פאונד לישט בריטניה אנגליה
צילום: Pixabay

תשואות האג"ח בבריטניה מזנקות והליש"ט נחלש

תשואות אגרות החוב ל-30 שנה נמצאות ברמתן הגבוהה ביותר מאז שנת 1998, הממשלה מרחיבה את גיוס החוב, הליש"ט נחלש וכל זה מגיע על רקע אינפלציה עקשנית ונתונים כלכליים חלשים כולל התכווצות התוצר באוקטובר; האם האי הבריטי בדרך לסטגפלציה?

גיא טל |

לא רקבארצות הברית - גם בבריטניה תשואות האג"ח מזנקות על רקע החששות מאובדן רסן על הוצאות הממשלה. בשונה מארצות הברית העליה בתשואות מלווה בהיחלשות של הליש"ט,
שאיבד כ-2.5% מול הדולר מתחילת השנה, רובם בשבוע האחרון, והוא נמצא כעת קרוב לשפל שלא נראה מאז נובמבר 2023. תשואות האגרות ל-30 שנה נמצאות ברמתם הגבוהה ביותר מאז 1998 על רקע גיוס חוב רחב מהצפוי של הממשלה עם תחילת השנה. 

האי הבריטי סובל מאינפלציה גבוהה מדי
במקביל לנתונים כלכליים חלשים, שוב בניגוד לארצות הברית, שאמנם מתמודדת עם אינפלציה עקשנית, אך במקביל לנתונים כלכליים חזקים. נתון התוצר האחרון הראה על התכווצות התוצר ב-0.1% במהלך חודש אוקטובר, והחששות הן שהרבעון הרביעי כולו יראה על ירידה בתוצר במה שנראה ככניסה
למיתון. עליית התשואות מגיעה גם על רקע גיוס חוב בהיקפים גבוהים מהצפוי מצד הממשלה הבריטית מאז תחילת השנה. כל אלו - אינפלציה גבוהה, כלכלה חלשה וחוב ממשלתי טופח עלולים להתפתח לסטגפלציה, אחד המצבים המאקרו כלכליים היותר קשים לניהול.

שרת האוצר הבריטי רייצ'ל
ריבס נמצאת תחת אש בימים האחרונים מצד היריבים מהמפלגה השמרנית. השרה נמצאת בביקור בסין בניסיון לחדש את התקשורת בדרגים הגבוהים לאחר נתק של כ-6 שנים, אך היא סופגת ביקורת עזה על הביקור שנערך בעיצומה של הסערה בשוק אגרות החוב.

ריבס מנסה להגן על המדיניות הפיסקלית
שהיא מובילה וטוענת שהעקרונות שקבעה בתקציב באוקטובר "אינם נתונים למשא ומתן". הזינוק בתשואות שמקביל לזינוק בתשואות מעבר לים מתחיל להזכיר את ה"מיני תקציב" של שנת 2022 שהביא לאיבוד אמון בשוק, ולחששות מקריסה פיננסית, ובסופו של דבר גם להתפטרות ראש הממשלה דאז ליז
טראס, אם כי התנועות הנוכחיות בשוק לא ברמה של אותה סערה משנת 2022 שהובילה את הבנק המרכזי לרכישות חרום של אג"ח. ריבס אמרה בהקשר זה: "אני מתחייבת להביא רק תקציב אחד בשנה". 

ביום רביעי יתפרסמו נתוני מדד המחירים לצרכן וליצרן בבריטניה ויבחנו על ידי השוק בתשומת
לב, וזאת בנוסף למכרזים לגיוס חוב של הממשלה. ביום שלישי תנסה הממשלה לגייס מיליארד ליש"ט לטווח קצר (2025) וביום רביעי 4 מיליארד נוספים לפידיון בשנת 2034. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.