פישר: "לא נאפשר משבר בשוק הדיור; אם לא יהיה גידול בהיצע ננקוט בצעדים"

נגיד בנק ישראל ציין במהלך מסיבת העיתונאים כי האינפלציה נמצאת במרכז היעד אך הזהיר מהעלייה החדה במחירי הדירות. "המשק העולמי שהוא במצב מאוד מסובך ולכן אנחנו צריכים להימנע משאננות"
ליאור נחום |

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, כינס היום (א') מסיבת עיתונאים במסגרתה דן במצב הכלכלה במשק הישראלי ובעולם. הכינוס מגיע טרם פתיחת הכנס השנתי של קרן המטבע העולמית (IMF) בוושינגטון בסוף השבוע. במהלך הכינוס, דיבר פישר על המשך היחלשותו של הדולר בנוסף למצב הנדל"ן במשק.

"מה אפשר להגיד על המשק הישראלי? המשק במצב טוב, אבל אנחנו נמצאים במשק עולמי שהוא במצב מאוד מסובך ולכן אנחנו צריכים להימנע משאננות", אמר הנגיד עם פתיחת הכנס. "המצב במשק טוב כי המשק צמח ב-4.6% ברבעון השני ושיעור האבטלה ירד כמעט לרמה שנרשמה טרם המשבר.

בהתייחסות למצב הנדל"ן במשק, ציין פישר כי האינפלציה נמצאת במרכז היעד אך מחירי הדירות עולים מהר מאוד". אנחנו מאמינים בגירעון בשיעור 4%. קיים עודף בחשבון השוטף שצפוי לעמוד השנה על 6.8 מיליארד דולר. הנתונים חיוביים במיוחד בהשוואה למצב הכלכלה העולמית".

בשבוע שעבר, בנק ישראל עשה את מה שמרבית הכלכלנים ציפו שיעשה והעלה את הריבית בשיעור של 0.25% לרמה של 2%. מדובר בהעלאה רביעית של שיעור הריבית מתחילת השנה. מבין הסיבות להעלאת הריבית, ציין בנק ישראל את מחירי הדירות שממשיכים לעלות בשיעורים גבוהים תוך המשך מגמת ההתרחבות המהירה באשראי לדיור בהשפעת הריבית הנמוכה וההתאמה האיטית של היצע הדירות.

כשנשאל לגבי העלאת הריבית, אמר פישר כי "הכול מבוסס על תרחיש, ואנו נותנים תרחיש ומסבירים אותו בהודעה של ההחלטה. אם הצמיחה במשק העולמי תמשיך כמו שאנו מצפים אז נלך לפי התרחיש הזה... אך בתוכו יש גם תחזיות לשער חליפין ולא פחות חשוב זה שוק הדיור".

אי ודאות בכלכלה העולמית

בשבוע שעבר, בנק ישראל העלה את תחזית הצמיחה של המשק לשנת 2010 בעקבות נתוני תמ"ג מוצלחים מהצפוי ברבעון השני. כעת, תחזית הצמיחה עומדת על 4.1%, זאת בעוד תחזית הצמיחה ל-2011 ירדה מרמה של 4% ל-3.8% בהתאם לתחזיות הצמיחה הנמוכות מהצפוי ברחבי העולם.

בהתייחס לעדכון התחזיות, אמר הנגיד כי "זהו הבדל קטן, יש הרבה אי ודאות בנוגע למשק העולמי וכל אחד צריך לקחת זאת בחשבון."המשבר עוד לא נגמר והסביבה לא דומה למה שהיה לפני 3-4 שנים. יש צמיחה מאוד מאוד מתונה בארה"ב ולכן אנו לא יכולים להגיד שהמצב במשק ימשיך להיות טוב כמו היום באופן ודאי".

הדולר ממשיך לצנוח לשפל של שנתיים

למרות התערבות בנק ישראל במסחר במטבע חוץ בתקופה האחרונה, הדולר ממשיך לצנוח ושערו היציג נקבע ביום שישי ברמת שפל של שנתיים. היחלשות הדולר נמשכה למרות שבשבוע החולף פישר חיזק את התערבותו בשוק המט"ח, ורכש סכום של יותר מ-100 מיליון דולר.

"התחלנו להתערב בשוק המט"ח במהלך 2008 וכיום רוב המדינות מתערבות", ציין הנגיד. "שווייץ התערבה, יפן התערבה, מדינות רבות באסיה התערבו בנוסף למדינות באמריקה הלטינית. ההתערבות נעשית בגלל מאזן הסחר בין סין לארה"ב. הגירעון במאזן התשלומים של ארה"ב צריך להיות נמוך יותר. מישהו צריך להקטין את הגירעון המסחרי מול ארה"ב. המועמדת המובילה היא סין אבל הסינים לא זזים ובכך הנטל עובר למדינות אחרות".

רון אייכל, הכלכלן הראשי של מיטב בית השקעות, אמר לאחר החלטת הריבית כי "שיעור הריבית בדרך למעלה ואנחנו נראה העלאות נוספות, לא בהכרח בכל חודש אבל הכיוון ברור וברור גם שזה ייצור לחץ גדול על הדולר. אני בקלות רואה את הדולר יורד לכיוון 3.5 שקלים, פישר יצטרך להתערב באופן משמעותי בשוק המט"ח ולבצע רכישות גדולות בכדי לייצב את השער של השקל ברמה סבירה".

"שני רופאים עם פציינט"

נזכיר כי העלאת הריבית שביצע בנק ישראל הייתה אומנם בהצאם לתחזיות אבל סטנלי פישר, נגד הבנק המרכזי, היה נתון ללחצים גדולים בימים האחרונים, בעיקר מצד היצואנים אבל גם מצד תומך בלתי צפוי - שר האוצר שקרא לאחרונה לפישר להותיר את הריבית ללא שינוי.

בהתייחס לחילוקי הדעת עם שר האוצר, יובל שטייניץ, על רקע העלאת הריבית האחרונה, בה לא תמך שטייניץ אמר פישר: "צריכים למכור עיתונים וזה חשוב, אנחנו (שר האוצר ואני) מבינים שאנו שני רופאים עם פציינט אחד, וצריכים ומצליחים לשתף פעולה ונמשיך לעשות כך. היחסים ביננו הם טובים, והם ימשיכו להיות טובים".

בשורה התחתונה החזיר פישר את הריבית לרמה של ה"נורמאלית" במטרה לבסס את האינפלציה בתוך תחום היעד ולתמוך בהמשך הצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. "אנחנו שנינו מבינים שלטובת המשק הישראלי ומדינת ישראל צריך לשתף פעולה, וככה נעשה".

לא נאפשר בועת נדל"ן

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".