אדם שוב: "מבין משרדי הפרסום הגדולים, אולי 3 יבצעו קמפיין מדיה חברתית טוב"
אדם שוב, עיתונאי לשעבר מתנהל כיום כהגדרתו כחצי איש PR. כיאות לכזה הוא מתחיל את הראיון מיד בקידום הנושא החשוב מבחינתו, קמפיין בנק לאומי (מיליון סיבות טובות) ומציג בפניי את מכתב התודה (המרשים יש לציין) שנשלח אליו מגליה מאור ובו שביעות רצונו של הבנק מהצלחת המהלך.
שוב שהחל את קריירת התקשורת העצמאית שלו ביום שאחרי העיתונות, מחדר בקצה המסדרון במשרדי 'מגדל שוקי הון' עם עובד וחצי, מתחיל את 2011 לאחר שנה שבה המדיה החברתית הגיעה לנקודת רתיחה. 2010 חייכה לשוב זו הייתה השנה שבה ריפרש, משרדו המתמחה במדיה חברתית רשם זינוק משמעותי וכיום מטפל המשרד במספר לקוחות מובילים כמו בנק לאומי מפעל הפיס ו-AIG ומעסיק כ-15 עובדים. עד כמה חברות כמו שלך מאיימות בתחום המדיה החברתית על משרדי הפרסום הגדולים?
"אני חושב שהחברות נוגסות בתקציבי פרסום ושיווק אבל נוגסות לא פחות בתקציבי PR. התעשייה שלנו נמצאת בעמק שבין תעשיית הפרסום והשיווק וה-PR. כיום בתחילת 2011 אני לא יכול להגיד על מי זה ישפיע יותר, על תעשיית הפרסום או תעשיית יחסי הציבור. בשנים קודמות עבדנו לצד משרדי הפרסום ויחד איתם ואז ב-2010 התעשייה נכנסה למצב מלחמה. ממצב שלקחו אותנו כספקים הפכנו בן לילה לאויבים ומתחרים, אבל עדיין יש לא מעט משרדי פרסום גדולים שעובדים יחד אתנו. חלק מהם חתכו מאיתנו באגרסיביות ולא רוצים שנעבוד עם הלקוחות שלהם, אבל זה מקובל בשוק שיש בו סחר חופשי".
אתה יודע איזה 'כובע' יש לך על הראש, של חברת PR או מדיה חברתית ופרסום?
"התשובה במקרה שלי לפחות, היא חד משמעית, 50% PR ו-50% פרסום. בגלל שה-DNA שלי הוא של עיתונאי וזה לא השתנה כנראה. כשאנחנו עושים מהלך או קמפיין אנחנו בוחנים אותו גם בעיניים של מפרסמים וגם בעיניים של PR ויש דוגמאות: קח למשל את המקרה שבו גליה מאור רצתה להודיע שהיא פורשת המרוץ על לראשות בנק לאומי והם באו אליי ושאלו איך אנחנו משתמשים בכלים שיש לנו בתוך הפרשה העדינה הזו. בהתייעצות שהיתה בינינו לבין אבירם כהן דובר הבנק הוחלט: לא מכנסים מסיבת עיתונאים וגליה כותבת על זה טור בבלוג של בנק לאומי וכך קרה. התוצאה היתה מדהימה מבחינתנו: למחרת היום כל העיתונות הכלכלית לקחה את הטור של גליה מאור והדפיסה אותו מילה במילה ושנית, אף אחד לא היה יכול לעוות את דבריה או להוציא אותם מהקשרם, כמו שקורה לפעמים כשזה עובר בצינור של עיתונאי משום שהדברים קיימים ברשת, במקור. לא יכלו להציק לה בשאלות קשות מדי כי הייתה לה מדיה משלה והיא לא ניצבה בפני כל 'להקת העיתונאים צמאי הדם' וחוץ מזה גם החמיאו לבנק על חדשנותו שכמו ארגונים מסחריים גדולים באירופה ובארה"ב הם יודעים להשתמש בבלוג של הפירמה לצרכיו התקשורתיים".
הכול נשמע טוב ויפה אבל זה נשמע כאילו אתם הופכים את כל המקצוע למלאכותי על חשבון התקשורת האמיתית בין בעלי תפקידים לעיתונאים שמתפקידם לשאול את השאלות הקשות?
"תראה, לדעתי המהפכה הגדולה שאנחנו נמצאים בה עכשיו לא עושה טוב לעיתונות, ואני אומר זאת כעיתונאי לשעבר. אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך שבו מבוזר הכוח הגדול שהיה מרוכז בידי העיתונאים. חלקים מהכוח הזה עוברים למי שעד עכשיו צרך את המוצר של העיתונאים - הגולשים. גליה מאור לא ברחה משאלות, היא כתבה הכל בבלוג שלה ויש שם מקום לשאול שאלות והיא גם ענתה שם לשאלות, אבל וויתרה על המתווך שקוראים לו עיתונאי והצינור המאוד מסוכן לפעמים - שנקרא עיתונות".
אתה מגדיר את עצמך כ-50% פרסום ו-50% PR, למעשה מדובר בהיבט פרסונאלי. ה-DNA של חברת המדיה החברתית ייגזר מהעומד בראשה?
"באופן חד משמעי אפשר לומר שלא במקרה בראשות שני משרדי המדיה החברתית הבולטים עומדים 2 עיתונאים לשעבר (שגיא חמץ. מ"ב) כי האמת היא שכדי לעשות מהלך שיווקי, פרסומי היום אתה חייב להבין ולהבין לעומק את גלי ההדף שסביב העולם הזה שנקרא שיווק ופרסום ועיתונאים באים עם ההבנה הזו. הם מבינים לא איך לדחוף לאנשים מידע אלא איך לעניין אותם. בעולם הפרסום, וזה טבעי, אנחנו חיים בעולמות של הארד-סייל: 'קנה עכשיו, במבצע' וכו'..בעולם החדש שבו אנו חיים עכשיו אנשים בוחרים אם להיחשף לפרסומת. כשבן אדם נחשף למסר פרסומי בפייסבוק זה אחרי שהוא לחץ מרצונו הטוב 'לייק' ולא כמו בעיתון שבו הוא נאלץ לקבל את המידע הפרסומי. DNA של עיתונאי הוא כזה שיודע איך לייצר תוכן מצוין ומעניין שנותן ערך למי שקורא אותו ולא איך לייצר מודעה שתדחוף לגרון של הלקוח את המוצר, וזה בבירור משפיע על העבודה שלנו".
בענף הפרסום תופסים אתכם כבוטיק עם התמחות. כמה זמן אתה חושב שייקח למשרדים הגדולים להוציא אתכם מהמשחק אם במהלכי השתלטות ורכישה או על-ידי זה שירוקנו אתכם מתקציבים?
"אם המשמעות של המילה בוטיק היא שאנחנו עושים עבודה ממוקדת, טובה ועם יחס אישי אז אני מקבל את זה כמחמאה. אם בוטיק הכוונה היא להגיד שאנחנו חסרי משמעות בשוק אז צריך רק להסתכל על רשימת הלקוחות והיקפי הפעילות ולהבין שהמציאות מספרת סיפור אחר.
"זה לא סוד שמשרדי הפרסום ומשרדי יח"צ ביצעו ניסיונות בשנתיים האחרונות לרכוש אותנו וחברות דומות אחרות. זה לא קרה עד עכשיו, ולא כי יש לי איזושהי התנגדות עקרונית לזה. לא הייתה הצעה נכונה שכללה בתוכה משהו שיביא ערך מוסף אמיתי ללקוחות שלנו וגם כזו שתהיה מעניינת עסקית. אם הייתה כזו יכול להיות שהיינו לוקחים אותה. אני לא רואה תהליך שבו משרדי הפרסום המובילים ידרסו אותנו. עד עכשיו רק משרד פרסום אינטראקטיב הצליח לקחת לנו תקציב ולא ננקוב בשמו. לקוחות מבינים שסוג ואיכות הטיפול שהם יקבלו בסוכנויות עצמאיות שזו ההתמחות שלהם נמצא ב-LEVEL הרבה יותר גבוה ממה שהם יקבלו במפעל ענק. בינתיים אנחנו ממשיכים עצמאית ואנחנו צומחים בסדרי גודל שמשרדי האינטראקטיב בתחילת דרכם לפני 10 או 15 שנה יכלו רק לחלום עליהם. מדובר במאות אחוזים כל שנה וזה לא מ-5 שקלים ל-10 שקלים".
אתה טוען שקצב הצמיחה של משרדי המדיה החברתית גדול לאין ערוך לעומת משרדי האינטראקטיב בתחילת דרכם?
"כן, אבל במונחי היקף פעילות, לא במונחי מספרים במדיה. זה לא סוד שבתעשיית הפרסום המספרים הגדולים נמצאים בעמלות המדיה. בעיניי זאת רעה חולה, לעסו אותה מכל הכיוונים, ולעסו את בעיית השקיפות בה, אני יכול לומר לך לפחות לגבינו שבכל מה שקשור למדיה למשל, אנחנו אומרים ללקוחות כמה הם משלמים עמלה ולא מקבלים שקל יותר ולא שקל פחות, אצלנו אין את המשחקים האלה".
ומה קורה כאשר אתם קונים מדיה דרך גופי המדיה של עולם הפרסום?
"אנחנו מקבלים לפעמים עמלות גבוהות יותר כי אנחנו חיים בעולם הפרסום ושם, ברומא התנהג כרומאי. אתה לא יכול לחיות בעולם הזה ולעשות 'לא ראיתי, לא שמעתי, לא ידעתי' אבל כשאנחנו רוכשים את המדיה באופן ישיר הלקוחות יודעים בדיוק מה היקף העמלה שלנו".
משרדי פרסום הודו בעבר שבכל הקשור לדיגיטל הם נתפסו לעיתים לא מוכנים אבל מאז הכול השתנה והם יישרו קו. זה מה שיקרה גם במקרה שלכם במדיה החברתית?
"אנחנו מהצד השני התחלנו בעצמנו להיכנס לתחומים שהם פרסום מובהק לכל הדעות. אנחנו עושים עבודה מאוד יסודית בפילוח המדיה והאופטימיזציה עבור הלקוחות. אצלנו למשל לא תמצא מדיה שנקנית במשקל כמו במשרדי הפרסום. אגב, אני אומר בצורה הכי פתוחה וגלויה חלק ממשרדי הפרסום התחילו לעשות עבודה מצוינת בתחום הזה אבל עדיין, רק 3 משרדים מהעשירייה הראשונה עושים עבודה טובה עבור הלקוחות שלהם במדיה החברתית ועדיין - לא עד הסוף. בחלק מהמקרים הפעילות מעט מורכבת בגלל ניגוד האינטרסים בין הצורך לרכוש הרבה מדיה לבין הצורך שיש להקדיש כסף לפעילות שכזו שהיא יקרה בניגוד למה שנהוג לחשוב".
מדברים הרבה על מדיה חברתית. כמה כל השוק הזה מגלגל ב-2010?
"אם אתה כולל את המדיה שנרכשה בזירות המדיה החברתית אז זו לא תהיה הגזמה להגיד שמדברים על %10 או 20% מעוגת הפרסום באינטרנט (כ-90 מיליון שקלים. מ"ב). אפשר לומר שהחברות הבולטות בתחום הזה הרוויחו יפה מאוד בשנה האחרונה".
קמפיין בנק לאומי שלכם - הדבר המרכזי ביותר שעשיתם, התחיל עם פידבק חיובי ומשהו קרה לו בדרך. כותבים באתרים מובילים, גולשים בפייסבוק ואחרים יצאו נגדו בגלל טענות לניצול פופוליסטי של עמותות המשוועות לתרומות
"קודם כל בוא נעשה סדר. מתוך 1600 איזכורים באינטרנט 97% היו אזכורים חיוביים ורק 3% שליליים. יותר מזה, אם תסתכל על סרטון שהפיק אחד הפעילים נגד הקמפיין תראה שהוא קיבל 1500 צפיות. בערוץ היו-טיוב של הפרויקט אנחנו מדברים על 2.1 מיליון צפיות. אז אם אתה שואל אותי, בשורה התחתונה המספרים מעידים לאן נושבת הרוח".
ובכל זאת אתה מודע לעובדה שטור מוביל באתר אינטרנט זוכה לתהודה רבה יותר מכל אזכור חיובי כלשהו "תראה, היו אזכורים חיוביים ושליליים גם במדיה המסורתית. לעצם העניין, אני חושב שחלק מהביקורת שנאמרה בפרויקט הזה היא ביקורת שראוי להקשיב לה. אני בטוח ויודע שהבנק ואנחנו לקראת הפרויקט בשנה הבאה ננתח את כל דברי הביקורת שנאמרו לצד הדברים החיוביים. אני לא חושב שצריך לעצום עיניים ולהגיד יש לנו 2 מיליון צפיות ביו-טיוב אז לא מעניין אותנו מה יגידו המבקרים, רחוק מזה. אנחנו בהחלט מתכוונים להקשיב לדברי הביקורת שנאמרו".
"צריך להבין, העמותות האלו נאבקות יום יום, שעה שעה על תרומות. הן מחפשות תורם ואלו תורמים לפי מטרה וניצבים מול מסכן א' או מסכן ב', או מול מטרה ראויה א' ומטרה ראויה ב'. התלוננו למשל על למה עמותות צריכות לגייס מפורסמים ועל ה'כוכב נולדיות' של הפרויקט. הגברת נאווה ברק מקדמת את על"ם, צביקה הדר ועלמה זק מקדמים עמותה שעוזרת לילדים זה פסול שהאנשים המפורסמים האלה, במקום לדאוג לכיסם הפרטי נרתמים לעזור גם לעמותות? זה הופך את זה לכוכב נולד? בעיניי זה מקסים שאנשים מפורסמים מוכנים לנדב את זמנם ואת פרצופם למען מטרה ראויה. אני לא רואה בזה משהו שלילי ואם זה חיובי בחיים האמיתיים זה חיובי גם באינטרנט".
- 34.אבי נמני 17/01/2011 03:16הגב לתגובה זוארליכית אוהבת אתכם ריפרשים!
- 33.זאביק 16/01/2011 20:39הגב לתגובה זואדם, ברוך הבא למרכז הנפשות הטהורות והמפרגנות - תעשיית הפרסום. קח נשימה עמוקה, תתעלם מכל הקנאים, ותמשיך לעשות את מה שעשית מעולה בשנתיים האחרונות: תשאיר אבק למתחרים ותעשה עבודה מצויינת.
- 32.רוני 16/01/2011 16:22הגב לתגובה זושנה מדהימה. השכנים
- 31.אורלי חיון 16/01/2011 16:20הגב לתגובה זואתה מוכשר בטירוף ועושה דברים יפים ומרגשים. רוץ קדימה. אוהבת
- 30.יוסי 16/01/2011 13:55הגב לתגובה זוכל כך הרבה שחצנות לא נראתה מזמן. האיש הכניס את לאומי לסחרחורת שלילית בקמפיין העמותות. ניהל בכשלון חרוץ את סגירת הוול של הבנק כשהציבור הביע מחאה (רק על זה היה צריך לאבד את התקציב) ומוכר אפליקציות חסרות כל קריאטיב ללקוחות שלא מבינים כלום. פתאטי
- 29.*+* 16/01/2011 13:38הגב לתגובה זו$
- 28.אנטיפט לקקן 16/01/2011 13:33הגב לתגובה זוהמדיה החברתית הינה במובנים מסויימים חזרה של המבוגרים לעולם הילדות. למי שאין מה להציע מלבד תחמנות וגלגול עיניים זה מתאים בול.
- 27.תותח עללל (ל"ת)ריבי 16/01/2011 11:28הגב לתגובה זו
- 26.א' 16/01/2011 11:28הגב לתגובה זומביך כמעט כמו האיור
- 25.יואב כהן 16/01/2011 09:28הגב לתגובה זוקודם כל תלמד איך מטפלים במיני משברים כגון דף הבית של לאומי ...תחזור לדה מרקר קפה שם תקבל את הבמה התאורטית שלך .
- 24.רועי 16/01/2011 08:54הגב לתגובה זושיהיו כאן חברות רציניות בתחום המדיה החברתית כמו באמריקה. ריפרש ללא ספק לקחה את העסק עשר דרגות למעלה ועל זה צריך להסיר את הכובע.
- 23.כפרה 16/01/2011 03:36הגב לתגובה זואוהבת אותך
- 22.מאיר 15/01/2011 21:32הגב לתגובה זוכדרכו של אדם שוב גם הראיון הזה מבוסס בעיקר על פנטזיות והרבה רוח וצלצולים - החומרים שמהם הוא נבנה. האיש יהיר ושנוא נפשם של רבים ולא במקרה. אז אייס נותנים לו במה והוא נותן להם בתמורה הרצאות, ביג דיל. 15 עובדים? נו באמת. 8 וגם זה בקושי. קצת פרופורציות לא יזיקו.
- 21.מוניקה סגב 15/01/2011 16:13הגב לתגובה זוזה ידוע בכול התעשיה שאדם משאיר אצלו עמלות חריגות מהמדיה ומספקים אחרים , דוחף ללקוחות שלו מוצרים יקרים במקום את הטובים כדי לגזור עמלה גבוהה יותר ... והמבין יבין
- 20.פיצית 15/01/2011 13:40הגב לתגובה זואהבתי את היצירתיות סחטן אדם!
- 19.הטכנאי 15/01/2011 08:37הגב לתגובה זוכל הכבוד לאדם שוב שהצליח לצאת מביצה אחת, ולייצר לעצמו אחלה עבודה בביצה סמוכה. עולם הדיגיטל לכאורה יותר מדיד ומדוייק אך עדיין, אדם שוב היה מעדיף להיות על שער פירמה או G במקום כתבה ראשית באייס, וכל עוד זה כך, שיוריד טונים בבקשה וילמד קצת צניעות. ומשאלה אישית קטנה: רוצה לראות ולקרוא יותר אנשים שלא באו מגל"צ/ערוץ 2, התקשורת לא מבינה שהרווחים לטווח הקצר באים על חשבון הטווח הארוך.
- 18.רוית יצחק 15/01/2011 07:33הגב לתגובה זוזה לא אתה שהיית פעם דתי חרדי? איך התדרדרת להיות כזה קפיטליסט איך?
- 17.יואב 15/01/2011 01:19הגב לתגובה זובנק לאומי השבוע ונעלו אותו אול מול מחאת מחנה הימין
- 16.רומא 15/01/2011 00:15הגב לתגובה זומשישקו האיטלקי שטען תמיד שאתה צריך לנטוש את מקצוע העיתונות ולעבור לצד של הביזנס. נשיקות
- 15.שאול 14/01/2011 23:08הגב לתגובה זואבל מה לעשות. הוא עשוי מהחומר של דור מייסדי משרדי הפרסום הנוכחיים ובנוסף הוא מחזיק את המתודה החדשה של ניהול פרסום ושיווק. צופה לך הצלחה. רק אל תתפתה ותמכור. רקשדר קצת פחות יוהרה ועשה חשק לעבוד איתך.
- 14.רצון רציו 14/01/2011 19:56הגב לתגובה זואף אחד לא באמת חושב שיהיה שינוי מהותי במפת הפרסום בישראל. מה שהיה הוא שיהיה שום מהפיכה.
- 13.קוקית 14/01/2011 17:48הגב לתגובה זועזוב אותך מהביצה הקטנה ובוא אלינו אלינו לתפוח הגדול. נשיקות
- 12.שירי 14/01/2011 17:23הגב לתגובה זושאפו ע נ ק!
- 11.קרינה 14/01/2011 17:12הגב לתגובה זו((:
- 10.רומי. 14/01/2011 17:01הגב לתגובה זומה יקרה אחרי שאחד המשרדים ירכוש/יתמזג עם סוכנות מדיה חברתית. אני מהמרת שזה יהפוך אותן להרבה פחות שובבות ויצירתיות מכפי שהן כיום. לגבי ריפרש, סחטיקה. באמת סיפור סינדרלה.
- 9.שאפו יא תותח! (ל"ת)רוני לוי 14/01/2011 15:46הגב לתגובה זו
- 8.דינדה 14/01/2011 15:23הגב לתגובה זואיך תוך שנתיים נוצרה כאן תעשייה שלמה. אם היסטוריית האינטראקטיב תחזור על עצמה יהיה כאן מעניין
- 7.לא עובד באינטר-פארש-בלי-טיב 14/01/2011 15:21הגב לתגובה זונראה לכם שאתם יכולים לקנות או "למזג" את מי שתרצו? אתה חי בסרט או יותר נכון בסדרה, ההיא עם דון דרייפר. זה היה שיאו של הפרסום המסורתי מאז הוא רק מתדרדר. אתם במקאן שלמור ובאומן פשוט עוד לא מבינים את מה שכתוב לכם מול העיניים. תמשיכו לשחק בעמלות ובקקה
- 6.סחטיין. אני לעומת כל האחרים אפילו מפרגן לבחור (ל"ת)אבי 14/01/2011 15:13הגב לתגובה זו
- 5.עובד באינטראקטיב 14/01/2011 15:13הגב לתגובה זוהרבה רוח וצלצולים. כמו שאמרו לפני - אתה ושכמוך הם יתושים של המשרדים הגדולים. לפעמים עוקצים, אבל כשזה נמאס (וזה מתחיל להימאס) לוקחים גיליון עיתון, ועושים עליכם ריפרש...
- 4.ריקי ד. 14/01/2011 14:44הגב לתגובה זוהמשרדים הגדולים לא ייתנו למצב הזה להימשך, זה עניין של חודשים עד שייסגרו כמה הליכי מיזוג ורכישה של החברות המובילות בתחום הזה.
- 3.אדם תעשה לי (ל"ת)ילד (חברתי) 14/01/2011 14:32הגב לתגובה זו
- 2.יצחק שוק 14/01/2011 14:23הגב לתגובה זושלא יראו את הפרצוף הסלאבי שלו?
- 1.לימור אטון 14/01/2011 12:02הגב לתגובה זוהיתה לכם שנה מדהימה וללקוחות שלכם פעילות מרשימה. ד"ש ממני (: