ירידות בבורסה
צילום: דאלי אי

הלקח מפרשת DeepSeek: עוד יבואו סערות בשווקים

שרודרס: "השיבוש שיצרה DeepSeek מחייב הערכה מחדש של מערך הסיכונים - ומדגיש את הצורך בבניית תמהיל השקעות עמיד לסערות שעוד יבואו"

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה DeepSeek שרודרס

DeepSeek חשפה את חולשתן של חברות הטכנולוגיה המובילות להתפתחויות, תחרותיות ואירועים בלתי-צפויים. זוהי צפירה צורמת למשקיעים לבצע הערכה מחודשת של מערך הסיכונים בשוק, להימנע ממדדי שוק ריכוזיים ולבנות תמהיל השקעות עמיד בפני סערות, תוך איתור המפסידות והמרוויחות מההתפתחות הטכנולוגית "החדשה".


הטענה של DeepSeek לגבי פיתוח והכשרת מודל בינה מלאכותית בשבריר מהזמן והעלות שדיווחו מקבילותיה העולמיות בתחום, שמטה במידה מסוימת את הקרקע תחת התפיסה לפיה נדרשת תשתית מחשוב, מעבדים גרפיים ושבבי מיקרו מתקדמים על-מנת לייצר מערכת AI מתקדמת ויעילה. החדשות מציפות שאלות חשובות, שעליהן ראוי להתעכב, עבור קהל המשקיעים לגבי ההשלכות וההשפעות על מגזר הטכנולוגיה, בהתחשב בכך שהבינה המלאכותית תפקדה כמנוע מרכזי שהניע את שוק המניות בשנים האחרונות. התפתחויות ואירועים בלתי-צפויים מסוג זה, גם אם אינם מאומתים, מחזקים את הצורך באימוץ גישה אקטיבית של בניית תמהיל השקעות עמיד בפני זעזועים.


הפרדוקס של ג'בונס


הופעתה של DeepSeek, האחראית על פיתוח מודל בינה מלאכותית סיני חדש, שעל-פי דיווחים נחשב למוביל שוק בשורה של פרמטרים ביחס למערכות AI מתחרות, אותת על דרישה מופחתת בצורה ניכרת של משאבים ומערכים חישוביים (שבבים, מעבדים, כוח מחשוב וכו') לטובת יצירת מודל המציג ביצועים מרשימים – וחשף את חברות הטכנולוגיה להתפתחויות וסיכונים חדשים. עם זאת, סוגיה זו עדיין תלויה באוויר שכן בשלב זה אין לדעת האם נתוני העלויות שסיפקה מאומתים. ועדיין, הדיווח גרר ירידות חדות במדדי השוק המובילים, בפרט בקרב חברות טכנולוגיה אמריקאיות, בראשן אנבידיה שבנקודת השפל במסחר איבדה כ-600 מיליארד שקל משוויה. לצד זאת, יעילות מוגברת בכוח המחשוב אינה מתורגמת בהכרח לביקוש מופחת לשבבים. הפרדוקס של ג'בונס - תפיסה כלכלית מבוססת - מציע ששיפורים ביעילות המשאבים מניעים לעתים קרובות צריכה רבה יותר של המשאב. בהקשר זה, יעילות מחשוב גבוהה יותר עשויה לדרבן אימוץ והרחבה נוספת של AI בקרב מעגלים עסקיים רחבים יותר, תוך קיזוז אפשרי של ההפחתה הפוטנציאלית בביקוש לשבבים.


המפסידות – והמנצחות


אם יעילות מחשוב מוגברת תוביל לתהליך של הפחתת הביקוש לציוד שבבים מספקי תשתיות מחשוב, השחקניות בענף עלולות להתמודד עם רוח נגדית חזקה. עם זאת, תוצאה זו רחוקה מלהיות בטוחה, במיוחד בהתחשב בפרדוקס של ג'בונס, כפי שהוזכר לעיל. מצד שני, התפתחות זו עשויה להתגלות לטובה בייחוד עבור חברות תוכנה. עלויות נמוכות יותר של רכיבי AI עשויות להפוך את הטכנולוגיות הללו לנגישות, ובהתאם לייצר בסיס רחב יותר של לקוחות שנרתעו בעבר מהטכנולוגיה על רקע עלויות הקמה ותחזוקה גבוהות במיוחד. עבור ספקי תוכנה המטמיעים יכולות AI במוצרים שלהם, זה יכול לחזק את האימוץ תוך שמירה על שולי הרווחיות. בנוסף, גם תאגידי ענק בקנה מידה כמו Microsoft, Meta, ו- Google עשויים להנות מההתפתחות. החששות בקרב אותן חברות גברו סביב התשואה הפוטנציאלית על ההשקעות המשמעותיות שהקדישו לבינה מלאכותית. אם מצב זה יגרום להפחתת דרישות ההוצאה עבור חברות אלו, זה עלול להפחית את צרכי הוצאות ההון שלהן ולהביא לגידול משמעותי ביצירת תזרים מזומנים חופשי.


מה הלאה?


יש עדיין הרבה אי-ודאויות שמרחפת ונדרשת להגיע לפתרון, כמו הבהרת מבנה העלויות של DeepSeek והאם תשתית זולה יותר באמת תוביל לפחות הוצאות במירוץ העולמי לפיתוח ושכלול מודלי ה-AI. אי-הוודאות הזו אמנם יוצרת סיכון, אבל בו בזמן המהלכים הללו עשויים ליצור גם היצע של הזדמנויות למשקיעים פעילים, במיוחד בטכנולוגיה ובתעשייה שיאתרו את החברות המנצחות. מכאן, ניתן להניח שתהיה התמקדות מוגברת בנושא זה בימים ובשבועות הבאים. זה יהיה רלוונטי במיוחד מכיוון שכמה חברות טכנולוגיה גדולות אמורות לדווח על דוחותיהן הכספיים ועשויות לספק בהירות נוספת או לאותת על שינויים בסנטימנט.


הלם בשוק מעצים את הצורך בבניית תמהיל השקעות עמיד לסערות


אוסף סכנות נערמים בשווקי מניות מרוכזים מאוד. רמת ריכוז המדדים עולה כיום בהרבה על זו של סוף שנות ה-90. מנקודת מבט של בניית תיק השקעות, חשיפה לקומץ חברות בלבד היא צעד לא זהיר שחושף את המשקיע לזעזועים והתפתחויות בלתי-צפויות. בשל כך, נדרשת בנייה אקטיבית של מבנה השקעות עמיד וחסין, המשלב רב-גוניות עמוקה בין חברות, סקטורים ושווקים שונים.



קיראו עוד ב"גלובל"

מכאן, שכדי לייצר מבנה השקעות עמיד וחסין בפני התפתחויות בלתי-צפויות, צריך להבין את מעגל ההשלכות המלאות של התפתחות הטכנולוגיה של DeepSeek – אבל זו גם איתות המדגיש את העובדה כי השווקים חשופים לתחרותיות גוברת שתציב את החברות הגדולות בארה"ב בפני משוכות רבות. מכאן, חשוב לזכור שמדדי המניות הגדולים אינם מציעים עוד את הגיוון כפי שהציעו בעבר. סקטור הטכנולוגיה נוגס בנתח משמעותי מהמדדים ומשקיעים שרוצים לבנות תיקים עמידים יותר יידרשו לנקוט בגישה אקטיבית, לבחון גיאוגרפיות ומגזרים נוספים ולהבטיח את יישום העקרון הבסיס בעולם ההשקעות – גיוון ופיזור.



תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ידיים רופפות 30/01/2025 18:28
    הגב לתגובה זו
    היא טיפשות שמנוצלת עי ותיקי הבורסה לאסוף סחורה בזול
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.