חישוב נפרד להכנסות בני זוג שמקורן בשתי חברות בבעלות הבעל
שני בני הזוג מורשי חתימה בחברת השכרת החנויות. מחברת השכרת הנכסים יוצאת משכורת לאשה
שאלה
-------------
ליזם שתי חברות בבעלותו המלאה. החברה הראשונה מנהלת רשת חנויות של ביגוד, והחברה השנייה רוכשת חנויות ומשכירה אותן. מחברת הביגוד יוצאת לו משכורת. מחברת השכרת הנכסים יוצאת משכורת לאשתו, שרשומה כמנהלת החברה.
השאלות:
1. האם רשות המסים (מס הכנסה) יכולה לטעון לחישוב מס מאוחד?
2. שני בני הזוג מורשי חתימה בחברת השכרת החנויות. האם האישה צריכה להיות חתומה על חוזי הרכישה של החנויות, או שאין לכך חשיבות?
תשובה
-------------
מבחינה עובדתית, אם הבעל הוא זה שעובד בשני העסקים, אזי רשויות המס יוכלו לטעון כי השכר לאישה הוא פיקציה, וגם השכר מחברת השכרת הנכסים צריך להיות משולם לבן הזוג. טענה במישור זה אינה קשורה כלל לכללי החישוב המאוחד והנפרד, ולכן המשך התשובה יהיה תחת ההנחה שבת הזוג אכן פועלת בעסק השכרת הנכסים.
משכך הוא, אביא להלן את נוסחו של סעיף 66(ד) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 (להלן: "הפקודה"), אשר עשוי להיות רלוונטי לענייננו:
"הוראות סעיף קטן (א) [המאפשר חישוב נפרד - ר"א] לא יחולו אלא אם הכנסת בן-הזוג האחד באה ממקור הכנסה שהוא בלתי תלוי במקור ההכנסה של בן-הזוג השני, ולא יראו הכנסת בן-הזוג האחד כאמור אם היא באה, בין השאר, מאחד מאלה:
(1) עסק או משלח-יד של בן-הזוג השני;
(2) חברה אשר בה יש לשני בני-הזוג או לבן-הזוג השני, במישרין או בעקיפין, זכות בהנהלה או 10% מזכויות הצבעה, אלא אם היתה למקבל ההכנסה הכנסה כאמור מהחברה זמן סביר, ולא פחות משנה, לפני נישואיו או חמש שנים לפני שלבן-זוגו היתה זכות כלשהי, במישרין או בעקיפין, בחברה;
(3) שותפות אשר בה יש לשני בני-הזוג או לבן-הזוג השני, במישרין או בעקיפין, 10% לפחות מהונה או מהזכות לרווחיה, אלא אם היתה למקבל ההכנסה הכנסה כאמור מהשותפות זמן סביר, ולא פחות משנה, לפני נישואיו או חמש שנים לפני שלבן-זוגו היתה זכות כלשהי, במישרין או בעקיפין, בשותפות." (ההדגשה והאמור בסוגריים אינם במקור).
מלשון הסעיף שלעיל, ניתן להבין כי אכן החזקה היא שמקורות ההכנסה של בני הזוג - משתי החברות ששייכות לבעל - תלויים זה בזה, ולא מזכים בחישוב נפרד על פי סעיף 66(א) לפקודה.
למרות זאת, יש לציין כי על פי פסיקת בית המשפט העליון, קביעת התלות דלעיל היא חזקה הניתנת לסתירה על ידי הוכחת אי תלות. ראו לעניין זה את פסק הדין בעניין קלס שנדון בבית המשפט העליון [ע"א 900/01 קלס נ' פקיד שומה תל אביב 4 , פ"ד נז(3), 750] ואת דרך יישומו בפסקי הדין הבאים: עמ"ה 1037/07 [יצחק כהן ואח' נ' פקיד שומה עפולה, מיסים כד/1 (פברואר 2010) ה-21], וכן עמ"ה 1250/05 [שקורי שרה ואח' נ' פקיד שומה כפר סבא, מיסים כג/4 (אוגוסט 2009), ה-16], בהם נתקבלה טענת הנישומים להיעדר תלות ואושר חישוב נפרד (על פסקי דין אלה ערערה רשות המסים, אך עדיין אין פסק דין בערכאת הערעור).
מנגד, ישנה פסיקה מחוזית שעל אף פסק הדין קלס לא העניקה זכאות לחישוב נפרד [עמ"ה 540/08 מלכיאלי משה ואח' נ' פקיד שומה אשקלון, מיסים כג/4 (אוגוסט 2009), ה-23] ועמ"ה 542/06 [לס ערן ואח' נ' פקיד שומה אילת, מיסים כג/2 (אפריל 2009) ה-29].
עם זאת, ראו פסק דין נוסף של בית המשפט העליון בעניין שלמה שלם [ע"א 120/86 שלמה שלם נ' פקיד שומה ירושלים, מיסים ג/4, ה-57]. במקרה זה הכנסה מאותו עסק של בני זוג הוכרה כמזכה בחישוב נפרד, מפני שהוכח שכל אחד מבני הזוג עובד על חלק אחר של השירותים הניתנים בעסק (או הלכה למעשה, פועל בעסק אחר שנותן שירותים אחרים). אם גם במקרה הנדון האישה פועלת בעסק א' והאיש פועל בעסק ב', אזי אין לחייב את משכורתם בחישוב מאוחד.
עם זאת, יש לבחון את סבירות המשכורות שכל אדם מושך מעסקו כתלות בעבודה שאותה הוא משקיע ובעסק.
כך למשל, ישנם פסקי דין אשר עסקו באי הכרה במשכורת שמושך בעל שליטה מחברה בשליטתו, לאור מהות העסק של החברה ומהות העבודה של בעל השליטה בה. פסקי דין אלו עסקו בעיקר בנושא הזכאות לפטור ממס על משכורת על פי סעיף 9(5) לפקודה בשל יגיעה אישית, ואפילו עסקו בסכום הסביר של משיכת משכורת על ידי בעל שליטה בחברה להשכרת נכסים, כך שניתן להסיק מהם לענייננו. ראו לשם כך עמ"ה 278/01 + עמ"ה 322/01 (אשר קורנבלום ואח' נ' פקיד שומה עכו, מיסים יח/6), ועמ"ה 382/02 (הופלר משה נ' פקיד שומה חיפה, מיסים כ/2 עמ' ה-14).
התשובות אינן מהוות תחליף לייעוץ משפטי, ואין המומחים המשיבים או המערכת אחראים לתוצאות השימוש בהן.


תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים
בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים
לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש.
"לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.
וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש.
פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?
- המפקח על הבנקים: “השוק השתנה מאז רפורמת בכר - נדרש עדכון רגולטורי”
- בקרוב: מוקד הונאות טלפוני 24/7 בכל הבנקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן).

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר
גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד
אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.
"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"
בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.
לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.
שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.
- תיסגר או לא תיסגר: מה יקרה לגלי צה"ל וכמה היא מפסידה בשנה?
- גנץ לאחר סערת ברדוגו: "אין מקום לתחנה צבאית בישראל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ
לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.
