קריסת MF Global - זו תזכורת לסיכון מסוג אחר עבור המוסדיים

יניב פגוט, אסטרטג ראשי קבוצת איילון, מתייחס לסיכונים של תיק הנכסים המוסדי ולמגמת המובילים המוסדיים
יניב פגוט | (1)

תיק הנכסים המוסדי חווה בשנים האחרונות מגמה מואצת של הסטת נכסים משוק ההון המקומי לשוקי ההון הגלובליים. ברבעון השלישי של השנה עלה שווי תיק הנכסים של תושבי ישראל בחו"ל בכ-1.4 מיליארדי ש' והסתכם בכ-283 מיליארדי ש'. רכיב המניות בחו"ל הסתכם ב-135 מיליארדי ש', בנוסף נרשמו עליות בשווי החזקות אג"ח הזרות בכ-3.2 מיליארדי ש', וברכיב הפיקדונות בחו"ל. גם פיחות השקל מול הדולר השפיע ברבעון השלישי, על הגדלת שווי התיק בשקלים. מתחילת השנה עלה שווי תיק הנכסים של תושבי ישראל בחו"ל בכ-4 מיליארדי ש', שווי החזקות האג"ח הזרות עלה ב-8 מיליארדים, וקוזז בחלקו ע"י הירידה של רכיבי המניות והפיקדונות בהיקף של כ-2 מיליארדים כל אחד.

כל מי שעיניו בראשו מבין, כי מגמת הסטת הכספים של משקיעים מוסדיים מקומיים לשווקים זרים תמשך בטווח הנראה לעין, וגם הציבור הרחב אשר גורר רגליו בכל האמור בהגדלת רכיב השקעה בשווקים זרים, צפוי להצטרף בשנים הקרובות למגמה אשר מובילים הגופים המוסדיים המקומיים מזה זמן.

השילוב בין התמקצעות עולם ההשקעות המקומי עם התחזית שלנו ליציבות שער החליפין של הדולר אל מול השקל (אשר חולשתו שחקה בשנים האחרונות חלק לא מבוטל מביצועי תיק המניות הנקוב בדולר אמריקני), יתמכו במגמת הסטת כספים לחו"ל. הוצאות כספים להשקעות בחו"ל כרוכה בסיכונים לא מעטים. אולם ברוב המקרים, מנהלי השקעות נוהגים להתמקד בסיכוני השוק, דוגמת שינויים מחירי המניות, שינויים בריביות ובשערי חליפין וכו'. ה-D.N.A וכישוריהם של רוב המשקיעים המקומיים הוא ניתוח איומים מעולם ההשקעות, ואילו בכל האמור בסיכונים תפעוליים, רמת המודעות, הידע והכישורים המקומיים אינה מספקת.

קריסת MF Global בחודש שחלף מציבה בפנינו מראה בכל האמור בסיכון התפעולי הכרוך בהשקעה בשווקים זרים. לא רבים מן הציבור הרחב ואנשי המקצוע המקומיים הכירו את הברוקר MF Global ערב קריסתו וגם כיום נראה לרבים כי מדובר בברוקר איזוטרי. אך לא כך הדבר, MF Global היה עד לפשיטת הרגל שלו בחודש שעבר אחד מהברוקרים המובילים בעולם במסחר בנגזרים בסחורות. החברה הייתה אחת מ-22 עושי השוק של אג"ח ארה"ב.

היא סיפקה פתרונות מסחר בחוזים ואופציות על מגוון נכסים, כגון מטבעות, סחורות, אגרות חוב ומניות. החברה סיפקה נגישות ל-70 זירות מסחר ברחבי הגלובוס והיוותה את הברוקר המוביל ברבים מזירות מסחר אלו. קריסת MF Global גילתה כי בחשבונות הלקוחות של הברוקר הציבורי הגדול, אשר נוהל על ידי כוכב גולדמן זאקס לשעבר Jon Corzine, חסרים כ-1.3 מיליארד דולרים.

כלל ברזל בכל האמור בניהול חשבונות לקוח אצל ברוקרים הינו הפרדה בין כספי הלקוחות לכספי הנוסטרו, ככל הנראה במקרה של הברוקר MF Global, הכלל הזה היה מפלסטלינה. חשיפת לקוחותיו של הברוקר נובעת בעיקרה ממזומן ואג"ח ממשלתי קצר, אשר שימשו לביטחונות לטובת מסחר בחוזים עתידיים. כעת מונה "מאתר מקצועי" מיוחד אשר מנסה לאתר 1.3 מיליארדי דולרים אבודים.

לצערנו, לא מדובר בפעם הראשונה בשנים האחרונות שגוף פיננסי עולמי מכובד נעלם בין לילה ומותיר משקיעים מקומיים אובדי עצות ומבוהלים. לכולנו זכורים קריסות ליהמן ברדרס, ביר סטרנס, קרנות מאדוף וכו', אשר פגעו גם בגופים בולטים בשוק המקומי. השמרנות המקומית, חוסר התחכום ואף עודף מזל, הם שסייעו לגופים המקומיים לשרוד בפגיעות נסבלות את הפיאסקואים העולמים הקודמים. אולם ככל שמרכיב ההשקעות והפעילות בחו"ל גדל באופן קונסיסטנטי, כך גדלים חשיבותם של הבנה, ניתוח והגנות מפני הסיכונים התפעוליים הכרוכים בהשקעות סחירות בין לאומיות.

המשקיעים המקומיים חייבים לייצר מנגנוני ניהול סיכונים תפעוליים ברמה הגבוהה ביותר ולהיעזר במומחים מקומיים ובינלאומיים על מנת לנהל סיכונים אלו. זאת על מנת שלא למצוא עצמם מתמודדים עם קריסת מוסדות פיננסיים, דוגמת חברת תעודות סל עולמית בולטת, קריסת מסלקות חוזים עתידיים, קרנות גידור וכו'. ככל שמרכיב חו"ל בתיקי ההשקעות גדול יותר, כך הוא עלול לפגוע בגופים המקומיים בצורה קשה יותר. בעולם ההשקעות המודרני מנוהלים חלק מהחשיפות והגידורים הפיננסים באמצעות נגזרים, חשוב לנסות ולוודא כי הצד השני לעסקאות מסוגל לעמוד בהתחייבויותיו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דובי 26/11/2011 01:04
    הגב לתגובה זו
    מה שמפתיע זה שלכל כתבה זבל כאן כן מגיבים בסיטונאות וכאן דממה. בטח רוב האנשים לא מבינים מה כתבת. יישר כח.
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".