אירופה סימנה יום של התאוששות: מדד ה-Stoxx 600 מצוי במכפיל הנמוך מאז 2002

ראלי של מניות הטכנולוגיה בהובלת חברת תוכנות ניהול המידע הגרמנית, SAP, לצד שלל המלצות מצד האנליסטים לרכוש את המניות האירופאיות אפיין היום את המסחר
שהם לוי |

המניות האירופאיות עלו היום בפעם הראשונה מזה ארבע ימים, בהובלת מניות הטכנולוגיה, לאחר שחברת התוכנה הגרמנית SAP, ו- International Business Machines עמדו ברף העליון של תחזיות האנליסטים.

חברת SAP, הספקית הגדולה בעולם של תוכנות הניהול, ו- Cap Gemini, ספקית שירותי המיחשוב הגדולה באירופה, הובילו את ראלי העליות בקרב מניות הטכנולוגיה. בתוך כך, שלחו את מדד ה- Dow Jones Europe Stoxx למניות הטכנולוגיה לעלייה החדה ביותר מזה שלושה שבועות. ענקית הרכבים, Volkswagen, ו- Deutsche Boerse זינקו בעקבות המלצות האנליסטים.

מדד ה- Stoxx 600 התחזק 0.3% לרמה של 344.78 הנקודות. האינדקס השיל 5.8% מתחילת השנה, כאשר סימן ב-11 לחודש את פתיחת השנה הגרועה ביותר מאז 1987. זאת ברקע לחששות כי ההאטה הכלכלית וההפסדים בשווקי האשראי בארה"ב יפגעו ברווחים.

המדדים המובילים עלו ב-14 מתוך 18 השווקים שנפתחו למסחר במערב אירופה. אינדקס הפוטסי בלונדון הוסיף 0.2%. הקאק הצרפתי התחזק 0.6% והדקס הגרמני התקדם 0.2%. מדד ה- Stoxx 50 חתם ללא שינוי, בעוד האירו Stoxx 50, המודד את מדינות גוש האירו הוסיף לערכו 0.3%.

מדד ה- Stoxx 600, הכולל את 600 המניות בעלות שווי השוק הגדול ביותר בבורסות במערב אירופה, נסחר כרגע במכפיל מצרפי של 12, שהוא הנמוך ביותר מאז ינואר 2002. מדד העוצמה היחסית של האינדקס נעל ברמה של 29.4 נקודות ב-11 לינואר, קריאה הנמוכה מ-30 הנקודות על פי המנתחים הטכניים עלולה להוות טריגר למהלך עליות על פי האנליסטים.

אירופאיות במרכז

כאמור מניותיה של ענקית הרכבים Volkswagen הוסיפו לערכן 2.4% וסגרו במחיר של 153.8 אירו. ה- Commerzbank העלה את המלצתו למניות החברה מ"הפחת" ל"קנייה", כאשר הוא מציין את מהלך הירידות שחוותה המניה. מאז ה-31 לאוקטובר צנחה המניה ב-22%. בנפרד, חוזה החברה מכירות שיא ב-2008, לאחר שהמשלוחים בשנה החולפת עברו את ה-6 מיליון.

מפעילת הבורסה הגרמנית, Deutsche Boerse, טיפסה ב-2.8% למחיר של 126.69 אירו. בנק ההשקעות UniCredit, שלח העלאת המלצה למניות החברה ל"קנייה" לעומת קודם "החזק", באומרו כי המעבר של החברה מפרנקפורט ל- Eschborn יסתכם במיסוי מופחת. האנליסטים גם כינו את הבורסה כהבטחה הראשונית למחזורי המסחר בשנה הנוכחית.

ברקליס, הבנק השלישי בגודלו בבריטניה, התחזק ב-3.2% למחיר של 480.50 פני למניה. האנליסטים בקרדיט סוויס העניקו למניה המלצת קניה, והציעו למשקיעים לרכוש את המניה לפחות לטווח הקצר. בקרדיט סוויס הותירו את הדירוג למשך 12 החודשים הקרובים ל"נייטרלי". מניות החברה נעלו ב-10 לינואר ברמתם הנמוכה מאז 2004.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.