בין חרדים, חילוניים, דירת 4 חדרים ב-850 שקל וקוטג' בקצת יותר: עיר בבדיקה

בית שמש הכפילה את אוכלוסייתה 5 פעמים ב-15 השנים האחרונות, 78 אחוז מאוכלוסייתה מתחת לגיל 40 ועתידות להבנות בה כ-29 אלף יחידות דיור שיהפכו אותה לאחת הערים הגדולות במדינה. אז מה המצב הנדל"ני שם?
לירן סהר | (1)

העיר בית שמש עולה לכותרות בתקופה האחרונה כחזית מאבק בין חילונים לחרדים. Bizportal בדק מה קורה בעיר הירוקה בעלת השטחים הנרחבים העתידה לאכלס כ-200 אלף איש בעתיד הלא רחוק

יקי אמסלם, מנכ"ל חברת הבנייה אלמוג כ.ד.א.י אומר כי "בשנים האחרונות גברה הצמיחה הכלכלית, חברתית, תרבותית בעיר בית שמש והעיר הפכה יעד למשקיעים, יזמים, תעשיינים וסוחרים. נוספו מפעלים גדולים, חלקם עדיין בשלבי הקמה, ונוצרה תשתית כלכלית המאפשרת המשך פיתוח דמוגרפי וכלכלי של העיר על בסיס: חינוך, תעסוקה ואיכות חיים".

חברת אלמוג כ.ד.א.י זכתה לאחרונה בשיתוף חברת עמרם וקנין ובניו במכרז להקמת 106 יחידות דיור למגזר הדתי, באזור רמת בית שמש . מבדיקה שערכה החברה בעיר עולה, כי 78% מהתושבים, הינם מתחת לגיל 40, מה שצפוי כי קהל היעד שיתעניין בפרויקט הינם זוגות צעירים שזו להם דירתם הראשונה ומשפרי דיור בשנות הארבעים לחייהם. אמסלם מעריך כי מחירי הדירות בפרויקט יחלו ממחיר של 1.200 מיליון שקל לדירות 4 חדרים והחל מ- 1.5 מיליון שקל לדירות 5 חדרים, הדירות המיוחדות יחלו במחיר של 1.8 מיליון שקל.

אמסלם מציין כי "למרות מחלוקות שונות שנוצרו בין המגזרים השונים בעיר, החברות מאמינות כי בית שמש הינה בעלת פוטנציאל גדול למגורים ואיכות חיים מאחר וישנן עתודות קרקע שעדיין לא נוצלו לבנייה למגורים", ומוסיף כי כי "כיום ישנן בבית שמש 8,000 יחידות דיור ומתוכננות להבנות בתחום השיפוט החדש של העיר עוד כ- 29 אלף יחידות דיור". כמו כן, "בית שמש ממוקמת במרכז מפת מדינת ישראל בין המטרופולין התל אביבי לירושלמי המאפשר גישה מהירה לחלקי הארץ השונים, מה גם שהשלמת סלילת כביש 39 המחבר את הכניסה הדרומית של ירושלים עם העיר וכביש 6 חוצה ישראל העובר בקרבת העיר מאפשרים נסיעה מהירה ובטוחה יותר למקומות עבודה בצפון ודרום הארץ".

"עליית מחירים של עשרות אחוזים בשנים האחרונות"

ארז כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אומר כי יש כמה תכניות הרחבה גדולות הנמצאות בשלבי פיתוח בעיר. רמות המחירים בעיר יחסית סבירות בהתחשב באופי האוכלוסייה, בין 750 אלף שקל ל-900 אלף שקל, לא נראה עליית מחירים דרמטית כי האוכלוסייה לא תוכל להרשות לעצמה רכישת דירה מעל מחיר של מיליון שקל, בשנים האחרונות המחירים בעיר עלו בעשרות אחוזים.

ממתווכים בעיר נמסר כי "בית שמש שונה מכל עיר בארץ, ישנן שכונות שהביקוש שלהן עולה בגלל כניסתה של אוכלוסייה חרדית. בבית שמש הישנה דירת 3 חדרים נמכרת ב-500 אלף שקל, בעוד בשכונת הנרקיס הקרובה לשכונות חרדיות דירת 3 חדרים נמכרת עבור 650 עד 700 אלף שקל בגלל הקרבה לשכונות חרדיות. ברמת בית שמש ב' החרדית נמכרת דירת 4 חדרים ב-850 עד 900 אלף שקל.

קוטג' ב-1.4 מיליון שקל

בעיר מתגוררת קהילה אנגלו-סכסית בעלת אמצעים הבוחרת להתגורר בשכונות שיינפלד ומגדל המים היוקרתיות. דירת 4 חדרים ברחוב שבטי ישראל, 80 מ"ר עם מרפסת שמש נמכרה לאחרונה ב-890 אלף שקל. במגדל המים נמכרה דירת 4 חדרים עם גינה, 100 מ"ר, משופצת ב-1.07 מיליון שקל וקוטג' 7 חדרים בשטח של 160 מ"ר נמכר ב-1.4 מיליון שקל.

מתי רוזנצוייג, דובר עיריית בית שמש אומר כי בית שמש הכפילה את עצמה 5 פעמים ב-15 השנים האחרונות ואוכלוסייתה גדלה מ-22 אלף נפש ל-100 אלף נפש וצפויה לגדול לכ-200 אלף נפש ב-10 השנים הקרובות. העיר טובלת בריאות הירוקות של הרי ירושלים ולכן מושכת אליה אוכלוסייה רבה, אנחנו דואגים שהבנייה המאסיבית לא תפגע בהן. העיר ממוקמת בצומת דרכים בין תל אביב לירושלים ואינה רחוקה מרחובות ואשדוד. האוכלוסייה הותיקה עובדת בירושלים והאוכלוסייה החדשה עובדת באזור המרכז ואף משתמשת ברכבת המגיעה לעיר.

רוזנצוויג מציין כי בקרבת העיר מצויים אזורי תעשייה רבים השייכים למועצה אזורית מטה יהודה. "הנושא בטיפול מול וועדת בדיקת גבולות, אנחנו מעוניינים לספח את האזור לעיר ולהקים בה מבני תעשייה נוספים. אנחנו מנהלים מו"מ עם חברת סימנס שרכשה לא מזמן את חברת הטכנולוגיה הסולארית סולל כדי שיקימו מפעל נוסף שיעסיק 500 עובדים. בנוסף, אומר רוזנצוויג כי "עיריית בית שמש פועלת עם רשויות הביטחון להקמת בית ספר לשוטרים בפאתי העיר שיאחד את כל בתי הספר לשוטרים בארץ, מיזם שיעזור לפתח את העיר על ידיי הקמת שכונה לכוחות הביטחון, מדובר בכ-8000 שוטרים שיגיעו לעיר כל יום".

"תהפוך לעיר הענייה בארץ"

בניגוד לרוזנצוויג, איציק לוי, מנכ"ל חברת שיווק הנדל"ן אמבסדור ירושלים, אינו אופטימי בנוגע לעתידה של העיר: "העיר תהפוך לענייה בארץ, יש ברשותה קרקעות רבות שיאפשרו לה להפוך לאחת הערים הגדולות בארץ, לצערי על חשבון הסביבה היפה מסביב. עיריית בית שמש מאוד ענייה, יש בה הרבה בחורי ישיבות ולכן האבטלה בה גבוהה, סינדרום בני ברק במיטבו. מצד שני, יש עניין רב בעיר בקרב אוכלוסייה אנגלו-סכסית אמידה שלא יכלה להרשות לעצמה להתגורר בירושלים"

לוי מציין במורת רוח כי מצב החילונים בעיר אינו פשוט. "העיר במקור לא הייתה חרדית והם מרגישים שדוחקים אותם החוצה, מתייאשים בגלל הקיפוח בתקציבים".

לוי מתאר את סיפורם של האחים גרלובנצ'יק שרכשו לפני כשני עשורים קרקעות בין בית ג'מאל לשכונת רמת בית שמש בסכום מצחיק בהשוואה לשווים היום. "אושרה לאחים תכנית להקים באזור כמעט 4,000 יחידות דיור בחמישה מתחמים שבכל אחד יוקמו בין 600 ל-1,000 יחידות דיור. לאחרונה שיווקו האחים 1,000 יחידות דיור המיועדות לאוכלוסייה החרדית ובכוונתם למכור את המתחמים הנוספים כמתחמים שלמים שככל הנראה ישווקו לאוכלוסייה החרדית".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
    מילואימניקים
    צילום: דובר צה"ל

    הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

    האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

    רן קידר |
    נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

    הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

    בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

     

    קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

    בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


    באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

    רכבת ישראל
    צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

    רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

    באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

    אדיר בן עמי |
    משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

    הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

    המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

    על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

    המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

    התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.