אירופה סימנה יום של התאוששות: מדד ה-Stoxx 600 מצוי במכפיל הנמוך מאז 2002
המניות האירופאיות עלו היום בפעם הראשונה מזה ארבע ימים, בהובלת מניות הטכנולוגיה, לאחר שחברת התוכנה הגרמנית SAP, ו- International Business Machines עמדו ברף העליון של תחזיות האנליסטים.
חברת SAP, הספקית הגדולה בעולם של תוכנות הניהול, ו- Cap Gemini, ספקית שירותי המיחשוב הגדולה באירופה, הובילו את ראלי העליות בקרב מניות הטכנולוגיה. בתוך כך, שלחו את מדד ה- Dow Jones Europe Stoxx למניות הטכנולוגיה לעלייה החדה ביותר מזה שלושה שבועות. ענקית הרכבים, Volkswagen, ו- Deutsche Boerse זינקו בעקבות המלצות האנליסטים.
מדד ה- Stoxx 600 התחזק 0.3% לרמה של 344.78 הנקודות. האינדקס השיל 5.8% מתחילת השנה, כאשר סימן ב-11 לחודש את פתיחת השנה הגרועה ביותר מאז 1987. זאת ברקע לחששות כי ההאטה הכלכלית וההפסדים בשווקי האשראי בארה"ב יפגעו ברווחים.
המדדים המובילים עלו ב-14 מתוך 18 השווקים שנפתחו למסחר במערב אירופה. אינדקס הפוטסי בלונדון הוסיף 0.2%. הקאק הצרפתי התחזק 0.6% והדקס הגרמני התקדם 0.2%. מדד ה- Stoxx 50 חתם ללא שינוי, בעוד האירו Stoxx 50, המודד את מדינות גוש האירו הוסיף לערכו 0.3%.
מדד ה- Stoxx 600, הכולל את 600 המניות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בבורסות במערב אירופה, נסחר כרגע במכפיל מצרפי של 12, שהוא הנמוך ביותר מאז ינואר 2002. מדד העוצמה היחסית של האינדקס נעל ברמה של 29.4 נקודות ב-11 לינואר, קריאה הנמוכה מ-30 הנקודות על פי המנתחים הטכניים עלולה להוות טריגר למהלך עליות על פי האנליסטים.
אירופאיות במרכז
כאמור מניותיה של ענקית הרכבים Volkswagen הוסיפו לערכן 2.4% וסגרו במחיר של 153.8 אירו. ה- Commerzbank העלה את המלצתו למניות החברה מ"הפחת" ל"קנייה", כאשר הוא מציין את מהלך הירידות שחוותה המניה. מאז ה-31 לאוקטובר צנחה המניה ב-22%. בנפרד, חוזה החברה מכירות שיא ב-2008, לאחר שהמשלוחים בשנה החולפת עברו את ה-6 מיליון.
מפעילת הבורסה הגרמנית, Deutsche Boerse, טיפסה ב-2.8% למחיר של 126.69 אירו. בנק ההשקעות UniCredit, שלח העלאת המלצה למניות החברה ל"קנייה" לעומת קודם "החזק", באומרו כי המעבר של החברה מפרנקפורט ל- Eschborn יסתכם במיסוי מופחת. האנליסטים גם כינו את הבורסה כהבטחה הראשונית למחזורי המסחר בשנה הנוכחית.
ברקליס, הבנק השלישי בגודלו בבריטניה, התחזק ב-3.2% למחיר של 480.50 פני למניה. האנליסטים בקרדיט סוויס העניקו למניה המלצת קניה, והציעו למשקיעים לרכוש את המניה לפחות לטווח הקצר. בקרדיט סוויס הותירו את הדירוג למשך 12 החודשים הקרובים ל"נייטרלי". מניות החברה נעלו ב-10 לינואר ברמתם הנמוכה מאז 2004.

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה
אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן
אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים.
השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.
מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול
טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.
גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.
- כששמיים נסגרים: מתי מגיע פיצוי על ביטול טיסה?
- טסים לחגים? המדינות שכדאי לכם להמנע מהן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.