אפס סיכוי למע"מ בשיעור אפס בגין עסקאות יצוא
במאמר להלן נסקור את הפסיקה האחרונה בנושא יצוא שירותים (ע"מ 1506-08 א. גמיש שירותי כ"א בע"מ נ' מע"מ אשדוד), ונראה איך לאט-לאט איינו את הוראות סעיף 30(א)(5) לחוק מס ערך מוסף.
במאמר להלן נסקור את הפסיקה האחרונה בנושא יצוא שירותים (ע"מ 1506-08 א. גמיש שירותי כ"א בע"מ נ' מע"מ אשדוד), ונראה איך לאט-לאט איינו את הוראות סעיף 30(א)(5) לחוק מס ערך מוסף, התשל"ו-1975 (להלן: "החוק" או "חוק מע"מ").
סעיף 30(א)(5) לחוק קבע, עד תיקון 23 לחוק (בתחולה מיום 1 ביולי 2002), כדלהלן: "(א) אלה עסקאות שהמס עליהן יהיה בשיעור אפס: ...(5) מתן שירות לתושב חוץ, ...לא יראו שירות כניתן לתושב חוץ כאשר נושא ההסכם הוא מתן השירות בפועל לתושב ישראל בישראל."
[ההדגשה כאן וההדגשה להלן אינן במקור - ש"ה]
בהילכת קסוטו (ע"א 41/96 קסוטו סוכנויות ביטוח בע"מ נ' מנהל מס ערך מוסף) דנו בשאלה: מה דין תקבול שקיבל מתווך ישראלי, שתיווך בין סוכנות ביטוח זרה לסוכנות ישראלית - האם חייב במע"מ בשיעור אפס? בית המשפט הגיע למסקנה כי יש לבחון מיהו מקבל השירות העיקרי, וקבע כי מקבל השירות העיקרי הוא הזר, ולכן יחול מע"מ בשיעור אפס. בית המשפט הגיע למסקנה שמקבל השירות העיקרי הוא הקובע לאור המילה "בפועל" שמופיעה בסעיף, ולא המילה "גם".
בתיקון 23 לחוק תוקן הסעיף והתוצאה היא כדלהלן: "...לא יראו שירות כניתן לתושב חוץ כאשר נושא ההסכם הוא מתן השירות בפועל, נוסף על תושב החוץ, גם לתושב ישראל בישראל..."
לאחר תיקון 23 לחוק משתמע שכאשר צד ישראלי קיבל שירות, אזי הוא "יקרין" על העסקה, והעסקה תהיה חייבת במע"מ בשיעור מלא, וזאת אף על פי שהישראלי הוא מקבל משני של השירות.
במאמר שפרסמנו בעבר שאלנו: האם ניתן לפצל עסקה לשתי עסקאות ושתי חשבוניות, כך שבגין השירות לזר יחול מע"מ בשיעור אפס, ובגין השירות שקיבל העוסק הישראלי יחול מע"מ בשיעור מלא. אפשרות כזו הועלתה בהילכת גלמן פינץ (ע"א 3196/01) מפי השופט ברק, ולא נפסלה.
באותו מאמר הרהרנו גם בהבחנה שבחוק מע"מ בין נהנה לבין מקבל שירות. ל"נהנה" אין הגדרה בחוק. ל"שירות" יש הגדרה בחוק כפי שזו מופיעה בסעיף 1 לחוק. הגדרת "שירות" בחוק מע"מ היא כאשר יש תמורה. לפיכך תיתכן אפשרות שיש ישראלי שהוא נהנה, אולם לא קיבל שירות. במצב שישראלי הוא נהנה ולא קיבל שירות, אזי אין עסקה ואין חבות במע"מ. מקבל השירות (הזר) יחויב במע"מ בשיעור אפס. מחשבה דומה הועלתה בהילכת קסוטו מפי השופטת שטרסברג-כהן.
לפני שנמשיך נציין שהוראת פרשנות 2/96 (מתן שירות לתושב חוץ - חבות במע"מ), מחודש אוקטובר 1996, עדיין בתוקף ולא בוטלה. בהוראה האמורה יש כמה הקלות שלא נדון בהן במאמר זה.
בפס"ד א. גמיש נשאלה שאלה של יישום לשון החוק לאחר תיקון 23 לחוק, במקרה של חברת כוח אדם שנותנת שירות לחברות בחו"ל שעוסקות בגיוס עובדים. החברות הזרות מגייסות את העובדים ומקשרות אותם עם מעסיק ישראלי. העמלה משולמת לחברת א. גמיש רק על ידי החברות הזרות. השופט אלון החליט שיש צד ישראלי שהוא גם מקבל שירות, ומשכך - כל העסקה חייבת במע"מ בשיעור מלא. נשאלת השאלה: הרי שירות בחוק מע"מ אינו במובן הצר של המילה, כפי שבהילכת קסוטו נקבע שיש נהנה ויש מקבל שירות בחוק מע"מ, ואלו מושגים שונים. לפיכך, כיצד קבע השופט אלון שגם הישראלי קיבל שירות? הרי הישראלי לא שילם על כך. לפיכך היה על הישראלי להיחשב לנהנה, ולא למקבל שירות.
נציין שבעניין א. גמיש השופט אלון לא הסכים לקבל את העמדה שיש כאן מתן שירות לישראלי, ודחה גם את הטענה שהישראלי יחוב במע"מ בשיעור אפס מכוח סעיף 30(א)(7) לחוק מכיוון שהשירות ניתן בחו"ל. השופט דחה טענה זאת הואיל ולא מצא תשתית כזו במסמכי נותן השירות.
יתרה מכך, היה ונקבע שיש חבות במע"מ, מי מקבל את החשבונית? הנפקות היא גם לצורך קיזוז מס תשומות. מחליט השופט אלון שהישראלי שלא שילם בעבור השירות לא יזכה מן ההפקר במס תשומות. כלומר, לעמדת השופט אלון, הישראלי לא קיבל שירות אלא היה מעורב בעסקה שיש בצדה חיוב במע"מ, לכן לא זכאי לקבל חשבונית.
כאמור, הישראלי לא קיבל שירות. אם כך נשאל: מדוע יש חבות בעסקה זו במע"מ בשיעור מלא? - הרי אין ישראלי שגם קיבל שירות.
אלא מאי, הישראלי קיבל שירות - אזי שיקבל חשבונית. הרי לא המשלם מקבל חשבונית אלא מי שקיבל שירות.
לסיום, נראה כי גם עם הרבה גמישות, לא נצליח להפנים את פסק הדין הזה. יוצא מהאמור כי הישראלי אינו צד לקבלת השירות, אלא רק צד לעסקה, ולכן לא מקבל חשבונית מס. היה והישראלי לא קיבל שירות, מכוח מה תהיה כאן חבות במע"מ? הרי לא עמדו בתנאי הבסיסי של הגדרת "עסקה".
כמובן גם אי קיזוז התשומות הוא דבר חדשני ומסוכן לעוסק. קובע השופט אלון - הישראלי לא קיבל שירות, ולכן לא יקבל חשבונית מס, אולם הישראלי גורם שיחול מע"מ בשיעור מלא בגין עסקה זו. חידוש בחוק מע"מ.
הכותב - עורך הירחון "ידע למידע" ומרכז תחום המסים בחברת "חשבים ה.פ.ס מידע עסקי בע"מ"

משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם
תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים
במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות.
החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים.
יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים.
שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס.
- טלפון של חשוד יישאר בידי החוקרים לעוד 180 יום
- החשד: העלמת הכנסות משיפוצים ובנייה בסכום של כ-1.5 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטוח לאומי דיגיטלי: להשתלט על הבירוקרטיה מהספה
עידן הפקסים והתורים המתישים בסניפים יישארו בקרוב מאחור - באמצעות האפליקציה החדשה, שירותי המסרונים המאובטחים ומנגנון מיצוי זכויות, המוסד לביטוח לאומי הופך את המסע למיצוי הזכויות שלכם לקל ומהיר יותר
מהפכה בקליק: האפליקציה והשירות המהיר
האפליקציה שהוטמעה במלואה במהלך שנת 2025 היא כבר לא רק אתר אינטרנט מותאם, אלא כלי עבודה שלם בתוך הטלפון הנייד. המהפכה מתחילה ביכולת להגיש תביעות בצילום מהיר: אין יותר צורך בסורקים או בדואר. הגשת תביעה לדמי פגיעה בעבודה, דמי לידה או תגמולי מילואים מתבצעת על ידי צילום המסמכים הרפואיים או האישורים בנייד ושליחה מיידית. כמו כן, המערכת מציגה בכל רגע נתון מעקב שקוף אחר התביעה: תוכלו לראות מתי המסמכים התקבלו, אם הם עברו לבדיקת פקיד התביעות, אם התיק נמצא בבחינה רפואית ומתי בדיוק התשלום הועבר לבנק.כשהמדינה פונה אליכם: מיצוי זכויות יזום
החידוש המשמעותי ביותר בסוף 2025 הוא המעבר משיטת ה"תביעה" לשיטת ה"זכאות האוטומטית". המערכות של הביטוח הלאומי מסונכרנות היום עם בתי החולים, הצבא ורשות המיסים. המשמעות היא שלעיתים קרובות מבוצעים תשלומים ללא בקשה: עבור זכויות מסוימות, המערכת מזהה את הזכאות באופן אוטומטי. למשל, דמי לידה או מענקי מילואים מסוימים משולמים ישירות לחשבון הבנק עוד לפני שהאזרח הספיק למלא בקשה רשמית. כמו כן, המערכת שולחת התראות חכמות על זכאות: אם מזוהה ירידה חדה בשכר, הפסקת עבודה ממושכת או אירוע רפואי מוכר, נשלחת הודעה יזומה למכשיר הנייד המזמינה אתכם לבדוק את זכאותכם לקצבה המתאימה.
סוף עידן המתווכים: מימוש זכויות בחינם
בעבר, הבירוקרטיה הסבוכה הזינה תעשייה של חברות פרטיות למימוש זכויות
שגבו עמלות גבוהות מהקצבאות. ב-2025, הדיגיטציה והפישוט השפתי הופכים את התיווך הזה למיותר. שירות "יד מכוונת" של הביטוח הלאומי מפעיל מרכזי ייעוץ מקצועיים שבהם רופאים ואנשי מקצוע עוזרים לכם להכין את התיק הרפואי לקראת הוועדה ללא כל עלות. בנוסף, כל הטפסים הדיגיטליים
נוסחו מחדש בשפה פשוטה וברורה, מה שמאפשר לכל אדם להגיש בקשה באופן עצמאי בביטחון מלא, בלי לחשוש ממונחים משפטיים סתומים. ועדות רפואיות בשיחת וידאו: נוחות ונגישות
אחד הלקחים מהשנתיים האחרונות הוא שלא בכל מקרה חייבים להגיע פיזית לסניף. המהפכה הדיגיטלית מאפשרת קיום ועדות רפואיות בשיחות וידאו מאובטחות. במקרים של בעיות רפואיות שניתן לאבחן על סמך מסמכים וצילומים, או בנושאים הקשורים לבריאות הנפש, הוועדה מתקיימת כשאתם בביתכם. זהו פתרון קריטי לנפגעי פוסט-טראומה שחווים חרדה במקומות הומי אדם או לאנשים עם מוגבלות בניידות שהנסיעה לסניף מהווה עבורם נטל פיזי קשה.טיפ לסיום שנת 2025 - תשכחו מחוויות העבר:
הכוח האמיתי
שלכם נמצא בנתונים האישיים הנכונים והעדכניים. ודאו פעם אחת שפרטי חשבון הבנק וכתובת המגורים שלכם מעודכנים באזור האישי באתר או באפליקציה. בעולם הדיגיטלי של היום, עדכון הפרטים האלו הוא ההבדל בין קבלת הכסף תוך ימים ספורים לבין המתנה של שבועות בגלל תקלות תקשורת
פשוטות. הביטוח הלאומי של סוף 2025 הוא סוף סוף מערכת מהירה ונגישה, אז אל תיתנו לניסיון העבר להרתיע אתכם - ותתחילו לפעול לקבל את מה שמגיע לכם על פי חוק.
