אחרי שהפילה את SMCI - הינדנבורג נסגרת
חברת המחקר השורטיסטית הינדבורג, שחשפה את המחדלים בחברת השבבים SMCI שהובילו לנפילה במניה, סוגרת את הפעילות שלה; המנכ"ל: "ההתעסקות במקרים השונים גרמה לי לפספס חלק ניכר מהחיים שלי, הפרק הזה נגמר"
חברת המחקר השורטיסטית הינדנבורג, שמתמחה בחקירת חברות בהן היא חושדת שמתבצעות תרמיות או הטעיית משקיעים, הודיעה שתסגור את פעילותה.
בהודעה שפרסם מייסד חברת המחקר, נייט אנדרסון, הוא שיתף תחושות אישיות שהובילו אותו לשנות גישה: "העוצמה
והריכוז שהקדשתי להינדנבורג הגיעו על חשבון העולם שמחוץ לה ועל חשבון האנשים שחשובים לי. כעת אני רואה את הינדנבורג כפרק בחיי, ולא כמשהו שמגדיר אותי."
הפעילות של הינדנבורג התמקדה בזיהוי אי-סדרים חשבונאיים, "שחקנים בעייתיים", התנהלות
עסקית לא אתית ונושאים בעייתיים הקשורים ברגולציה, מוצרים או ניהול פיננסי. בין הדיווחים הבולטים שפרסמה החברה לאחרונה ניתן למצוא ביקורות חריפות על חברות כמו מוכרת הרכבים
קרוונה Carvana 1.08% , פלטפורמת המשחקים המקוונת רובלוקס, וחברת השבבים לשרתים הממוקדים בבינה מלאכותית סופר מיקרו Super Micro Computer -2.52% . בדיווחיה, הינדנבורג חשפה כי מכרה מניות של
חברות אלה במכירה בחסר (שורט) לפני פרסום המידע לציבור, אם כי לא דיווחה על ההיקפים המדוקים של הפוזיציות שלה.
אחד מהסיפורים שהעלו את הינדנבורג לכותרות היה בשנת 2023, אז האשימה הינדנבורג את חברת Icahn Enterprises שבבעלות קארל אייקן בכך שהיא פועלת במבנה כלכלי "בסגנון פירמידה" (פונזי). בעקבות הדיווח, הגישו בעלי המניות של החברה תביעה נגד החברה, אך זו נדחתה בספטמבר. החברה מצידה טענה כי ההאשמות של הינדנבורג "חסרות בסיס".
הינדנבורג חשפה את המחדלים ב-SMCI, שנפלה 75% מהשיא
הינדנבורג חשפה את המחדלים החשבונאיים ב-SMCI, שלפי הטענות שיחקה במספרים שלה בדוחות. הדוח של הינדנבורג הביא לנפילות במניה ובהמשך גם להתפטרות של רואי החשבון של החברה, EY, שסירבו לעבוד עם SMCI מתוך החשש שהחברה לא מוסרת להם מידע מלא.
- השורטיסט שזעזע את השוק: ניית'ן אנדרסון סוגר את הינדנבורג ריסרץ' – מה עומד מאחורי ההחלטה?
- הטרגדיה של סופר מיקרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ב-27
באוגוסט הינדנבורג פרסמה דוח שהצביע על "דגלים אדומים בולטים בהתנהלות החשבונאית" של החברה, כולל טענות לעסקאות עם צדדים קשורים שלא דווחו ובעיות בנושאי סנקציות ובקרת ייצוא. סופר מיקרו הכחישה את הטענות וטענה כי הדוח "מכיל הצהרות שקריות או לא מדויקות", אך יום לאחר
פרסום הדוח הודיעה החברה על עיכוב בהגשת דוח ה-10-K השנתי שלה, בטענה כי היא זקוקה לזמן נוסף להערכת האפקטיביות של הבקרות הפנימיות שלה.
- 1.נו באמת 16/01/2025 13:36הגב לתגובה זודפק זרק
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.

"צים שווה יותר מכפליים - העיוות הזה מכוון; אנחנו נשים סוף לשלטון המנהלים"
עו"ד אופיר נאור שמשרדו מייצג כ-8% במבעלי מניות צים נחוש לעצור את שלטון המנהלים בצים "הדירקטוריון היה צריך לרסן ולא עשה זאת", הוא אומר. "כשאין בעל בית, המנהלים 'מתבלבלים'" - הערך האמיתי של צים? "צים שווה יותר מכפליים מהשווי שוק"
חברת הספנות הישראלית בעיצומה של סערה בשבועות האחרונים. ZIM Integrated Shipping Services -0.05% נמצאת במרכזו של אחד המאבקים התאגידיים החריפים שידע השוק בשנים האחרונות. הכל החל בסוף 2024 כשעידן עופר מימש את כל ההחזקות שלו בצים ע"י קנון החזקות שהיוו כ-7.6% מהחברה וככה צים הפכה לחברה ללא בעל שליטה, כתוצאה מזה נוצר "חלל ניהולי" אותו, לטענת חלק מבעלי המניות, הדירקטוריון וההנהלה מנצלים כדי לקדם מהלכים שאינם עומדים בקו אחד עם האינטרסים של כלל בעלי המניות. השיא הגיע כשנחשף שהמנכ״ל אלי גליקמן הגיש, יחד עם רמי אונגר, יבואן קיה לישראל, הצעה לרכישת מלוא המניות של החברה ומחיקתה מבורסת ניו יורק וזאת מבלי שהמידע דווח למשקיעים בזמן, ומבלי שהדירקטוריון גם דאג להפריד בין התפקיד של גליקמן כמנכ״ל-כמנהל לבין האינטרס שלו כרוכש פוטנציאלי.
הדברים האלה מובילים להגשת מסמך עמדה חריף (המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון) שנוסח על ידי עורכי הדין אופיר נאור, עדי גרנות ויעקב שנהב בשם קבוצת בעלי מניות המחזיקים כ-8% בצים. במסמך נטען לשורה של כשלי ממשל תאגידי: הסתרת מידע מהותי מהמשקיעים, ניגוד עניינים של ההנהלה, מינויים חפוזים לדירקטוריון שהגיעו בעקבות התפטרות של שני דירקטורים ותיקים, שימוש במשאבי החברה לניהול מאבק מול בעלי מניותיה, והיעדר הליך מכירה תחרותי ושקוף. הקבוצה דורשת את ההשעייה של המנכ״ל והסמנכ״לים המעורבים בהצעה, ומציעה למנות שלושה דירקטורים בלתי-תלויים כדי לחזור להתנהלות שתשרת את כלל בעלי המניות.
על הרקע הזה פנינו לעו״ד אופיר נאור ממגישי מכתב העמדה, מעורכי הדין המוערכים בארץ בתחום הסדרי חוב ומאבקי שליטה, שגם הספיק ללוות בשנים האחרונות מהלכים אקטיביסטיים בשוק ההון. נאור מכיר מקרוב מצבים שבהם חברה ללא גרעין שליטה נקלעת למשבר אמון בין הנהלה למשקיעים וביקשנו להבין איתו איך צים התגלגלה למצב הזה שבו המנכ״ל מבקש לרכוש את החברה שהוא עצמו מנהל, למה הדירקטוריון לא ניסה לבלום את התהליך בזמן אבל חוץ מהסתכלות אחורה - מה הוא חושב שיקרה בצים קדימה - מה נדרש כדי שהחברה תצליח לצאת מהכאוס הניהולי הזה, מה הערך האמיתי של צים ואיך אפשר להציף אותו והאם באמת חייבים לשקול כאן רכישה?
אחרי שעידן עופר יצא מהתמונה נוצרה שרשרת אירועים שהובילה למתיחות בין ההנהלה לבין המשקיעים. איך, בעיניך, צים הגיעה למצב הזה? מה היה השלב שבו הדברים התחילו לסטות מהמסלול?
- המאבק בצים מחריף: בעלי מניות דורשים לפטר את המנכ"ל ולשנות את הדירקטוריון
- חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"יש פה תהליך שקרה בלא מעט חברות ישראליות, שבמסגרתו חברה עוברת משליטה של בעל בית לחברה ללא גרעין שליטה. ראינו את זה בבנקים, בבנק הפועלים, בחברות נוספות כמו כלל אחרי IDB. הרבה חברות גדולות במשק מגיעות למצב שאין בהן בעל שליטה. ואז השאלה היא מה קורה: האם תרבות הניהול נשארת כזו שפועלת לטובת בעלי המניות, או שהמנהלים 'מתבלבלים' ומחליטים לנצל את העובדה שאין בעל בית כדי להעשיר את כיסם על חשבון בעלי המניות.
