נתנאל אריאל
צילום: ביזפורטל

הצביעות של היבואנים: הדולר נפל ב-16% ב-3 שנים. למה להעלות מחירים?

כולם מזדעקים על המס על כלים חד פעמיים, אבל היבואנים מרשים לעצמם להעלות מחירים כאשר הדולר בכלל נחלש מאוד מול השקל. אבל אל תדאגו - כשמחירי השינוע בעולם יירדו יהיו להם שלל תירוצים חדשים למה לא להוריד את המחירים
נתנאל אריאל | (26)

ב-3 השנים האחרונות הדולר ירד אל מול השקל ב-15.52% (נכון לשער היציג שנקבע אתמול), רק ב-12 החודשים האחרונים הדולר ירד ביותר מ-8%, וזאת בשעה שהאינפלציה בישראל ב-2019 הייתה רק 0.6%, ובשנת 2020 הייתה בכלל דפלציה (ירידת מחירים) של 0.7%. גם שער היורו ירד ב-3 השנים האחרונות ירד ב-14.4%, וב-12 החודשים האחרונים היורו ירד ביותר מ-10%.

אז למעשה הרבה יותר זול לייבא מוצרים, אבל איכשהו תמיד המחירים זזים בכיוון אחד: כלפי מעלה. וכך, מחירי הדלק בישראל זינקו מאז תחילת הקורונה ביותר מ-35%, מחירי המזון מתייקרים, מספר קמעונאים איימו שזה מה שהולך לקרות גם ברשתות המזון - איימו וכבר מתחילים לבצע. חברת שסטוביץ' שמייבאת לישראל מוצרים כמו מזון ונייר טואלט, מתכננת להעלות את המחירים בעד 50% (כך על פי חדשות 12), סנו תעלה את המחירים בעד 10%, מי עדן הודיעה על העלאת מחירים של עד 5%, וגם הרשתות ויקטורי ואושר עד הודיעו על עליית מחירים.

משום מה הציבור והתקשורת מדברים דווקא על העלייה במס על כלים חד פעמיים - למרות שמדובר במיסוי נכון שמטרתו להבהיר את העלות של הזיהום שנוצר לכלל הציבור משימוש בחד פעמי - אבל גם למי שלא אוהב את המס הזה, מדובר בסופו של דבר במס על מספר מוצרים מצומצם. לא מדובר בהשפעה על כל סל המוצרים, וגם מי שכמעט לא משתמש בחד פעמי לא יושפע מכך.

מנגד, עליית מחירים רוחבית במשק בעקבות החלטה של יבואנים לייקר את המוצרים היא החלטה הרבה יותר רוחבית שתשפיע על הרבה מאוד מוצרים ועל כל הציבור, ותייקר את המחירים שכולנו נשלם במכולת.

נכון, יגידו לכם שאמנם שמחירי השינוע זינקו בגלל הקורונה, (צים למשל נהנתה מכך מאוד ורשמה את הרווח הגבוה ביותר מאז ומעולם לחברה ישראלית) ונכון שרוב השילוח העולמי מתבצע דרך הים והיבשה, ונכון שיש בעיה בשרשרת האספקה - אבל כאשר הדולר נופל בצורה כה חדה הכדאיות של היבואנים לייבא דווקא עולה. הם קונים בדולרים או ביורו ומוכרים כאן בישראל בשקלים. כאשר כל שקל שווה יותר - היבואנים מרוויחים יותר. ממילא יש פחות כדאיות לייצא ויותר כדאיות לייבא. ולכן יש כאן הרבה יותר מאשר טעם לפגם להעלות את המחירים דווקא בתקופה כזו.

מבחן היבואנים: האם הם יורידו מחירים כשמחירי השינוע ירדו? כנראה שלא...

אז למה היבואנים מעלים את המחירים? פשוט כי הם יכולים. לחלקם יש כח מונופוליסטי בשוק - וזה בעידוד המדינה שמערימה קשיים בלתי נסבלים על יבוא, מגדירה מכסים גבוהים מאוד על חלק מהמוצרים, וגם מקשה על אין סוף בירוקרטיה ורגולציה, וישראל ממוקמת נמוך מאוד במדדי הרגולציה העולמיים.

האם היבואנים יורידו בחזרה את המחירים כאשר מחירי השינוע בעולם ירדו בעתיד, כפי שצפוי שיקרה לכל היותר בתוך שנתיים שלוש? סביר להניח שלא. התירוץ בפעם הבאה יהיה שעלויות העובדים גדלו, שיש אינפלציה, שהמרווחים שלהם שוב קטנו כי הדולר אולי יטפס שוב. בקיצור - יהיו להם שלל תירוצים חדשים מדוע המחירים לא צריכים לרדת.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(26):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 23.
    תחרות 05/05/2023 13:00
    הגב לתגובה זו
    רק קנסות ענק על מונופולים יגרמו לכך שיהיה יבוא מקביל
  • 22.
    כלשבעל עסק 05/05/2023 09:57
    הגב לתגובה זו
    יש אלף קונים ביום ובישראל 100 מי יעלה מחיר ומי יוריד? התשובה ברורה
  • 21.
    אבי.מ 10/11/2021 20:44
    הגב לתגובה זו
    כשבאים לעשות כתבה לא מספיק להגיד "הדולר ירד ב 16% איפה ההתייחסות לעליה של חומרי הגלם ? למה אין נתונים? איפה ההתייחסות למחסור העולמי בשבבים וכיצד זה משפיע על מחיר הרכב ? איפה ההתיחסות לעלויות ההובלה ? אפילו נתונים על עלות השנוע אין אז נכון הדולר אמנם ירד ב 16% אבל חומרי הגלם עלו ביותר מ 40% השנוע עולה פי 4 ממה שעלה לפני הקורונה ולכן העלייה במחירי הרכב ופעם הבאה... בבקשה... נתונים מספריים בכל זאת זה מדור כלכלי ולא מדור ספרותי :-)
  • 20.
    יו יו 10/11/2021 17:46
    הגב לתגובה זו
    מאמר דעה דל ביותר. בלי נתונים. רק סיסמאות. מה עם רפורמת היבוא שעברה עכשיו בכנסת? אמורה להפחית מכסים על אלפי מוצרים ולאפשר יבוא למוצרים שעומדים בתקנים אירופים. לילל על מחירים זה אולי אופנתי לתוכניות צריכה! לא לעיתונות כלכלית
  • 19.
    בן 10/11/2021 15:06
    הגב לתגובה זו
    גם הדולר יהיה שקל אחד לא נרגיש שום דבר במחירים כי בעצם כל הרווח יהיה ליבואנים ככה חגיגה להם לא לצרכנים והמדינה בדיוק כמותם כל זמן ששקט ברחובות נשלם יותר
  • 18.
    לפתוח יבוא. להעניש את העושקים, כמו שופרסל. זה הפתרון. (ל"ת)
    דני 10/11/2021 15:03
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אריק בר 10/11/2021 11:44
    הגב לתגובה זו
    המוצר נשאר על המדף והיצרן מוריד מחיר . נוסחה פשוטה מאד .
  • 16.
    כלכלן 09/11/2021 16:26
    הגב לתגובה זו
    עלויות השכר עלו במעל 10% עלויות השינוע קפצו עלויות הארנונה עלו. תעשו תחשיב מקצועי ולא חובבני ופופוליסטי
  • 15.
    אופיר 09/11/2021 16:07
    הגב לתגובה זו
    יהודים....בגולה קראו לנו "שילוקים", ואז הקמנו את מדינת היהודים וריכזנו את כולם במקום אחד, כדי שכולם ידפקו את כולם, 100% מהזמן...
  • 14.
    ביזי 09/11/2021 15:15
    הגב לתגובה זו
    דחוף- מס על אקזיטים, הדולר קורס ואזרחי ישראל משלמים מס הייטק, לפני שיהיה מאוחר יש למשרד האוצר מה לעשות עם המט"ח הדולר הצונח, לפני שתהיה פה סעודיזציה. בנק ישראל מתוך הרצון המוצדק לחזק את היצואנים רוכש מט"ח במיליארדים, מה שקורה זה שהאקזיטיסטים בהייטק מנצלים את השערים הגבוהים יותר וממירים, וכך אזרחי ישראל בעצם משלמים מס הייטק ענקקקקקק, וככה כל אזרחי ישראל מסבסדים את הייטק איפה שאין צורך!
  • ירון 10/11/2021 09:01
    הגב לתגובה זו
    יש מס על אקזיטים.ההייטק מממן במיסים שמשלם כל חודש את כלכלת ישראל.כשהדולר נמוך, אין טעם לעשות אקזיט.חי בללה-לנד
  • 13.
    אריק בר 09/11/2021 15:07
    הגב לתגובה זו
    מי ש "עושה" את המחיר זה הצרכן .
  • 12.
    דויד 09/11/2021 14:11
    הגב לתגובה זו
    צימצום קרקעות, הסתת כספים, ויתור לעיריות מושחתות על חובות מביעות ליוקר מחייה. יבוא ויצוא זה כסף קטן ומשתנה
  • 11.
    חיים אלמליח 09/11/2021 14:02
    הגב לתגובה זו
    המחירים הולכים רק בכיוון אחד מי שמתווה את הכיוון זו ממשלת ישראל תראו מה קורה כל חודש ל- ארנונה ..זחילה שלא נגמרת
  • 10.
    מיכל 09/11/2021 13:56
    הגב לתגובה זו
    הרי ידוע דמה שמובן מאיליו בעולם אצלנו לא עובד..וזה הדבר היחידי? לא חשוב מה יקרה למחיר הנפט בעולם כל שני וחמישי בלחיצת כפתור האוצר מעלה את מחיר הדלק..הבורסות בעולם ירוקות? אצלנו יהיה אדום...בעולם אדומות? אצלנו עוד יותר הרי כתוב בתורה עם לבדד ישכון ובעמים לא יתחשב...מה טובו אוהליך ישראל..מתי נגיע לשיכון?
  • 9.
    יבואנים ומעסיקים שייכים לאותו זן של חזירים שמנים. (ל"ת)
    חזירות החזירים 09/11/2021 13:56
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    למה לא להעלות??הצרכנים בישראל מטומטמים.במקום חרם צרכנים,רצים כמו כבשים לשוחט והוא רק צריך להשחיז... (ל"ת)
    יוסי 09/11/2021 13:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ג 09/11/2021 13:47
    הגב לתגובה זו
    מעניין אם טרח לקרוא אפילו בביזפורטל מה קרה ךמחירי ההובלה, מחירי האנרגיה, מה שמייקרגם את עלויות חומרי הגלם. על הפקקים בנמלי ישראל שמייקרות גם את מחירי ההובלה המזנקים גם ככה. חבל שכותבים כתבה חסרת היגיון כלכלי שמתייחסת לרכיב אחד של עלות, ומתעלמת מכל השאר
  • כנראה שאתה לא מבין 10/11/2021 15:02
    הגב לתגובה זו
    להעלהת מחירים.
  • 6.
    הציבור מטומטם 09/11/2021 13:40
    הגב לתגובה זו
    בגדים מכשירי חשמל הכל דרך האינטרנט תנו להם לבכות
  • 5.
    מאיר 09/11/2021 13:30
    הגב לתגובה זו
    אני לא יבואן ולא יצואן. אזרח פשוט. לידיעתך: עלויות השינוע.עלויות השכר . עלויות שכר דירה/חנות עלו יותר מירידת הדולר ..א..ב בכלכלה
  • 4.
    יבואן 09/11/2021 13:26
    הגב לתגובה זו
    נורא קל לתת כתבה כזו אבל אם מכולה שלפני שנה עלתה 8 דולר עולה היום 20 דולר , הייקור בעלויות קצת שוחק את הירידה בשעה הדולר תבדוק לפני שאתה מפרסם דברים ללא בסיס
  • כמה טלוי' נכנסות במכולה? עכשיו תחלק (ל"ת)
    אנונימי 09/11/2021 13:55
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ליברמן אחלה אבל מאכזב מאוד בנקודה זו. (ל"ת)
    ישראל NO 1 09/11/2021 13:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ככה זה שאין פיקוח על כלום כל אחד גובה כמה שהוא רוצ 09/11/2021 13:15
    הגב לתגובה זו
    ככה זה שאין פיקוח על כלום כל אחד גובה כמה שהוא רוצה וככה זה נראה מכוניות היו אמורים לרדת ב 20 אחוז ב שנתיים האחרונות במקום זה הם עלו ב 20 אחוז
  • 1.
    סם 09/11/2021 13:13
    הגב לתגובה זו
    ירידת שער הדולר לא הביאה לשום הוזלה! זו צביעות נגד הצרכנים.למה הממשלה מתעלמת מהבעיה?
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ
צילום: לע"מ/יוסי זמיר

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי

לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות 

מנדי הניג |

נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.   

ביצועי שיא למרות האתגרים

הנתונים החיוביים  בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.

המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.

למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.

סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.

הגירעון - נמוך מהצפוי