מנצלות את המומנטום: חברות המחשוב הקוונטי מגייסות מאות מיליוני דולרים
D-Wave ו-Quantum Computing מובילות גל גיוסים של כ-250 מיליון דולר למרות הפסדים וקשיים תפעוליים בעוד מנכ"ל IonQ צופה רווחיות רק ב-2030
על רקע ההתלהבות הגוברת בשוק המחשוב הקוונטי, חברות מובילות בתחום מנצלות את המומנטום החיובי לגיוסי הון משמעותיים. D-Wave Quantum D-Wave Quantum -0.44% ו-Quantum Computing Quantum Computing 1.92% הובילו השבוע מהלכים נרחבים, במטרה לממן את תוכניות ההתרחבות העתידיות שלהן.
D-Wave Quantum דיווחה לרשות ניירות הערך האמריקאית כי גייסה 150 מיליון דולר במניות רגילות, מה שהעלה את יתרת המזומנים שלה לכ-320 מיליון דולר. מנכ"ל החברה, אלן בראץ, הביע אופטימיות ואמר כי "אנו מאמינים שהשלמת גיוס ההון הזה מספקת לנו את ההון הנדרש כדי לבצע במלואה את תוכנית הפעולה שלנו עד להגעה לרווחיות מתמשכת ותזרים מזומנים חיובי."
במקביל, Quantum Computing חתמה על הסכמי רכישה עם משקיעים מוסדיים למכירת של יותר משמונה מיליון מניות רגילות במחיר של 12.25 דולר למניה. כריס בומלר, סמנכ"ל הכספים של החברה, ציין כי גיוס של 100 מיליון דולר העלה את סך ההון הגולמי שגויס מאז נובמבר ל-190 מיליון דולר.
האתגרים משמעותיים
למרות ההתלהבות בשוק, האתגרים העומדים בפני חברות המחשוב הקוונטי משמעותיים. רבות מהחברות עדיין מפסידות כסף, והדרך לפיתוח מוצרים מסחריים בני-קיימא צפויה להימשך שנים. מנכ"ל IonQIonQ 1.49% , פיטר צ'פמן, צופה כי חברתו תייצר הכנסות של כמעט מיליארד דולר ותהפוך רווחית רק ב-2030.
- לחזור למניות הקוואנטום?
- סיסקו ו-IBM בונות את האינטרנט הקוונטי: מחשבים שמדברים ביניהם תוך 5 שנים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
D-Wave ו-Rigetti נאבקו בעבר בסכנת מחיקה מהמסחר בבורסה, לאחר שמחירי מניותיהן צנחו מתחת לדולר אחד למשך 30 ימים רצופים. החברות קיבלו את האזהרה השלישית והשנייה בהתאמה באוקטובר, אם כי מאז המניות התאוששו משמעותית. למרות האתגרים, החברות ממשיכות להתקדם בפיתוח טכנולוגי. ימים ספורים לאחר שמיקרוסופט השיקה את תוכנית Quantum Ready, המיועדת לסייע למנהלים להכיר את הטכנולוגיה, D-Wave השיקה יוזמה דומה.
תוכנית Leap Quantum LaunchPad של D-Wave מציעה גישת ניסיון חינמית למערכות החברה, המאפשרת ללקוחות להשתמש במחשוב קוונטי "לפתרון בעיות שעשויות להיות מחוץ להישג ידם של מחשבים קלאסיים," כפי שציינה החברה.
לא רק חברות טכנולוגיה
לא רק חברות טכנולוגיה מתעניינות בתחום. Accenture, הידועה בעיקר כחברת ייעוץ IT, מפתחת יישומים קוונטיים כבר שנים בשיתוף פעולה עם חברות כמו D-Wave. השבוע הכריזה Accenture על השקעה אסטרטגית ב-QuSecure, חברה המתמחה באבטחת סייבר פוסט-קוונטית. מנכ"לית QuSecure, רבקה קראוטהמר, אמרה כי החברות יציעו פתרונות ללקוחות ממשלתיים ומהמגזר הפרטי כדי לסייע בהפחתת "סיכונים קוונטיים מתעוררים."
- טסלה משתפרת בסין ועדיין - ירידה שנתית במכירות לעומת שנה קודמת
- פייזר מרחיבה את תיק התרופות להשמנה בעסקה של 2 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט
קראוטהמר הדגישה את חשיבות המעבר מניהול הצפנה המצריך שנים לשדרוג אלגוריתמים לזריזות קריפטוגרפית מתואמת - היכולת ללחוץ על כפתור ולשדרג את כל המערכת בבת אחת.
התנועה בשוק המחשוב הקוונטי משקפת את ההכרה הגוברת בפוטנציאל העצום של הטכנולוגיה, אך גם את האתגרים המשמעותיים העומדים בפני החברות בדרך למסחור מוצלח.
"עידן חדש של מחשוב קוונטי אמין"
חברות הטכנולוגיה הקטנות בתחום המחשוב הקוונטי רשמו לאחרונה עליות חדות בעקבות הצהרה אופטימית של מיקרוסופט, שהתנגשה עם דבריו הספקניים של מנכ"ל אנבידיה. מיקרוסופט טענה כי "אנו ניצבים בפתח עידן חדש של מחשוב קוונטי אמין" וצופה האצה משמעותית במחקר ובפיתוח בתחום במהלך 12 החודשים הקרובים.
מהצד השני, ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, טען לאחרונה בכנס CES כי יידרשו בין 15 ל-30 שנה עד שמחשבים קוונטיים יהפכו "לשימושיים באמת".
עם זאת, נראה כי דווקא עמדתה האופטימית של מיקרוסופט זוכה לאמון המשקיעים. המומחים מצביעים על כך שלשני הצדדים יש אינטרסים מנוגדים: הואנג, שחברתו הרוויחה הכי הרבה מטרנד הבינה המלאכותית, חושש שהמחשוב הקוונטי יאיים על הדומיננטיות של שבבי אנבידיה.
מיקרוסופט, מצידה, מציגה נתונים מדאיגים לגבי מוכנות השוק לעידן הקוונטי. לפי מחקר שציטטה החברה, רק 12% מקרב מקבלי ההחלטות בעסקים דיווחו כי הארגונים שלהם ערוכים להעריך הזדמנויות בתחום. למרות זאת, מנהיגים בחברות גלובליות, קרנות השקעה וממשלות משקיעים מיליארדי דולרים בטכנולוגיה.
מייקל סיילור; קרדיט: רשתות חברתיותסטרטג'י רכשה ביטקוין בכמעט מיליארד דולר
מניית סטרטג'י MicroStrategy Inc 2.59% נסחרת בעליות שערים לאחר שהחברה דיווחה על רכישה משמעותית נוספת של ביטקוין. החברה, המחזיקה הציבורית הגדולה בעולם במטבע הקריפטו, הודיעה כי רכשה יותר מ־10,600 מטבעות במהלך שבעה ימים בלבד, בהיקף כולל של כ־963 מיליון דולר. מדובר ברכישה הגדולה ביותר שביצעה מאז חודש יולי.
לפי הנתונים שפרסמה החברה, הביטקוין נרכש במחיר ממוצע של כ־90,600 דולר למטבע, נמוך במעט ממחירי השוק בעת הפרסום. במקביל לרכישה, החברה הנפיקה כ־5.1 מיליון מניות רגילות שמהן גויסו כ־928 מיליון דולר, וכן השלימה גיוס נוסף באמצעות מכירת מניות בכורה תמידיות. המהלך החזיר את תשומת הלב להיקף האחזקות של סטרטג'י, שחצה כעת שווי של 60 מיליארד דולר. עם זאת, יחס השווי של החברה ביחס לנכסי הביטקוין שבידיה המשיך להצטמצם, כאשר פרמיית השוק על החברה ירדה ל־1.1 בלבד - הרמה הנמוכה ביותר זה תקופה ארוכה.
הירידה בפרמיה דחפה את הנהלת החברה להכריז על הקמת קרן רזרבות בהיקף 1.4 מיליארד דולר, שנועדה להבטיח תשלומי דיבידנד וריבית בעתיד. מנכ"ל החברה, פונג לה, ציין בחודש נובמבר כי פרמיה הנמוכה מאחד עלולה להצדיק מכירה של חלק מהאחזקות.
האנליסטים מנמיכים ציפיות
במקביל לדיווחים על הרכישות, החלו אנליסטים בשוק להנמיך ציפיות מהחברה. קנטור פיצג'רלד חתכה את מחיר היעד למניה ב־59%, בעוד ברנשטיין הפחיתה את ההמלצה ב־25%, על רקע ירידה של יותר מ־25% במחיר הביטקוין מאז השיא שנרשם באוקטובר. למרות זאת, ההודעה על הרכישות נתפסה כהצהרת אמון מחודשת של החברה במטבע. בשבועיים שקודם לכן רכשה סטרטג'י כמות זניחה של מטבעות בלבד, והמהלך האחרון נחשב בעיני השוק לחזרה לאסטרטגיית קניית־הירידות שאפיינה אותה בעבר.
- סטרטג'י שוקלת מכירת ביטקוין: האם הלחץ על המניה מוצדק?
- בעוד המניה הרגילה מתרסקת: בכירי סטרטג׳י רוכשים מניות בכורה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים בקנטור פיצג'רלד ציינו גם כי החברה נוהגת לרכוש ביטקוין כאשר המהלך "מגדיל ערך" מבחינתה, ללא קשר למחיר הנוכחי של המטבע. לדברי האנליסטים, אסטרטגיה זו נותרה בעינה גם לאחר הירידות האחרונות. גם בבית ההשקעות TD Cowen ראו בצעד איתות חיובי. בהערכה שפרסמו כתבו כי משקיעים המאמינים בביטקוין לטווח בינוני וארוך צפויים לראות ברכישה הרחבה מהלך מחזק, בעיקר אם מחיר המטבע יחזור לטפס לרמות השיא.
חנות ספורה בדוחא שבקטאר, מתוך האתר הרשמיהאנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
עם הכנסות שנתיות במיליארדים, עוד ועוד חנויות שנפתחו בכל העולם, חוויית קנייה שכוללת AI, ספורה צומחת בעקביות כשחקן המוביל בתעשיית הביוטי העולמית
ספורה (Sephora), ענקית הקמעונאות ממשיכה לצמוח גם השנה, בתקופה של אי ודאות כלכלית. רשת הקמעונאות לקוסמטיקה שהוקמה ב-1970 על ידי דומיניק מנדל בצרפת, החלה כחנות יחידה בפריז והתרחבה למותג גלובלי וכיום נמצאת תחת בעלות LVMH מאז 1997. הרכישה על ידי LVMH, שהייתה תמורת 262 מיליון אירו, אפשרה הרחבה מהירה, כולל כניסה לארה"ב ב-1998 עם רכישת 29 חנויות מ-Helene Curtis. עד שנת 2000, הרשת הגיעה ל-300 חנויות בארה"ב וכיום היא מפעילה 3,400 חנויות ב-35 מדינות, כולל 1,200 בארה"ב, 500 באירופה ו-300 באסיה. המודל העסקי מבוסס על גישה פתוחה למוצרים, ללא דלפקים סגורים, מה שמאפשר התנסות ישירה ומגביר מכירות ב-25% בהשוואה למודלים מסורתיים.
ספורה עצמה השיגה צמיחה כפולה משיעור השוק, עם עלייה בהכנסות ובשולי רווח, למרות ירידה של 3% במכירות בארה"ב ברבעון הראשון עקב בסיס השוואה גבוה. בחצי השנה הראשונה, חטיבת הבשמים והקוסמטיקה של LVMH נשארה יציבה, הודות למכירות בצפון ודרום אמריקה, אירופה והמזרח התיכון, כאשר הכנסות החטיבה הגיעו ל-39.8 מיליארד אירו. ההשקה של מותג Rhode של היילי ביבר באוקטובר 2025 הניבה מכירות שבועיות שיא של 4.7 מיליון דולר בצפון אמריקה, והשקת MAC Cosmetics בארה"ב בתחילת 2026 תכפיל את נוכחות המותג ב-500 חנויות פיזיות ובאתר. חטיבת הביוטי של LVMH גם רשמה צמיחה אורגנית של 2%, עם דגש על שוק אסיה, שם מכירות ספורה גדלו ב-5%.
גם בעידן האונליין ספורה ממשיכה לפתוח חנויות
ספורה חווה גם התרחבות בהיקף החנויות שלה. בעוד רשתות רבות רק סוגרות חנויות בעידן הקניות המקוונות, עם דגש על אמריקה הלטינית: 10 חנויות חדשות במקסיקו וברזיל ב-2025. בבריטניה, שם פועלות 10 חנויות כיום עם תוספת של 2 עד סוף השנה כאשר מוצב יעד של 20 עד 2026. בצפון אמריקה, ספורה משקיעה 500 מיליון דולר בשדרוג 700 חנויות ב-5 השנים הקרובות, כולל שילוב טכנולוגיה כמו מסכי מגע ומערכות לאבחון סוג עור שיתאימו לכל לקוחה את המוצרים המתאימים לסוג העור הספציפי שלה.
בסין, הרשת מחזקת נוכחות עם 100 חנויות, ומשלבת מוצרים מקומיים כמו סרומים קוריאניים, שמהווים כ-15% מהמכירות באסיה. באירופה, ספורה מתרחבת בגרמניה עם 5 חנויות חדשות ב-2025, ובצרפת, ארץ המוצא, היא מפעילה 300 חנויות עם מכירות של כ-2 מיליארד אירו בשנה. בשוק המפרץ הפרסי, ספורה הרחיבה שותפות עם e.l.f. Beauty בנובמבר 2025, מה שמאפשר כניסה למדינות כמו סעודיה ואיחוד האמירויות, עם צפי למכירות של 50 מיליון דולר בשנה ראשונה. שותפות עם Kohl's בארה"ב תרמה לצמיחה של 5.4% בקטגוריית אקססוריז ברבעון השלישי, כאשר ספורה תופסת 25% משטחי החנויות של Kohl's ב-2025.
- רד סטאר משיקה אתר חדש: המהפכה הדיגיטלית בעולם הקוסמטיקה מגיעה לישראל
- לימודי קוסמטיקה: הדרך המהירה להפוך לאשת עסקים מצליחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

