רווח למותג מפייסבוק: אלפי חברים זה לא מספיק, גם אם הם עושים 'לייק'

אף פעם לא היה קל 'למכור', אבל פעם זה כנראה היה יותר קל. מפלצת הרייטינג העולמית עשתה שינוי ואתם צריכים לעשות את ההתאמות
יובל לב |

זקני השבט מספרים שפעם היה הרבה יותר פשוט וקל למכור. התקשורת בין המותג לצרכן היתה חד כיוונית ברובה: המפרסם רכש זמן אוויר ושטחי פרסום לטובת עשיית המון רעש, והצרכן מצדו הצביע בקופה (או שלא) באמצעות כרטיס האשראי שלו. ואז באה פייסבוק.

פייסבוק הפכה למפלצת רייטינג עולמית ולפלטפורמה השיווקית החמה ובעיקר הגדולה ביותר ליצירת חשיפה ומפגש עם הצרכנים, ועכשיו מותגים "מדברים" עם הלקוחות שלהם והם מחזירים לו בלייקים. אבל מי פה מדבר עם מי?

מאז ומתמיד נזקק המותג לאנשי מקצוע שונים שיטפלו בו: מומחי מיתוג, אסטרטגיה, פרסום, קידום מכירות וכד'. אבל פייסבוק דורש מומחים מסוג חדש: כאלה שיודעים לייצר תהודה חזקה למותג ולמסר השיווקי שלו, זאת באמצעות יצירת עניין אצל הצרכנים. במובן מסוים, פייסבוק מחזירה עטרה שיווקית ליושנה ושמה בפרונט לא רק את הסיפור של המותג, אלא גם ובעיקר את ה-'סטורי טלר'. זה שמפיץ ומגיש את סיפור המותג.

יש הרבה אנשים שיש להם אלפי 'חברים' בפייסבוק, אבל מעטים יודעים לייצר תהודה גדולה, שיתוף והפצה הלאה, לתכנים שהם מעלים, יוצרים או מציפים. למה? קודם כל, בגלל 'חוק המספרים' של פייסבוק שמהווה מסננת ראשונית (1% יוצרים, 9% מגיבים ו-90% צופים בלבד), אבל גם בגלל שמעט מאוד אנשים יודעים לספר סיפור כמו שצריך, והיכולת הזו היא קריטית למי שרוצה לשווק בהצלחה בפלטפורמה חברתית.

לכן, בשורה התחתונה, מעט מאוד מותגים מצליחים לעשות משהו מעבר ליכולת לאסוף קבוצות של "אוהדים" שעושים לייק לעמוד שלהם בפייסבוק ובזאת מסתכמים יחסיהם עם המותג. מסתבר שכדי שאדם כלשהו ירצה לנהל סוג של מערכת יחסים עם מותג בפלטפורמה החברתית, צריך שיהיה שם מישהו באמצע - איזה מספר סיפורים מוכשר שיודע לעשות את זה כמו שצריך ולהפוך את הצרכן הפוטנציאלי לשגריר של המותג.

לפיכך, בקמפיין הבא שלכם, כדאי לחשוב לא רק על השאלה "מה עושים בפייסבוק", אלא גם איך דואגים לכך שהסיפור הנפלא של המותג שלכם יוגש, ישורשר ויופץ לכולם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינפלציה מדד המחירים פירות ירקות
צילום: תמר מצפי

בכמה יעלה מדד המחירים מחר?

מדד המחירים יפורסם מחר ב-14:00 בצהריים - איזה סעיפים ימשכו את המדד למטה ואיזה למעלה - ומה הנתון שהנגיד מחכה לו כדי להוריד ריבית?

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של ציפייה, מדד המחירים לצרכן של אוקטובר שיתפרסם מחר צפוי להכריע לקראת הורדת ריבית ראשונה. המדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, מה שהוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5% והחזיר אותה אל תוך טווח היעד של בנק ישראל. מאז, השוק התייצב: הפסקת האש החזיקה מעמד, אי-הוודאות הגיאופוליטית ירדה, והשקל המשיך להתחזק לרמות של 3.20 שקלים לדולר, הגבוהות ביותר מאז אוגוסט 2022.

בתנאים האלה, תחזיות האנליסטים מתכנסות סביב עלייה של 0.5% במדד אוקטובר, מדד חיובי גבוה אך דומה לעלייה בתקופה המקבילה, שיניח את האינפלציה השנתית סביב 2.5%.

מה עשוי לדחוף את המדד כלפי מעלה?

אחד הסעיפים שקשה כיום לחזות הוא מחירי הטיסות, שהפכו בחודשים האחרונים למפתח להפתעות במדד. לאחר שבתקופת החגים נרשמה עלייה במחירי הטיסות, הכלכלנים מציינים כי הפתעה נוספת, גם אם לא בעוצמה שהפוכה לזו של ספטמבר, עלולה לדחוף את מדד אוקטובר כלפי מעלה מעבר לצפי.

גם ההלבשה וההנעלה נכנסים לחודש עונתי חזק. תחילת דגימת קולקציות החורף מביאה בדרך כלל לעליות מחירים חדות יחסית בעונתיות, כאשר הכלכלנים מציינים כי זה עשוי להיות אחד הסעיפים הדומיננטיים הפעם. לצד זאת, בסעיפי המזון (ללא ירקות ופירות) נרשמו עליות שמוסיפות עוד כמה נקודות בסיס למדד.

ומה ימתן את המדד?

מנגד, הייסוף החד בשקל, שהעצים לאחר העלאת תחזית הדירוג לישראל שקרתה לאחרונה, צפוי למתן את המדד במגוון רחב של סעיפים המושפעים מייבוא. גם סעיף הפירות טריים עשוי להציג ירידות מחירים, שעשויות לעבוד נגד הלחצים העונתיים האחרים.

מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

האם הריבית תרד בסוף החודש? זה הנתון שיקבע

ביום שישי יתפרסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר, והציפיות בשוק מצביעות על עלייה של כ-0.5%; אחרי שהמדד הקודם הפתיע בירידה חדה של 0.6% והוריד את האינפלציה השנתית ל-2.5%, השוק מעריך כי גם הפעם נראה נתון שיחזק את ההסתברות להורדת ריבית כבר בהחלטה הקרובה

תמיר חכמוף |

אחרי חודשים של אי ודאות, נראה שהמשק הישראלי חוזר לשגרה. הפסקת האש שנכנסה לתוקף מוקדם מהצפוי והחזיקה מעמד למרות החששות, מסירה בהדרגה את אחד המשתנים המרכזיים שעיכבו את בנק ישראל מלהתחיל בתהליך הורדת הריבית. במקביל, השקל ממשיך להתחזק, ונכון לבוקר זה נסחר סביב 3.25 שקלים לדולר, הרמות הנמוכות שנראה לאחרונה באוגוסט 2022, בעוד הדולר בעולם ממשיך להיחלש. גם בשוק האג"ח הממשלתי נרשמת ירידה בפרמיית הסיכון של ישראל, לאחר שחברת S&P העלתה את תחזית הדירוג מ"שלילית" ל"יציבה", בהמשך להחלטה דומה של פיץ'. התשואות הקצרות עלו מתחילת נובמבר, והמרווחים באג"ח הדולריות הצטמצמו לרמות שמזכירות את התקופה שלפני המלחמה.

ברקע הדברים, הציפיות למדד אוקטובר מתכנסות סביב עלייה של 0.5%, שתשמור את האינפלציה השנתית קרוב ל-2.5%, בתוך טווח היעד של בנק ישראל. 

מה צופים האנליסטים?

הקונצנזוס בשוק עומד על עלייה של 0.5%, כאשר בהראל מעריכים עלייה של 0.5%, במזרחי טפחות 0.4%, ובמיטב 0.6%. לאחר שהמדד הקודם ירד ב-0.6% והפתיע את כל התחזיות, שעמדו על ירידה של 0.3% בלבד. מדובר בקצב שמתאים לסביבה אינפלציונית יציבה יחסית.

מודי שפריר, האסטרטג הראשי בפועלים, מציין כי “הייסוף המתמשך בשקל והתמתנות מגבלת הביקוש לעובדים צפויים למתן את האינפלציה גם במהלך 2026, בעוד עליית השכר הממוצע נראית מתונה ביחס לעבר”. לדבריו, השוק מתמחר כעת הורדת ריבית בהסתברות של כ-75%, והמדד הקרוב עשוי לקבוע אם היא תתממש כבר בהחלטה הקרובה ב-24 בנובמבר.

במזרחי טפחות מעריכים כי ההתמתנות במדדי מחירי הטיסות והחגים, יחד עם התחזקות השקל, צפויים להוביל למדד מתון יחסית. לפי הסקירה של הבנק, מדד אוקטובר צפוי לעלות בכ-0.4% בלבד, מה שיוביל את האינפלציה השנתית ל־2.4%. “בהינתן סביבת שער החליפין החזקה והירידה במחירי הסחורות בעולם, קשה לראות כרגע לחץ אינפלציוני משמעותי נוסף”, נכתב.

בלידר שוקי הון מציינים כי “הגידול בצריכה בחודשים האחרונים נבע ברובו מהשלמת רכישות שנדחו במהלך המלחמה, אך נתוני אוקטובר מצביעים על יציבות ולא על גל ביקושים חדש”. לדבריהם, הלחצים האינפלציוניים נשארים מתונים, והם צופים עלייה מצטברת של 0.1% בלבד בשלושת החודשים הקרובים, לצד הורדת ריבית אחת בתקופה זו.