מנצלות את המומנטום: חברות המחשוב הקוונטי מגייסות מאות מיליוני דולרים
D-Wave ו-Quantum Computing מובילות גל גיוסים של כ-250 מיליון דולר למרות הפסדים וקשיים תפעוליים בעוד מנכ"ל IonQ צופה רווחיות רק ב-2030
על רקע ההתלהבות הגוברת בשוק המחשוב הקוונטי, חברות מובילות בתחום מנצלות את המומנטום החיובי לגיוסי הון משמעותיים. D-Wave Quantum D-Wave Quantum 4.47% ו-Quantum Computing Quantum Computing 2.15% הובילו השבוע מהלכים נרחבים, במטרה לממן את תוכניות ההתרחבות העתידיות שלהן.
D-Wave Quantum דיווחה לרשות ניירות הערך האמריקאית כי גייסה 150 מיליון דולר במניות רגילות, מה שהעלה את יתרת המזומנים שלה לכ-320 מיליון דולר. מנכ"ל החברה, אלן בראץ, הביע אופטימיות ואמר כי "אנו מאמינים שהשלמת גיוס ההון הזה מספקת לנו את ההון הנדרש כדי לבצע במלואה את תוכנית הפעולה שלנו עד להגעה לרווחיות מתמשכת ותזרים מזומנים חיובי."
במקביל, Quantum Computing חתמה על הסכמי רכישה עם משקיעים מוסדיים למכירת של יותר משמונה מיליון מניות רגילות במחיר של 12.25 דולר למניה. כריס בומלר, סמנכ"ל הכספים של החברה, ציין כי גיוס של 100 מיליון דולר העלה את סך ההון הגולמי שגויס מאז נובמבר ל-190 מיליון דולר.
האתגרים משמעותיים
למרות ההתלהבות בשוק, האתגרים העומדים בפני חברות המחשוב הקוונטי משמעותיים. רבות מהחברות עדיין מפסידות כסף, והדרך לפיתוח מוצרים מסחריים בני-קיימא צפויה להימשך שנים. מנכ"ל IonQIonQ 1.7% , פיטר צ'פמן, צופה כי חברתו תייצר הכנסות של כמעט מיליארד דולר ותהפוך רווחית רק ב-2030.
- שוק המחשוב הקוונטי צפוי לזנק ל-200 מיליארד דולר עד 2035
- קוואנטום ארט מגייסת 100 מיליון דולר - הסבב הגדול בתולדות הקוואנטום הישראלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
D-Wave ו-Rigetti נאבקו בעבר בסכנת מחיקה מהמסחר בבורסה, לאחר שמחירי מניותיהן צנחו מתחת לדולר אחד למשך 30 ימים רצופים. החברות קיבלו את האזהרה השלישית והשנייה בהתאמה באוקטובר, אם כי מאז המניות התאוששו משמעותית. למרות האתגרים, החברות ממשיכות להתקדם בפיתוח טכנולוגי. ימים ספורים לאחר שמיקרוסופט השיקה את תוכנית Quantum Ready, המיועדת לסייע למנהלים להכיר את הטכנולוגיה, D-Wave השיקה יוזמה דומה.
תוכנית Leap Quantum LaunchPad של D-Wave מציעה גישת ניסיון חינמית למערכות החברה, המאפשרת ללקוחות להשתמש במחשוב קוונטי "לפתרון בעיות שעשויות להיות מחוץ להישג ידם של מחשבים קלאסיים," כפי שציינה החברה.
לא רק חברות טכנולוגיה
לא רק חברות טכנולוגיה מתעניינות בתחום. Accenture, הידועה בעיקר כחברת ייעוץ IT, מפתחת יישומים קוונטיים כבר שנים בשיתוף פעולה עם חברות כמו D-Wave. השבוע הכריזה Accenture על השקעה אסטרטגית ב-QuSecure, חברה המתמחה באבטחת סייבר פוסט-קוונטית. מנכ"לית QuSecure, רבקה קראוטהמר, אמרה כי החברות יציעו פתרונות ללקוחות ממשלתיים ומהמגזר הפרטי כדי לסייע בהפחתת "סיכונים קוונטיים מתעוררים."
- ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
- תרופת ההרזיה החדשה של אלי לילי: ירידה של 30% במשקל, אך שיעור הנשירה גבוה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
קראוטהמר הדגישה את חשיבות המעבר מניהול הצפנה המצריך שנים לשדרוג אלגוריתמים לזריזות קריפטוגרפית מתואמת - היכולת ללחוץ על כפתור ולשדרג את כל המערכת בבת אחת.
התנועה בשוק המחשוב הקוונטי משקפת את ההכרה הגוברת בפוטנציאל העצום של הטכנולוגיה, אך גם את האתגרים המשמעותיים העומדים בפני החברות בדרך למסחור מוצלח.
"עידן חדש של מחשוב קוונטי אמין"
חברות הטכנולוגיה הקטנות בתחום המחשוב הקוונטי רשמו לאחרונה עליות חדות בעקבות הצהרה אופטימית של מיקרוסופט, שהתנגשה עם דבריו הספקניים של מנכ"ל אנבידיה. מיקרוסופט טענה כי "אנו ניצבים בפתח עידן חדש של מחשוב קוונטי אמין" וצופה האצה משמעותית במחקר ובפיתוח בתחום במהלך 12 החודשים הקרובים.
מהצד השני, ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, טען לאחרונה בכנס CES כי יידרשו בין 15 ל-30 שנה עד שמחשבים קוונטיים יהפכו "לשימושיים באמת".
עם זאת, נראה כי דווקא עמדתה האופטימית של מיקרוסופט זוכה לאמון המשקיעים. המומחים מצביעים על כך שלשני הצדדים יש אינטרסים מנוגדים: הואנג, שחברתו הרוויחה הכי הרבה מטרנד הבינה המלאכותית, חושש שהמחשוב הקוונטי יאיים על הדומיננטיות של שבבי אנבידיה.
מיקרוסופט, מצידה, מציגה נתונים מדאיגים לגבי מוכנות השוק לעידן הקוונטי. לפי מחקר שציטטה החברה, רק 12% מקרב מקבלי ההחלטות בעסקים דיווחו כי הארגונים שלהם ערוכים להעריך הזדמנויות בתחום. למרות זאת, מנהיגים בחברות גלובליות, קרנות השקעה וממשלות משקיעים מיליארדי דולרים בטכנולוגיה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
