פורשה שוקעת בחובות: שוקלת מכירת נתח לקטאר; בוחנת מכירת אופציות על מניות פולקסווגן

בשבוע שעבר אמר שר האוצר הקטארי כי המדינה מוכנה להשקיע בפורשה. פולקסווגן מייצרת בשבוע יותר מכוניות מאשר פורשה מייצרת בשנה
יונתן גורודישר |

חברת פורשה שוקלת למכור אופציות על מניות פולקסווגן בעוד שיצרנית מכוניות הספורט ובכך להקל על חוב החברה בהיקף של 9 מיליארד אירו (כ-12.5 מיליארד דולר), זאת בעוד שהיא מתכוננת למיזוג עם פולקסווגן.

לפי הדיווחים, פורשה בוחנת אפשרות לפיה תמכור אופציות call שעשויות להיות מומרות לכ-20% מחברת פולקסווגן, זאת כחלק מדיונים שמנהלת עם משקיעים, כך דיווחה סוכנות בלומברג לפי מקור. לפיו, המהלך עשוי לסייע לחברה לגייס כספים להם תזדקק למהלך האינטגרציה עם פולקסווגן, יצרנית הרכב האירופית הגדולה ביותר.

פורשה איננה מסוגלת לממש את האופציות בעוד שמנסה למצוא מקורות מימון חדשים. ממשלת גרמניה הודיעה היום כי היא זקוקה לזמן נוסף לבחון את בקשת החברה לסיוע בצורת הלוואה של 1.75 מיליארד אירו מהבנק KfW שבבעלות המדינה.

פורשה החלה לצבור אופציות למניות פולקסווגן עוד לפני יותר מ-3 שנים כשחיפשה להשתלט על יצרנית הרכב. האופציות, יחד עם ההחזקה של פורשה ב-51% מפולקסווגן היו מקנים לחברה מעל ל-70% מפולקסווגן, המייצרת בשבוע יותר מכוניות מאשר פורשה מייצרת בשנה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
עומר הנדסה (תשקיף חברה)עומר הנדסה (תשקיף חברה)

עומר הנדסה מתקרבת לבורסה - התמחור סביר

למרות שחיקה ברווחיות התפעולית, גירעון בהון החוזר ומכירת מניות של הבעלים, התמחור נראה על פניו נוח - שווי לפני ההנפקה של 1.1 מיליארד ורווח מייצג של כ-85 מיליון - מכפיל רווח של כ-13

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עומר הנדסה IPO

חברת עומר הנדסה, נערכת ל-IPO בבורסה המקומית. החברה היא קבלן ויזם ומסתבר שהיא גדולה יחסית, למרות שהנוכחות התקשורתית שלה נמוכה.  היא צפויה להיות אחת ההנפקות הגדולות בנדל"ן השנה. ההנפקה כוללת גיוס של כ-300 מיליון שקל לפי שווי חברה של 1.4 מיליארד שקל (אחרי הכסף), כאשר כ-120 מיליון שקל יזרמו לכיסם של בעלי השליטה באמצעות הצעת מכר. יתרת הסכום, כ-180 מיליון שקל, תשמש את החברה למימון פרויקטים חדשים והרחבת פעילותה. זה אקזיט משמעותי לבעלי השליטה ולרוב זה תמרור אזהרה. הנפקות זה מצב של א-סימטריה במידע. המוכרים- מנפיקים יודעים הרבה יותר מהקונים.

הבעיה שהקונים - גופים מוסדיים, עמוסים במזומנים ואין להם מה לעשות בכסף. הם מחפשים השקעות חדשות ומקדמים את שוק ההנפקות. עומר, היא שחקנית בשוק התשתיות והייזום ועל פניו מונפקת בתמחור סביר. הדוח רווח והפסד שלה אומנם מציג שחיקה ברווחיות אך הצבר גדל והרווחיות עדיין טובה. הרווח המייצג 85-90 מיליון שקל בשנה ושווי של 1.1 מיליארד שקל (לפני הכסף) מבטא מכפיל רווח סביר של 13.

אם החברה תמשיך לממש את הצבר ולצמוח, ובמקביל הרווחים יעלו, זו יכולה להיות השקעה שמתאימה למוסדיים ולמשקיעים בכלל, אבל צריך לזכור ששוק הקבלנות והיזמות חלש עכשיו, שלחברה יש גירעון בהון החוזר, אם כי זה לא נורא כאשר אתה יודע לקבל מקורות של מזומנים או כאשר ההון החוזר השלילי במאזן (נכסים שוטפים פחות התחייבויות שוטפות) הן לאורך זמן שליליים, כלומר מתגלגלים במאזן ואין צורך לשלם באמת את ההתחייבויות השוטפות. 

חלק גדול מאוד מהקבלנים וחברות התשתיות נמצאות במצב כזה, הוא לא בהכרח מעיד על קשיים או בעיות פיננסיות.  בכל מקרה, עומר הוקמה ב-1997 על ידי עומר רוזנבלט, שמשמש כיום כיו"ר. בעלי השליטה כוללים גם את ברוך חדד וזאב סלנט, המכהנים כמנכ"לים משותפים ומחזיקים יחד בכ-82% מהמניות, בחלוקה שווה ביניהם. ארבעה עובדים בכירים מחזיקים ביתרת המניות. 

עומר הנדסה מתמקדת בביצוע מיזמי בנייה בתחומי התעשייה, המלונאות, המסחר והמגורים, לצד ייזום נדל"ן למגורים והשקעה. מאז הקמתה, ביצעה החברה למעלה מ-170 פרויקטים בהיקף של כ-2.4 מיליון מ"ר, כולל מבנים מורכבים כמו מגדל ART של הפניקס בבני ברק, מגדלי בסר ברמת גן, קניון רמות בירושלים, בסר סיטי בפתח תקווה ומגדל צ'מפיון בבני ברק.