גטי שאטרסטוק
צילום: אתר החברה

גטי ושאטרסטוק מזנקות על רקע כוונה למיזוג

רוי שיינמן |
נושאים בכתבה גטי אימג'ס מיזוג

חברת גטי אימג'ס Getty Images Holdings 1.59%   הכריזה על מיזוג עם המתחרה שאטרסטוק Shutterstock -1.68%   בעסקה בשווי של 3.7 מיליארד דולר בה גטי תרכוש את שאטרסטוק. במסגרת המיזוג, החברה המשותפת תיקרא "Getty Images Holdings Inc" ותמשיך להיסחר בבורסת ניו יורק תחת הסימול "GETY". מנכ"ל גטי, קרייג פיטרס, שימשיך בתפקידו גם לאחר המיזוג, אמר: "עם העלייה המהירה בביקוש לתוכן ויזואלי איכותי במגוון תעשיות, זהו הזמן המושלם לאיחוד בין שתי החברות שלנו".


המיזוג יוצר את הגוף הגדול ביותר בכל הקשור לתוכן ויזואלי ותמונות סטוק. גטי אימג'ס, שנוסדה בשנת 1995, היא אחת החברות המובילות בעולם בתחום שכולל תמונות סטוק (כלומר תמונות גנריות ללא זכויות יוצרים), סרטונים וגרפיקה לשימושים מסחריים, שיווקיים ואומנותיים. גטי נסחרת בבורסת ניו יורק לפי שווי של 1.05 מיליארד דולר, עם מחזור שנתי של כ-1 מיליארד דולר.


שאטרסטוק, שהוקמה בשנת 2003, נחשבת גם היא לחלוצה בתחום התוכן הויזואלי, ומציעה שירות דומה עם גישה למיליוני תמונות, סרטונים, ומוזיקה לשימושים מגוונים. שאטרסטוק נוקטת בגישה יותר טכנולוגית, כולל שימוש בבינה מלאכותית לשיפור מנועי החיפוש וההתאמה ללקוחות. החברה נסחרת גם היא בבורסה האמריקאית לפי שווי של 1.05 מיליארד דולר והכנסותיה בשנה האחרונה עמדו על כ-800 מיליון דולר.


החברות ציינו כי העסקה צפויה ליצור חיסכון שנתי בעלויות של בין 150-200 מיליון דולר החל מהשנה השלישית בשל איחוד הפעילויות הסינרגטיות, וכי המהלך צפוי לשפר את התזרים ואת שורת הרווח של החברה המאוחדת כבר מהשנה השנייה. בפני בעלי המנויות של שאטרסטוק עומדות מספר אפשרויות - קבלת 28.85 דולר במזומן עבור כל מניה, קבלת 13.7 מניות של גטי עבור כל מניה של שאטרסטוק, או שילוב של 9.2 מניות של גטי עבור כל מניה בתוספת 9.50 דולר למניה במזומן. אחרי שהעסקה תושלם, בעלי המניות של גטי יחזיקו 55% מהחברה החדשה ובעלי המניות של שאטרסטוק יחזיקו 45%.


על בסיס נתוני פרו-פורמה ל-2024, כלומר איחוד הנתונים של שתי החברות, החברה החדשה צפויה להציג הכנסות של בין 1.98-1.99 מיליארד דולר בשנה ו-EBITDA מתואם של בין 461-466 מיליון דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.