מדד המחירים ליצרן בארה"ב עולה ב-3.3% - מתחת לצפי
אחרי הדיווח על המשרות הפנויות בארה״ב, שהובילו לדיבורים על עליות ריבית הפד׳ במהלך שנת 2025, מדווח משרד הסטטיסטיקה האמריקאי על עליה של 0.2% במדד המחירים ליצרן
מדד המחירים ליצרן משקף את האינפלציה בקרב התעשיה האמריקנית והוא נתון חשוב בסל הנתונים אותם הפד לוקח בחשבון לפני החלטת הריבית. יחד עם נתוני העבודה הוא משקף תמונת מצב של התעשיה האמריקנית, לרבות את מדד המחירים לצרכן. המדד מורכב מנתונים המסופקים למשרד הסטטיסטיקה מ-16,000 גופים, המספקים כ-64,000 ציטוטי מחירים בכל חודש. המחירים מכסים מגוון רחב מאוד של תעשיות.
כאשר היצרנים מקבלים פחות תמורה עבור הסחורות והשירותים שהם מייצרים, צפויה עליית מחירים אצל הצרכן ולכן מדד המחירים ליצרן משמש הרבה פעמים ככלי המרמז על עליית המחירים הצפויה לצרכן.
ה-PPI מודד את ההבדל בתמורות שיצרנים מקבלים עבור הסחורות והשירותים שלהם לאורך זמן. לעומתו, ה-CPI וה-CPE מודדים את השינוי במחירים שצרכנים משלמים עבור הסחורות והשירותים שהם צורכים.
הכלכלן של קפיטל אקונומיקס בארה״ב, תומאס ראיין, ציין כי הפרסום נראה מעודד אך הוא גם מסתיר עליות מחירים בכמה מרכיבים מרכזיים המוזנים ישירות למדד הליבה (CPE) המועדף של הפד׳. באופן ראוי לציון, מחירי כרטיסי הטיסה המקומיים והבינלאומיים, המוזנים למדד ה-PCE (Personal Consumption Expenditures), עלו בכמעט 8%.
- האי הקטן שעלול להצית מלחמת עולם שלישית; כל התרחישים
- עלייה קלה במספר התביעות לדמי אבטלה בארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צוות הכלכלה של מורגן סטנלי העלה את תחזית האינפלציה של מדד ה-PCE לליבה בגין חודש דצמבר בעקבות הפרסום של משרד הסטטיסטיקה. החברה כעת מאמינה כי המדד יעלה ב-0.23% בחודש על חודש בדצמבר, עלייה ביחס להתחזית הקודמת של 0.21% לפני הפרסום.
נתוני מדד מחירי היצרן (PPI) מגיעים יום לפני פרסום הצפוי של מדד המחירים לצרכן (CPI) לחודש דצמבר. כלכלנים מצפים שהפרסום יראה התקדמות מועטה, כאשר האינפלציה בליבה צפויה להגיע ל-3.3% בקצב שנתי, אותו שיעור שנרשם בחמישה החודשים האחרונים. תחזיות מפורטות יותר על מדד ה-PCE יתעדכנו לאחר פרסום מדד ה-CPI ביום רביעי.
אנבידיה"אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל את ההזדמנות
המניה נסחרת ב-177 דולר, בבנק אוף אמריקה סבורים שהיא תגיע ל-275 דולר; לא חוששים מתחרות מגוגל, רואים במכפיל רווח של 25 הזדמנות כניסה חד פעמית
מניית אנבידיה (NVDA) NVIDIA Corp. -0.71% נסחרת במכפיל רווח עתידי של כ-25 - רמה שעשויה להיות נקודת שפל אטרקטיבית למשקיעים. כך עולה מדוח חדש של צוות האנליסטים של בנק אוף אמריקה, בראשות ויוויק אריה שהוא אחד מהתומכים הנלהבים של אנבידיה. לפי הניתוח שלו, בכל פעם שמניית אנבידיה התקרבה למכפיל 25, היא התאוששה לרמות של 30 עד 40 תוך 3-6 חודשים.
הדוח מגיע על רקע שבוע חזק במיוחד למדד ה-SOX של מניות השבבים, שזינק בכ-10% והצליח לחזור מעל הממוצע הנע ל-50 יום, תוך ביצועי יתר מול מדד ה-S&P 500 שעלה 3.7% בלבד. זאת למרות ירידה של כאחוז במניית אנבידיה עצמה, מה שמעיד על התרחבות הראלי לחברות נוספות בסקטור.
בין המניות הבולטות בשבוע האחרון: Credo Technology זינקה ב-33%, ברודקום עלתה 18%, Coherent הוסיפה 18%, אינטל קפצה 18% על רקע כותרות בתקשורת לגבי זכיות פוטנציאליות בייצור שבבים, ו-Marvell עלתה 15% לקראת פרסום דוחות ולקראת כנס re:Invent של אמזון.
הדיון עבר מהשקעות הון לחשש מתחרות
בחודשים האחרונים, הדיון המרכזי בקרב משקיעים בתחום הבינה המלאכותית עבר ממוקד. אם בעבר החשש היה מהיקפי ההשקעות האדירים של חברות הענן, כעת הדיון מתמקד בתחרות - בין מודלי השפה של OpenAI לבין Gemini של גוגל, ובמקביל בין שבבי ה-TPU של גוגל וברודקום לבין שבבי ה-GPU של אנבידיה.
- אמזון משיקה שבב AI חדש שיתחרה באנבידיה- "השבב שלנו יעיל יותר וחוסך בעלויות"
- אנבידיה תשקיע 2 מיליארד דולר בסינופסיס - עוד עסקה סיבובית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים של בנק אוף אמריקה מדגישים מספר נקודות מרכזיות שמטות את הכף לטובת אנבידיה: ראשית, היצע השבבים בתעשייה הדוק, ואנבידיה שולטת בהקצאה - מה שמקשה על לקוחות לשנות את תמהיל הרכישות שלהם בשנה הקרובה. שנית, שבבי ה-TPU הוכיחו את עצמם רק במרכזי הנתונים של גוגל עצמה, בעוד ש-GPU זמינים בסביבות ענן מרובות כולל בענן של גוגל. למעשה, הבנק מעריך כי רכישות ה-GPU של גוגל צפויות להגיע לכ-10 מיליארד דולר ב-2025, סכום דומה לרכישות ה-TPU שלה מברודקום.

האיחוד האירופי: הרשתות החברתיות יישאו באחריות על הונאות כלכליות
לראשונה הרשתות החברתיות יישאו באחריות ויפצו כלכלית משתמשים שיפלו בהונאות כלכליות דרך השימוש בפלטפורמות שלהן
האיחוד האירופי אימץ רגולציה חדשה שמטילה אחריות ישירה על הרשתות החברתיות, לרבות מטא וטיקטוק, במקרה של הונאות כלכליות המתרחשות דרך הפלטפורמות שלהן. זהו מהלך ראשון מסוגו שבו הרשויות האירופיות דורשות שפלטפורמות דיגיטליות לא רק יתנו שירות אלא גם יישאו בתשלום עבור נזקים שנגרמים למשתמשים שלהן שנופלים בהונאות כלכליות דרך השימוש בהן.
לפי ההסכמה שהושגה בין מחוקקים באיחוד, המנגנון של הפיצוי ינוהל כך: הבנקים ושירותי התשלומים יחויבו להחזיר כספים למשתמשים שנפלו קורבן להונאה, אם למשל כאשר הנוכל התחזה לבנק, או ביצע העברה לא מורשית. אבל במקביל, הפלטפורמות שעליהן פורסמו מודעות הונאה, ובמידה והן לא הסירו במהירות את המודעות, אותן פלטפורמות, בין אם טיק טוק, אינסטגרם או פייסבוק, יצטרכו לפצות את הבנקים על ההחזר הכספי.
ההחלטה באה מתוך מטרה לעצור את גל ההונאות הפיננסיות שהולך וגובר, במיוחד כאלה שמוצגות כרווח מהיר, השקעות מפוקפקות, או נוכלים שמתחזים לבנקים. מדובר בצעד שמשנה את חוקי המשחק עבור הרשתות החברתיות שהיו עד היום לרוב מוגדרות כ"מתווכות" כאשר לא הוטלה עליהן אחריות כלשהי לתוכן שהן הציגו בפלטפורמות.
מה שעומד מאחורי הרגולציה הוא רעיון רחב יותר: לא רק הגנה על משתמשים בודדים, אלא קביעת תקן אחיד שמחייב פלטפורמות לנקוט בפיקוח פעיל, מניעה ותגובה מהירה למודעות חשודות, ככל שהן מכירות בהצגת תכנים כסחר או פרסומות.
- ארה״ב וקטאר נגד אירופה: חוק הקיימות החדש יוביל להפסקת מסחר וסנקציות
- גוצ'י תשלם מעל ל-100 מיליון אירו לאיחוד האירופי - קנס על תיאום מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד המשתמשים יהנו מעוד רובד הגנה בעקבות החקיקה, מי שעלולות להיות מושפעות כבר באופן מיידי הן כמובן הרשתות החברתיות, אם הן ייאלצו לפצות בנקים על נזקים כתוצאה מהונאות. כאשר הכוונה היא לייצר תמריץ עבורן לנקוט אחריות, לפקח על פרסומות, לבדוק מודעות חדשות, ולפעול בהסרת מודעות חשודות במהירות.
