בהתאם לציפיות: פישר העלה את הריבית לספטמבר ב-0.25%

תעמוד על רמה של 4% כחלק מהמדיניות לשמור על יציבות המחירים, בהתאם ליעד האינפלציה של 1% עד 3% לשנה
שי יוכט |

בנק ישראל והיושב בראשו, סטנלי פישר, קבעו היום (ב') את גובה הריבית במשק לחודש ספטמבר. פישר החליט להעלות את הריבית ב-0.25% לרמה של 4%. לקראת ההחלטה הקונצנזוס בקרב אנליסטים בשוק דיבר על עליית ריבית בשיעור שבין 0.25% עד 0.5%.

עם זאת, היו כמה גורמים בשוק אשר הסתייגו מההערכה, כי הריבית תעלה היום. כלכלני הראל בית השקעות כתבו בתחילת החודש: "אין וודאות כי פישר יעלה את הריבית" ומנו 2 סיבות מרכזיות לכך: הראשונה היא כי בתקופה בה יש ירידות חדות בשוקי ההון בעולם והצפי לתוואי הריבית של ה-Fed ושל בנקים מרכזיים אחרים יורד, כאשר הזעזועים בשווקים העולמיים לא מלווים על ידי פיחות בשקל, המדיניות המוניטרית המתבקשת היא למתן את קצב עליית ריבית בנק ישראל ולא להאיץ אותו. השניה היתה כי העלייה במדד יולי והרכבה משקפים בעיקר את הפיחות בשקל בחודשים יוני-יולי, פיחות שבינתיים נבלם, והתחזית לאינפלציה בחודשים הקרובים לא גבוהה במיוחד.

נציין עוד, כי במאמר ב-Bizportal כתב היום דר' יאיר זימון, כלכלן ראשי בסופרוויזר בית השקעות, טען לפני החלטת הריבית, כי הנגיד צריך להשאיר את הריבית ברמה הנוכחית. זימון ציין, כי בחודש שעבר עלה מדד המחירים לצרכן בשיעור של 1.1%. "אחת הסיבות המרכזיות לעליית המדד הייתה קפיצתו המהירה של שער הדולר. אולם, מאז שמחיר הדולר הגיע ל-4.34 ועד היום, זרמו מים רבים בירדן וכמותם הגיעו מוכרי הדולרים, שדחפו את מחיר הדולר עד לרמת 4.15", מציין זימון. מדובר בירידה של כ-4.5% בתוך שלושה שבועות.

עוד ברקע להחלטה, כדאי לציין הערכות נוספות שבלטו במיוחד לקראת הפרסום הערב - כך על פי בנק הפועלים, ההערכות הן כי בסוף השנה צפויה הריבית להגיע לרמה של 4.5%. דויטשה בנק שינה את ההערכתו הקודמת ופרסום לקראת ההחלטה הערב צפי כי הריבית בישראל תעלה ל-4.25% השנה ולצידו, בנק לאומי עוד מגדיל ומעריך שבסוף השנה תעמוד הריבית במשק על 5% בקירוב.

תנאי הרקע להחלטה

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש יולי ב-1.1%, גבוה מממוצע הערכות החזאים שהיה 0.8%. ב-12 החודשים האחרונים עלה המדד בשיעור מתון של 0.3% ומתחילת השנה ב-2.1%. מהמודלים האקונומטריים של בנק ישראל, נאמדת עלייה במחירים המקומיים – הרכיב במחירים שאינו מושפע ישירות מההתפתחות בשער החליפין של השקל – ב-12 החודשים האחרונים, בשיעור הגבוה מהגבול העליון של יעד האינפלציה.

כמו כן, ההתפתחויות בשוקי ההון בעולם הושפעו ממשבר האשראי שהחל בשוק המשכנתאות מסוג subprime בארה"ב והתרחב לשווקים נוספים. כתוצאה מהמשבר העריכו המשקיעים מחדש את הסיכון הגלום בתיקי הנכסים שלהם וזה הוביל לסגירת פוזיציות. כתוצאה מכך, חלה ירידה מהירה במחירי הנכסים שנחשבים בעלי סיכון גבוה יחסית ומחירי המניות ירדו.

כך, מאז הדיון המוניטרי האחרון (22/7) ועד ה-23/8 ירדו המדדים בבורסות במדינות המפותחות בכ-6%-12% ובשווקים המתפתחים בכ-9%-15%. באותה תקופה, עלו התשואות לפדיון על אג"ח במדינות מתפתחות בעולם ואילו התשואות לפדיון של אג"ח ממשלתיות של מדינות מפותחות (למשל, ארה"ב, גרמניה, יפן) ובעלות סיכון נמוך, ירדו.

התנאים הבסיסיים שיצר המשבר יחד עם ההפסדים בשוק ההון צפויים לפגוע בפעילות הכלכלית בארה"ב ובמידה פחותה יותר במדינות אחרות בעולם. עם זאת, השפעת המשבר על הצמיחה הגלובלית צפויה להיות קטנה יחסית בגלל הפיזור של מקורות הצמיחה בעולם. המשבר בשוק האשראי הגביר את הצפיות שהבנק המרכזי של ארה"ב ינקוט במדיניות מוניטרית מרחיבה בניגוד לצפיות בחודשים הקודמים. באירופה עדיין הנטייה של מדיניות הריבית היא המרסנת.

המדיניות הפיסקאלית והשפעתה על ההחלטה

מתחילת השנה עומד העודף המצטבר בתקציב הממשלה על 6.8 מיליארד שקל, והגרעון בתקציב 2007 צפוי להיות פחות מ1.5% מהתמ"ג.

הצעת התקציב ל-2008 שאושרה בממשלה באוגוסט עקבית עם היעדים התקציביים הרב שנתיים, והסכם השכר במגזר הציבורי שהושג ביולי תורמים לאמינות המדיניות התקציבית.

הלחצים משוק העבודה

נתוני סקר כוח אדם לרבעון השני של 2007 מצביעים על גידול מהיר בתעסוקה תוך עליה בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה וירידה קלה של שיעור האבטלה. נתוני הביקוש לעובדים בסקטור העסקי, על-פי סקר המעסיקים, מלמדים על רמת ביקוש גבוהה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשות המסים
צילום: רשות המסים

רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי

רשות המסים יצאה לדרך עם ההליך, אשר יעמוד בתוקף עד אוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס - ממס הכנסה ועד מיסוי מקרקעין; במסלול המקוצר (הירוק) ניתן להסדיר גם הכנסות משכר דירה ונכסים דיגיטליים בהיקפים מוגבלים



צלי אהרון |

רשות המסים, באישור היועצת המשפטית לממשלה, הודיעה על הפעלתו מחדש של נוהל הגילוי מרצון - הליך ייחודי המאפשר לנישומים לדווח על נכסים או הכנסות שלא דווחו בעבר, לשלם את המס המתחייב. ובתמורה לקבל חסינות מהליך פלילי. 

הנוהל, שנפתח כעת מחדש, יעמוד בתוקפו עד ל-31 באוגוסט 2026, ויחול על כלל עבירות המס: מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין ומכס. הגשת הבקשות תתבצע באופן מקוון בלבד, באמצעות טופס ייעודי שיועלה לאתר רשות המסים בימים הקרובים. 

תנאי מרכזי להשתתפות בהליך הוא שהפנייה נעשית בתום-לב ובכנות, ושבמועד הפנייה לא מתנהלת בעניינו של המבקש בדיקה או חקירה.

איך זה יתבצע?

הטיפול בבקשות יתבצע בשני מסלולים: במסלול הרגיל - לאחר בדיקה פרטנית של המקרה וחתימה על הסכם שומה מול פקיד השומה הרלוונטי; ובמסלול "הירוק" - מסלול מקוצר שנועד להסדרת דיווחים בהיקפים נמוכים יחסית. 

במסלול זה ניתן להסדיר בין היתר הכנסות משכר דירה למגורים עד 250 אלף שקל לשנה, הכנסות מנכסים פיננסיים בחו"ל אם יתרת החשבון ל-31 בדצמבר 2014 נמוכה מ-4 מיליון שקל ולא בוצעו בו הפקדות חדשות מאז, וכן הכנסות מנכסים דיגיטליים בהיקף של עד 500 אלף שקל לכל תקופת הגילוי, כאשר שווי כלל ההחזקות הדיגיטליות ל-31 בדצמבר 2024 אינו עולה על 1.5 מיליון שקל.

שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהם בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.