מה כאן למעשה הבעיה: הביקוש או ההיצע?
העלייה המהירה במדד המחירים לצרכן מיוחסת לאחרונה בעיקרה לגורמי ההיצע – עליות מהירות במחירי תשומות הייצור, כגון הנפט הגולמי, המזון והמתכות, גורמות לעליות במדדי המחירים ליצרן ומגולגלות בחלקן למדדי המחירים לצרכן. כלומר, עליות אלו מועמסות גם על הצרכן. כך נחלק הנטל הכרוך בהן על היצרן והצרכן כאחד. אנו נראה בהמשך כי גם לגורמי הביקוש חלק לא מבוטל בכך ונתייחס במיוחד למצב בישראל.
לאחרונה, הלכו העליות במחירי תשומות הייצור והתגברו. ההתעוררות המתועשת של משקים כגון סין והודו ותהליכי העיור – מעבר של משקי בית מכפרים לערים – הצריך שימוש רב יותר הן בדלקים והן במתכות. ההיצע איחר להסתגל למצב החדש ולכן נוצר מחסור.
יצרניות הנפט הגולמי, לדוגמא, נמצאות בחלקן במצב בו אין באפשרותן להגדיל במידה של ממש את ממדי השאיבה. במקרים אחרים מדובר בשיקולים כלכליים ופוליטיים. מדינות אופ"ק, לדוגמא, מנסות "להנדס" את מחיר הנפט, כך שלא יהיה גבוה מדי ויגרום לצריכה להישחק, אך גם לא יהיה נמוך מדי, ויפגע בהכנסותיהן, שגם כך נפגעו מאוד בעקבות הפיחות בשער הדולר של ארה"ב (המטבע בו נקוב מחיר הנוזל). ניסיונות כאלו הם בעייתיים ובמקרים רבים המחיר הנגזר מהם מעוות ופוגע הן בהיצע והן בביקוש. יש לזכור, בנוסף, כי חלק מחברות אופ"ק הן מדינות הנמצאות במחלוקת עם ארה"ב ומנסות להתריס נגדה באמצעות מחירי הנוזל. כידוע, ארה"ב היא צרכנית נפט כבדה ביותר.
לבסוף, מחיר הנפט הגולמי נתון לפעילות ספקולטיבית רבה, וזו בדרך כלל נווטה להחריף מגמות: כאשר המחירים בקו עלייה, היא גורמת לה להיות מהירה יותר, וכאשר המחירים מתחילים לרדת, גם כאן היא מחישה את הירידה.
בתחומי המתכות, הצורך בשיפור התשתיות במשקים המתעוררים המובילים גורר שימוש עתיר מתכות. גם מיזם האולימפיאדה שתיערך בסין ב- 2008 מוסיף נקודתית לצרכים אלו. הביקושים הערים למתכות אף הביאו לכך שהן כמעט לא הושפעו מהתהפוכות בשוקי ההון. במקרים רבים מדובר בתשומות ייצור שאין להם תחליפים טובים ולכן גם כאשר המחירים שלהן עולים, הביקוש נשמר. יתרה מכך, כל עוד ההתרחבות הכלכלית בסין ממשיכה להרקיע ולהיות כה מהירה, לא נראה כי הביקוש למתכות יוכל להירגע. מנגד, צד ההיצע מתקשה להסתגל לביקוש החזק וזאת בין השאר בשל קושי ליישם שיפורים טכנולוגיים נוספים ולאחרונה גם בשל זמינות נמוכה יותר ועלויות גבוהות יותר של מקורות הון. כתוצאה, התהפוכות בשוקי ההון משפיעים דווקא על צד ההיצע וכך מחמירים את המחסור ומכשירים את הקרקע לעליות מחירים נוספות.
בתחומי המזון, אנו ערים להשפעות לרעה של בצורות בשטחי גידול שונים על צד ההיצע, אך גם לחליפיות המוצרים נגיעה בכך. החיפוש אחר חלופות לשימוש בנפט גולמי גורם למחירי התשומות לעלות ומאחר ומדובר בתשומות המשמשות גם לצרכים אחרים – מזון לבעלי חיים ובני אדם, לדוגמא – נרשמות עליות גם במחירי מוצרים אלה.
בראייה לשנה הבאה, אנו סבורים כי מחירי גורמי ההיצע – תשומות הייצור – ימשיכו לעלות. ייתכן כי נראה רגיעה – עליות נמוכות יותר – במחירי הנפט הגולמי והמתכות, שכן ההתרחבות הכלכלית והסחר העולמי ב- 2008 ירשמו, ככל הנראה, עליות נמוכות יותר מאשר בשנים הקודמות. מאידך, נראה כי מחירי תשומות הייצור בתחום המזון ימשיכו לעלות במהירות, משום שמשקי הבית במשקים המתעוררים יגבירו את צריכתם. כך קורה ששינוי מבני בהרכב הצמיחה הכלכלית הגלובאלית – משקי הבית במשקים המתעוררים נוטלים חלק גדל והולך בעוגת הצריכה בהשוואה למשקי בית במשקים מפותחים – עשוי בפני עצמו לדחוף לעליות גבוהות יותר במדד המחירים לצרכן.
נקודה זו מוליכה אותנו להתמקד במדד המחירים לצרכן בישראל, שרשם גם הוא עלייה מהירה מהמשוער בחודש נובמבר 2007 וליבה חשש שמא מדובר בתפנית בת קיימא כלפי מעלה. אנו סבורים כי אכן כך, אך להערכתנו בצד ההשפעה המרחיבה של מחירי גורמי ההיצע, כפי שתוארה לעיל, סובל מדד המחירים לצרכן בישראל גם מכוחות ביקוש, האמורים לדחוף לעליות בחודשים הבאים.
בנק ישראל עושה שימוש במונח "פער תוצר" כדי לתאר זאת. מדובר בפער בין התוצר בפועל לבין התוצר המרבי שהמשק יכול לייצור. התוצר המרבי הוא התוצר שניתן להשיג לאורך זמן כאשר כל גורמי הייצור מנוצלים בצורה נכונה, אך מבלי שיתעוררו לחצים אינפלציוניים. בשנים האחרונות גדלו שניהם – התוצר בפועל והתוצר המרבי.
התוצר בפועל גדל בעקבות יציאה של המשק מהנסיגה הכלכלית שפקדה אותו בשנים הראשונות של העשור. המשק יצא לדרך עם שיעור אבטלה גבוה והשקעות חסר במפעלים וציוד. התאוששות הצריכה הפרטית הביאה לעלייה בתוצר בפועל ומאחר ופער התוצר היה רחב, ניתן היה לספק את הצרכים ללא שייווצר מחסור. גם חוסנו של השקל סייע למשקי הבית לרכוש מוצרים ושירותים בחו"ל וכך לפנות פחות ליצרנים בארץ. בד בבד שופרה יכולתו הטכנולוגית של המשק והדבר סייע גם לתוצר המרבי – התוצר של תעסוקה מלאה – לגדול. הדבר התבטא, לדוגמא, בעלייה מתמשכת בתוצר לשעת עבודה, שהייתה מהירה יותר מהעלייה בשכר העבודה והמעסיקים ניצלו זאת כדי לשפר את יכולתם הטכנולוגית.
בשנים האחרונות הלך פער התוצר ונשחק. זאת מאחר והעלייה בתוצר בפועל הייתה מהירה יותר מאשר העלייה בתוצר המרבי. הדבר התבטא בירידה מהירה בשיעור האבטלה, היווצרות לחצי שכר ושחיקה בתוצר לשעת עבודה.
בד בבד הלך ונוצר פער בין הביקוש לדיור, שעולה בהתמדה זה 5 שנים בשיעורים מדודים (לפי נתוני משרד הבינוי והשיכון, היקף העסקאות במשק בדירות למגורים עלה בתקופה זו ב- 33% במצטבר), לבין צד ההיצע, שלא רשם שינוי של ממש. כתוצאה החלה בחודשים האחרונים עלייה במחירים הדולריים של הדיור – כלומר, המחירים בש"ח עלו בשיעורים גבוהים יותר מאשר השינוי בשער החליפין. בעבר היה קשר חזק בין שער החליפין לבין מחירי הדיור ומאחר והשקל נטה להתחזק מול הדולר, נטו מחירי הדיור לרדת וגרעו משיעורי השינוי במדד. יצוין כי סעיף הדיור מהווה כ- 20% מהמדד ומכאן חשיבותו. ואולם, כשהייסוף נמשך והפתיע כל פעם מחדש, נואשו ממנו המשכירים והחלו לנקוב מחירים בש"ח. תופעה זו הצטרפה לעודף הביקוש המתהווה ויצרה לחץ על מדד המחירים לצרכן.
ניתן להצביע על גורמים נוספים בצד הביקוש, העשויים להביא ללחץ נוסף כלפי מעלה על מדד המחירים לצרכן בחודשים הבאים ובכך לאתגר את המדיניות המוניטארית במשק. העלייה החזקה ברכוש הפיננסי של משקי הבית היא אחד מהם. לכן, בנק ישראל יצטרך, להערכתנו, להתמודד עם כוחות לעלייה בסביבת המחירים – הן מצד ההיצע והן מצד הביקוש. שילוב זה עלול להביא, בשנה הבאה, לעליית מדרגה בשיעורי השינוי במדד. התרחישים האפשריים רבים, אך מאחר ורוב הכלכלנים סבורים כי בשנה הבאה יגדל התוצר ב- 4% (יש הסבורים כי השינוי יהיה נמוך יותר ויש הרואים שיעור מעט גבוה יותר), מדובר בהתמתנות של ממש משיעורי השינוי שראינו בשנים האחרונות. נתוני מדד מנהלי הרכש שנמסרו אתמול אף מעלים חשש שמא ההתמתנות תהייה מהירה יותר.
במצב דברים זה,יצטרך בנק ישראל לנהל את מדיניותו תוך תמרון בין שני יעדים סותרים – אישוש הכלכלה מחד וריסון האינפלציה מאידך. כמו שהדברים נראים עתה, הצורך השני בכל זאת דחוף יותר. לכן, ריבית בת 5% ואף יותר לא נמצאת, להערכתנו, מחוץ ללקסיקון בחודשים הבאים.

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל
כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום
מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק.
כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?
האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.
על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית.
- הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM
באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.

גז ישראלי - רווח מצרי; כך א-סיסי מרוויח מיליארדי דולרים בשנה על חשבון ישראל
כחלק ממערכת היחסים הסבוכה עם מצרים, ישראל דרך מאגר לוויתן מספקת גז למצרים שמשמש גם לייצוא. הרוו ח עליו הוא סביב 80% - ב-15 שנים הבאות תספק ישראל גז למצרים ב-130 מיליארד דולר, חלקו יעבור לאירופה וישאיר סכומי עתק במצרים - מחיר השלום
מצרים מתכננת להגדיל את יצוא ה-LNG לאירופה החל מנובמבר הקרוב. ידיעה לקונית שפורסמה בתקשורת האמריקאית והמצרית, מסתירה סיפור גדול. מצרים שלה מאגרי גז משל עצמה לא יכולה לשרת את האנרגיה שלה היא נזקקת והיא מייבאת גז מישראל בכמויות שהולכות וגדלות. אלא שחלק מגז הזה לא משמש לצרכים פנימיים כי הממשל עושה חשבון פשוט ורואה שכדאי לייצא את הגז הזה לאירופה ולהרוויח סכומי עתק.
כעת, בהמשך לפיתוח והרחבת ההפקה של מאגר לוויתן היקף העברת הגז למצרים יעלה. דיווח על כך ניתן לפני חודשיים ובמקביל מתברר מצרים תיערך להגדלת הייצוא. זה מהלך עסקי לכאורה, אבל יש כאן הרבה מאוד פוליטיקה וקשר עסקי שתומך בעצם בשלום. אחרי הכל, למה בעצם ישראל נותנת מתנה כזו גדולה לשכנה שלה ולא מוכרת בעצמה לאירופה? נכון, יש להקים תשתיות, אבל מלכתחילה הכוונה היתה לספק גז לשכנות (גם ירדן מקבלת גז מישראל) כסוג של עוגן להסכמי השלום והרחבת האינטרסים המשותפים. זה כנראה בחשבון הכולל משתלם - ירדן היתה שותפה שקטה בהגנה על ישראל בעת הטילים, מצרים דחפה להסכם. אבל זה החשבון המדיני, מה עם החשבון של השותפויות - ניו מד ורציו, ושל שברון המחזיקות במאגר?
האם יכול להיות שייצוא כבר לפני שנים לאירופה היה מגדיל את הרווחים שלהם? בטח. אבל, ייצוא הגז לצד שאלות כמה גז להשאיר לדורות הבאים ולאן לייצא הן שאלות פוליטיות. תחום הגז והנפט בעולם בכלל מעורב בפוליטיקה. המחזיקים בלוויתן התיישרו לפוליטיקה.
על פי הדיווחים האחרונים, הממשלה המצרית מנהלת מגעים למשלוח של גז נוזלי נוסף מדי חודש ממתקן ההנזלה באידקו, החל מחודש נובמבר ועד סוף מרץ. המהלך מתבצע על רקע מאמצים לחזק את שיתופי הפעולה עם חברות זרות ולהבטיח להן חלק מייצוא התפוקה המשותפת. לא מדובר כאן בשימוש בתוספת הייצוא של הגז הישראלי, זו תקפוץ מדרגה רק בהמשך. אבל, לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שלמצרים תהיה האפשרות להגדיל את הייצוא ולהגדיל רווחים, כשאירופה עדיין זקוקה מאוד לגז בהינתן המשבר הגדול מול רוסיה. עם זאת, מצרים עצמה מתנדנדת עם ייצוא הגז בהתאם לצרכים המקומיים. בשנה האחרונה היא הורידה את היקף הייצוא, על רקע דרישות הכרחיות של התעשייה המקומית.
- הבונוס של מצרים מסיום המלחמה ולמה היא קיבלה העלאת דירוג אשראי?
- פדיונות של 144 מיליארד דולר ביום אחד ותנועת המחאה שקמה בארה"ב וסחפה את העולם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסכם הענק - 35 מיליארד דולר ל-130 BCM
באוגוסט האחרון נחתם הסכם ייצוא חדש בין שותפי לווייתן למצרים בהיקף של 35 מיליארד דולר, הגדול ביותר שנחתם אי פעם בתחום. ההסכם כולל ייצוא של כ-130 BCM עד לשנת 2040, בשני שלבים: כ-20 BCM בשלב הראשון החל מ-2026, ו-110 BCM נוספים לאחר הקמת צינור גז חדש. צינור זה, שייקרא "ניצנה", צפוי לחבר ישירות את מאגר לווייתן למצרים ולהכפיל את קיבולת ההולכה, עם תוספת של כ-600 מיליון רגל מעוקבת ליום. פרויקט זה, שהובילו שברון והחברות הישראליות, נועד לשדרג את תשתיות ההולכה ולהתאים את הייצוא לגידול העתידי.