פאגאיה
צילום: ענבל מרמרי

Blue Owl רוכשת מפאגאיה הלוואות בהיקף של עד 2.4 מיליארד דולר

פירמת ההשקעות רוכשת מהחברה הלוואות צרכניות בהיקף של עד 2.4 מיליארד דולר; המניה כבר צנחה ב-91% מאז המיזוג לספאק

רוי שיינמן |

פאגאיה Pagaya Technologies 0.8%   המספקת תשתית AI למערכת הפיננסית דיווחה על הסכם עם פירמת ההשקעות בלו אאול קפיטל (Blue Owl Capital) לרכישת הלוואות צרכניות בהיקף של עד 2.4 מיליארד דולר דרך הרשת של פאגאיה במהלך השנתיים הקרובות. החברה ציינה כי הוודאות בהסכם הרכישות העתידי של מוצרי פאגאיה, מאפשרת לה לממן את מתן הלוואות באופן יעיל, לפעילות שממשיכה להיות מקור מימון צומח ביותר לצד תוכנית ה-ABS המובילה בשוק של פאגאיה, אשר גייסה יותר מ-26 מיליארד דולר מאז הקמתה.


"ההשקעה של Blue Owl מדגישה את האיכות והביקוש הגובר לנכסים המיוצרים ברשת שלנו", ציין גל קרובינר, מייסד-שותף ומנכ"ל פאגאיה. "בנינו תוכנית מימון חסינה ומגוונת שממשיכה לתמוך דריסת הרגל שלנו במערכת ההלוואות בארה"ב". 


"עסקה זו מדגימה את התפקיד שאשראי פרטי יכול למלא בתמיכה בתעשיית ההלוואות הצרכניות בארה"ב. ההסכם החדש שלנו עם פאגאיה יסייע למלווים ברחבי המדינה ויספק ללווים פוטנציאליים רבים גישה להון שהם זקוקים לו", אמר איוון זין, ראש אשראי אלטרנטיבי ב-Blue Owl. "אנו מצפים לחזק ולהרחיב את מערכת היחסים הזו עם פאגאיה בשנים הקרובות".


פאגאיה נכנסה לוול סטריט דרך ספאק לפי שווי של כ-8 מיליארד דולר ועלתה בהמשך למעל 20 מיליארד דולר - והיום היא נסחרת לפי שווי של 769.7 מיליון דולר. החברה טוענת שהיא יודעת לתת הלוואות ללקוחות ביחס סיכון סיכוי טוב. יש לה מערכת חיתום אוטומטית שיודעת לעשות את העבודה יותר טוב מאנשים וכך היא מספקת הלוואות ויודעת להגיד מה הסיכון עליהם. כשהכסף היה זול (ריבית נמוכה) היא גייסה סכומי עתק לקרנות שלה. היא אמורה להרוויח מהניהול של הקרנות (שמגייסות משקיעים) ומההשתתפות בקרנות. בפועל, אין לאף אחת נוסחה לייצר רווחים בלי סיכון, גם לא לפאגאיה ולמערכת שלה. זה היה סיפור ידוע מראש.


למרות הצניחה במניה, מייסדי פאגאיה - אביטל פרדו, יהב יולזרי וגל קרובינר נפגשים עם כסף גדול דרך מימושים לאורך כל הדרך. אביטל פרדו, מייסד שותף וכיום סמנכ"ל טכנולוגיה ודירקטור בחברה, משך ב-2023 תגמול שלו (שכר, בונוסים ואופציות) שהסתכם ב-1.7 מיליון דולר, ולפני מספר חודשים מימש פרדו מניות בשווי של בערך 7 מיליון דולר. יהב יולזרי, מייסד שותף שמכהן כסמנכ"ל הכנסות ודירקטור גם כן תוגמל ב-1.7 מיליון דולר ב-2023 והוא מימש לפני מספר חודשים מניות ב-4 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.