הטיל ספק בהורדת הריבית באומרו שהורדה רחוקה מלהיות מובטחת, ונשיאת הפד של בוסטון, סוזן קולינס, חזרה על אזהרה זו. שוב גבר החשש שמניות בינה מלאכותית, כמו אנבידיה, מוערכות יתר על המידה וכי נוצרה בועת השקעות. ואומנם, גם אחרי פרסום הדוחות שהיו כידוע טובים מהתחזיות, השוק שפתח בעליות, נסגר בירידות חדות.
את הכתבה של יום שישי הקודם התחלתי במשפט, "האם צריך תיקון? בהחלט" וניסיתי להסביר את הסיבות לכך שהוא מאחר להגיע. ציינתי שכדי שתיקון יפרוץ צריך להופיע "זרז" שיגרום לו לפרוץ, משהו שיזכיר למשקיעים שהם פועלים בשיגעון. שכחתי, לצערי, לציין את השורטיסטים כאחד מהם ונראה שבסוף הם שיובילו את התיקון הנוכחי.
- אנבידיה מושכת את השוק למעלה: הנאסד"ק בעלייה של 1.4%; גל עליות במניות ה־AI
- מנסיכות נפט למעצמת AI: החזון הטכנולוגי והצבאי החדש של סעודיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תיקון - כן, משבר אמיתי - לא
התיקון הנוכחי, שאני ורבים אחרים ממתינים לו מזה זמן, הכרחי, לבטח בתחום הטכנולוגי ויותר מזה בכל הקשור לתחומי הבינה המלאכותית, הקוונטים וכדומה. אבל ההשוואה למשברים נוסח 2000, 2008 ואפילו 2029 פשוט אינה במקומה.
