אגוד על דלק רכב: "שנת 2009 החלה וצבר ההזמנות החל לזוז", מחיר יעד 36 שקל

האנליסט דורון דגול: למרות שהסנטימנט השלילי במניה עלול להימשך עוד זמן מה, דעתנו הכללית לא השתנתה וההמלצה נותרה תשואת יתר בפער ניכר ממחיר השוק"
קובי ישעיהו |

פרסומם של כל הדוחות על מסירות כלי רכב לרבעון האחרון, הערכות מחודשות לגבי דלק רכב ועדכונים נוספים משוק הרכב הישראלי והאמריקאי הביאו את כלכלני בנק אגוד לפרסם סקירת ביניים קצרה לסיכום ההתפתחויות האחרונות ועדכון התחזיות.

האנליסט דורון דגול אומר כי "השינוי המשמעותי הוא בשורת הרווח הנקי לרבעון הרביעי ואנו הופכים את הרווח להפסד. את מחיר היעד אנחנו מתקנים מעט, אולם לא באופן מהותי, ומורידים אותו בעוד שקל אחד בלבד, ל- 36 שקל. למרות שהסנטימנט השלילי במניה עלול להימשך עוד זמן מה, דעתנו הכללית לא השתנתה וההמלצה נותרה תשואת יתר בפער ניכר ממחיר השוק".

דוחות המסירות לרבעון הרביעי פורסמו כולם. "למרות שקיווינו ליציבות ואולי התאוששות קלה בדצמבר לנוכח הודעת משרד האוצר כי המחרים כנראה לא ירדו, נתבדינו. חודש דצמבר היה עם מספר מסירות דל אף יותר מהערכותינו. אנו מעריכים כעת כי הרבעון האחרון יסתיים בדוחות החברה עם מכירות של כ- 4,460 מכוניות. ההערכה הזאת לוקחת בחשבון את הסטיה הקיימת בד"כ במספרים בדוחות הכספיים לעומת דו"ח המסירות".

דגול מציין גם כי המספר יכול להיות נמוך יותר ולהסתכם גם בפחות מ- 4,000 רכבים. כך או כך, מדובר בסכום נמוך ביותר ומדובר ברבעון נמוך ביותר בקנה מידה היסטורי. אין להסיק ממנו על העתיד וכנראה שהוא ישאר רבעון חריג נמוך בקנה מידה היסטורי. שנת 2008 כולה, עדיין נרשמת כשנת שיא עבור החברה, הן במכירות והן ברווחים.

באגוד מציינים כי שנת 2009 החלה וצבר ההזמנות החל לזוז. אחרי רבעון קפוא המשאיות מתחילות לפנות רכבים מהנמלים ומחניוני החברה. מעבר למשבר ולצפיה להורדת מחירים, היה משהו שבענף הרכב לא העריכו נכון אי שם באמצע שנה שעברה אך החלו להבין לקראת ובמהלך הרבעון הרביעי.

ביטול שנת דגם הביא להערכה כי המכירות ישתטחו על פני השנה מכיוון שאין יותר חשיבות למעבר שנת מודל. אבל הראש של הלקוחות עובד אחרת. בדיעבד, הסתבר כי הלקוחות מפרשים את מעבר השנה האזרחית כמעבר שנת דגם לכל דבר ועניין. מבחינתם עדיף אם יהיה רשום על הרשיון ינואר 2009 ולא דצמבר 2008.

מבחינת לקוחות הליסינג הדחיה לינואר אפשרה להם העלאה של מחיר העסקות. באגוד אומרים כי בינואר עלו תעריפי הליסינג בכל החברות. בנוסף, בדצמבר החברה עצמה לא עודדה את המכירות. בהנהלה עדיין קיוו שמשרד האוצר יהפוך את החלטתו ויקבע העלאה מסוימת במחיר לנוכח הזינוק בשערי החליפין. הם התבדו אמנם, אולם גם באותו מחיר, עדיין נותר אלמנט הפחתת המיסים בינואר כתמריץ למכור בינואר במקום בדצמבר.

דגול מציין כי המאזדה 3 החדשה צפויה כעת להגיע רק ביוני. המכירות ישויכו כבר רק לרבעון השלישי ואילך. מדובר בדחיה מהתכנון המקורי לדחוס אותה כבר לרבעון השני. יש בזה משום חיסרון מול המתחרה טויוטה. הקורולה האוטומטית תגיע כבר ברבעון הראשון ככל הנראה ותזכה ביתרון הזמן. מצד שני, בחברה לא מודאגים יתר על המידה. המהלך של קורולה להביא מכונית אוטומטית באמצע מחזור הדגם מוריד את הערך של הדגם הקודם. הלקוחות לא אוהבים את זה. במיוחד המוסדיים. מהבחינה הזאת, המאזדה נותרה עם ערך הגרט הטוב ביותר, יתרון שיעמוד לה לאורך זמן.

פרט לכך, בדלק רכב כבר יכולים עקרונית לחשב כמה הם ימכרו במהלך שני הרבעונים הבאים, לפחות בכל הנוגע למאזדה 3 החדשה. זה הולך ככה: במהלך הרבעון האחרון הנמלים "התפוצצו" במלאי מכוניות שלא הצליח להימכר. החברה בתגובה, הקטינה משמעותית את ההזמנות מהיצרן. כעת, המלאי הזה, שכמותו ידועה לחברה, הוא הראשון בתור להימכר. בנוסף, מרגע שחלה תזוזה במכירות והתפנה מקום החברה מחדשת את ההזמנות מהיצרן.

החברה מזמינה גם הרבה מאזדה 3 מהסדרה הישנה שייצורה יופסק במהלך החודש הקרוב בערך. המאזדות במלאי ואלה שיוזמנו במהלך החודש הקרוב הללו ישרתו אותה עד יוני. בסופו של דבר נראה כי החברה תמכור כ- 15% פחות במהלך המחצית הראשונה של השנה. אבל אז תגיע המאזדה 3 החדשה ואחר כך יגיע הרבעון הרביעי שכנראה כבר לא יהיה חלש כמו הרבעון החריג של השנה, מה שאמור לתקן את המכירות. אבל עוד חזון למועד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".