קרנות הגידור קורסות? "ההנזלה הכפויה פירקה את המתאם ההדוק בין התירס, הנפט ומניות הדשנים"

כך אומר היום גלעד אלפר מאקסלנס הרואה הזדמנות בהנזלה הכפויה אותה מבצעים קרנות הגידור בעקבות הפידיונות. "המניות הדשנים שהיו מעודפות ע"י קרנות גידור נמכרו יתר על המידה"
אריאל אטיאס |

האם קרנות הגידור אחראיות לנפילה האחרונה במניות הדשנים? האנליסט גלעד אלפר טוען היום, כי ההנזלה הכפויה אותה נאלצים לאחרונה קרנות הגידור לבצע פירקה את המתאם ההדוק בין התירס, הנפט ומניות הדשנים ולפיכך יצרה מצב של אפסייד במניות הדשנים, במידה והעולם לא יקלע למשבר כלכלי נוראי שיחתוך בצורה משמעותית את צריכת המזון בעולם.

מתחילת 2008 מניות הדשנים עקבו כמעט במדויק אחרי מחיר הנפט ומחיר התירס. הסיבה היא, "תוכנית האתנול האמריקנית משעבדת כ-18% מייצור התירס העולמי לטובת תחליפי נפט", אומר היום גלעד אלפר אנליסט בבית ההשקעות אקסלנס ומסביר, שבכך "התוכנית הופכת את מחיר הנפט למקור ערך עיקרי עבור התבואות (סויה גם כן משמשת כחומר גלם לביו-דלק ומתחרה בתירס על אדמות חקלאיות בארה"ב ובברזיל)".

באקסלנס מצרפים גרף (הראשון למטה) המתאר את המתאם ההדוק בין התירס, הנפט ומניית פוטאש וצירוף מדד החקלאות הכללי DBA - כדי להראות עד כמה, בצורה יחסית, התירס והנפט מתואמים בצורה הדוקה עם פוטאש. ניתן לראות שהגרף ממשיך רק עד סוף אוגוסט.

לאחר שכיל נפלה כ-38% בחודש האחרון ופוטאש ירדה ב-47%, באקסלנס בדקו שנית את המתאם בין מחיר הנפט לדשנים וכפי שהגרף (השני למטה) מראה, המתאם נשבר בערך ב-22 לספטמבר. למעשה, מניית פוטאש ירדה בערך ב-25% יותר משירדו מחירי התירס והנפט בשבועות האחרונים. "להערכתנו, הסיבה היא הנזלה כפויה (forced liquidation) בעיקר מצידם של קרנות גידור. זוהי תופעה נפוצה למדי לאחרונה – כנראה שמניות המועדפות ע"י קרנות גידור (ומניות הדשנים ללא ספק נמנו בקטגוריה הזו) סבלו מביצועים נחותים במיוחד בחודש האחרון".

בחודשים האחרונים גברו הלחצים על המשקיעים הממונפים כגון קרנות הגידור, המממשים את החזקותיהן בעקבות תנאי האשראי הקשים. אמר אתמול בדו"ח מקיף על הכלכלה, כי "לאחרונה גברו לחצי המימון על הקרנות בעקבות גידול בבקשות לפדיונות".

גרף המתאם לפני השבירה עד אמצע ספטמבר

גרף המתאם אחרי השבירה (מעבר ל-22 בספטמבר)

באקסלנס מזכירים, כי "תוכנית האתנול האמריקנית היוותה מנוע עיקרי לצמיחת מגזר החקלאות בשלוש השנים האחרונות. בעוד מקיין הוא מתנגד חריף לתוכנית ואף הצהיר כי יבטל אותה אם ייבחר לנשיא, לאובמה עמדה הפוכה והוא תומך בתוכנית".

עפ"י הסקרים שפורסמו בחודש האחרון, לאובמה סיכויים טובים יותר לנצח את הבחירות, "דבר שאמור לתמוך במניות הדשנים. העובדה שהם התמוטטו על רקע זה מחזקת לדעתנו את הנחת ההנזלה הכפויה", אומרים באקסלנס.

בשורה התחתונה, אלפר מסתכל קדימה ואומר, כי הנזלה כפויה לא תמשך לנצח וכל עוד תוכנית האתנול תשרוד, מניות הדשנים נמכרו יתר על המידה (oversold). האנליסט מזכיר, כי ההנחה הבסיסית היא שהעולם לא ייקלע למשבר כלכלי נוראי שיחתוך בצורה משמעותית את צריכת המזון בעולם וימוטט את מחיר הנפט אל מתחת ל-50 דולר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.