אירופה סימנה יום של התאוששות: מדד ה-Stoxx 600 מצוי במכפיל הנמוך מאז 2002
המניות האירופאיות עלו היום בפעם הראשונה מזה ארבע ימים, בהובלת מניות הטכנולוגיה, לאחר שחברת התוכנה הגרמנית SAP, ו- International Business Machines עמדו ברף העליון של תחזיות האנליסטים.
חברת SAP, הספקית הגדולה בעולם של תוכנות הניהול, ו- Cap Gemini, ספקית שירותי המיחשוב הגדולה באירופה, הובילו את ראלי העליות בקרב מניות הטכנולוגיה. בתוך כך, שלחו את מדד ה- Dow Jones Europe Stoxx למניות הטכנולוגיה לעלייה החדה ביותר מזה שלושה שבועות. ענקית הרכבים, Volkswagen, ו- Deutsche Boerse זינקו בעקבות המלצות האנליסטים.
מדד ה- Stoxx 600 התחזק 0.3% לרמה של 344.78 הנקודות. האינדקס השיל 5.8% מתחילת השנה, כאשר סימן ב-11 לחודש את פתיחת השנה הגרועה ביותר מאז 1987. זאת ברקע לחששות כי ההאטה הכלכלית וההפסדים בשווקי האשראי בארה"ב יפגעו ברווחים.
המדדים המובילים עלו ב-14 מתוך 18 השווקים שנפתחו למסחר במערב אירופה. אינדקס הפוטסי בלונדון הוסיף 0.2%. הקאק הצרפתי התחזק 0.6% והדקס הגרמני התקדם 0.2%. מדד ה- Stoxx 50 חתם ללא שינוי, בעוד האירו Stoxx 50, המודד את מדינות גוש האירו הוסיף לערכו 0.3%.
מדד ה- Stoxx 600, הכולל את 600 המניות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בבורסות במערב אירופה, נסחר כרגע במכפיל מצרפי של 12, שהוא הנמוך ביותר מאז ינואר 2002. מדד העוצמה היחסית של האינדקס נעל ברמה של 29.4 נקודות ב-11 לינואר, קריאה הנמוכה מ-30 הנקודות על פי המנתחים הטכניים עלולה להוות טריגר למהלך עליות על פי האנליסטים.
אירופאיות במרכז
כאמור מניותיה של ענקית הרכבים Volkswagen הוסיפו לערכן 2.4% וסגרו במחיר של 153.8 אירו. ה- Commerzbank העלה את המלצתו למניות החברה מ"הפחת" ל"קנייה", כאשר הוא מציין את מהלך הירידות שחוותה המניה. מאז ה-31 לאוקטובר צנחה המניה ב-22%. בנפרד, חוזה החברה מכירות שיא ב-2008, לאחר שהמשלוחים בשנה החולפת עברו את ה-6 מיליון.
מפעילת הבורסה הגרמנית, Deutsche Boerse, טיפסה ב-2.8% למחיר של 126.69 אירו. בנק ההשקעות UniCredit, שלח העלאת המלצה למניות החברה ל"קנייה" לעומת קודם "החזק", באומרו כי המעבר של החברה מפרנקפורט ל- Eschborn יסתכם במיסוי מופחת. האנליסטים גם כינו את הבורסה כהבטחה הראשונית למחזורי המסחר בשנה הנוכחית.
ברקליס, הבנק השלישי בגודלו בבריטניה, התחזק ב-3.2% למחיר של 480.50 פני למניה. האנליסטים בקרדיט סוויס העניקו למניה המלצת קניה, והציעו למשקיעים לרכוש את המניה לפחות לטווח הקצר. בקרדיט סוויס הותירו את הדירוג למשך 12 החודשים הקרובים ל"נייטרלי". מניות החברה נעלו ב-10 לינואר ברמתם הנמוכה מאז 2004.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת:
