קריסת MF Global - זו תזכורת לסיכון מסוג אחר עבור המוסדיים

יניב פגוט, אסטרטג ראשי קבוצת איילון, מתייחס לסיכונים של תיק הנכסים המוסדי ולמגמת המובילים המוסדיים
יניב פגוט | (1)

תיק הנכסים המוסדי חווה בשנים האחרונות מגמה מואצת של הסטת נכסים משוק ההון המקומי לשוקי ההון הגלובליים. ברבעון השלישי של השנה עלה שווי תיק הנכסים של תושבי ישראל בחו"ל בכ-1.4 מיליארדי ש' והסתכם בכ-283 מיליארדי ש'. רכיב המניות בחו"ל הסתכם ב-135 מיליארדי ש', בנוסף נרשמו עליות בשווי החזקות אג"ח הזרות בכ-3.2 מיליארדי ש', וברכיב הפיקדונות בחו"ל. גם פיחות השקל מול הדולר השפיע ברבעון השלישי, על הגדלת שווי התיק בשקלים. מתחילת השנה עלה שווי תיק הנכסים של תושבי ישראל בחו"ל בכ-4 מיליארדי ש', שווי החזקות האג"ח הזרות עלה ב-8 מיליארדים, וקוזז בחלקו ע"י הירידה של רכיבי המניות והפיקדונות בהיקף של כ-2 מיליארדים כל אחד.

כל מי שעיניו בראשו מבין, כי מגמת הסטת הכספים של משקיעים מוסדיים מקומיים לשווקים זרים תמשך בטווח הנראה לעין, וגם הציבור הרחב אשר גורר רגליו בכל האמור בהגדלת רכיב השקעה בשווקים זרים, צפוי להצטרף בשנים הקרובות למגמה אשר מובילים הגופים המוסדיים המקומיים מזה זמן.

השילוב בין התמקצעות עולם ההשקעות המקומי עם התחזית שלנו ליציבות שער החליפין של הדולר אל מול השקל (אשר חולשתו שחקה בשנים האחרונות חלק לא מבוטל מביצועי תיק המניות הנקוב בדולר אמריקני), יתמכו במגמת הסטת כספים לחו"ל. הוצאות כספים להשקעות בחו"ל כרוכה בסיכונים לא מעטים. אולם ברוב המקרים, מנהלי השקעות נוהגים להתמקד בסיכוני השוק, דוגמת שינויים מחירי המניות, שינויים בריביות ובשערי חליפין וכו'. ה-D.N.A וכישוריהם של רוב המשקיעים המקומיים הוא ניתוח איומים מעולם ההשקעות, ואילו בכל האמור בסיכונים תפעוליים, רמת המודעות, הידע והכישורים המקומיים אינה מספקת.

קריסת MF Global בחודש שחלף מציבה בפנינו מראה בכל האמור בסיכון התפעולי הכרוך בהשקעה בשווקים זרים. לא רבים מן הציבור הרחב ואנשי המקצוע המקומיים הכירו את הברוקר MF Global ערב קריסתו וגם כיום נראה לרבים כי מדובר בברוקר איזוטרי. אך לא כך הדבר, MF Global היה עד לפשיטת הרגל שלו בחודש שעבר אחד מהברוקרים המובילים בעולם במסחר בנגזרים בסחורות. החברה הייתה אחת מ-22 עושי השוק של אג"ח ארה"ב.

היא סיפקה פתרונות מסחר בחוזים ואופציות על מגוון נכסים, כגון מטבעות, סחורות, אגרות חוב ומניות. החברה סיפקה נגישות ל-70 זירות מסחר ברחבי הגלובוס והיוותה את הברוקר המוביל ברבים מזירות מסחר אלו. קריסת MF Global גילתה כי בחשבונות הלקוחות של הברוקר הציבורי הגדול, אשר נוהל על ידי כוכב גולדמן זאקס לשעבר Jon Corzine, חסרים כ-1.3 מיליארד דולרים.

כלל ברזל בכל האמור בניהול חשבונות לקוח אצל ברוקרים הינו הפרדה בין כספי הלקוחות לכספי הנוסטרו, ככל הנראה במקרה של הברוקר MF Global, הכלל הזה היה מפלסטלינה. חשיפת לקוחותיו של הברוקר נובעת בעיקרה ממזומן ואג"ח ממשלתי קצר, אשר שימשו לביטחונות לטובת מסחר בחוזים עתידיים. כעת מונה "מאתר מקצועי" מיוחד אשר מנסה לאתר 1.3 מיליארדי דולרים אבודים.

לצערנו, לא מדובר בפעם הראשונה בשנים האחרונות שגוף פיננסי עולמי מכובד נעלם בין לילה ומותיר משקיעים מקומיים אובדי עצות ומבוהלים. לכולנו זכורים קריסות ליהמן ברדרס, ביר סטרנס, קרנות מאדוף וכו', אשר פגעו גם בגופים בולטים בשוק המקומי. השמרנות המקומית, חוסר התחכום ואף עודף מזל, הם שסייעו לגופים המקומיים לשרוד בפגיעות נסבלות את הפיאסקואים העולמים הקודמים. אולם ככל שמרכיב ההשקעות והפעילות בחו"ל גדל באופן קונסיסטנטי, כך גדלים חשיבותם של הבנה, ניתוח והגנות מפני הסיכונים התפעוליים הכרוכים בהשקעות סחירות בין לאומיות.

המשקיעים המקומיים חייבים לייצר מנגנוני ניהול סיכונים תפעוליים ברמה הגבוהה ביותר ולהיעזר במומחים מקומיים ובינלאומיים על מנת לנהל סיכונים אלו. זאת על מנת שלא למצוא עצמם מתמודדים עם קריסת מוסדות פיננסיים, דוגמת חברת תעודות סל עולמית בולטת, קריסת מסלקות חוזים עתידיים, קרנות גידור וכו'. ככל שמרכיב חו"ל בתיקי ההשקעות גדול יותר, כך הוא עלול לפגוע בגופים המקומיים בצורה קשה יותר. בעולם ההשקעות המודרני מנוהלים חלק מהחשיפות והגידורים הפיננסים באמצעות נגזרים, חשוב לנסות ולוודא כי הצד השני לעסקאות מסוגל לעמוד בהתחייבויותיו.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דובי 26/11/2011 01:04
    הגב לתגובה זו
    מה שמפתיע זה שלכל כתבה זבל כאן כן מגיבים בסיטונאות וכאן דממה. בטח רוב האנשים לא מבינים מה כתבת. יישר כח.
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אל על
צילום: דוברות אל על

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על

אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה? 

רן קידר |
נושאים בכתבה אל על

מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים. 

אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים  נמוכים יותר. 

אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר. 


אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון  דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.