נוסעת במטוס טענה כי הותקפה מינית. האם אל על תשלם לה?

הנוסעת לא רצתה להגיש תלונה למשטרה ועמדה זו מנעה את המשך הטיפול של אל על

בית משפט השלום דחה תביעה שהגישה נוסעת נגד אל-על, בטענה שלא טיפלה כראוי בתלונתה על תקיפה מינית שעברה במהלך טיסה מישראל לניו יורק. נקבע, כי הוכח שהנוסעת לא רצתה להגיש תלונה למשטרה ועמדה זו מנעה את המשך הטיפול של אל על, אם לעניין הזעקת שוטר למטוס ואם לעניין ליווי התובעת לתחנת המשטרה בנמל התעופה.

בספטמבר 2016 טסה התובעת מישראל לניו-יורק בטיסה של חברת "אל על". לטענתה, במהלך הטיסה התעוררה בבהלה וראתה את הנוסע כשהוא חופן את  שדיה בידיו ומעסה אותם, ובתגובה קפצה בבהלה והרחיקה את ידיו ממנה. כדי לא להפריע למנוחת יתר הנוסעים, הזעיקה התובעת את הדיילת והסבירה לה תוך סערת רגשות את שארע, אלא שלטענתה זו לא פעלה כראוי כאשר נמנעה מלהפעיל את נוהל הדיווח על אירוע אלימות בטיסה, לא יידעה את הקברניט ולא קיבלה ממנו הנחיות, לא ראתה צורך להעיר את הדיילת הראשית וכן נמנעה ממתן מידע והסבר לתובעת אילו אפשרויות עומדות בפניה. בנוסף, לטענת התובעת, הדיילת צחקה והתייחסה בביטול לתלונה.

רק שעות ארוכות לאחר מכן, מעט לפני הנחיתה בניו-יורק, הגיעה אל התובעת מנהלת הטיסה ושמעה ממנה מה שאירע, אולם גם היא לא מילאה כל דיווח ולא הסבירה לה מהן האפשרויות העומדות לבחירתה לצורך בירור תלונתה. כמו כן, לגרסת התובעת, גם הקברניט לא פעל ולא זימן ניידת משטרה שתמתין בנמל התעופה בניו-יורק, והחברה לא דיווחה למשטרת ישראל גם בחזרת המטוס לארץ ולא העבירה את פרטי הנילון למשטרה בארץ או בארה"ב. על יסוד האמור, הגישה התובעת תביעה נגד אל-על בגין הנזקים שנגרמו לה לטענתה עקב הפרה נטענת של חובותיה כלפיה בהקשר לטענתה על התקיפה המינית שעברה.

התובעת טענה כי ישנם יחסי מרות בין נוסע לבין צוות המטוס בכלל ולקברניט בפרט ומכאן "החובה של בעלת המרות לאכוף את החוק על הנוסע התוקפן" וטענה כי אלעל לא פעלה בהתאם לנדרש ממנה על פי תקנות למניעת הטרדה מינית, תוך שהיא מבקשת להשוות הדין כאן לדין החל על יחסי מוסד אקדמי מול סטודנט. עוד נטען כי הופרה הוראת חוק איסור הפליה במוצרים ושירותים ובכניסה למקומות בידור ציבוריים ותקנות הטיס המטילות חובות שונות וביניהן חובה אקטיבית על הקברניט לטפל בנוסע אלים ולתעד פרטי האירוע. עוד נטען כי אלעל הפרה חובתה החוזית כי התובעת לא תפגע בגופה או בנפשה.

אל על מצדה, טענה בכתב הגנתה כי אין נגדה כלל עילות תביעה, בפרט מכוח אמנת מונטריאול, וכי דאגה באופן מידי להעביר את התובעת ממקום מושבה על מנת להרחיקה מהנילון ובמקביל בדקה עמו את האשמות התובעת נגדו. עוד טענה החברה כי הקברניט עודכן בזמן אמת וכמקובל והאירוע נרשם בדו"ח הטיסה. בנוסף, צוות הדיילות התעניין בשלומה של התובעת והעמיד לפניה האפשרות שנציגי החברה ילוו אותה לרשויות במקרה שתבקש להגיש תלונה, אולם היא בחרה שלא לעשות כן.

השופט עדי הדר קבע כי למרות שהסוגיה שבמחלוקת מאד ממוקדת, התובעת פרשה על פני 10 עמודים של סיכומים טענות לביצוע עשרות עברות ועוולות על ידי אל על ללא כל הלימה לעובדות המקרה, לרבות ייחוס עברות פליליות לעובדי אלעל. עוד הוסיף השופט כי נכון לכתיבת פסק הדין לא הוגש כתב אישום נגד הנילון, ומכאן שאף לא הורשע או נמצא אחראי בהליך אזרחי לביצוע עוולה כלפי התובעת. לכן, על בית המשפט לבחון את התנהלותה של אל-על בזמן אמת, כאשר מי מעובדיה לא היה עד למעשים שמייחסת התובעת לנילון.

עוד קבע השופט כי כשם שעל בית המשפט לנהוג בזהירות בנוגע להאשמות התובעת, על אחת כמה וכמה שגם צוות המטוס היה לנהוג בזהירות רבה ביחס לטענות אלו בזמן אמת. זאת, משום שהצוות לא מוסמך ולא רשאי לנהל חקירות פליליות ואם היה נוקט חלק מהפעולות שהתובעת מבקשת לקבוע כי היה עליו לנקוט, אזי היה עלול לפגוע לא רק בכבודו של הנוסע בטרם נקבעו נגדו ממצאים ע"י גוף מוסמך. אשר על כן, נקבע כי בהעדר הוראות חוק ברורות ביחס לחובות עובדי אל-על במקרה של תלונה על פגיעה מינית, מצופה היה שתהיה הפרדה בין המתלוננת לבין הנילון באופן מכבד ועדין ביחס לשניהם – וכך נעשה.

קיראו עוד ב"בארץ"

עוד סבר השופט כי מצופה היה שיינתן סיוע לתובעת לעניין הגשת תלונה למשטרה מיד עם הנחיתה, אולם גרסת החברה מתיישבת עם הראיות שהובאו ובכלל זאת דו"ח מנהל השירות שנכתב במועד הסמוך ביותר לאירוע ע"י מנהלת הטיסה, בו צוין כי הנוסעת בחרה שלא להגיש תלונה במשטרה. בנוסף, מנהלת הטיסה חזרה על גרסתה בבית המשפט. לדעת השופט, ממצאים אלה מובילים למסקנה חד משמעית כי התובעת לא רצתה להגיש תלונה למשטרה ועמדה זו מנעה את המשך הטיפול, אם לעניין הזעקת שוטר למטוס ואם לעניין ליווי התובעת לתחנת המשטרה בנמל התעופה.

בנוסף מצא השופט כי היחס של הצוות, למעט העובדה שלא העירו את מנהלת הטיסה מיידית, היה זהיר ורגיש לנוכח הצורך לאזן בין טענת התובעת לביצוע מעשים חמורים לבין שמירת כבודו של הנילון. זאת, בשעה שמי מאנשי הצוות לא היה עד לאירוע וכאמור אין זה תפקידו או בסמכותו של הצוות לגבות עדויות מהנוסעים. לכך הוסיף השופט שאם הצוות היה חורג מסמכותו ומנהל חקירה וגובה עדויות, הוא עלול היה לחבל בחקירת המשטרה המקומית.

בהמשך נדחתה גם טענת התובעת כי לא נגבתה תלונה כנדרש בתקנות החוק למניעת הטרדה מינית (חובות מעסיק). נקבע, כי אין זה מתפקידו ומסמכותו של ביהמ"ש לבצע חקיקה שיפוטית מרחיקת לכת כהצעת התובעת, שכן המחוקק מצא להחיל החוק ותקנותיו על קטגוריות מסוימות ומובחנות וככל שיש מקום להחיל החוק ותקנותיו על צוות מטוס ביחס לנוסעים - פעולה זו תתבצע לאחר שקילה ובחינה של השיקולים השונים שיש לקחת בחשבון באמצעות דיון בוועדה המתאימה בכנסת.

עוד נקבע כי אין לקבל את טענת התובעת כי אל על הפלתה אותה לעומת הנילון בכך שהעדיפה שמירת פרטיותו. נקבע, כי עמדת החברה לפיה אסור לה להעביר פרטי נוסע אחד לאחר נכונה ואין בה הפליה פסולה כביכול. כמו כן, אם התובעת הייתה מגישה תלונה למשטרה בארה"ב, אזי הייתה נדרשת אל-על להעביר הפרטים לרשות מוסמכת וכך היה מושג האיזון הנכון והראוי בין זכויות התובעת לבין זכויות הנילון.

סיכומם של דברים – התביעה נדחתה, התובעת תשלם לאל-על שכ"ט בסך של 10,000 שקל. בשולי הדברים העיר השופט כי למרות שלא נמצא פגם מהותי בהתנהלות אל על, רצוי שהמדינה תשקול הסדרה של הטיפול של חברות תעופה ישראליות וזרות שקיבלו רישיון לנחות בישראל ביחס לסוגיה הממוקדת של טיפול בתלונות נוסעים על הטרדה ותקיפה מינית במהלך הטיסה.

כתבות משפטיות נוספות ניתן למצוא באתר תקדין

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    רוזי 07/03/2019 01:53
    הגב לתגובה זו
    במקום להסביר לה בזמן אמת את ההשלכות של אי תלונה מנעו ממנה מידע וסמכו על כך שהיא בבילבול ופגיעה.בושה לאל על ולבית המשפט שאף לא נזף בהם ולא התיחס למצבה הנפשי באותו הזמן של האירוע
  • רוזי את ישבת לידה במהלך הטיסה שאת קובעת עובדות (ל"ת)
    לפמיניסטית 07/03/2019 10:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דמיון מפותח של נוסעת (ל"ת)
    גדי 06/03/2019 16:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דון קישוט 06/03/2019 16:53
    הגב לתגובה זו
    זה התחביב הלאומי לנסות להוציא כסף מגופים גדולים
חיילי צהל חרבות ברזל
צילום: דובר צהל

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה

האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק ישראל חיילים

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור. 

היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים. 

מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך. 

כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית. 

באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית. 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.