אגוד על דלק רכב: "שנת 2009 החלה וצבר ההזמנות החל לזוז", מחיר יעד 36 שקל

האנליסט דורון דגול: למרות שהסנטימנט השלילי במניה עלול להימשך עוד זמן מה, דעתנו הכללית לא השתנתה וההמלצה נותרה תשואת יתר בפער ניכר ממחיר השוק"
קובי ישעיהו |

פרסומם של כל הדוחות על מסירות כלי רכב לרבעון האחרון, הערכות מחודשות לגבי דלק רכב ועדכונים נוספים משוק הרכב הישראלי והאמריקאי הביאו את כלכלני בנק אגוד לפרסם סקירת ביניים קצרה לסיכום ההתפתחויות האחרונות ועדכון התחזיות.

האנליסט דורון דגול אומר כי "השינוי המשמעותי הוא בשורת הרווח הנקי לרבעון הרביעי ואנו הופכים את הרווח להפסד. את מחיר היעד אנחנו מתקנים מעט, אולם לא באופן מהותי, ומורידים אותו בעוד שקל אחד בלבד, ל- 36 שקל. למרות שהסנטימנט השלילי במניה עלול להימשך עוד זמן מה, דעתנו הכללית לא השתנתה וההמלצה נותרה תשואת יתר בפער ניכר ממחיר השוק".

דוחות המסירות לרבעון הרביעי פורסמו כולם. "למרות שקיווינו ליציבות ואולי התאוששות קלה בדצמבר לנוכח הודעת משרד האוצר כי המחרים כנראה לא ירדו, נתבדינו. חודש דצמבר היה עם מספר מסירות דל אף יותר מהערכותינו. אנו מעריכים כעת כי הרבעון האחרון יסתיים בדוחות החברה עם מכירות של כ- 4,460 מכוניות. ההערכה הזאת לוקחת בחשבון את הסטיה הקיימת בד"כ במספרים בדוחות הכספיים לעומת דו"ח המסירות".

דגול מציין גם כי המספר יכול להיות נמוך יותר ולהסתכם גם בפחות מ- 4,000 רכבים. כך או כך, מדובר בסכום נמוך ביותר ומדובר ברבעון נמוך ביותר בקנה מידה היסטורי. אין להסיק ממנו על העתיד וכנראה שהוא ישאר רבעון חריג נמוך בקנה מידה היסטורי. שנת 2008 כולה, עדיין נרשמת כשנת שיא עבור החברה, הן במכירות והן ברווחים.

באגוד מציינים כי שנת 2009 החלה וצבר ההזמנות החל לזוז. אחרי רבעון קפוא המשאיות מתחילות לפנות רכבים מהנמלים ומחניוני החברה. מעבר למשבר ולצפיה להורדת מחירים, היה משהו שבענף הרכב לא העריכו נכון אי שם באמצע שנה שעברה אך החלו להבין לקראת ובמהלך הרבעון הרביעי.

ביטול שנת דגם הביא להערכה כי המכירות ישתטחו על פני השנה מכיוון שאין יותר חשיבות למעבר שנת מודל. אבל הראש של הלקוחות עובד אחרת. בדיעבד, הסתבר כי הלקוחות מפרשים את מעבר השנה האזרחית כמעבר שנת דגם לכל דבר ועניין. מבחינתם עדיף אם יהיה רשום על הרשיון ינואר 2009 ולא דצמבר 2008.

מבחינת לקוחות הליסינג הדחיה לינואר אפשרה להם העלאה של מחיר העסקות. באגוד אומרים כי בינואר עלו תעריפי הליסינג בכל החברות. בנוסף, בדצמבר החברה עצמה לא עודדה את המכירות. בהנהלה עדיין קיוו שמשרד האוצר יהפוך את החלטתו ויקבע העלאה מסוימת במחיר לנוכח הזינוק בשערי החליפין. הם התבדו אמנם, אולם גם באותו מחיר, עדיין נותר אלמנט הפחתת המיסים בינואר כתמריץ למכור בינואר במקום בדצמבר.

דגול מציין כי המאזדה 3 החדשה צפויה כעת להגיע רק ביוני. המכירות ישויכו כבר רק לרבעון השלישי ואילך. מדובר בדחיה מהתכנון המקורי לדחוס אותה כבר לרבעון השני. יש בזה משום חיסרון מול המתחרה טויוטה. הקורולה האוטומטית תגיע כבר ברבעון הראשון ככל הנראה ותזכה ביתרון הזמן. מצד שני, בחברה לא מודאגים יתר על המידה. המהלך של קורולה להביא מכונית אוטומטית באמצע מחזור הדגם מוריד את הערך של הדגם הקודם. הלקוחות לא אוהבים את זה. במיוחד המוסדיים. מהבחינה הזאת, המאזדה נותרה עם ערך הגרט הטוב ביותר, יתרון שיעמוד לה לאורך זמן.

פרט לכך, בדלק רכב כבר יכולים עקרונית לחשב כמה הם ימכרו במהלך שני הרבעונים הבאים, לפחות בכל הנוגע למאזדה 3 החדשה. זה הולך ככה: במהלך הרבעון האחרון הנמלים "התפוצצו" במלאי מכוניות שלא הצליח להימכר. החברה בתגובה, הקטינה משמעותית את ההזמנות מהיצרן. כעת, המלאי הזה, שכמותו ידועה לחברה, הוא הראשון בתור להימכר. בנוסף, מרגע שחלה תזוזה במכירות והתפנה מקום החברה מחדשת את ההזמנות מהיצרן.

החברה מזמינה גם הרבה מאזדה 3 מהסדרה הישנה שייצורה יופסק במהלך החודש הקרוב בערך. המאזדות במלאי ואלה שיוזמנו במהלך החודש הקרוב הללו ישרתו אותה עד יוני. בסופו של דבר נראה כי החברה תמכור כ- 15% פחות במהלך המחצית הראשונה של השנה. אבל אז תגיע המאזדה 3 החדשה ואחר כך יגיע הרבעון הרביעי שכנראה כבר לא יהיה חלש כמו הרבעון החריג של השנה, מה שאמור לתקן את המכירות. אבל עוד חזון למועד.

באגוד עדיין מעריכים ירידה של 9.5% במכירות 2009. מנגד דגול מעלה בחצי אחוז את תחזית הצמיחה ל- 2010 ובאחוז ל- 2011, ל- 2% ו- 8.5% בהתאמה. גם אם התוצאות בפועל של השנתיים הקרובות יסטו באיזשהו אופן מהתחזיות, כשמסתכלים על הטווח הארוך מדובר בתחזיות שמרניות מאד עם שיעורי צמיחה נמוכים ממוצעים נמוכים מאלה ההיסטוריים, מסכם דגול.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה