אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

תשכחו מהורדת ריבית - למה הריבית לא תרד בקרוב?

למרות הירידה במדד המחירים לצרכן, הורדת ריבית בישראל נראית רחוקה מתמיד - האינפלציה עיקשת, הגירעון תופח, ישראל במלחמה אזורית, וסיבות נוספות המייצרות סביבה שמחייבת זהירות מוניטרית, לא הקלות
אביחי טדסה | (16)
נושאים בכתבה ריבית

בזמן שהבנקים המרכזיים בעולם הורידו את הריבית מספר פעמים ונערכים להורדות נוספות, בישראל המצב הפוך לחלוטין. גם נתוני האינפלציה, שהראו ירידה מפתיעה במדד המחירים לצרכן בחודש מאי, לא צפויים לשנות את כיוון המדיניות המוניטרית. האינפלציה עדיין מעל היעד, הגירעון מתרחב, הוצאות הביטחון עולות בקצב מסחרר, וכל אלה מתרחשים על רקע מלחמה שמסרבת לדעוך. במציאות כזו לבנק ישראל אין באמת מרחב פעולה להורדת ריבית.



האינפלציה יורדת - אבל לא באמת


המדד שפורסם שלשום הפתיע בירידה של 0.3% לעומת הצפי לעלייה של 0.1%, והעניק תקווה רגעית לאפשרות של רגיעה מחודשת במחירים. אך במבט שנתי, האינפלציה עדיין עומדת על 3.1%, מעל יעד בנק ישראל (1%-3%). חלק מהירידה נבע מגורמים זמניים, כמו הוזלות בטיסות וביטוחי רכב, בעוד שמגזרים מרכזיים כמו מזון, תרבות, שירותים ובריאות המשיכו להתייקר. מחירי הדירות ממשיכים לעלות בקצב של מעל 5% בשנה, ותשומות הבנייה מטפסות בשל מחסור בכוח אדם. כלומר, אין כאן אינפלציה "נשברת", אלא תנודתיות זמנית בתוך מגמה עדיין לחוצה.


כל זה מתרחש תוך כדי סביבה ביטחונית מהנפיצות שידענו. שיגורים לעבר תשתיות חיוניות, פגיעות בתחבורה ובצינורות דלק, וירי שמגיע עד לשדה התעופה המרכזי של ישראל, כל אלו לא רק מעיבים על תחושת הביטחון אלא גם מהווים פוטנציאל להעלאת מחירים. אם תימשך ההסלמה עם איראן או חזיתות אחרות, מחירי ביטוח, אנרגיה, תובלה ותשומות עלולים לעלות, מה שידחוף את האינפלציה חזרה כלפי מעלה. 

במקביל, שוק העבודה סופג אף הוא פגיעה,. מצב החירום שהוכרז עם תחילת ההסלמה הוארך עד לסוף החודש, וייתכן כי יוארך שוב, כאשר אלפי עובדים נשלחו לחל"ת, הפגיעה ברמות התעסוקה ובצריכה הפרטית עדיין אינה מגולמת במלואה בנתוני המאקרו, אך היא עלולה להכביד על הצמיחה בהמשך. בנק ישראל יודע זאת ומודע לכלל ההשלכות ולכן יעדיף לשבת על הגדר.


מעבר לנתונים הללו, שיקול מרכזי נוסף שמונע את הורדת הריבית הוא הפן הפיסקאלי. הגירעון בתקציב המדינה כבר מזנק מעל 6.8% מהתוצר לפי תחזית האוצר, וכעת, עם ההסלמה הביטחונית והלחימה מול איראן, צפויה חצייה של גבולות נוספים. רק עלות המערכה האיראנית מוערכת בכ-2.5 מיליארד שקל ביום. כדי לממן את הגירעון, הממשלה מגבירה גיוסי חוב ומטילה גזירות חדשות, בהן העלאת מע"מ, החמרת מיסוי על רווחי הון והקפאת תקציבים אזרחיים. בתוך כך, סוכנויות הדירוג כבר הורידו את דירוג האשראי של ישראל, וה-CDS (העלות לביטוח מפני חדלות פירעון) נותר ברמה גבוהה של מעל 110 נקודות בסיס, לעומת כ-60 בלבד לפני המלחמה. 

מדובר בעלות ישירה למשק, ככל שהסיכון הנתפס של מדינת ישראל עולה, כך גם הריבית שהיא נדרשת לשלם על הנפקות חוב, וההשפעה מחלחלת גם לחברות העסקיות שנדרשות לשלם פרמיית סיכון גבוהה יותר בעת גיוסי הון. במצב כזה, כל ניסיון של בנק ישראל להוריד ריבית עלול להיתפס בשווקים הבינלאומיים כחולשה מוניטרית או ככניעה לאינטרסים פוליטיים מה שיכול להביא איתו תגובת נגד חריפה, פיחות מואץ בשקל, יציאת משקיעים זרים, עליית תשואות חדה, ואובדן אמינות מקצועית.




לא רק ריבית - גם השוק לא מגלם סיכון


הבורסה לא משתפת פעולה עם המציאות הזו. שוק המניות המקומי רשם עליות שערים למרות הפגיעות והסיכונים, כשהמשקיעים מתעלמים מהתרחיש השלילי ומתמקדים בעיקר בתרחיש הוורוד. אבל הבורסה לא קובעת את הריבית ובנק ישראל יידרש לשקול את כלל ההשלכות, כולל תרחיש של החמרה, לא של הקלה. המצב שבו שוק ההון ממשיך לעלות למרות תרחישים מדיניים, ביטחוניים וכלכליים כה מורכבים, נשען בעיקר על שני דברים: תזרים פנוי עצום מצד הגופים המוסדיים, והנחות שוק אופטימיות על "חזרה לשגרה". 

קיראו עוד ב"בארץ"

הגופים המקומיים, ששוחררו מאג"ח ייעודיות וקיבלו הבטחת תשואה ממשלתית חלקית, מזרימים מדי חודש עשרות מיליארדים לבורסה. הכסף הזה קונה ולא שואל שאלות. כך מתקבל שוק שנראה כאילו הוא משקף תרחיש של צמיחה, רגיעה וירידת ריבית, כשבפועל, ייתכן שהוא נמצא על קרקע רעועה הרבה יותר. 


נראה כי הבורסה מספקת תחושת שקט מזויפת. המדדים ברמות שיא, שווי השוק של החברות כבר חזר ואף עבר את רמות השיא של 2022, תקופה שבה הריבית עמדה על אפס. היום, הריבית גבוהה, הסיכונים עצומים, והמשק תלוי בגורמים לא ודאיים לחלוטין ועדיין, המשקיעים קונים. אין ספק שהבורסה מפגינה עוצמה והעליות במדדים משקפות את הבעת האמון של הגופים הגדולים בהצלחת ישראל בזירה האיראנית, את הצמיחה הצפויה בעתיד וכו'. אבל בשורה התחתונה, לא מדובר רק במדד אינפלציה כזה או אחר, אלא במכלול רחב של לחצים: סביבת ביטחון נפיצה, גרעון ממשלתי תופח, עלויות מימון שעולות ודירוג אשראי שכבר ספג פגיעה. בנק ישראל יתקשה להצדיק הורדת ריבית כל עוד התנאים הללו נמשכים, גם אם בנקים מרכזיים אחרים בעולם כבר עושים זאת. למעשה, תרחיש של שמירה על ריבית גבוהה לאורך זמן נראה כיום סביר יותר מתמיד.

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    אנונימי 17/06/2025 13:26
    הגב לתגובה זו
    ישאל במיתון כל המהלכים הנוכחים בבורסה מצביעים על אוויר חם ספקולציה ללא סיבות נראות לעין. בעת הזאת שומר נפשו ירחק! השקעה סולידית 4.75% בפיקדון בנק ירושלים או 5% בלאומי טובות יותר מהבורסה.
  • 10.
    אנונימי 17/06/2025 12:03
    הגב לתגובה זו
    זה לא אסון אם הריבית לא תרד כרגע זה לא שהיא בשמיים.
  • 9.
    צריך להעלות ריבית רק שהנגיד רועד (ל"ת)
    רועי 17/06/2025 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    הנגיד מלך!!!כמו ביבי!!!!!... (ל"ת)
    אנונימי 17/06/2025 10:25
    הגב לתגובה זו
  • רק שלא ישכח לשתות מיים בשמש (ל"ת)
    נריה 17/06/2025 10:53
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אנונימי 17/06/2025 10:05
    הגב לתגובה זו
    כשהאליטות הפיננסיות יחליטו להוריד ריבית זה כבר יהיה מאוחר מדי
  • אנונימי 17/06/2025 10:48
    הגב לתגובה זו
    אתה עושה סטנד אפ פה בתגובותנראה שהמח שלך בדרך למיתון שכלי
  • 6.
    משה 17/06/2025 09:53
    הגב לתגובה זו
    שבולם בעזרת הריבית את התפרצות האינפלציה למרות הביזה החרדית.
  • 5.
    ייבגני 17/06/2025 09:16
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה נמשכת.
  • לא נאה לך סע מפה (ל"ת)
    המגיב 17/06/2025 11:28
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מה הולך במדינה אגח עולה למה אנשים לא חושבים (ל"ת)
    אנונימי 17/06/2025 09:00
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימיff 17/06/2025 07:48
    הגב לתגובה זו
    ישראל טעה שהוריד את הריבית ברבע אחוז! בגלל זה האינפלציה עדיין כאן!
  • 2.
    שמעון 17/06/2025 07:45
    הגב לתגובה זו
    עד מתי רשעים יעלזו מתי תיתעורר ותוריד את הריהית אתה דואג לחברים שלך בעתיד תעבוד שם אני יודע בושה וחרפה
  • 1.
    נגיד של האליטות מקפלן שדופק את האזרח הקטן ודואג לבנקים (ל"ת)
    משה ראשלצ 17/06/2025 06:44
    הגב לתגובה זו
  • מזרח תיכון חדש 17/06/2025 13:54
    הגב לתגובה זו
    קו מחשבה זהה וקשר ישיר בין חבורת רפי השכל מקפלן שרובם הגדול פנסיונרים של משרדי הממשלה פקידים בינונים בהתנהלות וביכולות לנגיד הכושל שעסוק בלחנוק את המשק ולארגן לבנקים רווחי עתק. זאת בשעה שהבורסה עולה בימי מלחמה והנגיד חונק בתגובה את הכלכלה..פקיד כושל והססן
  • אין שכל אין דאגות (ל"ת)
    אנונימי 17/06/2025 13:01
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אפליקציית egg של אגד. קרדיט: רשתות חברתיותאפליקציית egg של אגד. קרדיט: רשתות חברתיות

אגד משיקה את egg, אפליקציית תחבורה ציבורית ללא פרסומות

קבוצת אגד, השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "Egg", עם חוויית משתמש נטולת פרסומות לחלוטין, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו Moovit

רן קידר |
נושאים בכתבה אגד

קבוצת אגד השיקה אפליקציית ניווט חדשה תחת השם "egg" , שמבטיחה חוויית שימוש נטולת פרסומות לחלוטין. המהלך מתפרש כמהלך אסטרטגי משמעותי בעולם התחבורה החכמה, בתקופה שבה השוק נשלט על ידי אפליקציות מסחריות עתירות פרסומות כמו מוביט.

אפליקציית egg מתיימרת להציע לא רק חוויה חלקה אלא גם פתרון שלם למשתמשי התחבורה הציבורית מכל הסוגים – אוטובוסים של כלל החברות, רכבת ישראל, הרכבות הקלות, הכרמלית, קורקינטים ואופניים שיתופיים. האפליקציה כוללת מידע בזמן אמת, ניווט חי, הצגת מחירי נסיעה, תיקוף דיגיטלי ותשלום, הזמנת כרטיסים מראש ועוד. כל זאת תוך שמירה על ממשק נקי, ללא הסחות דעת פרסומיות או דרישות למעקב אחר משתמשים. בנוסף, נוסעי קווי אגד יקבלו שירותים נוספים, ביניהם הזמנת כרטיסים והבטחת מקום לנסיעות לאילת, שירות חדש לדיווח ואיתור אבדות וכן מוקד שירות לקוחות משולב המאפשר פנייה ישירה בכל נושא - מתקלות ועד הצעות שיפור.

מנכ"ל קבוצת אגד, גלעד ריקלין, אמר: "אחרי שנים של פרסומות בלתי נגמרות - אגד משנה את כללי המשחק. אנחנו גאים להיות קבוצת התחבורה הציבורית הראשונה בישראל שמשיקה אפליקציה שמאפשרת לכלל נוסעי התחבורה הציבורית לתכנן מסלול נסיעה, להטעין רב קו, לתקף נסיעה, להזמין כרטיסים ולפנות לשירות הלקוחות - וכל זאת ללא פרסומות". ריקלין הוסיף: "'egg' מסמנת את סוף עידן הפרסומות בתחבורה הציבורית ומציבה סטנדרט חדש של חוויית נסיעה - פשוטה, מדויקת ונקייה מהסחות דעת. המטרה שלנו ברורה - לאפשר לנוסעים להגיע ליעד בקלות וביעילות, ולהוביל את התחבורה הציבורית לעידן חדש".

משנה את הכללים?

על פניו, זוהי אפליקציה שיכולה להתחרות ישירות ולהדיח את Moovit, האפליקציה הדומיננטית בישראל ובעולם. אמנם מוביט מציעה פונקציונליות רחבה אך סובלת מפרסומות רבות, הסחות דעת ופופ־אפים שעלולים לפגוע בחוויית המשתמש. במקביל, HopOn הישראלית מציעה שירותים דומים באפליקציה שפותחה לטובת מפעילים שונים, אך כוללת פרסומות ולעיתים מגבלות תפקודיות. "Egg", שנבנתה למעשה כווייט לייבל על הפלטפורמה של HopOn, מציעה את אותו בסיס טכנולוגי,  אך בגרסה סטרילית, ממוקדת ואינטגרטיבית יותר עבור המשתמש. 

השאלה שנותרת פתוחה היא איכות האלגוריתם שמאחורי האפליקציה: האם היא יודעת לבחור את המסלול המהיר ביותר? האם היא מתעדפת מסלולים עם פחות הליכה או החלפות? אלו פרמטרים קריטיים עבור נוסעים יומיומיים - והם יקבעו אם "Egg" תוכל באמת להתחרות באפליקציות הוותיקות.