בוימלגרין מסתבך: סטארווד תובעת 35 מיליון דולר מאזורים על הפרת הסכם
רק בחודש אפריל השלימה חברת אזורים שבשליטתו של שעיה בוימלגרין את עסקת הרכישה של רשתות המלונות "שרתון-מוריה" ו"אקור" (בישראל) והיום חברת סטארווד, בעלת מותג "שרתון" העולמי, הגישה תביעה נגד אזורים על למנת לאכוף על אזורים את קיום הסכם הניהול שנחתם בניהן.
סטארווד, חברה אמריקאית למלונאות ונופש בכל העולם, תובעת לקבל לידיה את ניהולם השוטף של כמה ממלונות שרתון בישראל, או לחילופין לקבל פיצויים מאזורים בסך 35 מיליון דולר בגין הפרת ההסכם.
נזכיר, כי אזורים מחזיקה בכ-3,400 חדרי מלון ב- 12 בתי-מלון: כאשר ברשת שרתון-מוריה 2,200 חדרי מלון ב-8 בתי-מלון, 5 בתי מלון בבעלות מלאה, 2 בתי-מלון בשותפות ומלון אחד בשכירות.
בחוזה הראשוני עם סטארווד סוכם, כי היא תנהל את מלונות "שרתון-מוריה" לתקופה של 35 שנה. אך מכתב התביעה עולה כי אזורים מנסה להתנער מהחוזה בשל האיום של בנק הפועלים להעמיד את ההלוואות שהוא נתן לחברה לפירעון מיידי. העברת הניהול לידי חברת סטרווד הייתה אמורה להתבצע עבר ב-1 באוגוסט 2007. פועלים טוענת כי העברת הניהול לידי סטרווד מהווה הפרה של ההסכמים עם אזורים ומכאן הבעייתיות.
עוד עולה מכתב התביעה, כי בנק הפועלים נזהר בעניינה של חברת אזורים וזאת על רקע מצבה הכספי של זו האחרונה. בבנק מביעים דאגה רבה בנוגע למינוף אזורים והחברות הקשורות אליה ולכושר ההחזר שלה וכוחה של החברה לפרוע את החובות כלפיו.
כזכור בנק פועלים מכר באפריל 2007 את אחזקותיו בשרתון בכ-9 מיליון דולר באזורים וכיום מחזיק רק בכובע של מלווה לאזורים ולא כבעל עניין בשרתון. בעלי המניות האחרים מהם קנה בוימלגרין היו כור וכאמור סטארווד.
בתביעה מבקשת גם סטארווד להוציא צו מניעה למכירת חלק מהמלונות של חברת אזורים לחברת SHC, שבבעלות איל הנדל"ן האמריקני לורנס גלר. נזכיר, כי בעסקה דובר על מכירה של מחצית מהבעלות על שבעה בתי מלון מתוך 13 בתי המלון שבבעלות החברה.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל 150 דולר והלחץ עובר לריטייל המקומי
התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובריטייל מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים
הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.
הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.
ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.
איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה
הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.
- ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.
