סיווג הכנסה מנכס לאדם השוכר דירות מאנשים פרטיים ומשכירן לחברת בנייה למגורי עובדיה

מאת עו"ד גיא רוטמן

ההוראות בסעיף 122 לפקודת מס הכנסה ובחוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים) התש"ן-1990 רלוונטיות לעניין מסלולי הפטור או המס המופחת על הכנסות מהשכרת דירות.
חשבים |
נושאים בכתבה חשבים

שאלה

אדם שכר כמה דירות מאנשים פרטיים והשכיר אותן לחברת בנייה שתשכן שם את עובדיה.

השאלה:

האם המס ייגבה על השכרת נכס עסקי או על השכרת דירות למגורים (הן מבחינת האנשים הפרטיים שהשכירו את הדירות והן מבחינת מי ששכר אותן מהם ומשכירן לחברת הבנייה)?

תשובה:

ההוראות בסעיף 122 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה") ובחוק מס הכנסה (פטור ממס על הכנסה מהשכרת דירת מגורים) התש"ן-1990 (להלן: "חוק מס הכנסה") רלוונטיות לעניין מסלולי הפטור או המס המופחת על הכנסות מהשכרת דירות.

דמי שכירות הוגדרו בחוק מס הכנסה כדלקמן:

"(3) "דמי שכירות" - דמי שכירות מהשכרת דירת מגורים אחת או יותר המשמשת למגורים לשוכר שהוא יחיד או לשוכר שהוא חבר-בני-אדם שקבע לענין זה נציב מס הכנסה בהודעה שפורסמה ברשומות, לאחר שנחה דעתו כי עיקר פעילותו היא למטרות מתן דיור לזכאים שקבע משרד הבינוי והשיכון, לקליטת עליה, לבריאות או לסעד, והוא שוכר את הדירה כדי להשכירה למטרה כאמור ליחיד שאינו עובד באותו חבר-בני-אדם, ובלבד שהפעילות האמורה של החבר אינה למטרת ריווח."

(ההדגשות אינן במקור – ג"ר)

 

הפטור נקבע בחוק כדלקמן:

"2.       פטור.

(א)   יחיד שהיתה לו בשנת המס הכנסה של דמי שכירות, יהא פטור ממס על הכנסה זו, ובלבד שלא היתה לו הכנסה מהשכרת דירות מגורים בסכום כולל העולה על 4,200 שקלים חדשים (להלן - התקרה) בשל חודש השכרה כלשהו בשנת המס; לענין סעיף זה יראו כהכנסת היחיד גם הכנסה של דמי שכירות של בן זוגו המתגורר עמו או של ילדו שעד גיל שמונה עשרה.

(ב)   יחיד שהיתה לו בשנת המס הכנסה מהשכרת דירות מגורים, העולה על התקרה, יהיה פטור ממס על הכנסה של דמי שכירות עד גובה התקרה המתואמת.

(ג) לענין סעיף זה, "התקרה המתואמת" - התקרה לאחר שהופחת ממנה הסכום שבו עולה ההכנסה מהשכרת דירות מגורים על התקרה.

3.         תנאי לפטור
הפטור לפי סעיף 2 יחול רק אם בידי המשכיר מסמך בחתימת ידו של השוכר המאשר כי הדירה משמשת לו למגורים בלבד."
הוראות חוק מס הכנסה מקנות פטור ממס בגין הכנסות מהשכרת דירה למגורי השוכר שהוא יחיד (בגדר "יחיד" נכלל גם חבר בני אדם שאושר בידי הנציב לאחר ששוכנע כי עיקר פעולתו של חבר בני אדם זה היא מתן דיור לזכאים, ושפעילותו אינה למטרת רווח וכו').

הוראות חוק מס הכנסה קבעו תקרת פטור שקְטֵנה מרגע שההכנסה עולה עליה, עד לכפל התקרה. אם מגיעים לתקרה הוראות הפטור אינן רלוונטיות.

מהיבט הפטור - לפי חוק מס הכנסה נראה כי בעלי הדירות שהשכירו את דירותיהם לא יוכלו ליהנות ממנו, מפני שהדירות המושכרות אינן משמשות למגורי השוכר שהוא יחיד. עמדה זו מתחזקת כששוכר המשנה הוא חברה, וכשניתן לטעון כי עצם השימוש בשוכר המתווך בין בעלי הדירות לבינה נועד ליצור כלפיהם מצג שווא שעלול לחשוף את השוכר המתווך ואת החברה לתביעות נזיקין מצד המשכירים בגין הנזקים שייגרמו להם בשל שלילת הפטור שהיו זכאים לו.

הדירות ששכר האדם נשוא השאלה לא נשכרו לשם מגוריו של אותו אדם, ועל כן אינן עומדות בתנאים למתן פטור למשכירי דירות.

האדם המשכיר את הדירות הלאה לא ייהנה מהפטור נשוא הסעיף משום שהוא משכיר את הדירות לחברה ולא ליחיד, ומשום שהדירות משמשות למגורים של עובדי החברה שאינה חברה שפועלת שלא למטרות רווח. משום כך אין עמידה בתנאי החוק, מה גם שאם מביאים בחשבון את היקף הפעילות המתואר ואת שיעור דמי השכירות המקובל כיום, אפשר להניח שדמי השכירות יעלו ככל הנראה על כפל התקרה ויביאו לביטול הפטור.

קיראו עוד ב"בארץ"

בנוגע למסלול המס המופחת, קובעות הוראות סעיף 122 לפקודה כדלקמן:

"122. השכרת דירת מגורים

(א)     יחיד שהיתה לו בשנת המס הכנסה מדמי שכירות מהשכרת דירה המשמשת למגורים בישראל (להלן בסעיף זה - הכנסה מדמי שכירות), יהא רשאי לשלם עליה מס בשיעור של 10% ממנה במקום המס שהוא חייב עליה לפי סעיף 121, אם ההכנסה מדמי שכירות אינה הכנסה מעסק כאמור בסעיף 2(1).

(א1)   מס כאמור בסעיף קטן (א) ישולם בתוך 30 ימים מתום שנת המס שבה היתה ליחיד הכנסה מדמי שכירות, אלא אם כן שילם היחיד באותה שנת מס מקדמות לפי סעיף 175.

(ב)     (בוטל).

(ג)      על אף האמור בכל דין, יחיד שבחר לשלם מס כאמור בסעיף קטן (א), לא יהא זכאי לנכות פחת או הפחתה אחרת בשל הדירה, או הוצאות שהוצאו בייצור ההכנסה מדמי השכירות, ולא יהא זכאי לקיזוז, לזיכוי או לפטור מההכנסה מדמי השכירות או מהמס החל עליה; ואולם לענין חישוב מס השבח החל במכירת הדירה, יווסף לשווי המכירה הסכום המרבי של הפחת או ההפחתה שניתן היה לנכותו לפי כל דין, אילולא סעיף קטן זה, לתקופה שבה שילם היחיד מס כאמור בסעיף קטן (א).

(ד)-(ה) (בוטלו)."

הוראות סעיף 122 קובעות הטבת מס ליחיד שהייתה לו הכנסה מדמי שכירות של דירה המשמשת למגורים ולפיה ישלם על ההכנסה מס בשיעור 10% ובלבד שההכנסה מדמי השכירות אינה הכנסה מעסק כאמור בסעיף 2(1) לפקודה.

יחיד כאמור שבחר במסלול זה לא יהיה זכאי לנכות פחת או כל הוצאה אחרת שהוצאה בייצור ההכנסה מדמי השכירות ולא יהיה זכאי לקיזוז, לזיכוי או לפטור מההכנסה מדמי השכירות.

בעת חישוב מס השבח שיחול על מכירת דירה שההכנסות ממנה מוסו כאמור, יתווסף לשווי המכירה הסכום המרבי של הפחת או ההפחתה שניתן היה לנכות אלמלא הוראות סעיף 122(ג) לתקופה שבה נהנה הבעלים מהמס המופחת.

בעת מכירת הדירה עלולה השכרת דירות כאמור ליצור למשכירים חבות מס בהיקף ניכר אם מביאים בחשבון את משך התקופה שבה הושכרו הדירות מתוך ניצול מסלול המס המופחת.

בהיבט הוראות הפקודה והזכאות לחבות מס מופחתת יכולה להיטען הטענה כי הן המשכירים בעלי הדירות והן האדם ששכר אותן יוכלו ליהנות מהוראות סעיף 122 לפקודה, שכן לשון הסעיף אינה מתנה את מתן המס המופחת לדירה המשמשת למגורים בבחינה של זהות היחיד הנהנה מההכנסה מהשכרה או בהצבת סייגים בנוגע אליו (אין התניה כי עליו להיות הבעלים של הדירות המושכרות וכד') או בכך שהשוכר יתגורר בדירות הלכה למעשה.

ואולם אותו אדם לא יוכל לדרוש הוצאות ולכן המס שישולם יהיה על כלל ההכנסות שיהיו לו מהשכרת הדירות בשכירות המשנה, בלי להתחשב בהוצאות שהיו לו על שכירתן.

מאפייניה של פעילות כמו זו המתוארת לעיל, שבמסגרתה שוכר אדם דירות לשם השכרתן לאחרים, עולים לכדי פעילות עסקית של עסק לשכירת דירות והשכרתן, ובמקרה כזה יהיה השוכר חייב במס בשיעור מלא ורגיל על הכנסותיו. לדעתנו זו גם האפשרות הסבירה (ואף הנכונה) לאפיון הפעילות נשוא העובדות המתוארות בשאלה.

רשות המסים עלולה לטעון כי אין מדובר בהשכרה למגורים כי אם בהשכרה לעסק של מגורים ולנסות להביא לשלילת הפטור של בעלי הדירות המשכירים.

הנזקים שעתידים להיגרם לבעלי הדירות שהשכירו אותן לאדם שבשאלה עשויים להיות משמעותיים מהיבט המס – היעדר זכאות למסלול הפטור, חבות (במקרה הטוב) במסלול המס המופחת והגדלת החבות במס שבח בעת המכירה.

בתשובתנו לא נכנסנו לשאלות או למשמעויות שעשויות להיות לצורת ההתארגנות המתוארת בשאלה; אכן עלולים לטעון לגביהן שיש להן נפקויות שאינן רק במישור האזרחי, וכי יש להן סממנים של מלאכותיות או השלכות הנובעות מכך על מיסוי בעלי הדירות.

השכרת הדירות בשכירות משנה בידי השוכר היחיד, בלי להיכנס לשאלה אם היא מותרת בחוזה ההתקשרות עם בעלי הנכס, ולאור זהות השוכר - חברת בנייה, אינה פעילות שפטורה ממס על פי חוק מס הכנסה שצוין לעיל.

 

המשיב – ממשרד רוטמן עורכי דין

 

התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן. אין במידע המופיע באתר "כל מס" או בירחון "ידע למידע" או בשירות הניתן למנויי האתר כדי להוות ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ואין באמור כדי להוות מענה לנסיבות מקרה קונקרטיות ו/או ספציפיות, לחוות דעה או להביע עמדה ביחס למקרה מסוים

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מזוודה עמוס בכדורי ויאגרה, צילום: דוברות רשות המסיםמזוודה עמוס בכדורי ויאגרה, צילום: דוברות רשות המסים

בפעם השניה: ניסה להבריח 30,000 כדורי ויאגרה - ונתפס בנתב"ג

הנוסע, שכבר נתפס בעבר בניסיון הברחה דומה, חזר מהודו כשבמזוודותיו 30 אלף כדורים בשווי מוערך של 600 אלף שקל; הכדורים ללא אישור משרד הבריאות; דרכונו נלקח ובמכס בוחנים הגשת כתב אישום

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רשות המסים

נסיונות ההברחה בנתב"ג מייצרים לאחרונה כותרות, הפעם מדובר כבר בפעם השניה שהאדם הזה מייצר כותרת. תושב קריית אתא, שחזר לישראל אחרי חמישה ימי שהות בהודו, נעצר באולם הנוסעים של נמל התעופה בן-גוריון, כשבמזוודותיו 30,000 כדורי ויאגרה לא מאושרים לשימוש על פי חוקי משרד הבריאות.

הכדורים, שערכם מוערך בכ-600 אלף שקל, נתפסו על ידי בודקי המכס אחרי שהנוסע ניסה לעבור דרך המסלול הירוק. בדיקה קצרה של המזוודות חשפה: שתי מזוודות עמוסות בכדורים.

מדובר ככל הנראה במהלך מתוכנן מראש, ולא בניסיון חד-פעמי. מחקירה שבוצעה על ידי יחידת הסמים והמכס של נתב"ג (יס"מ) עולה כי מדובר בהברחה נוספת של אותו אדם - משה לוי -אשר נתפס כבר בחודש אפריל האחרון באירוע דומה. אז גם הובא בפני שופט, שוחרר בתנאים מגבילים, ודרכונו נלקח ממנו.

המקרה הנוכחי התרחש בטיסת הראשונה בה חזר אחרי שהשיבו לו את הדרכון, צעד שמעלה שאלות לא פשוטות על האפקטיביות של ההגבלות שהוטלו עליו בעבר.

גם הפעם הובא לוי בפני שופט בית משפט השלום בראשון לציון, ושוחרר בתנאים מגבילים. דרכונו נלקח ממנו לתקופה של 180 יום, בזמן שבמכס שוקלים אם להגיש נגדו כתב אישום.