האם מערכות הייעוץ של הבנקים בישראל באמת יעילות?

לקוחות רבים בישראל מודאגים מהמצב של תיק ההשקעות שלהם, ויש להם סיבה מאד טובה לכך; מה לא מגלים לנו נציגי הבנקים בעת הרכב תיק השקעות?
תטא 1 בית השקעות |

כאשר התחלתי לעסוק בשוק ההון, ניסיתי להבין מה באמת המשמעות של "השקעות אלטרנטיביות" אז החלטתי ללמוד על הנושא. היום ניתן למצוא חומר רב באינטרנט וחיפוש בגוגל הופך מידע מקצועי ברמה הגבוהה ביותר לנגיש. אחרי שעות רבות של חיפוש, לימוד וקריאה אינטנסיבית, נתקלתי בהתייחסות של הבנקים הגדולים בחו"ל לנושא זה. המאמר הראשון שמצאתי היה של בנק אוף אמריקה, בו צוין שעל מנת לפזר היטב את הסיכון בתיק ההשקעות, יש לשלב בו אסטרטגיות דו כיווניות. לאחר מכן מצאתי מאמר של HSBC אשר מפרט ומסביר באמצעות מודל מרקוביץ, מדוע השקעות אלטרנטיביות תורמות הן לתשואה והן להקטנת הסיכון של תיקי השקעות? או במילים אחרות לתזוזת עקומת היעילות למעלה ושמאלה.

השקעות אלטרנטיביות פותחו במשך השנים על ידי קרנות הגידור ומהותן היא השגת תשואה ללא קשר להתנהגות השוק. מבחינה מעשית ההבדל הוא שהשקעות רגילות נמדדות מול מדד היחס שלהן ולעומתן בהשקעות אלטרנטיביות ההצלחה נמדדת מול יעד רווח שאמור להיות מושג בכל מצב שוק.

בין האסטרטגיות השונות של השקעות אלטרנטיביות ניתן למצוא את לונג שורט מניות, לונג שורט איגרות חוב, ארביטראז' סטטיסטי, ארביטראז' אג"ח להמרה, ניהול חוזים ואופציות, מקרו גלובל ועוד אסטרטגיות רבות אחרות.

בהמשך מצאתי עוד ועוד מאמרים ומחקרים רבים של מנהלי ויועצי השקעות. כל מאמר או מחקר שכזה מסביר את חשיבותן של ההשקעות האלטרנטיביות לפיזור הסיכון של תיקי השקעות מזוויות שונות. את המאמרים הללו כל אחד יכול למצוא על ידי חיפוש קצר בגוגל, כולל יועצי ההשקעות ומחלקות המחקר התומכות מבחינה מקצועית ביועצים. מדוע אם כך, כאשר לקוח סטנדרטי מגיע לבנק בסניף כלשהו ומקבל ייעוץ בין השאר על הרכב תיק ההשקעות שלו וחלוקה בין האפיקים השונים, אין התייחסות להשקעות אלטרנטיביות? מדוע הרוב המוחלט של תיקי השקעות בישראל כוללים רק איגרות חוב ומניות בצורה ישרה או דרך קרנות נאמנות ותעודות סל?

מערכות הייעוץ בבנקים בישראל אינם מספקים ללקוחותיהם את הפיזור האידיאלי של הסיכון בתיק ההשקעות זאת משום שאם כל הרכיבים בתוך תיק ההשקעות מתנהגים בצורה דומה ובמתאם גבוה לשוק, אזי הסיכון אינו קטן. פיזור הוא הדבר הבסיסי ביותר בבניית תיק השקעות.

מפליא מאד שלא נעשה דבר עד כה בכדי לסגור את הפער מול ארה"ב ואירופה מבחינת בניית תיק השקעות. כאשר יועץ השקעות בארה"ב בונה תיק ללקוח, מקובל להקצות 10%-30% מהתיק להשקעות אלטרנטיביות. בגלל הקשר הנמוך של תשואות השקעות כאילו לרווחים או הפסדים בשוקי המניות ואיגרות החוב, החשיבות של שילובן בכל תיק השקעות הוא קריטי להשגת היחס האופטימלי בין סיכוי לסיכון, להקטין את תלות התשואה בעליית שערי המניות ובירידת הריבית ולמנוע מצב בו כל הרכיבים בתיק יתנהגו בצורה דומה.

יועצי השקעות בישראל אינם מודעים דיו לחשיבות של השקעות אלטרנטיביות וזאת בגלל שמערכות הייעוץ של הבנקים לא מספקות להם את המידע הדרוש. הבנק היחידי שעשה צעד ראשון בנושא הוא בנק דיסקונט שמחלקת המחקר שלו הוציאה מסמך ליועצים המסביר את החשיבות של שילוב השקעות אלטרנטיביות בתיקי הלקוחות וכיצד לבצע אותם, אולם גם בדיסקונט הדרך עוד רחוקה ועד שהיועצים אכן יהיו מודעים ויפעלו בהתאם ייקח עוד זמן.

לאחרונה שוחחתי עם נאדיה פאפג'ניס, אסטרטגית השקעות אלטרנטיביות בחברת הדירוג "מורנינגסטאר" בארה"ב, נאדיה היתה המומה מכך שאין שום התייחסות להשקעות אלטרנטיביות על ידי הבנקים בישראל, והתקשתה להאמין שתיקי השקעות בישראל מכילים איגרות חוב ומניות בלבד. בראיון מצולם איתה מסבירה נאדיה כי אחד ההבדלים בין השקעות רגילות להשקעות אלטרנטיביות הוא ניהול סיכונים שאינו קיים בהשקעות הרגילות. מסיבה זו, מסבירה נאדיה, ככל שהלקוח סולידי יותר כך יש להגדיל את החלק של השקעות אלטרנטיביות בתיק שלו.

אם הבנקים בישראל רואים את טובת הלקוח לנגד עיניהם, ואם הרצון שלהם הוא להגיע לתיק השקעות מאוזן ברמה אופטימלית אזי יש לעדכן את מערכות הייעוץ בישראל כך שיכירו בחשיבותן של השקעות אלטרנטיביות ולמעשה כאשר יועץ בונה תיק ללקוח, התיק צריך לכלול השקעות אלו ובתמיכת מחלקת המחקר.

הייעוץ בבנקים מתבצע גם על פי מודלים של דירוג קרנות נאמנות. המודלים הקיימים מחטיאים את מטרתם שכן המודלים יודעים להשוות בין קבוצה של קרנות דומות ולקבוע מי מבניהן טובה יותר או גרועה פחות. כדי להמחיש את הנושא ניתן דוגמא קיצונית, נניח שקיימות 20 קרנות שמשקיעות במניות היתר ושאנחנו נמצאים בסוף שנת 2008 כאשר מדד היתר ירד בכ-65%.

נניח גם שכל הקרנות היו גרועות ושכולן ירדו ביותר מ-65% כך שאף אחת מהן לא הצדיקה את עמלת הניהול שלה ולא נתנה תועלת למשקיעים. למרות האפיק הגרוע והביצועים הגרועים של כל הקרנות באפיק, יקבלו 4 מתוך 20 הקרנות הללו חמישה כוכבים שהוא הדירוג הגבוה ביותר. למרות תכונות אילו, חלק מהיועצים רואים בדירוג את הכלי שבאמצעותו ניתן לקבוע האם קרן היא טובה או לא. בגלל מגבלות המודלים, יש להשתמש בהם רק בשלב האחרון של בחירת הכלי הספציפי ורק אחרי שהחלטנו על סכום השקעה באפיק מסוים כלומר, קודם כל אסט אלוקיישן.

חישוב מקדם המתאם של השקעה כלשהי להשקעה אחרת חשוב מאוד עבור המשקיעים והיועצים בקבלת החלטותיהם. הסיבה לכך היא שככל שהמתאם נמוך יותר, כך ניתן להקטין את הסיכון בצורה יעילה יותר. שום מודל להערכת ביצועי קרנות נאמנות אינו מכיל מידע על מקדם המתאם של הקרן למניות ולאיגרות חוב. על המודלים להוסיף פרמטר חשוב זה למודל להערכת ביצועי קרנות כדי שהיועץ יידע לבחור קרן שמקדם המתאם שלה להשקעות מסורתיות נמוך ככל האפשר. חישוב כזה הוא חישוב פשוט וקריטי לקבלת החלטה.

בניגוד לעבר בו השקעות אלטרנטיביות היו אפשריות רק דרך קרנות גידור ועבור משקיעים גדולים בלבד, היום גם למשקיע הקטן יש יכולת לפזר את כספו בצורה נכונה. בשנתיים האחרונות הונפקו תעודות סל בחו"ל על קרנות גידור וקרנות נאמנות רבות בארץ ובחו"ל משתמשות באסטרטגיות הגידור כדי להניב רווח בכל מצב של השוק.

ואיפה הרשות לניירות ערך שמבצעת פיקוח על המודלים של הערכת ביצועי קרנות, על מערכות הייעוץ ועל יועצי ההשקעות? מסקרן אותי לדעת כמה זמן ייקח עד שבישראל יתחילו לפעול ולייעץ כמו בארה"ב ובאירופה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.