ארהב
צילום: Freepik

מדד המחירים ליצרן בארה"ב עולה ב-3.3% - מתחת לצפי

אחרי הדיווח על המשרות הפנויות בארה״ב, שהובילו לדיבורים על עליות ריבית הפד׳ במהלך שנת 2025, מדווח משרד הסטטיסטיקה האמריקאי על עליה של 0.2% במדד המחירים ליצרן 

חיים בן הקון |
מדד המחירים ליצרן בארה״ב עלה ב-0.2% בחודש דצבר, בקצב שנתי של 3.3% - מתחת לצפי הכלכלנים שעמד על 3.5%, ומספק למשקיעים תמונה מלאה יותר של הכלכלה האמריקאית, שלאחר נתוני המשרות הפנויות שפורסמו בשבוע שעבר היו בלחץ.

 מדד המחירים ליצרן משקף את האינפלציה בקרב התעשיה האמריקנית והוא נתון חשוב בסל הנתונים אותם הפד לוקח בחשבון לפני החלטת הריבית. יחד עם נתוני העבודה הוא משקף תמונת מצב של התעשיה האמריקנית, לרבות את מדד המחירים לצרכן. המדד מורכב מנתונים המסופקים למשרד הסטטיסטיקה מ-16,000 גופים, המספקים כ-64,000 ציטוטי מחירים בכל חודש. המחירים מכסים מגוון רחב מאוד של תעשיות.

כאשר היצרנים מקבלים פחות תמורה עבור הסחורות והשירותים שהם מייצרים, צפויה עליית מחירים אצל הצרכן ולכן מדד המחירים ליצרן משמש הרבה פעמים ככלי המרמז על עליית המחירים הצפויה לצרכן.


ה-PPI מודד את ההבדל בתמורות שיצרנים מקבלים עבור הסחורות והשירותים שלהם לאורך זמן. לעומתו, ה-CPI וה-CPE מודדים את השינוי במחירים שצרכנים משלמים עבור הסחורות והשירותים שהם צורכים. 


הכלכלן של קפיטל אקונומיקס בארה״ב, תומאס ראיין, ציין כי הפרסום נראה מעודד אך הוא גם מסתיר עליות מחירים בכמה מרכיבים מרכזיים המוזנים ישירות למדד הליבה (CPE) המועדף של הפד׳. באופן ראוי לציון, מחירי כרטיסי הטיסה המקומיים והבינלאומיים, המוזנים למדד ה-PCE (Personal Consumption Expenditures), עלו בכמעט 8%.


צוות הכלכלה של מורגן סטנלי העלה את תחזית האינפלציה של מדד ה-PCE לליבה בגין חודש דצמבר בעקבות הפרסום של משרד הסטטיסטיקה. החברה כעת מאמינה כי המדד יעלה ב-0.23% בחודש על חודש בדצמבר, עלייה ביחס להתחזית הקודמת של 0.21% לפני הפרסום.


נתוני מדד מחירי היצרן (PPI) מגיעים יום לפני פרסום הצפוי של מדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש דצמבר. כלכלנים מצפים שהפרסום יראה התקדמות מועטה, כאשר האינפלציה בליבה צפויה להגיע ל-3.3% בקצב שנתי, אותו שיעור שנרשם בחמישה החודשים האחרונים. תחזיות מפורטות יותר על מדד ה-PCE יתעדכנו לאחר פרסום מדד ה-CPI ביום רביעי.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סימבוטיק אתר החברהסימבוטיק אתר החברה
דוחות

מניית הרובוטיקה שמזנקת ב-40%

סימבוטיק עקפה את הציפיות עם הכנסות של 618.5 מיליון דולר ורווח מתואם של 58 סנט, הוסיפה את Medline כלקוחה חדשה וממשיכה להעמיק את השותפות עם וולמארט

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה


סימבוטיק Symbotic 12.95%  , שמפתחת מערכות רובוטיות מונעות בינה מלאכותית לאוטומציה של מחסנים ומרכזי הפצה, פרסמה דוחות חזקים לרבעון שהחזירו את המניה לקדמת הבמה. בשוק הגיבו במהירות, והמניה עלתה כמעט 40% ביום אחד, התאוששות חדה אחרי ירידה של 34% מן השיא שנרשם בתחילת נובמבר.


הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל־618.5 מיליון דולר, לעומת ציפיות אנליסטים ל־604 מיליון דולר. הרווח המתואם זינק ל־58 סנט למניה, מול צפי של 6 סנט בלבד. במונחי GAAP, סימבוטיק רשמה הפסד קל של 3 סנט למניה, טוב מהתחזית להפסד של 4 סנט. במרווח הגולמי המתואם נרשם שיפור נוסף, ל־22.1%, לעומת 21.5% ברבעון הקודם ו־17.9% ברבעון המקביל אשתקד.


גם ברמה השנתית סימבוטיק המשיכה לצמוח במהירות. החברה סיימה את שנת הכספים עם הכנסות של 2.25 מיליארד דולר, עלייה של 24% לעומת השנה הקודמת, ועם רווח מתואם של 2.02 דולר למניה - לעומת 12 סנט בלבד בשנה שעברה. לרבעון הראשון של 2026 צופה סימבוטיק הכנסות של 610 עד 630 מיליון דולר. הקונצנזוס עמד על 611.5 מיליון דולר, כך שהחברה מציגה טווח מעט גבוה יותר מהתחזיות. החברה מנחה ל־EBITDA מתואם של 49–53 מיליון דולר, מעט מתחת לצפי האנליסטים שעמד על 54 מיליון דולר.


מנכ"ל החברה, ריק כהן, אמר בשיחת הוועידה כי סימבוטיק עמדה ביעדים לשנת 2025 עם צמיחה בהכנסות, הרחבת מספר המערכות הפעילות ושיפור ברווחיות. לדבריו, החברה נכנסת ל־2026 במטרה להעמיק פעילות מול לקוחות קיימים ולפתח הזדמנויות בשווקים נוספים.

הקשר עם וולמארט

וולמארט ממשיכה להיות לקוח מרכזי של סימבוטיק. בינואר רכשה סימבוטיק מוולמארט את פעילות Advanced Systems and Robotics (ASR), וחתמה עמה על "הסכם אוטומציה ראשי" לפיתוח, ייצור והתקנה של מערכות אוטומטיות לאיסוף והחזרת הזמנות אונליין ברמת החנות. במסגרת הסכם 2025 מפעילה החברה מספר מערכות רובוטיות להכנת הזמנות, כמענה לגידול במסחר המקוון.


אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אנבידיה נגד השורטיסטים - "הביקוש לשבבים אמיתי, הדוחות אמיתיים"

שורטיסטים בולטים טוענים כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות לחיזוק נתוני הביקוש. החברה מכחישה בתוקף ושולחת מכתב מפורט לשוק ההון



רן קידר |

אנבידיה במגננה. גוגל נכנסה לשוק שבבי AI והיא בעסקה ענקית מול מטא. השוק חושש מבועת AI ומירידה במרווחים. מייקל ברי מנהל קרן גידור ומאלו שהרוויחו מיליארדים בזכות חיזוי של המפולת של 2008, טוען שאנבידיה מנופחת ושהיא מנפחת השקעות על חשבון הוצאות וכך מגדילה רווחים. כמו כן יש טענות על מימון מעגלי - היא מממנת חברות כדי שתוכל למכור להן. הצרות מגיעות בצרורות, אלו אולי לא צרות בקנה מידה גדול, אנבידה רחוקה רק  14% מהשיא שלה, אבל זה הנושא הכי חם בוול סטריט, כי זו אנבידיה החברה הכי גדולה בוול סטריט וזה תחום ה-AI שמשנה את העולם בקצבים מדהימים. 


רוב האנליסטים תומכים במניה וסבורים שהיא במכפיל רווח נוח - כ-24-25.  "העליות החדות במניות השבבים בשנה האחרונה, גורם לחלק מהמשקיעים לחפש הצדקות נוספות לראלי שייצקו לתוכו תוכן, בעוד אחרים בוחנים נתונים שכבר פורסמו כדי לבדוק אם הם עולים בקנה אחד עם תחזיות ההנהלות" אומר עוזי לוי, אחראי מחקר שוקי מניות חו"ל, בנק מזרחי טפחות, "אנבידיה, ענקית הסקטור, תחת ביקורת. שני שורטיסטים מוכרים יצאו באזהרות כי החברה נוקטת פרקטיקות בעייתיות כדי לחזק את נתוני הביקוש למוצריה. החברה מצידה מכחישה את הטענות בתוקף.

"השורטיסטים ג'ים צ'אנוס (Jim Chanos) ומייקל בארי (Michael Burry) טוענים כי אנבידיה משתמשת לכאורה במנגנוני Vendor Financing, מימון מעגלי, כדי לתגבר את הביקוש לשבבי הבינה המלאכותית שלה. לטענתם, השקעות שביצעה החברה בגופים כמו מפעילי ענן, חברות בינה מלאכותית ושותפי תשתית יוצרות מצב שבו כסף שאנבידיה מזרימה לשוק מוצא את דרכו בחזרה אליה בצורת הזמנות לשבבים, מה שעלול ליצור תמונה מעוותת של הביקוש"

בתגובה ישירה לטענות שלחה אנבידיה מכתב רשמי בן שבעה עמודים לאנליסטים ולגורמים בשוק ההון. במכתב מדגישה החברה כי אינה משתמשת בשום צורה של מימון מעגלי: היא אינה מעניקה הלוואות ללקוחות, אינה מציעה אשראי מוסווה, ואין כל מנגנון שבו רכישות שהיא מממנת חוזרות אליה בצורה עקיפה. "החברה הדגישה כי מחזור התקבולים שלה יציב וכי הלקוחות משלמים על רכישותיהם בתוך 53 ימים בממוצע", אומר לוי, "לדבריה, כל פעילותה מדווחת בצורה מלאה ושקופה, ללא התחייבויות חבויות או מניפולציות חשבונאיות".


צ'אנוס ובארי עומדים על דעתם. צ'אנוס טען כי ההשקעות של אנבידיה בחברות מפסידות, לצד ההתלהבות סביב הבינה המלאכותית, עלולות להצית בועה הנשענת על חברות שאינן מסוגלות לייצר הכנסות אמיתיות. "הוא טוען שהעבר מלמד שמודלים שבהם ספקית ציוד משקיעה בלקוחות כדי לייצר ביקוש אינם תמיד מצליחים", מוסיף לוי, "בארי מצדו הזהיר כי קצב ההשקעות והקמת תשתיות הבינה המלאכותית אינו תואם בהכרח את הביקוש האמיתי, וכי ציפיות המשקיעים והאנליסטים בשוק גדולות מדי ביחס למה שהעתיד צפוי להביא בפועל".