שוקי המטבעות: כיצד נפלו השווקים למלכודת הדובים?

רובי סלם מסביר את מושג "כישלון הפריצה" ואת הדרך בה הוא הפתיע את השווקים בעולם בשבוע האחרון
רובי סלם |

לאור ההתפתחויות של השבוע האחרון מצאו עצמם סוחרים רבים מבולבלים ומחפשים ללא הרף תשובה לשאלה "מה כיוונם של המטבעות והאם ימשיכו האירופאים להתחזק"?

בסקירה הנוכחית ננסה לעשות קצת סדר בבלגאן במיוחד לכל אותם סוחרים שאחזה בהם החרדה, ושאבדו כיוון וצבע.

בכתבה שפורסמה ביום רביעי שעבר יצאנו מתוך 3 הנחות יסוד. הראשונה הייתה שמהלך חד צפוי להתרחש בטווח הזמן המיידי בצפייה לנתוני התעסוקה של יום שישי האחרון . השנייה שהשוק ישאיר הרבה פיות פעורים והשלישית שכיוונם של המטבעות האירופאים צפונה, 1.4 דולר ליורו במהלך השנה וזאת לאחר פריצת רמת ה-1.3250 מעלה.

לפחות בשתי ההנחות הראשונות צדקנו. השוק באמת יצא למהלך חד והשאיר הרבה פיות פעורים. הטעות נפלה בקביעת הכיוון [לטווח הקצר לפחות].

השוק בחוצפתו במקום לפעול כמצופה ולהמשיך צפונה בחדות פשוט נע בכיוון ההפוך ופרץ מטה חזרה את רמת ה-1.3250 שהייתה אמורה לשמש כתמיכה. בשפה המקצועית המהלך נקרא "כישלון פריצה" או מלכודת שוורים, ומוגדר כמצב בו פורץ השוק גבולות דשדוש אך לא מחזיק מעמד וחוזר בחזרה מטה ,לרוב בחדות . השוורים (הקונים) שקנו בפריצה נכנסו ישר למלכודת שטמנו להם הדובים (המוכרים) שידם הייתה על העליונה ונצחו בקרב.

אגב, השוורים מסמלים את הקונים מכוון שאלה מאמינם בשוק עולה וכמו שוורים תוקפים מלמטה למעלה. ההפך מדובים המסמלים את המוכרים שמאמינים בשוק יורד ושנוטים להנחית מהלומות מלמעלה למטה.

תופעה זו מוכרת וחייבת להילקח בחשבון על ידי כל סוחר הפועל בשוק ונוטה לפתוח פוזיציה עם פריצת גבולות דשדוש מוגדרים.

הסיבה לכישלון נעוצה בנתון התעסוקה שהתפרסם ביום שישי והכה את התחזיות ב-67% לטובת לדולר האמריקני. השוק הגיב בירידות חזקות, 100 פיפסים בממוצע, בטווח של פחות משעה והנחית את היורו קצת מתחת לרמת ה-1.30.

אז מה הלאה?

נחלק את הניתוח ל-2 חלקים, האחר פונדמנטאלי והשני וטכני-ברמה האסטרטגית והטקטית.

מבחינת נתונים כלכליים שאמורים לספק את הדלק לתנועת המחירים ניתן למצוא השבוע 2 החלטות חשובות בנושא הריבית באירופה ובריטניה ,ביום חמישי ה-11.1, 14:00 שעון ישראל . הצפי במקרה הנוכחי הוא להשארת שערי הריביות ללא שינוי, דהינו 3.5% לאירו ו-5% לשטרלינג. עד כאן אין חדש אולם כדאי מאוד לעקוב אחר נאומי הנגידים שמתפרסמים במקביל ולעיתים מספקים אינדיקציות לבאות ויכולים להוות טריגר למהלך בשוק.

מבחינה טכנית ברמה האסטרטגית ,דהינו המגמה הכללית, זו מוגדרת עדין כעליה והכוחות שהשיאו את היורו משפל של 1.25 לשיא של 1.34 עדין קיימים. רק שכאן מעמיד השוק את הסוחרים במבחן הגדול באשר למשמעת העצמית והיכולת לחכות בסבלנות גם כשלא הכול ברור. זו הגדולה של סוחר אמיתי .

ברמה הטקטית אין ספק שהיה קרב קשה בין האירופאים לדולר האמריקאי שבסופו ניצח האחרון .אולם כולנו שירתנו בצבא ומכירים בעובדה שתוצאות מלחמה לא נקבעות על פי קרב אחד בלבד ,חריף ומבהיל ככל שיהיה.

יש לציין שלמרות המהלך שנראה מאיים וסביר והרבה סוחרים נפגעו ממנו מכוון שלא דאגו לבטח את עצמם בהוראות לקטיעת הפסד ,התיקון הוא עדין בטווח המקובל. רק ירידה מתחת לרמת ה-1.28 תשנה את הנחת היסוד לגבי המגמה הכללית. ועדין גם אם בסופו של דבר מעריכים אנו שהמטבעות האירופאים יחזרו לעלות ,את התיקון החריף שהיה לא היינו אמורים לספוג אלה להיות בחוץ בכל מקרה ולמכור את הפוזיציה בנקודת ההוראה לקטיעת הפסד. זאת מכוון שכאשר יש ירידות בעוצמות כאלה אין אף פעם אפשרות לדעת באופן ודאי היכן ומתי יבלמו ועדיף לחכות על הגדר ולצפות מהצד עד שהתמונה תתבהר.

חשוב לבחון את התמונה הכללית, וכשישקטו רעשי התותחים ויתפזר עשן הקרב סביר ונראה את המטבעות האירופים חוזרים אט אט למסלולם.

אגב, כל מי שקנה יורו ומכר דולר בפריצת 1.325 עשה את המעשה הנכון. הבעיה היא עם אלה שהחסירו חלק קריטי מתהליך קבלת ההחלטות ,שלא דאגו לנהל את הפוזיציה בחוכמה וסמכו בעיניים עצומות על תקדימי העבר בכל הקשור לפריצות דשדוש. אין לי מספיק שורות לתאר כמה חשוב למקם הוראה לקטיעת הפסד עם הכניסה לעסקה.

הגנה על הקרן וניהול סיכונים הם המטרות הראשונות שצריכות לעמוד בפני כל סוחר ,הרבה לפני שהוא חושב ומפנטז על מה יבזבז את רווחיו העתידיים ובמקרה הרע אף מתחיל לפזר צ'קים.

חשוב לזכור שאחרי הכול אנו סוחרים בשוק של אי ודאות והמטרה היא לא להיות צודק אלה חכם. אם טעינו כדאי מאוד להבין זאת מהר מאוד ,להשאיר את האגו בצד ולעדכן את תוכנית המסחר שלנו. כאן המקום לציין שגם הסוחרים הגדולים והמצליחים צודקים רק ב-60% מהפעמיים במקרה הטוב. ההבדל בינם לבין השאר שהם מספיק חזקים לא לשבור את הכללים, לתת לרווחים לרוץ ולקטוע הפסדים בעודם קטנים.

ולכל המעוניין להתמקצע ולשפר משמעותית את תוצאותיו במסחר במט"ח ובכלל בשוק ההון הייתי ממליץ בחום שיבחר באחת מסדנאות המסחר של אייל גורביץ'. הרבה מהמונחים והאסטרטגיות בהם אני משתמש לקוחים הישר מבית מדרשו ואין ספק שלאורך זמן מוכיחות עצם ומתגמלות כספית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.