שטרום מגיע לשלב האופרטיבי במלחמה בהסדרים ברשתות

על פי ממצאי חקירתו - מדובר בהסדרים בהם קבעו הרשת וספקים גדולים במשותף את מספר המתחרים על המדף, רכישת שטח תצוגה, הבטחת נתח שוק לספק המזון ועוד
שי פאוזנר |

הממונה על הגבלים עסקיים, דרור שטרום פרסם היום (ד') החלטתו, לפיה הוא הורה לנקוט בהליכים משפטיים שונים להבטחת הפסקתם של ההסדרים הכובלים ברשתות השיווק בישראל. הטיפול יכלול מתן הוראות, בקשות וצווי מניעה מבית הדין להגבלים עסקיים והליכים אחרים שיידרשו. מדובר בשורת ההסדרים שנהגו בחלק מן השוק בשנים 2000-2002 בין רשתות השיווק בישראל לספקים - כהסדרים כובלים אשר סייעו לקיבוע מעמדם של הספקים כדומיננטיים ברשתות השיווק הגדולות.

במסגרת ההסדרים - הסדירו ספקים מול הרשתות הגדולות במשק את מספר המתחרים שיהיו "על המדף", שריינו את נתח השוק שלהם במכירות ברשתות הללו, וקיבלו בלעדיות בתצוגות מובחרות.

הממונה מסר, כי החלק העיקרי של ההסדרים הללו כבר חדל מאז פרסם את עמדתה הראשונית של רשות ההגבלים העסקיים, בחודש מאי 2003, אולם הרשות תפעיל סמכויותיה ותקיים בדיקה מקיפה בעניין זה בכדי לוודא כי אכן חדלו כל ההסדרים והנוהגים המפורטים בעמדת הממונה.

על פי ממצאי החקירה - מדובר בהסדרים בהם קבעו הרשת וספקים גדולים במשותף את מספר המתחרים שיהיו על המדף, רכישת שטח תצוגה על ידי ספקים גדולים, הבטחת נתח שוק על ידי הרשת לספק המזון, ניהול קטגוריות על ידי הספקים הגדולים וסדרנות המדפים על ידם (בהקשר זה החליט הממונה כי הסדרי הסדרנות במתכונתם הנוכחית מהווים הסדרים כובלים העלולים לפגוע בתחרות).

עמדתו הסופית של הממונה מתייחסת לכל אחד מההסדרים ומנתחת את מעמדם לפי חוק ההגבלים העסקיים, על פי הפסיקה והספרות בתחום ההגבלים העסקיים בארץ ובעולם, וזאת - בהתייחס להערות עיקריות שהשמיעו הספקים, הרשתות והציבור. הממונה מסר כאמור, כי יינקטו צעדי אכיפה אופרטיביים במטרה להביא לסיום סופי של השימוש בהסדרים אנטי תחרותיים ולהבטיח חזרה של ענף המזון למסלול תחרותי תקין וחוקי.

בהחלטתו הדגיש הממונה, כי למרות שמדובר במקבץ של הסדרים שונים הרי שיש להם מן המשותף שכן כולם מקנים לספקים הדומיננטיים הקשורים בהם אחיזה ושליטה מסויימת בנעשה על מדפי הרשת. עמדת הממונה מדגישה כי תשלום כסף לרשת עבור מתן יכולת הכתבה לספקים דומיננטיים (חלקם בעלי מונופולין) בקשר למה ייעשה על המדף ברשתות השיווק הגדולות בישראל ? הינו פסול.

עמדתה הסופית של הרשות

באופן פרטני, החליט הממונה כי אלה נחשבים להסדרים כובלים:

- הסדרים בין ספק לרשת שעניינם מניעת הכנסתם של מוצרים מתחרים למוצרי הספק לרשת שיווק ? הם הסדרים כובלים אסורים. על אלה נמנים גם הסדרים לצמצום מספר המתחרים, בהם שילם ספק כסף כדי לצמצם את מספר המתחרים בו. בקבוצה זו נכללים גם הסדרים בהם התחייבה הרשת למנוע מכירה של מוצרים מיבוא מקביל ולהימנע מהכנסת מותג פרטי למדפיה. הממונה החליט כי הסדרים כאלה ייחשבו לכובלים משום שאין לספק זכות לצמצם, בעד תשלום כסף לרשת, את התחרות בו ברשת.

- הסדרים בהם משריינים לעצמם ספקי מזון גדולים את החלק העיקרי משטח המדף או ממכירות הרשת בתחומי מוצריהם. הממונה קבע כי הסדרים כאלה מקימים חסמים לכניסה של ספקים חדשים ולהתרחבות של ספקים קיימים, מתחרים, אל "במת התחרות" ? מדפי רשתות השיווק ובכך מבצרים את מעמדם של ספקים דומיננטיים.

- הסדרים בהם מנהל ספק מזון גדול עבור רשת שיווק את "הקטגוריה" ? שטח המדף המוקצה לסוג מוצרים מסוים, כולל שטחי המדף ומיקומם על המדף של מתחריו. הממונה מסביר, כי ניהול קטגוריה מקנה לספק שמנהל את הקטגוריה השפעה על זירת התחרות בינו לבין הספקים האחרים. הממונה מציין, כי בארץ ובעולם נחשפים ממצאים התומכים בעמדה כי ניהול קטגוריות עשוי לסייע לספקים דומיננטיים לחזק את מעמדם על חשבון מתחריהם.

- הסדרי סדרנות בין רשתות השיווק לספקי המזון הגדולים. הממונה מצא כי הפקדת סידור המדפים בידי נציגי הספקים הגדולים, עלולה לפגוע בתחרות, שכן נוכחות הסדרנים מטעמם מעובה וקבועה, בעוד שלספקים קטנים נוכחות דלילה וארעית. בנוסף, ניתן לעתים לסדרן תגמול בזיקה למכירות הספק באותה רשת. ההסדר הוא כובל וככל הסדר כזה ניתן יהיה לבקש פטור או אישור לו, אולם לשם כך הבהיר הממונה כי ידרשו שינויים מהותיים בהסדרי הסדרנות הקיימים.

- הממונה מצא כי הסדרים למתן בונוס לרשת על כלל המכירות של ספק מונופוליסטי המותנים בכך שהרשת תעמוד ביעדי מכירה מוגדל בסוף השנה ? עלולים לחסום את יכולת הגידול של המתחרים, שכן הבונוס משתלם על כל הכמות שנמכרה ובעניין זה קיים יתרון מובנה לספק שהוא בעל מונופולין.

- הסדרים בין ספק לרשת שיווק, שעניינם מניעת יכולתם של ספקים או רשתות מתחרות להגיב למבצע שעורך הספק ברשת הם הסדרים כובלים אסורים. הסדרים אלה מבודדים את הצדדים להם מפני תחרות ולמעשה מווסתים את תחרות המבצעים בין הספקים השונים. תחרות מוסדרת אינה תחרות במיטבה.

- הסדרים בהם הכתיב ספק דומיננטי לרשתות השיווק את מחיר המכירה לצרכן של מוצריו תוך הבעת מחאה בפני רשתות שהוזילו את המוצר מתחת לרמה שקבע ונסיונות לשכנן להעלות את המחיר לרף המוסכם. הממונה קובע שהתערבות זו מקבעת את המחיר המכירה של מוצרי הספק ברשתות השיווק ויוצרת האחדה אסורה שלהם, כל כן מדובר בהסדר כובל אסור.

- הסדרים במסגרתם רשתות שיווק "קנסו" ספקים דומיננטיים בשל כך שמותרי אותם ספקים נמכרו על ידי רשתות שיווק או מרכולים מתחרים במחיר זול יותר. הממונה קובע שהטלת קנסות אלה יוצרת לספקים תמריץ למנוע תחרות בין קמעונאים וככזו אסורה היא. משמעות עמדת הממונה היא שמעתה חל איסור להיות צד להסדרים אלה, מבלי לקבל אישור מוקדם מבית הדין להגבלים עסקיים או מהממונה.

פעולות הרשות בעתיד

נייר העמדה חותם את מהלך ההסדרה וההכוונה של הסדרי הסחר בין רשתות קמעונאיות וספקים, מהלך בו החל הממונה בחודש מאי 2003.

בד בבד עם פרסום עמדתו הסופית של הממונה, הודיע הממונה שבכוונתו לנקוט בהליכים משפטיים להבטחת הפסקתם של ההסדרים הכובלים, לרבות מתן הוראות לבעלי מונופולין והליכים למתן צווי מניעה לפי סעיף 50 א' לחוק ההגבלים העסקיים. כן מתכוון הממונה לפנות בימים הקרובים לרשתות השיווק וספקי המזון ולדרוש מהם להעביר לידיו את כלל המסמכים העדכניים המסדירים את יחסי הסחר ביניהם, בכדי לוודא שפסקו לחלוטין ההסדרים הכובלים בענף. הממונה אף מתכוון להרחיב כעת את הבדיקה גם ליחסי הספקים הדומיננטיים עם מרכולים שאינם נמנים על רשתות השיווק הגדולות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתוך מפגש של שר האוצר עם נשיאות המגזר העסקי, קרדיט צילום- איתי קדם נשיאות המגזר העסקימתוך מפגש של שר האוצר עם נשיאות המגזר העסקי, קרדיט צילום- איתי קדם נשיאות המגזר העסקי

סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"

שר האוצר אומר שיוריד מיסים ויפתח את שוק האשראי לתחרות שתוריד את המחירים, אבל מאחורי ההצהרות מסתתר פער בין פוליטיקה לכלכלה

תמיר חכמוף |

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', נפגש היום עם נשיאות המגזר העסקי בראשות דובי אמיתי וצוות האוצר, כחלק מההיערכות לגיבוש תקציב המדינה לשנת 2026. במפגש השתתפו ראשי האיגודים המרכזיים במשק, מהתאחדות התעשיינים, איגוד הבנקים וחברות הביטוח ועד התאחדות הקבלנים ולשכת המסחר.

במהלך הדיון, סמוטריץ' בחר להתמקד בסוגיות המאקרו החשובות, כמו הריבית הגבוהה, עתיד התקציב והצורך ביצירת תחרות במערכת הבנקאית, אך במקום להתמקד בתחום הפיסקלי שבאחריותו, הוא בחר למתוח ביקורת חריפה על המדיניות המוניטרית ועל נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ואמר כי "הנגיד היה צריך להוריד את הריבית מזמן. אם הוא לא יעשה כן, אני אוריד את המיסים". מיד לאחר מכן סייג כי "עצמאותו של הנגיד קריטית ואסור לפגוע בסמכויותיו, אך הנגיד אחראי על המדיניות המוניטרית ואני על הפיסקלית".

בנוגע לתקציב המדינה לשנת 2026, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, הטיל ספק ביכולת הממשלה להעבירו לנוכח המצב הפוליטי המורכב. סמוטריץ' מנגד התחייב: ״יהיה תקציב. מבינים את הצורך בשמירת אמון השחקנים כולם בכלכלה הישראלית. תקציב 2026 ממלחמה לצמיחה״.. עוד ציין כי בכוונתו להיאבק בהון השחור באמצעות "חניקה כלכלית של ארגוני הפשיעה".

על מערכת הבנקאות אמר סמוטריץ': "אני נחוש לגוון את מקורות ההון. גם לכם המגזר העסקי זו דרמה. אתם מכירים את הרפורמה שאנחנו עושים בפיקדונות. נגישות לכסף זול לשחקנים שיצרו תחרות על הבנקים, בעיני זו רפורמה שסוגרת את המעגל. אני מקווה שנצליח להרגיל גם את האזרחים להשתחרר מהדביקות לבנק ולחפש את האלטרנטיבות, אבל גם לכם לעסקים ולמשקי הבית תהיה נגישות הרבה יותר משמעותית. כמות האשראי תגדל, מחיר האשראי ירד, והתוצאה תביא לירידת מחירים".

בנק ישראל ציין כי ״הנגיד ובנק ישראל מקבלים החלטות אך ורק על בסיס אמות מידה מקצועיות. אינפלציה גבוהה פוגעת בראש ובראשונה בשכבות החלשות וריסונה הוא תנאי הכרחי לפעילות כלכלית תקינה. אחריות תקציבית, במיוחד בעת הזו, היא צורך השעה״.