"שוק האג"ח בארה"ב יקבע את הטון בשווקים והוא משדר פאניקה"
"מאניה-דיפרסיה של השווקים הפיננסיים בעולם. הסתכלו על שוק האג"ח בארה"ב – הוא הסמן שיקבע את הטון...וכרגע הוא משדר כמעט פאניקה מהשלכות משבר ה Sub Prime", כך אומר היום רונן אביגדור, מנכ"ל קרנות הנאמנות של מנורה מבטחים. עוד אומר אביגדור, כי "אנו אופטימיים גם לגבי המניות בישראל, אולם המיתאם הגבוה למניות בארה"ב מאיים להשבית את ראלי סוף השנה בת"א".
"בזמנים נורמאליים", אומר אביגדור, "ירידת תשואות באג"ח בארה"ב מטיבה עם שוק המניות שם, מכיוון שתשואות נמוכות באג"חים גורמות ליותר משקיעים לחפש את מזלם במניות. בעיתות משבר (כיום), ירידת התשואות באג"ח ממשלתי בארה"ב מהווה איום לשוק המניות, מכיוון שהיא מדגישה את החשש מהשלכות המשבר על רווחיות החברות ועל הצריכה הפרטית, מנוע הצמיחה של המשק בארה"ב".
לדבריו של אביגדור, בסוף השבוע הסוער שעבר על השווקים בארה"ב, קיבלנו תזכורת לעד כמה "נפיץ" המצב. הירידה בתשואות האג"ח הממשלתי בארה"ב, לצד עליית התשואות באג"ח הקונצרני ואפילו בCP's , כמו גם הירידות החדות במניות מעידות על פאניקה ועלייה מחודשת בשנאת הסיכון המתבטאת ב-Flight to quality. אביגדור סבור, כי נתוני התעסוקה החזקים שפורסמו, הם אינם אינדיקציה לשיפור במצב המשק האמריקאי וייתכן שיתוקנו רטרואקטיבית, כפי שקרה בחודש שעבר. "קשה לנו להסביר את הרמות הגבוהות יחסית במניות, במיוחד על רקע החשש שהמשבר יפגע בצריכה הפרטית– מנוע הצמיחה של המשק האמריקאי וכי שוק המניות בארה"ב סובל להערכתנו מתמחור אופטימי יתר על המידה", כך אומר אביגדור.
עוד אומר אביגדור, כי משבר אמון הולך ונוצר בין המשקיעים בארה"ב לבין ה- Fed. המסר ששולח ה- Fed במקביל להורדת הריבית שביצע השבוע (0.25% ל- 4.5%) הוא שלעת עתה אין בכוונתו לבצע הפחתה נוספת של הריבית, בעוד הפעילים בשוק צופים הפחתה נוספת בדצמבר. הצפי להורדות ריבית מניע את השווקים מעלה, למרות שלל גורמים, שרק חלקם אגב קשור למשבר ה- Subprime על נגזרותיו, לרבות נתוני מאקרו חלשים שפורסמו, מצוקת אשראי ונזילות, ירידה ברווחיות החברות וכמובן עלייה במחירי הנפט והקומודיטיס – כל אלו נתונים המעידים כי המשק האמריקאי עומד בפני האטה משמעותית בצמיחה.
לגבי שוק המניות הישראלי אומר אביגדור, כי הוא נהנה מכניסת כסף של זרים, מוסדיים ובשוליים- מחזרתו של הציבור, שעדיין מלקק את פצעיו ממשבר קיץ 2007. למרות שחלק מהמניות הכבדות (ת"א 25) מתומחרות קרוב מאוד לשוויין הכלכלי, ימשיך שוק המניות בישראל במגמה החיובית, כשהוא מגלה מתאם גבוה לשווקי המניות בארה"ב ובשווקים המתעוררים.
בישראל
כשבנק ישראל עצמו מודה בכך שחלה התמתנות בקצב עליות המחירים (אינפלציה) במהלך הרבעון השלישי, נשאלת השאלה מדוע אינו מוריד את הריבית ? ממה חושש הבנק המרכזי? אם בדולר נמוך מ-4 שקל, נפט קרוב ל-100 דולר לחבית, מחירי מתכות והסחורות בשיא וציפיות אינפלציוניות מתחת ל-2% – האינפלציה בישראל לא מרימה ראש, למה מחכה הנגיד?
להערכתו של אביגדור, הסיבה העיקרית לכך שבנק ישראל שומר על ריבית ריאלית יחסית גבוהה הינה החשש להיתפס כמי שמנהל את מדיניות הריבית שלו ב"זיג-זג", להבדיל ממדיניות הריבית של הבנקים המרכזיים בארה"ב ובאירופה. לעת עתה, איננו צופים שינוי כלשהו בריבית בנק ישראל, לפחות עד תחילת 2008 . בל נשכח כי המדדים השליליים הצפויים בחודשים הקרובים וחולשתו של הדולר בארץ ובעולם – מונעים מנגיד בנק ישראל להמשיך ולהעלות את הריבית ומייצרים "רוח גבית" לשווקי המניות והאג"ח כאחד.
באג"חים:
"הבשורות מתקציב 2008 ומנתוני המאקרו המעולים של 2007 הנן טובות מאוד לשוק האג"ח בישראל. עדיפות קלה לצמודים בהשוואה לשקלים.בקונצרניים – הזדמנויות השקעה מצוינות".
"הורדת ריבית בארה"ב (והערכות המשקיעים בדבר הורדות נוספות אחריה), התחזקות השקל והחלשות הדולר בעולם, מרחיקות את העלאת הריבית הבאה ע"י בנק ישראל ומייצרות "רוח גבית" לשווקי האג"ח והמניות.
ברמתו הנוכחית של הדולר, יידרש בקרוב נגיד בנק ישראל להסביר מדוע אינו מוריד את הריבית בארץ ! עצם הויכוח בדבר הסיכויים להפחתת ריבית בישראל, להבדיל ממה שנראה היה רק לאחרונה כסוף עידן הפחתות הריבית כאן, תומך בעליות שערים באג"חים, תוך השתטחות העקומים (או לפחות קיטון בתלילות העקום השקלי)".
"ברקע, נתוני מאקרו טובים ושיפור בביצועי המשק והממשלה. אנו נותרים אופטימיים לגבי התנאים בהם פועל שוק האג"ח בישראל, כיום ובעתיד הנראה לעיין. נתוני הביצוע של תקציב 2007, הנחות העבודה אודות המשק בתקציב 2008 ונתוני המאקרו עדיין מצוינים ומייצרים רוח גבית חזקה לשוק האג"ח הממשלתי והקונצרני".
פוזיציה מומלצת:
אג"ח ומט"ח:
כ-45% מהתיק בשקלים, במח"מ 2-4 שנים , עד שחר 2682 (ללא שינוי מההמלצה הקודמת).
כ-50% מהתיק באג"ח צמוד, ממשלתי במח"מ בינוני-ארוך, ובקונצרנים מדורגים (ללא שינוי מההמלצה הקודמת).
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
